Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic LX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW 2.0 20v Comfortronic LX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De keus in automaten van Italiaanse komaf is vrij beperkt, gelukkig staat voor steeds meer Nederlanders automaat rijden gelijk aan comfort. Lancia noemt z’n adaptieve automaat dan ook Comfortronic. De bekende 2 liter, 5 cilinder is in combinatie met de automaat tot 4.000 toeren een goedmoedige krachtbron, bijna op het luie af. Pas bij een hoger toerental komen de 150 pk’s tot leven en wordt het geluid van de standaard Bose installatie prettig overstemd door de nodige, mooie decibellen .
Zoals meestal met Italianen: je houdt er hartstochtelijk van of je vind het allemaal wat overdreven: het interieur bestaat uit luxueus alcantara, prima zetels, mooi centraal geplaatst audio/boordcomputer systeem en een beetje nephout op de goeie plaatsen. Ingehouden overdrijfkunst op z’n best!
Het volautomatische airco systeem koelt en verwarmt meer dan uitstekend maar heeft een groot nadeel: in de winter is het moeilijk om op korte afstanden de ruiten condens vrij te houden.
De rijeigenschappen zijn dik in orde: de Lybra deelt de bodemplaat met de Alfa 156 met uitzondering van de achterwielophanging. Tijdens een rit in Italië afgelopen zomer leer je de auto pas kennen op de manier zoals de heren ontwerpers het bedoeld hebben: bij langdurig 160km op de autostrada, geeft de auto geen krimp: buiten was het 37C, binnen klonken bij 25C de Bose speakers op hun mooist.
Bij korte afstanden hier in Nederland komt de Lybra minder tot z’n recht, het gebruik in de stad met ca 13l/100 km is nog acceptabel. Bij 120 op de snel weg neemt de SW genoegen met ca. 8 liter. De auto is duidelijk gemaakt om lange afstanden terug te brengen tot comfortabele ritjes.
De automaat levert tijdens files en in bergachtig terrein prima werk en voor wie zelf wil schakelen: een tik tegen de pook naar links en de automaat verandert in een handbak die met een tikje naar voren opschakelt en met een tik naar achter terug schakelt. In de praktijk gebruik in de handmatige stand alleen om in de berge in z’n 1 of 2 op de motor af te remmen. Verder kent de automaat nog een Ice stand om bij een glad wegdek in z’n 2 weg te rijden en een Sport stand waardoor alle eerder beschreven goedmoedigheid verdwijnt als sneeuw voor de Italiaanse zon!!
De bagage ruimte in de SW is mooi vierkant en voldoet prima als pakezel. Blijft alleen de buitenzijde nog onbesproken: de neus met de ronde chromen koplampen is tijdloos mooi en de alumium daklijst gaan schitterend over in de achterlichten . Als geheel overtuigt de auto door een uitbalanceerde vormgeving waar de liefhebber niet ongevoelig voor kan blijven
Meer praktische informatie is in het Nederlandse Lybra deel van www.viva-lancia.com te vinden. Een aanrader voor iedereen die vertrouwt wil raken met alles dat Lancia heet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.