Lancia Lybra SW 1.9 JTD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.9 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 406.000 km |
KM-stand laatst | 413.000 km |
Eerste bevindingen
- 407.000 km
Na anderhalf jaar een Kappa te hebben gereden besloten om toch voor een recentere auto te gaan. Om toch in de Lanciaregionen te blijven viel de keus op een Lybra SW.
Omdat ik per jaar zo'n 25000km afleg besloot ik voor een diesel te gaan. Om elk jaar voor 6000euro benzine te tanken werd ik een beetje zat.
Na enkele weken op internet gestruind te hebben kwam ik op Speurders.nl deze Lybra tegen.
Beestje had 406.000km gelopen en kostte 650 euro, auto stond 140km bij mij vandaan en ben op een woensdagavond heengereden .
Vervolgens een proefritje gemaakt en was er al snel uit dat dit hem moest worden. Auto voelde als nieuw aan, geen rammels te horen vanaf het onderstel en stuurde superstrak.
De Lybra had geen apk die was in december 2012 verlopen, toch besloten om de gok te nemen.
Volgende dag een afspraak gemaakt met mijn eigen garage om de Lybra te keuren, en 's avonds met mijn vader de Lybra opgehaald.
Apk kostte 800 euro, meer dan de aanschafprijs van de auto. Punten van afkeur was een niet werkende koplampversteller ,speling op fuseekogel en nog wat andere zaken.
Over de auto zelf kan ik na 1000km het volgende vertellen, hij is niet supersnel met zijn 105 pk jtd-motor maar je komt goed mee in het verkeer. Uitrusting van de Lybra is voldoende ,een LX-uitvoering had leuker geweest. Maar met climatcontrol, elektrische ramen voor en een geintregeerd audiosysteem met boardcomputer , middenarmsteun en de vereiste trekhaak blijft er weinig te wensen over.
Omdat ik regelmatig aanhangwagens trek haal ik nooit het verbruik wat de fabriek opgeeft, maar met 8,7 op 100km vind het best redelijk. Zeker als je weet dat ik met de Kappa 1 op 7 reed.
De Lybra heeft nog wel een aantal probleempjes, thermostaat geeft 90 graden aan wanneer de motor koud is om vervolgens op te lopen naar 120 graden op bedrijfstemperatuur.
Verlichting achter de brandstofmeter werkt niet alhoewel ik het1 keertje een seconde heb zien werken, het lampje is dus blijkbaar nog in orde.
En er zit een irritant rammeltje achter de bediening van de climatcontrol.
Al met al geen schokkende zaken en ik hoop dat het hier bij blijft. Als hij net zo goed doet als de Kappa hoor je mij zeker niet klagen.
Auto verkeert niet in concourstaat, hij heeft wat vreemde schades, rechterdorpel zitten deukjes in over de hele lengte, aan de achterkant zit er links een deukje in het achterscherm.
en het rechtervoorsherm heeft onderaan wat schade. Het interieur ziet er als nieuw uit ,aan niets valt te zien dat de auto al 4ton+ heeft gelopen, ongelooflijk eigenlijk.
Houd jullie op de hoogte over het reilen en zeilen betreffende de Lybra
Koelvloeistofperikelen
- 408.000 km
Vorige week kwam ik bij mijn auto aan en trof een plas koelvloeistof aan wat onder de Lybra vandaan kwam.
Omdat ik zo 1,2,3 niet kon ontdekken waar het vandaan kwam .
Ik heb bij de houtleverancier waar ik materiaal aan het halen was 2 jerrycans geleend en heb met 10 liter 12 kilometer kunnen overbruggen naar de garage.
Na nader onderzoek bleek dat er een scheurtje zat in een kort stukje koelwaterslang.
Omdat deze niet op voorraad was heeft mij Lybra de nacht doorgebracht in de garage. Nachtvorst en leidingwater in het koelsysteem gaan niet zo goed samen.
Volgende dag is het gerepareerd inclusief preventief vervangen van een in de buurt gelegen slang die ook ouderdomsverschijnselen vertoonde.
Tevens heb ik last van wat olielekkage, lijkt te komen van een turboslang.
Zal als het ooit eens lekkerder weer wordt eens kijken of ik iets kan doen aan de klemmen van de slang
Voor de rest weinig te melden, verbruik ligt op 1 op 12 wat voornamelijk wordt veroorzaakt door de korte stukjes i.c.m aanhangwagen.
Italie op en neer in 3 dagen
- 413.000 km
Vrijdag 17 mei naar Italie geweest met als tussenstop Kufstein Oostenrijk.
Reis was zo'n 2500km en de Lybra heeft zich goed gehouden, onderweg is het abslampje gaan branden en kwam een los draadje tegen toen ik het linkervoorwiel eraf haalde. Binnenkort even kijken of het losse draadje de oorzaak is.
Olieverbruik is 7000 km nihil, het oliepeil staat iets onder maximum, best ongelooflijk als je bedenkt dat ie al 413.000km heeft gelopen.
Dieselverbruik was zo'n 1 op 14,5 , maar dat was met lange stukken Autobahn waar de meeste tijd de snelheidsmeter op 170 stond. Kon makkelijk want het was ontzettend rustig op 2e Pinksterdag.
Fotootje van boardcomputer met de gemiddelden zal ik proberen toe te voegen .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.