Land Rover Discovery Td5 XS (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Discovery Td5 XS |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 98.200 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Aankoop en eerste 10.000 KM
- 110.000 km
Al sinds de introductie in 1999 vond ik dit een mooi model en een klein jaar geleden heb ik besloten om actief te gaan zoeken naar een goed exemplaar.
Het moest er eentje zijn voor 2002 omdat toen de Central-Diff-Lock nog standaard gemonteerd werd (De CDL is alleen niet aangesloten maar dat is achteraf met een kit alsnog te doen)
Gezien het slechte imago wat betreft onderhoudskosten en betrouwbaarheid had ik mezelf een jaar gegeven om me zelf goed in te lezen en een goed exemplaar te zoeken.
Mocht u overwegen een Discovery of elke andere 4x4 te willen kopen moet u zich realiseren dat deze auto's hebben nu eenmaal meer onderhoud nodig hebben dan een kleine gezinsauto. Er zitten meer draaiende delen in, er moet meer olie vervangen worden.
Ik ga het onderhoud zelf doen en daar zijn deze auto´s ideaal voor. Door dat veel eigenaren het onderhoud zelf doen is er veel informatie te vinden op internet. Er zijn diverse goede forums en onderdelen zijn er in overvloed en goedkoop.
De Discovery II heeft net als alle andere auto´s een aantal zwakke punten waar je zeker op moet letten bij aanschaf.
Als je al het bovenstaande goed realiseert en je zelf goed inleest voorkom je teleurstelling en garandeer je jezelf jaren stuur en 4x4 plezier.
---Aanschaf---
Kort lijstje waar je op moet letten bij aanschaf:
Techniek:
De TD5 is een fijne en solide motor en problemen komen betrekkelijk weinig voor. Het is niet een van de meest geraffineerde motoren maar hij is wel goed.
Kijk om te beginnen of en hoeveel olie hij lekt (b.v. na een testrit) Een beetje olie is niet heel erg en normaal voor een wat oudere auto en dus ook voor een Land Rover.
LET OP: Het condenswater van de airco komt ter hoogte van de versnellingsbak naar beneden, dit kan makkelijk verward worden met olie, dus schrik niet en bekijk het even goed.
De Td5 is zoals gezegd een prima motor, velen rijden met 400k nog steeds als een zonnetje. Er zijn 2 types. De 10p en de 15p. Bij die laatste zijn wat kleine verbeteringen doorgevoerd en zijn grofweg van af 2002 geleverd, al voor de facelift.
Dingen om op te letten, niet zozeer bij aanschaf maar bij gebruik is dat het uitlaatspruitstuk trekt vaker krom dan gemiddeld, er kan zoals in de comment ook gezegd worden olie in de computer druppelen. Dit is relatief goedkoop en makkelijk te verhelpen maar kan bokken en inhouden veroorzaken. De koppakkingen van 10p motoren moeten wel eens vervangen worden en ook scheurtjes in de kop komt wel voor. De 15p motoren zijn daar minder gevoelig voor dan eerdere omdat de 10p plastic pinnen heeft die de kop laat verschuiven.
De automaat is bovengemiddeld betrouwbaar. Nadeel is wel dat er maar 4 versnellingen zijn. Officieel moet de automaatbak olie nooit vervangen zijn maar ook LR is daar van teruggekomen en je doet er goed aan de olie eens in de zoveel km te verversen.
Bij Discovery´s met luchtvering moet je kijken voor de auto na 15-30 minuten stilstaan nog mooi op zijn (achter)poten staat. De luchtvering (alleen op de achteras) gaat soms lek. Hou er rekening mee dat de lucht zakken maar 5 tot 10 jaar meegaan en dan vervangen moeten worden, dit is dus een onderhoudspuntje. (zie problemen) Is er lang met een lekken luchtvering gereden dan heeft de compressor het zwaar gehad. Dit is een duur onderdeel.
Bij Discovery's met het ACE anti-rol systeem do je er goed aan tijdens de proefrit eens op een rustige weg de auto eens een beetje te slalommen en kijken of je bijgeluiden hoort en of er lampjes gaan branden.
Exterieur:
Het exterieur is goed gebouwd en roest komt zelden voor (met uitzondering van boven de voorruit, zie hieronder) . Let er op of alle delen mooi op elkaar aansluiten. Grote naden zijn normaal (vinger dikte) maar ze moeten wel overal mooi evenwijdig lopen.
Controleer de bovenrand van de voorruit. Zit hier roest of bobbels onder dan is er een serieus probleem en goede kans op veel roest onder de verf. Je kunt de auto dan beter laten staan. Dit kom eigenlijk altijd door het slecht plaatsen van een nieuwe ruit dus het kan geen kwaad om te vragen of dat ooit gedaan is.
Kijk of er veel krassen in de verf zitten. Dit kan duiden op veel 4x4 gebruik en dat laat (uiteraard) onderhuids zijn sporen na.
Kijk goed onder de auto. De carrosserie zoals eerder gezegd is niet heel gevoelig voor roest, het chassis is dat echter wel. Alle Disco's die ik gezien heb hadden last van roest op het chassis. Oppervlakkige roest kan geen kwaad, maar er zijn er veel, zeker aan de achterkant waar de gaten er invallen. Dit kan een duur grapje zijn. Controleer dit dus heel goed. Inmiddels zijn er hele stukken chassis te krijgen om die er op te lassen maar je kunt er beter een zoeken die vanaf jong goed beschermt is geweest.
Interieur:
Van versleten lederen pook-rokjes (om de kleine hi-low gear pook, handrem en als het een handbak is de versnellingspook) moet je je niets van aantrekken dat hebben ze al heel snel is makkelijk en goedkoop te vervangen. (+/- 8 euro)
Let wel goed op lekken rond de dakramen. Dit komt veel voor en is een lastig karwei om op te lossen. Dit kan ook elektrische storingen geven. Voel of de hemelbekleding nat is of kringen heeft. Kijk gelijk of de hemelbekleding loslaat, ook dat komt wel eens voor. Ik heb zelf mijn hemel bekleding opnieuw gedaan.
Rijden:
Is het een automaat? Let dan goed op of hij goed oppakt. Traag reageren duidt op oude olie of grotere problemen. (Vergeet hierbij niet dat het geen race monster is). De ZF versnellingsbak is zoals al gezegd: over het algemeen erg betrouwbaar maar kan uiteraard kapot.
Het stuur is vaak erg vaag rond het midden. Dat komt bij veel voor maar hoort niet. Bij bijna alle Discovery´s die ik gereden heb hadden hier last van. Die van mij had vlak voor verkoop een nieuwe stuurpomp gekregen en heeft dit probleem gelukkig niet. Vaag sturen hoeft niet altijd op een kapotte pomp te duiden maar mocht je dit constateren bekijk dan of er genoeg olie in zit en of er een oliespoor te vinden is bij de stuurpomp.
--- De eerste KM's ---
Een heerlijke auto. Snel is hij niet, maar hij stuurt strak en held bijna niet over in de bochten door een speciaal ACE aniroll-systeem.
De td5 is wat lawaaierig maar klinkt lekker in het gehoor en het geluidsniveau went snel. De auto is heerlijk op lange afstanden en zit zeer comfortabel. De hoge zitpositie is echt geweldig, daar kunnen mijn weinig andere SUV's aan tippen.
Tot op heden zeer tevreden al is het natuurlijk heel anders rijden dan mijn gechipte Ford Focus 1.8tdci. Ik rij nu rustiger en dat bevalt me wel.
Verbruik valt mee, ongeveer 1 op 10.
In het terrein is hij meesterlijk al mis ik het gebrek van de nog niet aangesloten CDL en de nog niet gemonteerde terrein banden.
--- Problemen ---
Bij aanschaf, 98.000:
Afstandsbediening werkt soms wel en soms niet. Ben er nog niet achter wat het is.
UPDATE: Problemen zijn vanzelf weggegaan en systeem werkt al een jaar zonder problemen)
Kleine lekkage aan koelsysteem. Verkoper zei dat het de radiator is maar ik denk dat het een slang is die lekt. Slang is besteld, kost 30 euro en gaat binnenkort vervangen worden.
108.000:
Zoals verwacht een luchtzak van de luchtvering begaf het. Bij mijn auto waren die nog nooit vervangen en het was dus tijd. Het werk is makkelijk zelf te doen en op de diverse fora is er genoeg hulp te vinden. Ik heb ze gelijk allebei vervangen want dan ben ik er in een keer van af. Onderdelen komen neer op een kleine 200 euro als je bestelt uit Engeland. Laat je dit bij de dealer doen, reken zeker op het driedubbele.
110.000:
Achterdeur wil niet meer open van buitenkant. Komt vaker voor het haakje was losgeraakt. Deur paneel binnenkant verwijderen en terug haken.
Klein probleempje
- 110.000 km
"Tophose" koelslang was lek geraakt, nieuwe gekocht, kosten 35 euro. Slang was gaan lekken op plaatsen waar hij delen van de motor raakt. Slechte plaatsing was de oorzaak. De nieuwe raakt geen onderdelen meer.
UPDATE: Slang later vervangen voor een Silicone slang van betere kwaliteit.
Verder is mij opgevallen dat de motor er als nieuw uitziet. Weinig viezigheid en of olie sporen, enkel van de gelekte koelvloeistof. Toch knap voor een auto van bijna 11 jaar oud.
Olie verversen en diesel filter vervangen
- 114.000 km
Hoogste tijd om de olie te versen en de filters te vervangen.
Uiteraard zelf gedaan. Makkelijke klus, zeker omdat de auto zo hoog op zijn poten staat dus een krik is eigenlijk niet nodig. Ik heb de auto op een paar stenen gereden en dit gaf meer dan voldoende ruimte om de olie er uit te laten lopen.
De td5 heeft 2 olie filters. Een in bekende vorm en een centrifugale filter. De laatstgenoemde is makkelijk bereikbaar, dat geldt helaas niet voor de standaard oliefilter. Die is lastig te bereiken. Gelukkig toch gelukt. Motor bijgevuld en hij kan er weer even tegen.
Tegelijk de diesel filter vervangen. Dit is werkelijk een werkje van niks. Hij zit in de wielkuip van het rechter achterwiel. Connectie losmaken, losdraaien. Nieuwe vullen met verse Diesel en er weer opdraaien.
Om de lucht uit het systeem te krijgen, een paar keer het contact op stand II. Daarna een keer starten met gas in, bij aanslaan gas weer loslaten en even rustig laten lopen.
Omdat het een 4x4 is zijn er nog wat olie´s te verversen. De olie in de tussenbak en de assen (differentials) dient ook vervangen te worden. Maar die kunnen nog wel even wachten.
Radiator
- 118.000 km
Ik heb preventief de radiator vervangen. Er zat er een bij toen ik de auto kocht.
Ik keek even raar op aangezien de nieuwe radiator 2 uitgangen mist. Dit blijkt een verandering te zijn. De oliekoeler is niet meer rechtstreeks verbonden met de radiator en hier heb ik een stop voor moeten kopen bij de dealer. De fuel cooler is nog wel verbonden maar met een heel klein doorgangetje. Deze wijziging zou de levensduur van de radiator ten goede komen. We zullen zien.
5000 km lange reis, Goedkoop is duurkoop!
- 120.000 km
Met kerst hebben we een grote reis met de Disco gemaakt. Heen en weer naar Moldavië, 2x 2500km. We hebben gekozen voor een route via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Moldavië.
Als voorbereiding had ik al de radiator vervangen en de auto overgelopen.
De ochtend voor vertrek had ik wat problemen met de luchtvering. Ik hoorde de compressor niet meer afslaan. Na de accu even los te halen leek hij weer normaal te functioneren en we zijn vertrokken.
Eenmaal bij de grens van Oostenrijk, bleek de luchtvering toch niet in orde. Hoewel er nog lucht in zat was hij wel een beetje in elkaar gezakt. De compressor wilde niet meer aanslaan.
In Wenen hebben we bij een dealer de diagnose laten stellen die ik eigenlijk al wist maar het kostte de 4 monteurs rond een pc bijna 2 uur: Compressor kapot.
Helaas hadden ze er geen en er eentje bestellen zou door de feestdagen zeker 4 dagen kosten. We hebben besloten ons geluk te zoeken in Boedapest. Gelukkig hadden ze er daar via via wel een. Kosten 900 euro. :( Was me dit thuis gebeurd had ik er een voor onder de 100 kunnen kopen.
Het was achteraf gezien een beetje mijn schuld. Ik had:
A: niet moeten vertrekken.
B Ik wist dat de hoogte sensoren niet meer helemaal goed waren want ik zag hem te veel de hoogte corrigeren. Die had ik moeten vervangen, kosten voor de 2 sensoren op internet bestelt (OEM) 70 euro. Omdat hij zoveel moest corrigeren zijn waarschijnlijk de relais te warm geworden en is de compressor gesmolten. (ik heb hem uit elkaar gehaald). Veel horrorverhalen over luchtvering is vaak het gevolg van slecht onderhoud.
In November had ik de grote koelslang (top hose) vervangen voor een goedkope aftermarket type. Helaas bleek deze niet goed en heb ik er alleen maar problemen mee gehad. Zo lekte de ontluchtingsplug, lekkage bij de aansluitingen, en is het materiaal zo zacht dat er binnen no time een gat gescheurd was. Dit laatste gebeurde tijdens de reis en heb ik met een noodgreep tijdelijk kunnen oplossen. Ook hier bleek goedkoop duurkoop. (later een silicone koelslang beteld van een gerenomeerd merk, veel betere kwaliteit)
Buiten de problemen bleek de Discovery een fantastische reis auto. Door de hoge zitpositie is het ontspannen sturen. Op de Duitse autobahn bleek hij heerlijk te cruisen rond de 150-160 km/u. Het verbruik viel over de hele reis mee, 10l per 100km.
Ook op de bergweggetjes met de vele haarspeldbochten in Roemenië bleek hij verrassend goed in zijn element. Niet dat het een race monster is, maar het anti-overhel systeem deed zelfs met volgeladen auto prima zijn werk.
De permanente 4x4 deed prima zijn werk wanneer het gladder werd. De grip (met winterbanden) is fenomenaal.
Nog een belangrijk pluspunt van het rijden in een Land-Rover. Er is prima zelf aan te sleutelen en de clubs rond het merk zijn fantastisch. Tijdens de reis werd ik met raad en daad bijgestaan door LR eigenaren in Hongarije, Roemenië en Moldavië. Onderdak, onderdelen en hulp werden belangeloos aangeboden. Dat geeft een fantastisch gevoel. Ook het zwaaien naar elkaar, in welk land dan ook, is erg leuk.
Jaar lang in mijn bezit
- 140.000 km
Ik rij de auto nu ruim een jaar en ben helemaal verkocht. Hij rijd heerlijk en is fenomenaal offroad. Wat mij betreft gaat hij nooit meer weg.
De auto had bij aankoop wat achterstallig onderhoud (wist ik) dat nu voor het grote deel gedaan is.
Ik heb sinds de laatste update er weer een aantal km´s bijgezet en heb geen problemen meer gehad.
Wel heb ik recent de injector harness vervangen. Het rubbertje liet olie naar de boord computer (ECU) lekken. Een bekend probleem wat ik hier ook al besproken had. Uiteraard zelf gedaan, kosten materialen minder dan 40 euro.
Helaas heeft mijn vrouw een klein ongelukje gehad. Er knalde een BMW achterop. Resultaat BMW complete voorkant kapot, Discovery bijna niets. Enkel een lamp in de bumper vertoonde een klein scheurtje en de trekhaak zou preventief moeten worden vervangen.
Na ruim 15.000 km is het weer (de hoogste) tijd voor een beurt. Dit keer neem ik alle oliën mee: Motor, automaat, diffs en tussenbak.
Op naar de volgende 40.000 km!
Grote Beurt
- 144.000 km
Het was tijd voor wat onderhoud. Het is fantastisch om aan deze auto´s zelf te sleutelen. Op internet en op diverse fora´s zijn heel veel how to´s te vinden die elke reparatie of onderhoudsbeurt enorm vergemakkelijken. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die een beetje handig is, 90% zelf kan doen.
Onderdelen zijn zeer voordelig uit Engeland te bestellen.
De motor olie en de 2 olie filters zijn vervangen. Uiteraard lucht en diesel filter ook mee vervangen.
Versnellingsbak (automaat) olie en filter vervangen. Dit is op zich een makkelijke klus maar moet wel zeer secuur uitgevoerd worden. Elk vuiltje in de bak is potentieel een ramp.
Aan de magneet te zien die onder in de carter licht, sluit mijn bak zeer weinig, de olie had zijn beste tijd wel gehad.
De bak schakelt wel lekkerder met de nieuwe olie en filter.
Bij een oliewissel kun je maximaal 2/3 van de olie verversen aangezien der veel olie ergens in de bak blijft zitten. Aangezien ik geen problemen had met de bak, volstaat een enkele oliewissel. Als er wel problemen zijn zijn dan zijn 2 olie wissels kort na elkaar soms nodig of moet je de bak professioneel laten spoelen.
Voor schijven en blokken, ook dit is een makkelijk werkje onderdelen waren relatief goedkoop. Voor schijven en blokken van hoge kwaliteit betaalde ik minder dan 60pond inclusief verzenden.
Ik kon kiezen voor schijven met gaten er in. Dit is op zich een goed maar aangezien ik ook offroad ga en er dan een steentje in kan komen heb ik gekozen voor de normale dichte schijf (wel geventileerd)
Een 4x4 heeft meer onderhoud nodig dan een ´normale´auto. Een goed voorbeeld daarvan zijn de differentials. Ook daar heb ik de olie van ververst, achteraf bleek dit niet nodig, olie zag en rook nog erg goed. Kennelijk is dit al een keer ververst.
Auto rijdt nog altijd heerlijk, ik ga met vertrouwen de winter in.
Mee verhuisd
- 161.000 km
De auto heeft afgelopen jaar een kleine 35k gereden en hij heeft zich uitstekend gedragen. Op het onderhoud in mijn vorige post na heb ik er geen kosten aan gehad.
Wel heb ik een set General Grabbers AT2's (All Terrain Banden) onder gezet. Die bevallen goed en passen erg goed bij het karakter van de Disco met goede prestaties op verhard en onverhard terrein.
In september is mijn Discovery II een familie auto geworden en ook hier bevalt hij uitstekend. De kinderwagen kan door de hoge laadruimte gewoon on-ingevouwen achterin en dan is er nog ruimte genoeg voor alle andere dingen die bij een kleine komen kijken.
Wel is de ruimte op de achterbank erg krap voor zo een grote auto.
Als je langer met deze auto blijft rijden dan kan het niet anders of je raak je er aan verknocht.
Door een nieuwe baan moest ik van België naar Engeland verhuizen en stond ik voor de moeilijke keuze. Auto verkopen en daar een andere kopen of lekker mee nemen. Ondanks dat ik een goed bod kreeg van een vriend kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om afscheid te nemen.
Hij ging dus mee en inmiddels heb ik de koplampen vervangen voor RHD nieuwere face-lift units en gaan binnenkort de nieuwe Britse platen er op.
Nog altijd zeer goed
- 180.000 km
Even een korte update:
Discovery heeft weer wat KM's asfalt en modder gegeten en deed dat zonder problemen.
Ik heb wel zelf een foutje gemaakt door te diep door het water te rijden. Gevolg: Laag modder in interieur en computer verzopen en een injector kapot gegaan. Door de grote schare aan liefhebbers en de clubs was ik zo weer op de weg en de financiële schade viel met £120 erg goed mee.
Alle vloeistoffen vervangen en die zagen er erg goed uit, voor de rest geen enkel probleem gehad.
Probleemloos
- 191.000 km
Weer een jaar verder en compleet probleemloos gereden. Ik rij niet meer zoveel als voorheen maar toch een nette prestatie voor een auto van 15+ jaar.
Het blijft een heerlijke auto om te rijden en ik geniet er nog dagelijks van.
Clinder kop
- 206.000 km
Helaas, helaas de koppakking of kop is kapot gegaan. Een euvel die vooral vroege Td5's zoals die van mij wel eens toebedeeld krijgen.
Symptoom is gelukkig zelden olie in koelvloeistof of koelvloeistof in olie maar uitlaatgassen in de koelvloeistof. Hierdoor komt het koelsysteem onder grote druk en wordt er koelvloeistof via de overdruk uit het systeem gelaten. Herkenbaar aan een koelsysteem dat ook koud onder druk staat.
De vroege koppen worden op hun plek gehouden door 2 plastic pennen en een serie bouten die voor de druk zorgen. Dit moet de kop op zijn plaats houden maar hij wil nog wel eens een beetje wandelen.
Dit was bij mij ook gebeurt, getuige de plastic pinnen die duidelijk een mm vervormd waren.
Deze auto blijft goed om zelf aan te kunnen sleutelen en er is een hoop kennis op de forums. Bovendien zijn er workshop manuals te downloaden die stap voor stap uitleggen wat te doen. Zodiende heb ik zelf de kop kunnen wisselen (op het forum een uitgebreide beschrijving)
Nu ruim 200km gereden met de nieuwe kop. Dit alles heeft me inclusief een geteste kop, nieuwe waterpomp, diesel druk regulator en een kit om de startmotor preventief te vernieuwen minder dan £500 gekost. Niet gek en hij rijdt weer heerlijk.
Nieuwe banden en APK
- 210.000 km
Na de cilinderkop revisie eind vorig jaar/begin dit jaar weer wat heerlijke KM's gemaakt op en off road. Oude banden hadden nog voldoende profiel maar waren wat droog en dus een set nieuwe gekocht. General Grabber AT3's dit keer. Ik ben erg onder de indruk. Zowel op als off road zeer goed, stuk stiller dan mijn vorige GG AT2's maar dat kan ook met de leeftijd van mijn oude banden te maken hebben.
Discovery ook weer APK gekeurd en zonder opmerking door de keuring gekomen.
Binnenkort wordt hij gechipt voor iets meer trekkracht onderin en wat betere reactie op het gaspedaal. Van 136pk naar 170+ Nm weet ik niet uit mijn hoofd. Deze motoren zijn erg goed en veilig te chippen dus ik ben benieuwd. Zou volgens eigenaren die me voor zijn gegaan de auto transformeren.
Kaduuk
- 260.000 km
Al een tijdje is de D2 kaduuk. Versnellings bak begon te slippen. Wordt gerepareerd maar duurt even.
Dus voorpopig geen update.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.