Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • LS

Lexus LS 430 President (2005)

autoreview

15
Lexus LS 430 President (2005)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
12 juni 2018 om 22:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLS 430 President
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst88.600 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ode aan de almachtige LS430

  • 88.600 km
  • 12 juni 2018

In maart 2018 heb ik eindelijk na jaren zoeken de voor mij perfecte LS430 President gevonden en gekocht dus bij deze mijn eerste verslag.

Na in begin 2000 een dag in een LS400 gereden te hebben en diep onder de indruk geraakt te zijn heb ik altijd veel respect voor het merk Lexus gehad. Vanaf dag 1 altijd dominerend als het op comfort, luxe maar vooral betrouwbaarheid aan komt. De introductie van de LS400 in de eind jaren 80 maakte Mercedes zelfs zo bang dat de W140 serie uitgesteld werd om verbeteringen door te kunnen voeren. En na 12 jaar kwam in 2001 de opvolger, de LS430. De auto die in elk opzicht nog beter was.

Ik wou per se een serie 2 LS430 die van 2004-2006 geleverd is aangezien deze ten opzichte van de serie 1 een strakker moderner front heeft, led-achterlichten, 18 inch sportvelgen ipv 17 inch velgen, een 6 bak automaat in plaats van een 5 bak automaat en extra opties zoals bluetooth, keyless entry/start en achteruitrijcamera.

Het betreft een President uitvoering met een nieuwprijs van net geen 120.000 euro wat betekend dat alle opties aanwezig zijn. Hoogtepunten uit de 3 pagina's lange optielijst zijn onder andere softclose deuren en achterklep, stoel airconditioning naast stoelverwarming, radio- en airconditioningbediening vanaf de verstelbare massage achterstoelen, koelkastje, elektrisch zonnescherm, touchscreen met navi, een zeer indrukwekkend Mark Levinson audiosysteem met 11 speakers en subwoofer, gelamineerd glas rondom, luchtvering, de super zeldzame pre-collision radar cruise control en dakraam. Het leukste detail zijn de electrisch bewegende ventilatieroosters die rustgevend heen en weer zwaaien.

Het is werkelijk een waar genot deze auto te rijden, elke dag weer. De eerste rit was er meteen 1 van 1400 kilometer want ik heb de auto in Cannes, Frankrijk bij de Lexus dealer gekocht die m in 2005 nieuw aan een Russische miljonair genaamd mr. Vankov geleverd heeft. De 300pk/420Nm sterke 4.3 V8 met VVT-techniek die pas 83.000 kilometer had gelopen bij aanschaf is boterzacht, stil maar krachtig. Wanneer gefrustreerd het gas vol ingedrukt wordt na het zoveelste Franse tolpoortje incl bijbehorende files komt ie helemaal tot leven en versneld de auto alsof je in een sportauto zit. Ook op de Duitse autobahn trekt het moeiteloos door naar de 260 km/h alsof het niets is. Bij snelheden boven de 200 moet ik wel bekennen dat de luchtvering dan iets te slap is (ondanks sportstand) waardoor je goed moet blijven sturen om in een rechte lijn te blijven rijden. Maar aangezien ik 99% van de tijd niet 200+ rij ben ik uiterst content met het comfort dat de luchtvering biedt. Maar ook de stilte is een indrukwekkende prestatie, de LS is tot op de dag van vandaag een van de stilste autos op de weg. Of je nou 30 of 130 rijdt, in je cocoon of silence kun je met elkaar fluisteren ten alle tijden.

In stadsverkeer of op de autobahn is een verbruik van 1:7 niet moeilijk te behalen, maar met 100 op de radar-cruise op een N-weg is 1:12 gebruikelijk dus het gemiddelde verbruik zal ergens op de 1:10 liggen. Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal niet zo interessant en heb ik dat uitgezet op het dashboard. Voor een auto van bijna 1900 kg en V8 vind ik dit acceptabel en anders had ik een Prius moeten kopen ofzo. Nu moet ik wel bekennen dat ik 10 minuten van de Duitse grens woon en daar gemiddeld 20 euro op een tank goedkoper tank en die besparing gebruik voor een 'gratis' kratje Krombacher bier, is heerlijk fris bier.

Bij 84.500 kilometer heb ik een grote onderhoudsbeurt gedaan omdat ondanks de onderhoudshistorie niet duidelijk was wat er exact gedaan was. De complete distributie, multiriem met rollers en spanner, ontsteking, filters, vloeistoffen, waterpomp, banden en een bakspoeling zijn gedaan. Kosten waren zo'n 800 euro excl de banden, 400 voor de bakspoeling en een dag werk. De distributie mag 150.000 km of 10 jaar mee, Toyotakwaliteit.

Regelmatig krijg ik de vraag of het niet heel duur rijdt. Uiteraard is dit relatief maar als ik de 100 per maand wegenbelasting, 80 all risk verzekering en de brandstof op tel kom ik tot de conclusie dat ik ongeveer 2x zo duur rij als een gemiddelde middenklasser van een paar jaar oud met een zuinige 4 cilinder motor. Daarvoor rij ik 10x zo mooi, comfortabel, luxe en veilig in een auto die indruk maakt en regelmatig complimenten ontvangt, een goede deal in mijn ogen. Mocht er iets stuk gaan dan zal dit vaak duurder zijn dan een onderdeel voor een gemiddelde middenklasser echter gaat er op een LS430 eigenlijk nooit iets stuk en zeker niet met deze km-stand. Ik durf met mijn 15 jaar ervaring in de autobranche zelfs te claimen dat mijn 13 jaar oude Lexus betrouwbaarder is dan de meeste 3 jaar oude middenklassers.

Meer in de volgende update.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lexus LS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus LS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Gerelateerde forumtopics

  • Lexus LS (facelift @ pag. 3)

    144
    • 27 juni 2021

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus LS specificaties
  • Lexus LS occasions
  • Lexus LS video's
Advies en informatie
  • Lexus LS tests
  • Lexus LS gebruikersreviews
  • Lexus LS index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer
 

Lexus LS reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 President (2005)

    Lexus LS 430 President (2005)

    15
    • 12 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 460 President (2007)

    Lexus LS 460 President (2007)

    51
    • 18 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 (2001)

    Lexus LS 430 (2001)

    5
    • 4 april 2015
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 (2001)

    Lexus LS 430 (2001)

    5
    • 27 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 400 (1993)

    Lexus LS 400 (1993)

    • 14 april 2011
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 (2001)

    Lexus LS 430 (2001)

    4
    • 12 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 400 (1991)

    Lexus LS 400 (1991)

    5
    • 4 oktober 2010
meer reviews
Lexus IS F - Op de Rollenbank

Lexus IS F - Op de Rollenbank

94

Bij Lexus zijn het allemaal brave mensen met hun groene hybridetechniek en hun eerste stapjes...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    76
    • 20 mei 2022
  • Autotest
    Test: Lexus LS500h

    Test: Lexus LS500h

    25
    • 3 september 2021
  • Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

    Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

    • 25 juni 2021
  • Nieuws
    Lexus LS (2021) - Facelift Friday

    Lexus LS (2021) - Facelift Friday

    26
    • 18 juni 2021
  • Lexus LS500h - Achteruitkijkspiegel

    Lexus LS500h - Achteruitkijkspiegel

    35
    • 5 juni 2021
  • Nieuws
    Toyota en Lexus: semi-autonoom met Advance Drive in Japan

    Toyota en Lexus: semi-autonoom met Advance...

    19
    • 8 april 2021
  • Nieuws
    Toyota Mirai en Lexus LS volgens Modellista

    Toyota Mirai en Lexus LS volgens Modellista

    41
    • 20 november 2020
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    1
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus ES 300h President Line (2020)

    Lexus ES 300h President Line (2020)

    7
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus RX helemaal nieuw

    Lexus RX helemaal nieuw

    135
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    1
    • 26 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden