Lancia Lybra SW 2.4 JTD LX (2000)

autoreview

Lancia Lybra SW
Lancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra - interieur

Signalement

UitvoeringLybra SW 2.4 JTD LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf307.000 km
KM-stand laatst329.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 307.000 km

Omdat mijn vorige Lybra ratelende geluiden maakte was ik op zoek naar een vervanger.
Ik ging uit van een aandrijfas , maar die zag er perfect uit en had ook totaal geen speling. Naar de garage geweest en die verdacht de versnellingsbak.


We spoelen nu even snel door naar november.
Nu wil het toeval dat mijn huidige Lybra precies hetzelfde geluid begon te maken.
Mijn geest zag ik al weer dwalen, en was al opzoek naar alweer een vervanger.

Volgende dag auto op kriksteunen gezet en de motor gestart en in 5e versnelling gezet . Nu bleek dat het geluid niet van rechts kwam waar ik eigenlijk vanuit ging, maar van de linkerkant. Het ratelende geluid was het ergste bij gas los.

Later heb ik de voorwielen eraf gehaald, wat bleek 2 wielbouten zaten los en eentje was finaal afgebroken.
Ging er in eerste instantie vanuit dat het een gevalletje oorzaak gevolg was.

Toch maar de wielen weer gemonteerd en een blokje om gegaan, tot mijn verbazing was het geluid als sneeuw voor de zon verdwenen.

Diezelfde zaterdagmiddag heeft de garage de afgebroken wielbout uit de naaf verwijderd.

Achteraf blijkt dus dat ik mijn vorige Lybra voor niets heb vervangen.

Ach ik heb nu een 2,4jtd ipv van een 1,9jtd, een 5 cilinder is natuurlijk veel gaver. Bovendien is mijn huidige een stuk luxer, cruisecontrol, Bose-audio met sub met stuurwielbediening en de ramen achter elektrisch


Aircocompressor

  • 310.000 km

Omdat de temperaturen hoger werden eind juni verlangde ik weer naar een werkende airco.
Deze werkte bij aankoop al niet, wist ik al.

Eerst laten afvullen met nieuw koudemiddel, airco deed nog steeds niets. Thuis zelf even gaan zoeken naar het euvel, al snel zag ik dat het stekkertje loszat die het signaal naar de aircopomp stuurt.

Stekkertje aangesloten en de motor zakte gelijk in toeren, dacht gelijk mooi dat is opgelost. Toen de auto een minuutje stationair liep zag ik rook onder de motorkap vandaan komen, oorzaak een vastgelopen aircopomp.

Via internet een gebruikte pomp op de kop getikt en er door de garage laten inzetten en laten afvullen.

Airco werkt tot op heden uitstekend.

Winterbanden

  • 317.000 km

Er zaten bij aankoop Wanli-banden onder de Lybra,

Dat is zeker geen aanrader ,onder droge omstandigheden voldeden ze wel, maar bij regen waren ze ronduit gevaarlijk.

Omdat er onder de Kappa die ik ook nog bezit vrij nieuwe winterbanden zaten heb ik die laten omzetten.

Op de vooras Continental WinterContact en op de achteras Michelin Alpins , tenminste weer een veilig gevoel.

Verse olie plus filter

  • 325.000 km

Tijdens motoroliepeilen kwam ik er achter dat de olie wel erg zwart begon te worden. Tijd dus voor een oliewissel,

Motor heeft 0,8 liter olie verbruikt tijdens de 18.000km dat ik hem heb. Een keurig verbruik gezien de kilometerstand.

Klok terugedraaid

  • 325.400 km

Tijdens een bezoek aan mijn garage kwamen ze er achter dat de auto daar in onderhoud is geweest tot 2008 ,laatst bekende kilometerstand in hen systeem was 320.000km.
Dat terwijl ik hem zelf kocht met 307.000km, teller is zal zo'n 80.000 km teruggedraaid zijn gok ik zo. Of er is een ander instrumentenpaneel ingekomen, dat kan natuurlijk ook.

Ach de auto rijdt er niet minder om, en voor die 1200 euro die hij kostte boeit het verder ook niet.
Hij start elke ochtend zonder gemor en heeft voor de rest weinig aandacht nodig.

Ik zie wel waar het schip strandt, van mij mag ie nog wel even blijven, hoop dat het ook wederzijds is....

Radiateur lek gereden

  • 329.000 km

Op vrijdagmorgen zou ik mijn auto verplaatsen naar een dichterbijzijnde parkeerplak in Amsterdam. Doordat ik ietwat gehaast was reed ik op een hoek van een verhoogde stoeprand. Gevolg was dat ik het koelwatet zo een afvoerput zag ik lopen.

Radiateur heb ik uit mijn 1,9 jtd gehaald en in de 2,4jtd gesleuteld.
Kosten bleven zo binnen de perken, auto is wel uit Amsterdam opgehaald door mijn garage .

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens