Lancia Delta HPE 1.6 16v (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta HPE 1.6 16v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 62.023 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Mijn eerste Lancia :)
Hallo allemaal,
Ik heb mijn eerste Lancia Delta nu ongeveer 7 weken in bezit, en hij bevalt bovengemiddeld goed.
Ik was fervent VW rijder, vanwege betrouwbaarheid en solide auto rijden.
Helaas zit er een nadeel aan deze 2 feiten (heb ongeveer zo'n 12 Golf's gehad), het is zo saai als de pest... Het werkt altijd, start altijd, brengt je overal. Maar er "gebeurt" niets.
Nu dus de ommezwaai gemaakt.
Wat heb ik;
Een Delta 1.6 16v uit 04-1998
KM stand: 63.000
Kleur: zwart
Interieur: blauw/zwart
met serviceboekjes en 1e eigenaar.
De risicoonderdelen zijn in de loop der jaren al vervangen.
interieur;
nagelnieuw, nooit in gerookt, alsof je een showroom binnenstapt.
2 minpuntjes:
5 centimeter van de bies op de stoel aan de bestuurderskant begint te "pluizen". (is nog niet los, en valt niet op, je moet het weten om te zien)
Een van de hoedenplankscharnieren (links) is gebroken.
exterieur;
superstrak, op 2 kleine "winkelwagendeukjes" in de bestuurdersdeur na en een scheurtje in de achterbumper.
wielen;
rechts aardig wat corrosie, links valt het mee.
Hieronder mijn bevindingen van m'n Delta 1.6 16v tot nu toe.
Ik heb 'm nu 2.5 maand en heb er nu zo'n 2000 km mee gereden.
Om te beginnen een totaal andere auto dan m'n vorige Golf (joh, je meent 't...)
Met heel veel voordelen en nadelen waar je mee leert leven
Motor;
Ondanks een 1.6 behoorlijk levendig. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar hij verrast me enorm!
Hij loopt stationair zeer rustig, zeker als de airco uit staat.
Geen trilling te bespeuren in zowel het interieur (stuur, pookknop) alswel optisch met de motorkap open.
Boven de 2500 tpm begint hij te trekken, boven de 3500 tpm wordt ie verrassend snel en trekt daarna feestelijk door tot bijna 7000 tpm.
Rustig "cruisen" in z'n 5 bij 60 km/h is geen probleem en dan pakt ie nog mooi op wanneer je iets gas bij geeft.
Schakel hierbij 3 versnellingen terug (!) en hij knalt er (voor zijn doen) van door.
De motor roffelt mooi bij lage toerentallen en geeft een mooie (gezonde) bler als je hem doortrekt.
Op veel momenten klinkt hij zelfs als een boxermotor.
Het verbruik ligt ergens tussen 1:11 en 1:13.
Bak;
Heeft zeker een ochtendhumeur waarbij rustig schakelen met zo nu en dan een toef tussengas het schakelen soepeler maakt.
De bakverhoudingen sluiten mooi aan bij het motorkarakter.
Wegligging;
In 1 woord: wow!
Ondanks de standaard op comfort gerichte vering een feest in bochten,
zeker als je rechts-links-rechts combinaties hebt zoals bij rotondes.
In lange bochten houdt hij zijn grip mooi vast hoewel je de carrosserie wat voelt "rollen"
Hij "bijt" zich als het ware vast in de bocht en stuurt daarbij als op rails...
Ga je te hard, iets gas terug, en hij zit weer in het spoor.
Je voelt exact wat je doet en de Delta geeft goede (snelle) feedback over wat ie aankan.
De stuurbekrachtiging is perfect, je blijft voelen waar de grens van de grip ligt.
De auto voelt lichter aan dan hij in werkelijkheid is, je voelt het alleen bij wegrijden.
Rechtuitstabiliteit en zijwindgevoeligheid zijn daarentegen beduidend minder dan m'n vorige auto,
om echt het enige nadeel te noemen.
Conclusie;
Hij geeft in totaal niet het "onverwoestbare" gevoel van een duitser of japanner, ronduit irritant is het windgeruis bij de raamsluiting boven de 110 km/u.
maar hij geeft zo enorm veel rijplezier terug dat je de nadelen snel vergeet en ik spijt heb dat ik niet veel eerder Lancia ben gaan rijden.
Tip aan de sceptici die dit hier lezen;
Doe (net als ik) eens gek en koop zo'n ding, je zult er ab-so-luut geen spijt van krijgen.
Nog niet overtuigd? Hier een aantal toegevoegde redenen;
je rijdt zeer exclusief, (ziet ze zelden) velen steken hun duim op wanneer ze een Delta zien
en hij geeft je het gevoel iets byzonders te rijden, de auto "complimenteert" je met je rijgedrag.
Vooral BMW rijders onderschatten wat deze auto kan, en da's best lollig.
Nadeel: Je moet oppassen dat je je niet laat verleiden om een keer extra terug te schakelen
Groetjes,
Anton
PS: Meestal rij ik relaxed met m'n deltaatje, ik wil er namelijk nog jaaaaaaaaren plezier van hebben
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Lancia Delta HPE 1.8 16V VVT (1997)

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling

Dit zijn aandachtspunten voor een goede caravanstalling
