Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Thema 2.0 i.e. Turbo 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto gekocht om een aantal redenen. Ten eerste de geweldige turbomotor met 185pk en een koppel van 320Nm tijdens overboost. Ten tweede de zee van binnenruimte. "t Is echt een supercomfortabele reismachine die nietsvermoedende passagiers behoorlijk kan verrassen!
Bij 120km/u in de 5 draait ie ongeveer 3200 toeren, en laat dat nu net "t toerental zijn waarbij de turbo flink begint te werken... In no-time sleurt de motor auto en passagiers naar zwaar illegale snelheden. (kortom; ff naar de oosterburen) In één vloeiende ruk zeil je naar de 200+. Tot op hoge snelheid geeft ie bij volgas een stevige duw in je rug. De top (rond de 230km/u) heb ik nog niet vastgesteld, omdat de motor nog maar net is ingereden sinds de revisie. En ook omdat de auto op winterbandjes staat... ahum.
Na de revisie voelde de auto een stuk krachtiger aan, alleen stotterde ie wat bij lage toerentallen. Na afstelling door een Lancia specialist was dit verholpen en nu rijdt ie echt als een droom. Ongehoord soepel en stil. stationair in de 5 rijden is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Even wat gas geven en ie trekt mooi en soepel op.
Verder hou ik van de auto om z"n karakter. Ik heb werkelijk nog nooit zo"n sfeervol interieur gezien. Heerlijk beige alcantara bekleding wat ook op de deurpanelen zit en zelfs tegen "t plafond! Prachtig (echt!) hout en lampjes en leesspotjes in de c-stijlen. Net een gezellige, rijdende huiskamer.
Nu enkele nadelen... Slechte massapunten in de motorruimte zorgen voor wat gedoe met controlelampjes voor de verlichting.
Grip is ook nogal een probleem. Zelfs bij droog weer heb je bij volgas wegrijden (zonder voorgas of rijden op de koppeling...) gegarandeerd wielspin in de 1 en soms in de 2. Aandrijfreacties in "t stuur zijn "t gevolg. Dat brengt me bij nog een klein nadeel: "t stuur is te groot. Voor mijn smaak althans.
Toen ik de auto kocht dacht ik dat ie echt ontzettend veel benzine zou verbruiken. Ik heb bijvoorbeeld ook een Mazda 323 1.6i 16v Turbo Formule 4 GTS (hele mond vol!) gehad en die verbruikte echt superveel. Gemiddeld bij dezelfde rijstijl als nu met mijn Thema zo rond de 1 op 7. En dat met een benzinetank van 45 liter... niet handig!
Maar op dit gebied blijkt de Thema een blije verrassing. Bij lange afstanden niet harder dan 130 rijdt ie 1 op 13. Bij normaal tot rustig gebruik met alleen korte afstanden 1 op 11, en als ik normaal rijd en toch regelmatig alles uit de kast haal (niet harder dan 140) ongeveer 1 op 9,5.
Vandaar de 4 sterren bij gebruikskosten. "t Is natuurlijk geen supereconomische auto, maar voor een auto met zo"n formaat en een dergelijke motor (en mijn sportieve rijstijl).....hulde!
PROBLEMEN
Toen de auto een week in m"n bezit was liep de zogenaamd gereviseerde motor vast. Vastgelopen krukaslagers die de krukas zelf ook naar z"n grootje hadden geholpen. Na veel wikken en wegen besloten de krukas te vernieuwen (kon niet meer geslepen worden) en de motor volledig te reviseren.
Verder wat gedoe met een knipperlicht wat niet goed contact maakte en een kapotte weerstand waardoor de kachel niet meer werkte. Volgens de Fiat dealer (ex-Lancia dealer) moest ik de kachel-unit vervangen wat ongeveer 760 euro ging kosten. Maar "t bleek dus een weerstandje te zijn, kosten: 25 euro.
Dat is nog een nadeel aan deze auto. Er zijn weinig mensen die de kennis hebben om problemen aan deze auto op te lossen. Toen na de revisie de motor stotterde bij lage toerentallen ben ik naar diezelfde Fiat-dealer gegaan. Daar hebben ze naar de auto gekeken en zij adviseerden mij terug te gaan naar "t revisiebedrijf, want de revisie was niet goed uitgevoerd.... Niet dus... Naar de specialist, afstellen, klaar!
Bij de waardering voor de dealer ben ik van bovengenoemde Fiat (ex-Lancia) dealer uitgegaan... De waardering voor betrouwbaarheid is "t totaalbeeld van de gehele auto.
Hierbij even een specificatie:
-Motor--> 4 sterren (bij goed onderhoud en altijd goed warmrijden! Sinds de revisie misschien zelfs 5 sterren, maar ik moet eerst wat meer kilometers maken om dat goed te kunnen beoordelen)
-Electronica--> 2 sterren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.