Lancia Musa 1.4 16v Platino Plus (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Musa 1.4 16v Platino Plus |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 64.190 km |
KM-stand laatst | 110.500 km |
Een van de laatste.
- 64.600 km
Lancia Musa 1.4 16V Platino Automaat.
Ik kon het weer niet laten en heb mijn Oro ingeruild voor een Platino uit 2012. Dit is dus een van de laatste Musa's die in Nederland zijn verkocht. Wat voor mij belangrijk was, is de DFN automaat. Dus niet meer schakelen. Het is zeker even wennen maar uiteindelijk denk ik dat je niet anders meer wil. Andere mensen zweren er bij. We zullen zien of dat bij mij ook zo gaat. De Platino is nu 5 jaar oud met een lage kilometerstand van 64.600. Verder is hij veel luxer dan de Oro. Panoramadak/cruisecontrol/lichtsensor/regensensor/bi-colore lak/bi-colore LM velgen/Leer met alcantara bekleding/ stoelverwarming enz. Auto is nu 2 weken in mijn bezit en rijdt vertrouwd zoals ik gewend ben met de Oro. Wel moet ik nog aan de automaat wennen maar dat komt wel goed. Voor mij is de Musa een fantastische auto en ik ben dan ook blij dat ik nog een van de laatste heb kunnen kopen.
Even een tussentijds kort verslag. De automatische versnelling schakelt vrij snel al door. Bij 15/20 km - 2 bij 30/40 km - 3 bij 50/60 km - 4 en daarna 5. Dat is natuurlijk wennen. Wel kun je ondanks dat ie op de automaat staat ook zelf schakelen met + en -. Hierdoor kun je bij terugschakelen, zelf eerder op de motor afremmen en hoef je niet te wachten tot de automaat terugschakeld want ook dit duurt vrij lang. Indien nodig kun je hem ook op manual zetten waarbij de automaat wordt uitgeschakeld en je zelf moet schakelen met de + en de -. Handig als je uit een steile parkeergarage komt maar verder is dit in de bergen te gebruiken. Uiteraard beinvloedt een en ander het benzineverbruik. Het start en stop systeem vind ik erg irritant. Middels een knop op het dashboard kun je die wel uitzetten maar dat moet je bij iedere nieuwe rit herhalen en dat vergeet je dan weer.
Nog steeds "on the road"
- 99.000 km
Na al die tijd eindelijk weer een update van mijn Lancia. De laatste tijd nog al wat reparatiekosten gehad. Juni 2019 vanwege een defect een compleet nieuwe versnellingsbak laten monteren. Juni 2020 distributieriem vervangen, onderhoudsbeurt incl. APK, remschijven voor en remblokken vernieuwd, achterschokbrekers vervangen. Ook nog een sensor van het motormanagement vernieuwd. (lampje bleef branden) Totale kosten ca. € 3000,--. Auto is nu bijna 9 jaar oud met bijna 100.000 km op de teller. Overweeg om hem in te ruilen maar kan er moeilijk afstand van doen want het is gewoon een fijne auto om in te rijden die aan al onze eisen voldoet. Daarnaast is het een auto die je bijna niet meer ziet. Al een paar reacties gehad van mensen die het een prachtige auto vonden. Inruilwaarde is ca. € 6000,--. Enfin ik zal wel zien wat ik ga doen. Tot nog toe erg tevreden over het rijgenot/rijgedrag enz.
Verkoop Lancia Musa
- 110.500 km
Het is er toch van gekomen. De Lancia ingeruild voor een Fiat 500X 1.4 turbo multiair popstar. Binnenkort zal ik mijn ervaringen publiceren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.