Lexus GS 450h F Sport Line (2012) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | GS 450h F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Close to perfection
- 129.000 km
Ik heb de GS450h al een tijdje in bezit en heb inmiddels de nodige ervaringen met de auto opgedaan.
Komende uit een IS250 is dit wel weer een flinke stap omhoog op de Lexus ladder. Technisch hetzelfde als de 'gewone' GS smoelt een F-sport toch net even mooier door de dikkere voorbumper, grille, spoiler op de kofferbak en grotere 19" velgen.
Met de 3.5 V6 is er over vermogen niet te klagen ondanks de 1900 kg. Een beetje electrokracht er bij maakt het alleen maar leuker om gas te geven.
De CVT gaat daarbij wel hoog in de toeren maar het janken waar iedereen die er geen ervaring mee heeft bang voor is is niet aanwezig. Een aangename roffel van de V6 komt wel in het interieur maar is nooit storend aanwezig, ook niet bij heftig accelereren. Tsja, 't is een Lexus, het blijft beschaafd.
In 5.9 naar de 100 en daarna simpel doortrekken naar de 250, geen centje pijn. Stevig gesteund door de bijzonder goede en aan alle kanten verstelbare bestuurdersstoel blijf je, ook als je hard door de bocht gaat, goed op je plek zitten.
Met het elektronisch verstelbare onderstel in de sport+ stand is hard door de bocht gaan sowieso een eitje. Je zou denken dat de auto dan keihard geveerd zou aanvoelen maar integendeel. Strak op de weg, stevig maar nooit onaangenaam hard geveerd.
In de andere standen via de keuzeknop op de middenconsole ligt de auto mooi rustig en stabiel.
4-wielbesturing zit er ook nog op. Merk je dat? Eerlijk gezegd geen idee maar de GS gaat als op rails, zo koersvast.
Het verbruik ligt tot nu toe op 1:11 (9l/100km). Niet heel zuinig maar om het gaspedaal in trappen is tot nu toe gewoon te leuk. Het zal wel wat beter worden als ik de auto langer in bezit heb. Ja, de ecostand kan ook geselecteerd worden maar koop je daar een dikke auto voor?
Hybride kan zuiniger zijn maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Wel voor het surplus aan vermogen en.prestaties.
Het interieur Is een weldaad van rust en ruimte zoals je van Lexus gewend bent. Aangename LED verlichting bij het in- en uitstappen. De stoel gaat naar achteren en het stuur trekt helemaal in om de uitstap te vergemakkelijken.
Groot 12" scherm waarop alle info duidelijk getoond kan worden is eenvoudig te bedienen dankzij de prima werkende selectie knop cq muis die ook in te stellen is qua weerstand. De IS heeft een touchscreen, mat zodat er geen vette vingerafdrukken op komen, en dat vind ik ook prima werken. Gewenningstijd aan de muis is er nauwelijks. De menu's zijn over het algemeen intuïtief en de functies zijn snel te vinden. Misschien komt dat omdat Lexus voor mij niet nieuw is maar het gezever over de bediening van het Lexus systeem met muis vind ik eerlijk gezegd irrelevant.
Extra pakketten zoals HUD, lane departure warning etc zitten niet op mijn GS en eerlijk gezegd mis ik het ook niet.
Hill hold en LED verlichting vind ik wel fijn. Het automatisch grootlicht werkt ook orima, nog geen knipperende tegenligger gezien.
Natuurlijk is de GS uitgerust met het Mark Levinson systeem met meer dan 800 watt en een batterij speakers verdeeld door het interieur. Het lijkt wel een concertzaal, zo'n mooi en helder geluid. DAB radio, Bluetooth muziek: telefoon 1x aanzetten op Spotify en de.volgende keer als je instapt start de auto zelf weer Spotify op de telefoon. Tegenwoordig zit dat misschien allemaal op nieuwe auto's maar deze is alweer uit 2012 en voor mij is het nieuw.
Tot nu toe zijn de verwachtingen van de auto overtroffen. Ik zal zo af en toe eens een update geven als ik de auto langer in bezit heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.