Lada Kalina 1.6 (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kalina 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanaf 1984 zijn wij al in het trotse bezit van een LADA en dit tot grote tevredenheid. Onlangs kwamen wij in het bezit van een KALINA of wel een 1118.
Deze KALINA nam de plaats in van de 111. Elke LADA welke wij hebben gehad was uitgerust met een LPG instalatie en ze lopen er prima op, en op de koop toe milleuvriendelijk. Wat met name fijn stuurt is de elektrische stuurinrichting, het karretje stuurt als een scheermes,en remt zeer beschaafd en laat zich tijdens het remmen ragfijn doseren, kritiek uit eerdere tests op stuur en reminrichting kan ik niet plaatsen.
Het valt op dat deze auto netjes strak in elkaar zit, en dat de afwerking binnen, zich kan meten met een westers merk.
De verwarming en ontwaseming zijn met name door de beluchtingsroosters in de kofferbak zeer goed te noemen en met name de verwarming regelt zichzelf erg goed door dat de interieur voeler is verplaatst naar de voor-ruit.
Ze hebben er ook goed aangedaan om de centrale-portier-vergrendeling en start-blokkeering in de contactsleutel te verwerken.
Zou je een overwegen om een andere auto in deze prijsklasse te kopen, dan de KALINA jouw volgende auto.
update 21-09-07:
Ook het comfort van de stoelen is aanzienlijk verbeterd t.o.v de 110-serie de zit is harder maar niet onaangenaam, deze geven een goede steun in de rug,dit voorkomt dat je rug pijnlijk wordt.
Waar je als beginnend Lada-rijder aan moet wennen is het rumoer wat de motor maakt s,morgens wanneer de motor nog koud is, dit is niet verontrustend, wanneer de motor warm is wordt het rumoer veel minder.
Het valt enorm mee op LPG loopt onze 1118 ongev. 1 op 12.5 met woon/werk verkeer.
Ik had na 5 minuten rijden al een goed gevoel bij deze auto.
PROBLEMEN
Tijdens de assemblage is ongelukkiger wijze het voedingsdraadje van de handrem-schakelaar tussen stoelrail en de bodemplaat bekneld geraakt waardoor het waarschuwings-lampje ging branden. Dit euvel werd samen met met autobedrijf PEELO in Assen opgelost.
Uit voorzorg heb ik een relais met zekering gemonteerd tussen het contact-slot en het starter-relais, en heb ik de spoorstang-kogels voorzien van vetnippels om de levensduur daarvan aanzienlijk te verlengen mede om reden van stuurbekrachtiging, de auto stuurt nu merkbaar beter en het centreren nadat een bocht is genomen gaat beter.
De kritieken op de besturing deel ik niet, je moet even leren omgaan met de besturing, ben je daar eenmaal aan gewend is er geen vuiltje aan de lucht.
Een tip is: je moet niet te veel willen sturen,
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.