Lexus LS 400 (1998)

autoreview

Lexus LS 400 (1998)

Signalement

UitvoeringLS 400
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is immiddels mijn derde gebruikte Lexus LS400. Ik probeer iedere drie jaar na zo’n 60.000 kilometer een nette LS400 te kopen van 6 of 7 jaar oud, met een kilometerstand tussen de 160.000 en 185.000. De vorige eigenaar heeft dan minstens 50 eurocent per kilometer afgeschreven. Er rijden niet heel veel LS400’s dus je moet een beetje zoeken voor een goed exemplaar. Let goed op, sommige hebben een afgetrapt interieur, volgens mij kun je die beter laten staan. De Lexus-dealer geeft op een oudere LS400 een goede garantie en dus heb je de mogelijkheid om probleemloos 3 jaar te rijden met een zeer goede auto tegen niet al te veel kosten. Je krijgt bovendien na afloop een redelijke inruil, het is uiteraard niet de goedkoopste auto om te rijden.
Persoonlijk vond ik de eerste serie LS400 (1990-1994) vanaf de zijkant gezien de mooiste belijning hebben, latere modellen hebben de wielen verder uit elkaar geplaatst voor meer ruimte in het interieur, daar is de auto mijns inziens minder mooi door geworden. De aktie met de koeieogen aan de voorkant van de LS430 vanaf 2000 heeft het model geen goed gedaan. De LS430 lijkt daarbij ook wat veel op de oudere Mercedes S-serie. Gezegd moet worden dat de LS430 nog weer stiller rijdt dan de LS400.

De LS400 heeft een paar zeer aantrekkelijke eigenschappen, allereerst valt hij niet bijzonder op, waardoor je tamelijk anoniem in het verkeer mee kunt rijden, daarnaast is hij bij normale snelheden zuinig; 1 op 10 is zeker haalbaar. Verder is de auto zeer goed afgewerkt en staat kwalitatief op een zeer hoog niveau. Daarbij heeft de motor een enorm vermogen, zeker de modellen met een V-Tec motor. Je kunt gelukkig gedoseerd rijden, maar als je gas geeft, gaat hij er als een speer vandoor.. De luchtvering is werkelijk fenomenaal.

Verbeterpuntjes.

De aanbevolen banden (vanwege de stilte) Dunlop SP D8 (inmiddels niet meer te krijgen), zijn prima tot het begint te vriezen en er ijs en sneeuw komt, dan is het oppassen geblazen zeker bij de oudere modellen. Met mijn eerste LS400 (1991) ging ik bij gladheid zonder winterbanden werkelijk alle kanten op. Mijn tweede auto uit 1996 had weliswaar traction control en abs, maar ook dat was bij gladheid geen doorslaand succes. Mijn huidige auto heeft nu op de automaat een snowstand (eindelijk) en Vehicle Stability Control wat een enorme verbetering is. Desondanks zijn winterbanden zeer aan te bevelen.

Lexus hanteert soms merkwaardige kleurstellingen, ik weet je moet niet zeuren bij een gebruikte auto, maar een combinatie van donkergroene buitenkant met een blauwgrijs interieur spreekt mij minder aan.

In mijn huidige auto zitten vele knoppen op het stuur die ik niet of nauwelijks gebruik, terwijl de bediening van bijvoorbeeld de radio hier wel handig was geweest.

De Lexus heeft nog een merkwaardig fenomeen, mogelijk nog afkomstig van de thuismarkt de VS. Tussen de 100 en 110 kilometer rijdt de auto het comfortabelste (2000 toeren), daarboven is het uiteraard ook prima, maar iets minder relaxed, mogelijk door de iets vagere besturing, je kunt tot de 250, maar ik houd het zelf bij 210 op de Duitse autobaan voor gezien. Mogelijk hebben de grotere Europese auto’s een iets direktere besturing.

Bij de eerste serie LS400 (1990-1994) kon je met een knopje de hardheid van de schokbrekers instellen, bij de volgende series is dat zelfdenkend geworden, persoonlijk prefereer ik de oorspronkelijke optie.

PROBLEMEN

Voor het overzicht heb ik de problemen van de afgelopen 8 jaar met 3 types LS400 hieronder weergegeven. Voor de goede orde de auto’s zijn altijd in regulier onderhoud geweest bij de Lexusdealer, alle auto’s hebben een keer een nieuwe accu gekregen.

LS 400 (1991); stuurbekrachtingspomp vernieuwd, voorremklauwen vervangen (beide onder garantie). Vlak voor inruil bleef luchtvering achter soms hoog staan (niet gerepareerd)

LS 400 (1996); Luchtvering moest worden bijgesteld, auto stond iets scheef, aircopomp begon iets meer lawaai te maken, pomp is niet vervangen

LS 400 1998; Castorstang en stabalisatorrubbers vervangen (garantie), Remschijven rondom vervangen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens