Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

autoreview

Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)
Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

Signalement

UitvoeringYpsilon 1.4 16v Argento
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf107.520 km
KM-stand laatst130.013 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En gaaaaaaaan!

  • 108.000 km

Dit is de 2e Lancia in ons wagenpark. De vorige was een Lybra 2.0 5 cilinder. Een echte end-of-the-line. Gekocht toen we even een auto nodig hadden om een winter niet te hoeven fietsen. Gekocht voor 11 jaar oud, met 255.000km op de bult en voor €850,- Al snel ontdekten we dat het laatste onderhoud de 130.000km was geweest in 2006. Als je dan weet dat de nokkenasriem elke 70.000km vervangen moet worden kun je bedenken dat we een technische “tijdbom” reden.

Dus toen het moment kwam dat we weer een echte auto nodig hadden werd er snel een vervanger gevonden in de Lexus IS300 Sportcross die ik eerder beschreef.

Na 3 ½ jaar gaan we weer zakelijk rijden en kon de Lexus door naar een nieuwe eigenaar. Dan ga je zoeken naar wat leuks, kleiners, leuk maar wel met karakter en bravoure. Ohja, we besloten om de verkoopprijs van de Lexus niet te overschrijden.

Een hele zoektocht. Mito, Grande Punto, DS3, 207, Fiesta, C3… Allemaal nog wel wat te kostbaar. Een brakke Mito met ruim 290.000km nou nee. Toen een ochtendgloren Oranje gespoten Grande Punto. Mijn vrouw, geen kenner, zag de auto en vroeg de verkoper waarom elk vlak een andere kleur oranje had en waarom er overal puistjes (silicoontjes) in de lak zaten. Hulpeloos keek de man mij aan… “Lak, autospuiten met stofzuiger kan bij een carnavalswagen maar bij een echte auto moet je dat niet willen.” En een minuut of wat later zaten we in de auto, terug naar Zeewolde.

Die avond werd de speurtocht op het WWW voort gezet. Onder het genot van een goed glas wijn (of 3) vliegen de auto types en merken over en weer. Ik voeg nog even een Audi A2 toe. Luid boegeroep van mijn vrouw. “Zaadloos!” Dan begint ze te mijmeren over de Lybra, die ze liefdevol een geile pornobak noemt (door de versleten vering wipte het ding) “Ypsilon” zeg ik. “Cool Bakkie!” zegt ze. Even later hebben we een lijstje met 4 Ypsen, zoals de Lancia liefhebbers ze aanduiden.

1 ervan staat in Lelystad. De dag erop gaat Jolanda kijken, tegen 11 uur begint mijn foon te rammelen. Appje na appje met gegevens, foto’s en een selfie met smile na de proefrit. Eind van de middag met de contanten op zak naar Lelijkstad om zelf een rondje te rijden en te kijken of de indruk die zij heeft strookt met die van mij. Enfin, 45 minuten later rijdt zij onze MG naar huis en ik zit in de Ypsilon.

We denken nog na over een naam voor de Yps. Prosecco? De Lexus gingals Blackxus dor het leven.

Nu 1 week en 1100 kilometer later kan ik zeggen, verbruik 1 op 16,2, remmen, sturen en schakelen zoals je van en Italiaantje mag verwachten. Verbazingwekkend, alles werkt…

Mocht dat veranderen dan lezen jullie het hier.

HAPPY

  • 112.231 km

De Ypsilon is inmiddels 6 weken bij ons. Haar bijnaam Yp is bij ons aangepast naar Prosecco, want sprankelen doet ze.

Rain or shine, ze straalt.

Rijdt super en nipt brandstof als een oudere dame haar kostbare sherry. In 3850 kilometer 240 liter ruim 1 op 16. Heel niet slecht voor een mix van korte stukjes en lange strepen snelweg. We bezochten inmiddels Den Bosch, Doetinchem, Zandvoort meermaals, Zwolle, Kampen en wat andere oorden. Telkens met plezier.

Alles werkt naar behoren:
Airco/Check,
CV/Check,
Radio&CD/Check,
Electrische ramen/Check,
Cruise control/check.

Volgende week komen de winterbanden er onder en volgt er een beurt. Ja, ook daar houdt de dame van…

Prosecco klaar voor sneeuw en ijs!

  • 113 km

25 november kocht ik bij Prinsoutlet.nl een setje winterwielen met bij behorende banden. De geadverteerde profieldieptes waren niet aanwezig. Dat gaf, na wat discussie een extra korting van € 40,- op de set. Voor € 110,- 4 plaatstalen wielen met Kleber winterbanden met 6,5 en 5,5 mm. Een setje winterschoeisel voor de prijs van een goed etentje. Volgende week gaat Prosecco van haar zomerslofjes over op winterstampers.

9 december, keurig getimed, stond de dame afgelopen zaterdag op de kriks en ratelden de luchtsleutels. In mum van tijd verdween een deel van haar charme in de kofferbak en kwamen het winterschoeisel er onder. Gaaf om te merken hoeveel meer grip deze combi geeft in de gladdigheid en sneeuw van de afgelopen dagen. Over een paar dagen vertrekken we voor een weekje skieen naar Oostenrijk. 1800km in 8 dagen tijd, dus…

12 december, Prosecco verdiende een beurt. Omdat het net Sinterklaas was geweest werd het een grote. Voor het luttele bedrag van € 246,- kreeg de dame nieuwe bougies, olie/lucht en interieur filter en een plens verse olie. “Meer was er niet te halen“ verkondigde ietwat teleurgestelde monteur. Als je dan deze kosten wegzet tegen het feit dat de volgende beurt over 20.000km weer mag kun je misschien begrijpen dat wij tevreden zijn over de post onderhoud.

De vorige beurt kreeg ze bij 71.000 in Mei 2016. Blijkbaar is een interval 50.000km geen probleem als je het oliepijl in de gaten houdt…. Ohja, bij de beurt in 2016 werd ook de distributieriem gedaan. Dus ook die kan nog minimaal 2 jaar of 50.000km mee.

Prosecco on tour.

  • 115.000 km

Onze Ypsilon heeft een drukke paar weken achter zich. Behalve dagelijks 70 kilometer werd ze naar de bandenboer gezonden voor nieuwe sportschoenen, klassieke lichtmetaaltjes van een Y10. Toen ze daar goed en wel aan gewend was maakte deze plaats voor een setje winterschoeisel.

Na 31.000km na de vorige beurt begon het boordsysteem te mekkeren dat er weer een manicure, pedicure en een wat motor botox nodig was. Dus werd ze naar Richard gebracht die haar feilloos begreep, kneedde en masseerde, haar bougietjes verving, wat nieuwe filters plaatste en…. haar binnenwerk smeerde met een paar liter verse olie. Als herboren huppelde ze onze garage weer in. (€ 245,- voor een grote beurt)

Na deze drukke weken eiste Madame Prosecco een paar dagen rust in de vorm van een vakantie Ze was nog nooit in Oostenrijk geweest dus moest het een trip naar de bergen en de sneeuw worden. Wij, als haar verzorgers moesten mee… Haar keuze viel op een klein plaatsje hoog in de bergen van Sud Tirol. Na nogmaals vertroeteld te zijn met ruitensproeiervloeistof toy -30, je weet per slot van rekening naar nooit, zette we koers naar Oostenrijk.

Het Nederlandse stuk vond ze niks, ze mocht niets en moest mee sukkelen tussen saaie Corsa’s en Koreaanse en Franse gebakjes. Richting Oberhausen werd ze wat vrijer en ging de snelheid omhoog. FF een 3serie jennen met 150 er langs! De I8 die even later voorbij raasde werd met een glimlachend begroet. Koln en Stutgart werden gepasseerd en het was een limbo van Baustellen en snelheidsbeperkingen. Nabij Wurzburg vond ze het voor de eerste dag welletjes en zond ons een hotel in.

Haar eerste vakantie nacht viel tegen… vlak naast het station en elke 10 minuten lansdenderende treinen lieten haar sporen na. Prosecco had een ochtend humeur… Pas bij de 2e startpoging kwam ze tot leven. Op de A3 richting Ulm ging het gas er op. TomTom registreerde 174 km/u Yp’s teller sprak over 190 km/u. Daarna de snelheid weer laten zakken tot 135 TomTom, 150 op de klok, cruise control aan en vliegen maar. Madame Prosecco was helemaal in haar element. In Oostenrijk de tank opnieuw gevuld, ik gniffelde bij de kassa Super Plus voor € 1,396!

Prosecco vloog de bergen door. Toen we haar bij ons adres voor de deur zetten en uitgeladen hadden eiste ze rust… Dus, hebben we haar 6 dagen laten genieten van het uitzicht op Fiss en Ladis. Elke nacht een graad of wat vorst. Ze genoot.

1e kerstdag was ze het wachten zat en wilde weer naar de laaglanden en terug naar de katten die haar als slaapplaats gebruiken. De ruim 940km werd in krap 10 uur afgewerkt met 2 tankstops en een verbruik van 58 liter. Net geen 1 op 15. Olieverbruik sinds haar grote beurt is 0,0. Wel ging er 2 liter ruitensproeier vloeistof doorheen.

Prosecco heeft een attitude….

  • 119.100 km

Ons anders zo leuke en lieve Ypje, Prosecco, heeft een probleem met koude en pekel… Toen we afgelopen week haar hulp inriepen voor een rit naar Buinerveen (Ja die plaats bestaat echt!) sprongen haar 4 cilindertjes, haar 16 klepjes en 1400cc direct in actie. Blij dat ze weer eens warm mocht lopen met een stukje rijden.

Maar…. Er zat een addertje onder het gras. Na 3 seconde flitste het RODE oliekan lampje aan en meldde haar display… OLIEDRUK te laag zet motor af. Na een korte vloek draaide ik haar torretje weer uit. “Vreemd, geen rare bijgeluiden… Zou dit een bewijs van Italiaans temperament zijn?” Dus, neusje open, olie staak gecheckt, keurig nat. Olievuldop er af. Ook hier olie zichtbaar. Sinds de vorige beurt inmiddels ze een kleine 6000km gereden en hebben we een paar keer olie gecheckt. Dus toch maar wat van het goudgele vocht in haar keeltje gegoten.

Op nieuw starten en….
Lampje uit.

Nog wel even gekeken of ik rare dingen zag of hoorden maar nee. Gelukkig. Wat ik wel zag was dat haar oliedruksensor voorop het oliefilter zit. Vrijwel recht in de wind en spatwater, nu even aangevuld met tonnen wegenzout… Busje contactspray er bij, blaasje spray in het binnenwerk van de stekker en op naar Buinerveen.

Haar torretje liep als een zonnetje. In Buinerveen aangekomen en geluncht. Voor vertrek olie gecheckt. Exact op MAX.

Enkele dagen later, weer dat lampje. Motor uit. “Lieve Prosecco…. Probeer je ons wat te vertellen?”
Ze hield hooghartig haar waffel.

Dus maar even bij Richard langs, haar lokale mechanieker en autoliefhebber. Hij keek, fronste… klopte en tikte. Spoot nog meer contactspray in het stekkertje en bestelde een nieuwe oliezender.

Ja, Prosecco krijgt volgende week een nieuwe oliezender.

Naar The UK

  • 120.776 km

Weer een paar interessante trips. Prosecco had geluk. We hadden een trip naar Engeland gepland met onze Jaguar.

De weersverwachting was simpel, sneeuw vorst en veel wind. Prosecco schudde haar kontje, "Ik sta op mn winterset". Dus bleef de Jaguar thuis en mocht de Lancia ons naar Goodwood brengen. Een vlotte rit in alle vroegte bracht ons naar de tunnel en de overkant. Via de kustroute langs Dungeness, Hasting en Brighton naar Goodwood. Mooie stuurmansweggetjes en her en der een brede klassieke Engelse boulevard met pier.

Ter hoogte van Arundel een luide knal en een pit in de voorruit. De pit werd een scheur van een paar centimeter. De zaterdag op het circuit was koud, -5grdn en windkracht 4 het begon zelfs te sneeuwen. 's Avonds bleek de parkeerplaats 1 grote modderbende, veel auto's liepen vast en de afsleepdienst, voorzien van Land- en Range Rover draaide over uren. Prosecco startte keurig en in haar 2e versnelling wandelde trots langs een groot aantal bemodderde en vastgelopen auto's.

Zondag, de scheur in de voorruit was inmiddels gegroeid naar ruim 20 cm. De verse sneeuw lag 2 cm dik op Prosecco's koets. Afvegen en gaan. Op de parkeerplaats worden we tussen een Q 7 en een Monteverdi Safari. Na een koude maar heerlijke racedag terug bij Prosecco. Weer een grote modderbende. De Monteverdi was al weg. Voor mij stapt een "alpha-mannetje" in de Q7. 2 blonde poppetjes volgen. Meewarig lacht hij me toe als hij ziet hoe in mijn lengte in Prosecco laat glijden. De V10turbo diesel wordt gestart. Ik doe mijn gordel om en wacht even.
KLONK! Blijkbaar forward gekozen in de Q7 want de 4 wielen slaan heel langzaam door. KLONK! Reverse. Het zelfde effect. Het fietsenschuurtje op wielen blijft staan.

Ik draai de sleutel om en Prosecco lacht in haar vuistje... In haar 2e versnelling rijden we moeiteloos weg. We besluiten om een ere-rondje om de Q7 te maken en gniffelen als ik het "alpha-mannetje" verbouwereerd omlaag staart. Na het 2e rondje rijden we richting de uitgang. Op de achterruit van de Q7 zie ik de sticker Forsprung Durch Technik snel kleiner worden.

Maandag was het weer omgeslagen. Met ruim 10grdn Celsius reden we richting Folkstone. De scheur groeide verder, inmiddels 35 centimeter. Inmiddels 560 kilometer op deze tank gereden. In België willen we weer tanken, want goedkoper. In dat lukt feilloos. 643 kilometer op 41,4 ltr. Ruim 1 op 15,7.

Thuis de verzekering geregeld en de woensdag heeft Carglass de nieuwe voorruit gezet.

Een nieuwe oliedrukzender, 62 liter benzine, 1.4 liter olie, 980 kilometer en 1 voorruit later kunnen we vaststellen dat het een drukke week was!

SAAAAAAAI, niets dan kilometers en een APK

  • 128.230 km

En doooooooooor!

Prosecco maakt nu bijna 1 jaar deel uit van ons huishouden. Meerdere lange ritten, naar de wintersport maar ook de diverse trips naar de circuits van Zandvoort, Assen, Zolder en Goodwood kreeg ze voor haar kiezen. En talrijke ritjes rond de, spreekwoordelijke, kerk. 22400 kilometer heeft ze met ons afgelegd sinds ze binnenrolde, 1340 liter benzine verstookt (1 op 16,7) en een halve liter olie.

De brief van de RDW met de melding van de APK kwam binnen. Richard, Prosecco's voorkeur mechanieker, werd gebeld en ze kon afgelopen vrijdag terecht.

Na een uurtje kwam een appje: Wat dingetjes oplossen en ze mag weer een jaar: 2 remleidingen, en een wiellager rechts achter, en een uitlaatpakking. De eerste twee zijn normale slijtage en merk je niets van tot het echt kapot gaat. De uitlaat hadden we al verwacht.

Vers gewassen en met factuur stond ze afgelopen vrijdag weer voor ons klaar. Richard was open, "De dame heeft nog geen onderhoud nodig. Mijn uitlezer zegt nog 12.000km".

€ 220 later stond ze weer voor onze deur.

Nu wil het toeval, dat we sinds kort gezinsuitbreiding hebben gehad en een zakelijke Volvo V40 hebben toegevoegd aan de stal. Dus zal de dame wat minder vaak van stal komen.

Over de Volvo trouwens in een eigen item meer.

Zoals als eerder gezegd, we hebben schik met onze ivoor-kleurige Ypsilon en zij blijkbaar ook met ons.

Te koop

  • 129.200 km

Zoals ik al eerder schreef, Prosecco staat te veel stil. De laatste 3 maanden nog geen 750 kilometer. De schuld ligt bij onze, zakelijke V40. Dus mag ze naar een nieuwe eigenaar.

Check haar advertentie op: https://www.autoscout24.nl/aanbod/lancia-ypsilon-1-4-16v-argento-benzine-wit-afff4a79-f8c2-1633-e053-e350040af5a6?cldtidx=13

Daar gaat ze

  • 130.013 km

Uiteraard, Prosecco stond al een paar weken te koop, okay, sinds eind november, in december was er weinig interesse. Te veel mensen bezig met Sinterklaas, kerst en vakantie.

Ook nog even 2 lampjes vervangen en omdat ze alweer 3 weken stil stond een rondje van 90 km gereden. De eerste kilometers was ze wat nukkig maar toen de temperatuur in de olie en koelvloeistof vaten weer steeg hoe meer plezier ze er in kreeg.

Dan krijgen we wat aanvragen. De eerste, uit Helmond. De vrager lijkt zeer geïnteresseerd totdat hij ontdekt dat Zeewolde 150km rijden is. Pech voor hem!

Dan weer wat vragen via de mail. Ik nodig de vragensteller uit voor een proefrit. 2 dagen later staat een koppeltje voor de deur. Hij gaat aan de koffie en ik neem de dames, Yp en de mogelijke eigenaresse, mee voor een proefrit.

"Als het wat word, wordt het mijn eerste eigen auto" vertelt ze tijdens ze rit. Ze vergelijkt onze Yp met haar Daihatsu Cuore. Na een ritje van 20 minuten schuiven we aan voor en kopje espresso en zijn er snel uit. De afspraak wordt gemaakt voor de 19e.

De 19e, het is bitterkoud en heeft redelijk gevroren, dus ramen krabben en de auto een stukje gereden en thuis voor de deur gezet.

De deurbel gaat. We handelen de overschrijving van het kenteken en de muntjes af. Een laatste espresso en dan vertrekt Prosecco met een blije nieuwe eigenaresse en een trotse hubby in zijn Focus naar Almere.

HAVE FUN U2!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.