Lancia Delta HPE 1.6 16v (1996)

autoreview

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1996)

Signalement

UitvoeringDelta HPE 1.6 16v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Lancia Delta is een mooie, stijlvolle en sportieve driedeurs. Je hebt wel wat uit te leggen als je met je Lanciasleutels staat te rinkelen. Maar dat doe ik graag, want zowel technisch als optisch is het een heerlijke auto.

Ik heb de Delta voor weinig geld kunnen aanschaffen vanwege de totaal verweerde velgen, diverse geoxideerde aluminium delen en flinke steenslagplekjes op de motorkap. Dat is meteen een belangrijk nadeel van de Delta, de aluminium delen en ontelbare rubbers die overal en nergens zijn gemonteerd in het plaatwerk zijn behoorlijk gevoelig voor weer en wind.

Qua uitrusting heb ik weinig te klagen: climate control, ABS, elektrische ramen, mistlampen voor, lichtmetalen wielen en centrale vergrendeling. Voor het leuke ontbreekt alleen de afstandsbediening en de cruise control nog.

Het is een leuk model om te zien, sportief en met een hoge kont die een zekere arrogantie uitstraalt wanneer je iemand hebt ingehaald op de snelweg. Ook het interieur is de moeite waard. Goede materialen (voor een auto uit 1996) maar wel wat rammeltjes hier en daar. Mooie details zijn het verlichte Lancia-logo naast het klokje en de verlichte knipperlichtstengels. De automatische airco werkt perfect, maar vraagt wel wat veel vermogen. De stoelen vond ik in het begin wat hard, maar op lange ritten (1500 km naar Italië) stap ik fit uit en begin ik de stoelen steeds meer te waarderen. De ruimte is zowel voor als achterin goed, hoewel ik met mijn 1.92 tegen het plafond zit op de achterbank. De kofferbak is redelijk van formaat en netjes afgewerkt.

De wegligging leunt een beetje op twee gedachten. De grip is geweldig goed maar de auto helt behoorlijk ook over. Voor de besturing gaat iets soortgelijks op: redelijk veel gevoel, maar vrij indirect stuurgedrag. Ook het comfort heeft twee uitersten. Het algehele veercomfort is erg goed, maar korte hobbels of ribbels zijn een crime en worden hard doorgegeven. Dat gaat gepaard met een flinke kraak. Op hoge snelheden (170+) voelt de auto erg stabiel en vertrouwenwekkend aan.

De motor is prettig maar wel wat lui bij lage toerentallen. Hij komt goed mee met het verkeer, ook op de Duitse autobahn. Als de airco aan staat voel je wel dat er sprake is van vermogensverlies, het optrekken gaat dan ook minder soepel.

Al met al is de Delta een fijne auto, met een paar schoonheidsfoutjes. Maar zoveel lekkerder dan de Golf/Astra van de buurman...

*Review aangemaakt op 11-02-2007
*Update op 27-08-2007 bij km-stand 155.000
*Update op 26-09-2007 bij km-stand 161.000
*Update op 13-07-2008 bij km-stand 182.000

PROBLEMEN

Er zijn een aantal problemen met de Delta (geweest):
* De koude start (bij temperaturen onder nul) is wat moeilijk, zowel voor ventilator/airco als voor de motor.
* Diverse aluminium delen (spiegels, plaat in de dorpel) zijn verweerd en de lichtmetalen wielen zijn geoxideerd (inmiddels vervangen).
* Er staat te veel spanning op de draden van de knipperlichten waardoor ik al vier keer een zekering heb moeten vervangen en een keer de clignoteur.
* Het verbruik is met 1:11 erg hoog
* Bij zeer hevige regenval en na een bezoekje aan de wasstraat druppelt er een heel klein beetje water naar binnen via de antenne.
* Pech in Zwitserland, de dynamo (of in ieder geval de spanrol) hield het voor gezien. Hoop gedoe, want zie maar eens een nieuwe te krijgen als alle garages op vakantie zijn in die week.
* Lek in de remleiding, in Italië. Slordige fout van de garage die deze na had moeten kijken bij de grote beurt.
* Probleem met de versnellingsbak, reactiestang overleden. Klein defect, hoop gedoe want de ANWB moest er helaas aan te pas komen
* Uitlaatspruitstuk moest vervangen worden. Op zich geen abnormaal defect maar omdat de monteur er amper bij kon kreeg ik flinke rekening met veel arbeidskosten gepresenteerd.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens