Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Lancia Ypsilon

Yp is hip

Lancia Ypsilon
  • Maurice de Boevère
  • Eerste rijtest
10 augustus 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2003 nummer 28
AutoWeek 2003 nummer 28

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 28

De nieuwe Lancia Ypsilon is minder revolutionair, meer ingetogen gestileerd dan de huidige Y. Hij ziet er daarentegen wel voornamer, serieuzer uit. De Thesis en de Phedra lijken in zekere zin stylingstudies geweest te zijn voor Lancia's bambino. Half oktober verschijnt de Ypsilon in de showroom voor een vanafprijs die naar verwachting een kleine dertien mille zal bedragen.

Menigeen moest even wennen toen de huidige Lancia Y op het toneel verscheen. Maniëristisch en gekunsteld getekend, was de kritiek die 'm in z'n begindagen nogal eens ten deel viel. Inmiddels zijn de sterk gebogen lijnen die z'n carrosserie kenmerken vertrouwd, maar nog wel typisch Lancia; nog altijd is het design van de Y buitengewoon onderscheidend en niet verouderd.

Maar de tijd schrijdt voort en de nieuwe Ypsilon staat te trappelen van ongeduld om het vaandel over te nemen. Het model past perfect in de nieuwe visie van het merk, dat in de segmenten waar de grotere aantallen worden afgezet de bovenkant van de markt wil bewerken. Het gaat te ver om de Ypsilon een Thesis in pocketformaat te noemen, maar overeenkomsten tussen beide Lancia's zijn er ontegenzeggelijk. De grote, rechtopstaande grille, de vouwen in de voorspatborden, die doorlopen in de koplampunits, de bolle heupen en de forse over de achterspatborden gedrapeerde achterlichtunits zijn op beide modellen dominant. En profil oogt de Ypsilon compacter dan z'n voorganger, ondanks dat 'ie een tikkie gegroeid is. Z'n gedrongen verschijning geeft 'm iets hips en olijks, maar dat wel op een ingetogen, zelfs enigszins arrogante manier. De zelfverzekerde houding dankt de Yp aan z'n hoge neus. De achterzijde had iets minder robuust mogen zijn. De achterklep krult de hoek om en omvat de c-stijlen, waardoor er ter hoogte van de achterruit nogal wat blik zit. De ruit wordt optisch verkleind en dat geeft een wat benauwde indruk.

Pubertijd
Het dashboard is qua opzet niet veranderd. De klokkenwinkel bevindt zich nog altijd in het midden. Maar niet langer is het geïntegreerd in het bovenste deel; de Ypsilon-meters staan nu boven op het dash, onder een fors afdak. Ze hebben een crèmekleurige achtergrond (lekker retro, maar niet geforceerd) en zijn voorzien van een chromen rand. De klokken, die dus net als in de Thesis van klassieke snit zijn, staan in schril contrast met de moderne middensectie van het dashboard, waarin de knoppen ter bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem en de audio-installatie alsmede twee digitale displays zijn ondergebracht. De versnellingspook is analoog aan die van de Phedra hoog in de middenconsole geplaatst. Dat komt het bedieningsgemak ten goede; de pook ligt prima onder handbereik.
Lancia presenteert de Ypsilon als een vierpersoonsauto. Zo lang de achterinzittenden de leeftijd van de pubertijd nog niet bereikt hebben, is dat ook zo. Volwassenen kunnen achterin echter nauwelijks een goede zitpositie vinden. De achterbank is niet alleen in delen neerklapbaar, maar ook in lengterichting verschuifbaar, zodat je kunt kiezen uit of meer bagageruimte (maximaal 290 liter) of meer beenruimte. Met de bank in de voorste positie is de beenruimte nihil. Het zitmeubilair helemaal naar achteren schuiven (er resteert dan nog 215 liter aan bagageruimte), maakt het iets beter maar riant wordt het begrijpelijkerwijs nooit voor de onderste ledematen. Ter verhoging van het comfort kan overigens de leuning van de achterbank versteld worden.

Oliestokertje
Het motorenpallet van de Ypsilon bestaat uit een viertal motoren. De 1,2-liter 8-klepper (60 pk) en de 1,2-liter 16V (80 pk) doen al langer dienst in de nieuwe Fiat Punto en hebben hun weg ook naar de Ypsilon gevonden. Nieuw zijn de 1,4-liter zestienklepper (95 pk) en een 1,3-liter common rail-dieselmotor (70 pk).
De veertienhonderd moet je even wakker maken, wil je rap vooruit. In de onderste toerenregionen maakt hij nauwelijks indruk. Maar klim je in de toeren, dan komen de paardenkrachten in beweging en gaat de Ypsilon vlot van kiet. Volgens de fabriek is een 0 tot 100 km/h-sprint in 10,9 seconden geklaard. De topsnelheid bedraagt 175 km/h; de teller geeft dan 180 aan. Met andere woorden: de Lancia is met de 1,4 goed bediend, zonder dat de krachtbron een strepentrekker van de Italiaan maakt.
Van een heel andere orde is de nieuwe dieselmotor; de 1,3 MultiJet 16V is de kleinste viercilinder common-raildiesel van dit moment. Het koppel van 180 Nm komt al bij 1.750 tpm vrij, een garantie voor souplesse. Het oliestokertje geeft altijd thuis, in welke versnelling je ook gas geeft, en hij doet z'n werk in relatieve rust. Lancia garandeert dat het dieseltje, dat net als de 1,4 benzinemotor aan de toekomstige Euro4-milieunormen voldoet, ten minste 250.000 kilometer meegaat. Leuk vooruitzicht.
Zowel de grootste benzinemotor als de diesel is te krijgen in combinatie met een zogenaamde Dualmode automatische versnellingsbak, de 1,4 Dualmode overigens pas in het voorjaar van 2004. De transmissie verricht zelf het denkwerk óf laat dat aan de bestuurder over, die de bak sequentieel van verzet kan doen wisselen.

Oorlogsuitrusting
Schakelen is in de huidige Y (de nieuwe heeft niet langer de Griekse letter op de flanken; Ypsilon staat nu voluit gespeld op de achterklep) niet altijd een onverdeeld genoegen. Het hakerige gedrag van de bak is in de nieuwe Ypsilon nagenoeg verdwenen. De pook laat zich soepel van het ene naar het ander verzet geleiden. Alleen de achteruitversnelling laat zich in de auto die wij rijden nimmer kraakvrij inleggen. Eerst naar één en vervolgens in z'n achteruit is de remedie.
Over de besturing hebben we geen klachten, Goed, de installatie zou iets directer mogen werken, maar hij werkt precies genoeg; je kunt de Ypsilon precies daar zetten waar je 'm hebben wilt. Hij staat op een gemodificeerd Punto-onderstel, dus veel verrassingen biedt de Lancia niet waar het om rijkwaliteiten gaat. Hij is verregaand comfortabel; alleen korte oneffenheden worden vrij nadrukkelijk doorgegeven. Niet in een snelle bocht plotseling van het gas gaan, overigens, want de tamelijk lichte achterzijde komt dan snel opzetten; als je er niet op bedacht bent, kan dat meer dan hinderlijk zijn. Aan de andere kant kun je natuurlijk ook je voordeel doen met dit weggedrag. De Yp laat zich in ieder geval graag met het gaspedaal besturen.
Lancia wil de top van de markt in de compacte klasse bestormen met de Ypsilon. Een gedistingeerd, maar toch aaibaar uiterlijk alleen is daarvoor niet genoeg. Een veelomvattende standaarduitrusting is onontbeerlijk om aan die taak te beginnen. Lancia levert de Ypsilon straks in drie uitvoeringsvarianten. De instapper is Fashion gedoopt en heeft onder andere ABS, vier airbags, stuurbekrachtiging met citystand (die de besturing weliswaar gevoelloos, maar ook vederlicht makt bij parkeersnelheden) en elektrisch bedienbare ramen voor. Een stapje hoger bevindt zich de Argento, die airco aan boord heeft, cruise control en elektrisch verwarmbare buitenspiegels. De meeste luxe Ypsilon-variant heet Oro. In deze trim onderscheidt hij zich onder meer door een Bose hifisysteem, alcantara stoelbekleding en een voor bestuurder en voorpassagier separaat instelbaar klimaatcontrolesysteem. Optioneel is een glazen schuifdak dat 70 procent van het dak beslaat en uit twee glazen panelen bestaat. Uiterlijk is de topversie te herkennen aan 15' lichtmetalen velgen en mistlampen in de voorbumper; de oorlogsuitrusting die de verse Yp moeten doen opstomen naar de top van z'n segment, waar nu de Mercedes A-klasse, de Audi A2 en Mini de toon zetten.

  • Houd me op de hoogte over de Lancia Ypsilon
Lancia Lancia Ypsilon

Uitgelicht aanbod

    Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir 5drs Elefantino Plus/ Airco/Blue &Me

    Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir 5drs Elefantino Plus/ Airco/Blue &Me

    • 2015
    • 46.495 km

    € 8.450

    Lancia Ypsilon 1.4 16V Oro / 68.000 KM !!!!

    Lancia Ypsilon 1.4 16V Oro / 68.000 KM !!!!

    • 2008
    • 68.643 km

    € 4.940

    Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

    Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

    • 2012
    • 112.113 km

    € 7.250

Meer Lancia Ypsilon occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

    205
    • 5 februari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Ypsilon specificaties
  • Lancia Ypsilon occasions
  • Lancia Ypsilon video's
Advies en informatie
  • Lancia Ypsilon tests
  • Lancia Ypsilon gebruikersreviews
  • Lancia Ypsilon index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    4
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    1
    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    5
    • 2 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    7
    • 11 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    1
    • 29 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    3
    • 8 december 2015
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    46
    • 23 juni 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    32
    • 5 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    28
    • 4 maart 2020
  • Nieuws
    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s dan Alfa Romeo’

    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s...

    104
    • 30 juli 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler Ypsilon

    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler...

    29
    • 2 juni 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden