Lancia Musa 1.4 16v Oro (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Musa 1.4 16v Oro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 107.980 km |
Lancia Musa
- 107.980 km
In 2008 mochten we na 4 jaar rijden in een Fiat Idea 1.4 16v een nieuwe leaseauto uitzoeken. De Fiat is ons altijd goed bevallen, echter werd niet meer geleverd in Nederland. Een goed alternatief is de Lancia Musa, het nichtje van de Idea.
In vergelijking tot de Idea is de Musa een stuk luxer aangekleed. De ruimte is gelijk aan de Idea, het rijden is meer op comfort afgestemd. Vanaf 2008 wordt de 2e generatie Idea/Musa gemaakt (facelift). In vergelijking tot de oude is de kofferruimte groter geworden en heeft de Musa LED achterlichten gekregen. We hebben de Oro uitvoering gekozen en deze uitgebreid met verschillende opties.
Wat een hele fijne optie is gebleken is de Blue & Me. Vooral met mijn laatste Nokia Lumia 800 (Windows Phone 7.5) telefoon is dit een goede combinatie. Bellen via spraakaansturing gaat altijd goed, je bent goed te verstaan en SMS'en worden (wat snel) voorgelezen. Luisteren van MP3's op ons 16GB stickie gaat ook goed. Wel was onze versie na verloop van tijd (enkele maanden) de mapindeling kwijt en speelde hij de nrs enkel via shuffle optie af. Even een ander stickie erin en de originele weer terug, dan wordt de lijst ververst en is het probleem opgelost.
Het verbruik tijdens de 108.000 km die wij reden schommelde tussen de 1 op 12 en 1 op 14. De meeste tijd brachten we op de snelweg en bebouwde kom door. Op provinciale wegen rijdt het een stuk zuiniger (1 op 19). De 6-bak schakeld prima en houdt het toerental lekker laag op de snelweg (3200 rpm bij 120 kph). In bergachtige gebieden moet je wat meer toeren maken om de gang erin te houden, in NL kun je in de bebouwde kom alles in 3 rijden en pakt hij altijd weer fijn op. De Musa staat soepel in de veren en dat is lekker comfortabel op lange stukken. In de bochten wil hij wel wat overhellen, echter je kunt harder door de bocht dan je denkt.
Een nadeel van de 1.4 16v motor is het olieverbruik. Dit moet goed in de gaten gehouden worden. Gemiddeld verbruik hij ongeveer 1 liter olie op 5000 kilometer. Wel tussen de beurten blijven controleren dus.
Iedere 20.000 km moet de Musa naar de dealer voor onderhoud. Naast het reguliere onderhoud is de Musa niet naar de garage geweest. Het is een degelijke auto met bewezen techniek. Alle opties werken en er zijn geen vervelende rammeltjes te horen.
We hebben de Musa laten uitrusten met een trekhaak. We hebben die gebruikt voor de fietsendrager en de aanhanger. De Musa wil wel wat door de veren zakken met de fietsen erop maar dat geeft verder geen problemen. Een zware aanhanger met grond trekken levert ook geen probleem op. Het maximum trekgewicht is overigens 1.000 kg, dat lijkt echter aan de voorzichtige kant, de motor heeft daar geen problemen mee.
Inmiddels hebben we de Musa moeten inleveren bij de leasemaatschappij. We hebben als nieuwe auto een Fiat 500L twinair in bestelling staan. We rijden een Ford Focus 1.0 Ecoboost als voorloopauto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Lancia Musa 1.4 16V - Op de Rollenbank

Lancia Musa 1.4 16v Platino (2008)

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking
