Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover TDV8 Vogue |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 121.100 km |
KM-stand laatst | 175.051 km |
Een Range Rover 81ZHH1
- 131.000 km
Sindskort de gelukkige eigenaar van de 81-ZHH-1, een Range Rover TDV8 Vogue type L322 van 2011 in de kleur Santorini Black. Gevonden op Marktplaats bij dealer Romijn in Den Haag.
Een Range Rover. Ja nooit gedacht eerlijk gezegd dat ik er een zou kopen. Toch stond deze auto op mijn bucket list. De een heeft een mooie lijstje met vakantiebestemmingen, ik met auto's. Ik wilde graag een grote, hele grote auto, en met V8. Het aankoopproces heeft even geduurd als je altijd Duitse merken hebt gereden (en nog steeds met een lease A4, zie andere review).
Land Rover is nieuw voor mij. Gezocht naar de versie met 3.6 TDV8 rond bouwjaar 2008 tot 2010. Hier heb ik mij verder in verdiept en zo kom je erachter waar je op moet letten met de aankoop. Vooral de zwakkere onderdelen en aandachtspunten. Vooral de turbo is een ding bij de 3.6 versie. Als die vervangen moet worden dan moet de hele motor er uit. Best wel een ding dus. Ach, iedere auto met zo'n complexe motor, elektronica en onderstel heeft duurder onderhoud. Toch blijft dat zoeken met een dubbel gevoel want er zijn er zoveel gemaakt en je leest genoeg over eigenaren die er jaren mee rijden zonder problemen of gekke dingen. Uiteindelijk de TDV8 gekocht met de vernieuwde 4.4 diesel motor. De RR met facelift van modeljaar 2011 met digitaal dashboard en schakelknop die automatisch omhoog komt.
Deze 4.4 TDV8 versie is ontworpen door Ford en wordt gemaakt in Mexico. Deze 4.4. TDV8 of ook wel de SDV8 genoemd is dus de opvolger van de 3.6 TDV8. De 4.4 TDV8 motor ligt ook in het nieuwe model SDV8 vanaf 2013 t/m 2020, type L405 maar heeft net iets meer pk. Nu blijkt, na grondig onderzoek, dat er veel techniek die in de periode 2011-2012 is gebruikt ook in de nieuwe L405 is gebruikt. De ZF 8HP70 automaat ligt ook in het huidige model Range Rover maar ook in bijvoorbeeld een BMW 535i, BMW 740i etc..
Er zijn overigens 29.988 Range Rovers gemaakt met de 4.4. TDV8 in Europa. Merendeel rijdt in Engeland en Rusland.
Veel opties gebruik ik niet of nauwelijks maar het onderstaande zit er extra op vanaf de fabriek.:
- Harman Kardon HD met 1200 watt en ik meen iets van 19 speakers.
- Vision Assist Pack.
- 4 zone airconditioning
- Grand Black Lacquer interieurlijsten
- Standkachel
- 20" 10-spoke velgen
- Ivory bekleding met stoelventilatie
- Achterbankverwarming
Deze RR is onderhouden bij de dealer en ik ben van plan om dat ook voor te zetten.
Ik zal, net als bij mijn BMW 535d Touring M een uitgebreide review gaan maken. Foto's volgen.
Eerste week eigenaar van een tank
- 131.900 km
En hoe voelt dat dan na een week? Dat is eigenlijk nog veel te kort.
De auto is groot en zwaar en toch is de auto wendbaar en zeer snel met deze fijne motor en fijne automaat. Met parkeren moet je iets meer op je hoede zijn en Q park is qua inrijhoogte met 1.90 meter oppassen geblazen kwam ik achter. Moet ineens opletten bij iedere garage. Er zat letterlijk nog 1-2 centimeter tussen het dak en de luchtschacht.... Inmiddels weet ik ook hoe ik de lage stand kan vastzetten. En oh ja, de oprit is inmiddels al deels verzakt haha!
Streamen via bluetooth gaat niet dus ik heb de Bovee Tune2Air 1000 besteld via Amazon voor € 105. Hiermee kun je toch Spotify of MixCloud streamen via bluetooth. De Bovee 1000 Tune2Air is aan te sluiten op de iPod connector in opbergruimte in de middenconsole. Ik ben benieuwd.
De verzekering zit op een € 90 euro per maand all risk (19 jaar schadevrij) en de belasting op ongeveer € 250 per maand. De wegenbelasting is niet goedkoop maar dan heb je ook wat onder je kont. Heel wat, om precies te zijn. Ik zie genoeg Range Rovers rondrijden dus ik ben niet de enige!
Ben benieuwd wat de onderhoudskosten gaan zijn. Een onderhoudsbeurt bij de dealer kost € 540 maar als je dat zelf doet ben je met € 150 euro wel klaar. Brandstoffilter is wat lastig om zelf te doen maar kost € 90 bij de dealer. Heb tevens een offerte opgevraagd bij ZF (van de automaat) voor preventief onderhoud zoals ik dat ook bij de BMW heb gedaan. Kosten zijn € 744.
Qua brandstofverbruik kan ik nog niks zeggen. Wel dat de tank 100 liter is. Inmiddels wel 80 liter getankt voor € 109 euro. Actieradius is een 800-900km bij snelweg kilometers.
Binnenkort weer een review en wat nieuwe foto's.
Irritaties
- 133.000 km
Ik heb wat irritaties.
Melding luchtvering defect
De auto staat zo nu en dan scheef rechtsachter. De luchtbalg is volgens mij niet goed meer. Komt lekker uit. De auto net een maandje in bezit maar heb geen garantie. Nog nooit aan luchtvering gewerkt dus even uitzoeken. Gaat klauwen met geld kosten wellicht. Ik ga het eens proberen met een Bilstein luchtbalg van een 500 euro. Uiteindelijk gelukt. Tot zover dan. Heb alleen de rechterzijde gedaan. Normaliter moet je beide kanten doen heb ik gelezen maar ik vind het wel goed zo. Hopelijk is het nu opgelost.
Zoemend geluid interieur
Als de verwarming aan is hoor ik een zoemend geluid. Komt onder het dashboard vandaan. Eigenlijk geen zin om vanalles los te halen maar irriteert wel. Misschien ga ik er aan wennen, wie weet.
DEFA alarm
Ik zit geregeld rechtop in bed midden in de nacht. Het alarm gaat af. De eerste keer denk je, het zal toch niet. Maar het gaat een beetje op en af, net zoals een Renault Avantime met de storingen. Zwaar irritant zo mega luid alarm. Als het nog lang duurt zonder de oorzaak te vinden dan trek ik alles eruit. Gebeurt overigens ook overdag dus is willekeurig.
Stoelverwarming bestuurderstoel
Deze doet het niet. Best irritant met lederen bekleding en in de winter.
Melding beperkt vermogen.
Deze melding komt geregeld. Ook dat is best irritant. Het vermogen is er wel dus is helemaal niet beperkt. Valt mij op dat deze melding verschijnt bij koude starts, lage temperaturen (dus winter), veel korte stukken. Een keer de motor uitzetten en weer aan helpt want dan is de melding weg. Toch vreemd.
Melding motormanagement
Ik merk dat wanneer ik geen dure diesel tank (dus een B merk of de gewone diesel) een melding krijg dat er geel motorlampje brand. Ook irritant. Dus dan maar voortaan de premium diesel tanken: V Power of Total Excellium,
Bijna een jaar later
- 139.244 km
ERVARING
Inmiddels hebben we de Range Rover bijna een jaar en deze bevalt uitermate goed. Mijn vriendin rijdt er 2 dagen mee en ikzelf alleen in het weekend. Ik vind het nog steeds een statige auto en zeker met de chrome 20 inch velgen een mooie verschijning. Deze zie je niet veel onder deze auto. Afgelopen april nog in het Noord Duitse Kiel geweest met de Range. Heerlijk, schuift over de weg en je behoorlijk mee met de Duitse merken.
VERBRUIK
Ik krijg vaak de vraag: en wat zuipt dat ding nou? Eigenlijk interesseert mij dat niet want we rijden nog geen 10.000 km per jaar en alles bij elkaar is dit geen goedkope auto. Als ik mij verdiep dan valt mij het verbruik behoorlijk mee. Op de snelweg bij 120 km/u is het verbruik een 8,6 liter op 100. Niet slecht want dat deed mijn BMW 535d E61 ook en deze is toch veel zwaarder en lomper qua aerodynamica. Bij de aankoop heb ik destijds gekeken naar de 3.6 TDV8 en deze, de 4.4 TDV8. Dat deze nieuwere motor zuinig is kan ik dan ook bevestigen. 2480kg en dan 8,6 liter is heel netjes. In de stad is dat natuurlijk anders, net als bij andere auto's. Op een dikke 8.000 km is het gemiddelde verbruik 10,3 liter. De motor is bijzonder krachtig en stil en meer dan voldoende voor deze tank. Ik rij heel rustig, laat de motor eerst warm worden en als ik ergens arriveer laat ik de auto nog altijd even een paar minuten draaien. Als de motor warm is wil ik nog wel eens wat harder rijden. Het kan maar het nodigt niet uit. Gewoon relaxt cruisen.
ONDERHOUD
Ik kon vooraf niet zo goed inschatten wat de onderhoudskosten zouden zijn voor de Range Rover TDV8 4.4. Aangezien ik dealeronderhoud, stempels in boekje en technische softwarematige updates belangrijk vindt heb ik de auto naar de dealer gebracht (CITO Eindhoven):
Onderhoudsbeurt klein + olieservice: € 725
Vervangen remleiding achter en remvloeistof vervangen € 462 (apk punt)
Er waren nog wat adviespunten. Natuurlijk. Dit bezoekje levert te weinig op voor de dealer. Ik kreeg een offerte van maar liefst 5000 euro. Was niet direct noodzakelijk maar zou er wel aan gaan komen. Ok bedankt. Ik ga veel zelf doen of mijn vader, dat is wel duidelijk. Nog nooit een offerte van 5000 euro gehad in mijn leven voor onderhoud.
Nadat ik thuis kwam wilde ik het oliepeil checken (gaat elektronisch bij de 4.4 TDV8, geen peilstok). Toen zag ik dat er na verloop van tijd een melding kwam "Te vol". Dit heb ik bij de dealer gemeld maar kreeg als reactie "Nee hoor bij ons gaf die dat niet aan". En daarmee was het klaar. Ik moet wel even wennen aan de Land Rover dealer in vergelijking met BMW dealer. Bij Land Rover dealer CITO EIndhoven geen koffie gekregen, ik werd niet opgemerkt, arrogantie gehalte vrij hoog en voelde mij niet serieus genomen. Dus, dit was ook meteen de laatste keer. Ik was niet belangrijk genoeg denk ik. Land Rover kan heel wat leren van BMW in ieder geval.
Kosten tot nu toe:
Onderhoud € 725
Luchtbalgen € 500 (zelf)
Remleiding / remolie € 462 (200 euro teveel naar mijn mening)
Rubber strip kofferbak € 50
In de zomervakantie gaat de auto naar ZF in Delft voor nieuwe ATF olie en service.
Ik heb inmiddels ook wat meer onderzoek gedaan naar de irritaties. Tussen alle autopapieren zat een A4'tje met aandachtspunten. Nog nooit eerder gezien maar gaf wel wat antwoorden dus hierbij:
Melding beperkt vermogen
Exhaust valve sensor vervangen. LR022904 voor 65 euro. Deze maar meenemen bij de volgende beurt
Melding motormanagement
Dan moet je dus de MAP sensor schoonmaken want die zit vol met roet. Iedere 50.000km blijkbaar. Of een nieuwe kopen: LR125298 voor 125 euro. Daarnaast ook een sensor vervangen: LR022906 voor 65 euro. Ook maar meenemen bij de volgende beurt.
Stoelverwarming kapot
Blijkbaar moet je een onderdeel aan de achterzijde van de stoel vervangen. Pfff. Geen zin in, laat maar zitten.
Luchtvering defect
Deze melding blijft maar komen, ook nadat de luchtbalg is vervangen. Gaat een tijdje goed en dan ineens staat de auto weer scheef rechtsachter. Gaat op en af. Eigenlijk moet de dealer maar eens kijken want het stoort behoorlijk.
Lekker dieselen
- 145.000 km
Wat blijft het heerlijk om in deze luxueuze tank te rijden. Een zwevend tapijt om maar een vergelijk te maken. Op een of andere manier ben ik om met het merk Land Rover. Bij iedere Range Rover die ik tegenkom draai ik even mee. Ik zou er zo weer een kopen, sterker nog, ik ben door aan het sparen voor een volgende maar dat huidige model ben ik nog niet over uit. Niet alles is mooi, zeker al die touch screens is niet mijn voorkeur, liever fysieke knopjes. En nee, totaal niet te vergelijken met de vorige (privé)auto's zoals de 535d Touring en de 740Li. Een hele andere auto met hele andere rijdynamiek. De 4.4 V8 diesel motor is enorm sterk en blijft trekken als je dat wilt. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Om deze Range de kilometers wat te sparen komt er een klein autootje bij voor de korte stukjes naar de supermarkt, de binnenstad en de zwemlessen van de kinderen. Het gaat een Volkswagen Up worden of Fiat 500C.
Ik ben nog niet bij ZF geweest maar dat gaat in maart gebeuren dit jaar. Even wat preventief onderhoud aan de automaatbak. Schakelt super maar de olie zit er nu 9 jaar in dus verversen kan geen kwaad. Verder zag ik dat de schokbrekers aan de achterzijde iets 'zweten' dus die ga ik ook vervangen. Je moet bij de aankoop van deze schokbrekers er op letten of je Continuous Variable Damping hebt. Het zijn 2 verschillende onderdeel nummers dus voor links een en rechts een kwam ik achter.
En verder blijven we lekker doorrijden met deze schitterende auto.
Nieuwe automaatolie
- 148.000 km
Vandaag bij ZF Services geweest in Delfgauw voor een servicebeurt. Zoals eerder aangegeven goed om te doen bij rond de 150.000 km. Rij je veel met aanhangwagen dan is 100.000 km een betere optie geven ze zelf aan. Mijn automaat schakelt zeer goed maar is meer preventief onderhoud.
ZF heeft de filters vervangen, de pakkingen en rubbers, hebben de transmissie gespoeld. Dat extra spoelen is nodig omdat er ongeveer 3 liter blijft zitten die ze er niet uit kunnen halen. Dat lossen ze op door te spoelen. Voor de rest zit er weer 9 liter nieuwe olie in. Als je dat wilt kun je even meekijken.
Kosten:
ZF Service beurt: € 685
Transmissie spoelen € 95
Totaal: € 780
APK
- 150.134 km
Voor de APK was er eigenlijk niks aan de hand. Heb een andere dealer gevonden: De Uiver in Doenrade, zuid limburg. De nieuwe dealer (veel fijner en eindelijk serieus genomen) heeft een update doorgevoerd en als enige punt van aandacht was de band rechtsvoor. Die ga ik even laten vervangen. Maar dat worden geen Continental CrossContact UHP want die slijten aan de buitenkant heel hard heb ik begrepen. Het zijn de Pirelli Scorpion All Verde geworden.
Kosten apk inclusief software update: € 113 euro. De laagste factuur die ik ooit heb gehad voor apk in mijn hele leven.
Banden heb ik apart gedaan bij de bandenman: € 500 inc. btw.
Regulier onderhoud en apk
- 158.147 km
We zijn alweer 2 jaar verder dus tijd voor een beurt / regulier onderhoud bij de Land Rover dealer. Om de 2 jaar of 26.000km bij deze TDV8 4.4. diesel. Wat hebben ze gedaan:
- Olieservice, oliefilter en brandstoffilter
- APK
- 1 afkeurpuntje van de apk: de bussen van de bovenste draagarmen links achter. Zijn 2 stuks: RHF000260.
Totaal 1.056 euro.
In de tussentijd eens gaan kijken naar het nieuwe model, de L405 met dezelfde TDV8 4.4. motor en bouwjaar 2015. De SDV6 wil ik niet. Teveel problemen mee en de V8 diesel rijdt veel rustiger en is veel krachtiger. Aangezien ik het verschil minimaal vond geen deal (want zelfde motor, zelfde automaat, alleen exterieur en interieur is wat gewijzigd). Dus ik blijf deze lekker doorrijden. Volgend jaar of over 2 jaar weer eens kijken.
Kosten tot nu toe
- 158.148 km
Tijd voor onderhoud. Het preventieve onderhoud is door de Uiver uitgevoerd. Ik wilde tegelijkertijd ook eens een andere dealer proberen dus de werkzaamheden opgesplitst. Deze andere werkzaamheden heb ik door Land Rover Maastricht laten uitvoeren
Naast het reguliere onderhoud heb ik de multiriem met spanners en geleiderollen laten vervangen. Ik hoorde af en toe de geleiderollen piepen bij vochtig weer en rond deze km stand adviseren om te vervangen dus dat klopt vrij aardig. Best een lastig werk en onvoldoende kennis van dus dit werk bij de dealer neergelegd. In totaal zijn 4 geleiderollen vervangen, een spanner en 2 V-riemen. Ondanks dat ik een offerte had gekregen want dit werkje "multiriem en spanrollen" een aantal uren extra geworden. De rollen zaten erg vast. Wat gek, 2-3 uren extra voor 3 rollen? Wellicht te laag ingeschaald qua uren of ik had ergens anders te weinig betaald? In ieder geval. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Onverwachts een hogere factuur. Voelt niet lekker. Deze bewaar ik even tot het volgende onderhoud.
En ik had het idee dat de rubbers van de draagarmen aan vervanging toe waren omdat ik gekraak hoorde bij drempels en remmen. De dealer wilde dat wel even onderzoeken en telde 2 uur. Wel veel als je bedenkt dat een monteur toch binnen 5 minuten moet horen wat het probleem is: de draagarmen. Ja dat is een onderdeel dat vaak wordt vervangen. Ja dus? Dan heb je toch geen 2 uur nodig? Men wilde een afspraak maken. Het vervangen van 4 draagarmen kost bij de dealer maar liefst € 2113 euro. Dat was mij wat gortig dus deze zelf gekocht en zelf gemonteerd voor 335 euro. Scheelt ruim 1778 euro! Voor de zekerheid nog laten uitlijnen. Nu weer een sublieme kraakvrije wegligging voor weinig. Achteraf gezien waren 2 stuks vervangen voldoende geweest. Ook dit puntje gaf mij wat irritatie bij de dealer.
Bij Land Rover Maastricht is de APK uitgevoerd. Hier kwam naar voren dat de remblokken achter moesten worden vervangen. Dat zijn echt van die werkjes waar je veel geld mee bespaard als je het zelf doet. Ik had vooraf de auto nog nagekeken en ook de remmen. Maar anders zou de auto' niet worden goedgekeurd. Doe maar want ik moet verder. Verder wel een goede indruk gekregen en prettig contact, koffie, geïnteresseerde mensen want ze hadden mij nog niet gezien als klant, fijne wachtruimte waar ik kon werken. Nu blijkt ook dat De Uiver helemaal geen dealer meer is maar alleen service mag uitvoeren.
Wat best een belangrijk topic is, is de olie bij deze 448 DT 4.4 V8 diesel. Men geeft wel aan iedere 26.000km maar dat is echt veel en veel te lang! Op diverse forums lees ik dat 8.000km tot max 10.000km de max is! Dat geeft niet 1 gebruiker aan maar het hele forum staat er vol mee (Fullfatrr.com). De olie komt heel nauw bij deze motor. Advies is 5W30 maar er zou eigenlijk 5W40 in moeten met C1 codering maar die is niet te krijgen. De olie gaat na die 10.000km echt duidelijk achteruit in kwaliteit en wordt heel dun. Ik heb toch verschillende facturen gezien van universele garages waarbij ze 0W30 gebruiken of 0W60: doe het niet! Je motor gaat kapot. En wacht geen 26.000km, nooit doen.
Aandachtspunt is ook de oliecooler die bovenop zit. Die gaat bij een 150.000-200.000 olie lekken omdat de rubberen pakking kapot is. Bij de dealer een 1200 euro, of zelf doen en ben je met een paar euro klaar.
Kosten:
APK (dealer): € 90
Remvloeistof (dealer): € 80
Banden achterzijde (zelf geregeld): € 550
Remblokken achterzijde (dealer): € 299
Multiriemen/spanners/geleiderolllen (dealer): € 1.397
Draagarmen vooras 4 stuks Lemforder (zelf geregeld): € 335
Uitlijnen ivm vervangen draagarmen: € 40
Totaal: €2.791
In juni nieuwe apk maar daar zal niks bijzonders uit komen.
Op vakantie en remblokken
- 166.000 km
Twee keer op vakantie. Met welteverstaan wat storingslampjes die branden op het dashboard: motormanagement storing, beperkt vermogen en luchtvering defect. Maar ik weet wat het is dus we gaan gewoon op vakantie. Die Renault discolampjes moet je beetje op de koop toenemen blijkbaar.
Eerst een weekje Duitse Ostsee bij Lubeck. En ja dan kun je aardig mee met de Duitsers op de Autobahn :-). Iets van 1200 km totaal.
Tweede keer op vakantie naar Zuid-Frankrijk met de Range Rover. In Frankrijk zijn we naar Montpellier geweest. Wat is het toch een fijne heerlijke reisauto maar parkeren met deze bak is wel een dingetje. Parkeergarages en die smalle straatjes in combinatie met ellendige Fransen die niks om hun auto geven geeft wat stress haha. Verder lage toeren, veel trekkracht, stoelventilatie. Ja dat laatste was nodig met 32 graden in het begin en later ruim 42 graden op de vertrekdag.
Valt mij op dat de auto bij warmer weer (25 graden en hoger) last heeft van de warmte. Remt sneller af op de motor en doet dat niet heel soepel. Schakelt dan ook wat rauwer maar het "inhouden" is het meest irritant. De vorige zomers ook meegemaakt. Geen idee wat dat is. De dealer weet het ook niet.
Gemiddeld 10,3 liter op 100. Best netjes volgens mij over 3000km.
Verder vond ik de remkracht wat matig bij fors remmen en heeft iemand die vaker reageert op mijn review een tip gegeven over EBC Yellow Stuff Race remblokken. Die maar eens gekocht in Engeland en gemonteerd op de voorzijde. Dat is wel even een verschil! Had ik 3 jaar eerder moeten doen! Iets van 120 pond. In Nederland veel en veel te duur.
Onderhoud
- 172.000 km
Tijd voor onderhoud. Het preventieve onderhoud is door de Uiver uitgevoerd. De APK en remblokken is uitgevoerd door Land Rover Maastricht.
Naast het reguliere onderhoud heb ik de multiriem met spanners en geleiderollen laten vervangen. Ik hoorde af en toe de geleiderollen piepen bij vochtig weer en rond deze km stand adviseren om te vervangen dus dat klopt vrij aardig. Best een lastig werk en onvoldoende kennis van dus dit werk bij de dealer neergelegd. In totaal zijn 4 geleiderollen vervangen, een spanner en 2 V-riemen.
En ik had het idee dat de rubbers van de draagarmen aan vervanging toe waren omdat ik gekraak hoorde bij drempels en remmen. Dat bleek nodig te zijn. Veel speling. Niet gek met zoveel gewicht. Het vervangen van 4 draagarmen kost bij de dealer maar liefst € 2113 euro. Dat was mij wat gortig dus deze zelf gekocht en zelf gemonteerd voor 335 euro. Scheelt ruim 1778 euro! Voor de zekerheid nog laten uitlijnen. Nu weer een sublieme kraakvrije wegligging voor weinig. Achteraf gezien waren 2 stuks vervangen voldoende geweest.
Kosten:
APK (dealer): € 90
Remvloeistof (dealer): € 80
Banden achterzijde (zelf geregeld): € 550
Remblokken achterzijde (dealer): € 299
Multiriemen/spanners/geleiderolllen (dealer): € 1.397
Draagarmen vooras 4 stuks Lemforder (zelf geregeld): € 335
Uitlijnen ivm vervangen draagarmen: € 40
Totaal: €2.791
In juni nieuwe apk maar daar zal niks bijzonders uit komen.
Weekje Groningen, startmotor kapot!
- 173.000 km
Er stond een weekje kerstvakantie in Groningen gepland. Lekker met de Range naar het noorden. Lekker stukje rijden. 280km. Twee dagen voor vertrek moest ik steeds vaker de startknop indrukken. Ja ik was wat laks want dat was al 2 maandjes zo. Blijkbaar komt dat euvel steeds vaker voor naarmate je langer wacht. Ik dacht: ik ga Land Rover Maastricht eens bellen want ik kan zo niet naar het noorden rijden. Kijken of ze voor een relatief eenvoudig werkje een spoedje kunnen maken. En jawel hoor. Onderdeel is besteld meneer, morgen bent u aan de beurt. Klasse! In 3 uurtjes tijd was het geregeld. Ik kreeg nog een leuke nieuwe Defender D300 mee voor een paar uur. Zalig! zo moet het. Startmotor was 600 euro en uren 400. Voor 1000 euro weer een probleem opgelost. Fijne dealer.
De leenauto bij De Uiver was toch andere koek: een 10 jaar oude Evoque diesel met 200.000 tegen 100 euro per dag.
Iets anders na bijna 5 jaar?
- 174.000 km
Na bijna 5 jaar wil ik eigenlijk wel een andere terreinwagen/SUV. Harde eis is een V8. Ik ben een petrolhead dus ik wil weer een V8. Dat geluid, de beleving, emotie. Hoewel deze Range absoluut niet gaat vervelen wil ik een andere dus ik ben op zoek naar iets anders. Weer een Range Rover SDV8 4.4. van 2015, een 5.0 Supercharged of heel iets anders? Intussen al vanalles gereden van Range Rover Vogue SDV8, Panamera Turbo S, Cayenne GTS, Mercedes GL63 AMG, GL500 tot BMW X5 50i. Budget is 50-55k.
Intussen ben ik mij aan het beraden wat de verkoopprijs gaat worden. Destijds gekocht voor ongeveer € 36.900 met 131.000 op de klok. De vraagprijzen liggen allemaal rond de € 22.000 tot € 24.000 maar wel allemaal garagebedrijven die garantie kunnen geven. Ik zet in op 23.500 en en dan zien wel. Dan tel ik uiteindelijk een € 3.000 euro per jaar aan afschrijving dus rond € 15.000 totaal.
De 81-ZHH-1 is verkocht
- 175.050 km
Inderdaad, de 81ZHH1 is verkocht aan de volgende liefhebber. Uiteindelijke verkoopprijs is +/- € 22.000 geworden. Best netjes al zeg ik het zelf. Ik vind het persoonlijk nog steeds veel geld voor een "oude" Engelse diesel met euro 5 diesel en een model dat al sinds 2001 bestaat. Veel oude technieken en dus steeds gevoeliger voor storingen.
Op Gaspedaal en marktplaats staan soortgelijke allemaal minimaal een jaar dus dan ben ik er nog goed mee weg gekomen. Als inruiler zou deze rond de € 17.000 - € 18.000 opleveren dus dat heb ik niet gedaan. Eigenlijk wilde geen een garage deze auto hebben. Te oud model, hoge kosten en hoe lang staat ie er dan? Of 1 week of 1 jaar dus het risico is ook groot. Uiteindelijk aan een liefhebber verkocht via Marktplaats. De mastodont die ik het langst van allemaal heb gehad. Zegt genoeg maar toch jammer dat ie nu weg is. Nu dus op zoek naar iets nieuws.
De volgende koper mag rekening houden met het volgende onderhoud. Uiteraard afhankelijk van rijstijl en kilometrage:
- elektronische schokbrekers achter
- veerpoten luchtvering voorzijde
- compressor luchtvering
- oliekoeler
- banden voorzijde (die slijten hard met dit gewicht)
- roetfilter
- egr kleppen schoonmaken
- inlaatspruitstuk schoonmaken
- kachelventilator (hele dashboard eruit!)
- dynamo
- iedere 8.000 kilometer 5W30 olie!
- diverse sensoren (want die ben ik telkens vergeten bij een garagebezoek)
Tel maar minimaal 2500 euro per jaar aan onderhoud maar als je bovenstaande punten aanpakt dan ga je zo boven de 10.000 euro. Of uiteraard zelf doen, dat scheelt een bak!
De afrekening
- 175.051 km
Wat heeft de hobby totaal gekost in afgerond 4,5-5 jaar:
Onderhoud: € 9.918
Verzekering: € 7.400
Wegenbelasting: € 14.850
Tanken: € +/- 9.960
Subtotaal kosten: € 42.119
Afschrijving: € 13.750
Totale kosten: € 55.869
Totaal aantal kilometers: 48.384
Kosten per kilometer: € 1,15
En dan te bedenken dat de reiskosten 21 cent per km bedragen anno 2023.... Gelukkig heb ik dan een auto van de zaak.
Dan zie je dat je in een idi00t land woont als je ziet hoe hoog onze wegenbelasting is en zelfs hoger dan de afschrijving!
De opvolger
- 175.051 km
Inderdaad. Verkocht aan de volgende liefhebber. De mastodont die ik het langst van allemaal heb gehad. Zegt genoeg maar toch jammer dat ie nu weg is. Nu dus op zoek naar iets nieuws.
Na wat testritjes blijft over:
Range Rover SDV8 LWB - type L405 2015
Vanaf model 2015 nog duur en veel boven 200.000 km gereden. Bouwjaar 2012/2013/2014 veel motorproblemen dus valt af. Blijft een dure qua kosten en max 8000km per jaar. Ik heb er veel voor maar men maakt de diesel wel kapot op dit moment dus voor de toekomst wellicht toch niet heel handig.
Range Rover 5.0 Supercharged - type L405 2013
Hoewel dit de beste optie met weinig kilometers per jaar is zijn ze allemaal erg duur en schaars in Nederland. In Duitsland meer beschikbaar met incl. bpm nog fors aan de prijs. Zou eigenlijk een mooie zijn voor over 4 jaar....
Mercedes GL 63 AMG - type X166 2014
Een hele andere auto. Nog nooit een Mercedes gehad in mijn leven dus voelt beetje als vreemdgaan. Deze staat op het lijstje vanwege het brute geluid van de 5.5. V8 Biturbo en de omvang en ook Duitse kwaliteit. Een machine die 63 AMG! Heb er mee gereden maar qua uiterlijk eigenlijk niet waar ik direct voor zou kiezen met zwart leer en zwarte ramen. Gevoel zegt eigenlijk dat het een voetballersauto is en ook wat ordinair. Minder chique en klasse maar wel andere eigenschappen die mij aanspreken. Heb er wel het meeste lol mee gehad van alle 3. Er staan er 2 tekoop in Nederland die aan budget voldoen en tussen de 130.000 en 165.000. Tja, misschien maar eens 3 tot 5 jaar deze gaan rijden en daarna terug naar de Range Rover 5.0 Supercharged die dan wel betaalbaar is. Inruilvoorstel is zowiezo geen optie want dat is natuurlijk veel te laag. Nog wat nachtjes over slapen.
Update: het is de GL 63 AMG geworden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.