Lada 2107 1.6 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2107 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
ERVARINGEN
- 72.500 km
Ik ben al ruim 4 jaar op zoek naar een mooie, goeie LADA! Het model maakte me niet erg veel uit, al zou de keuze eerder op de 2100-serie vallen, omdat er daar meer van zijn. Dit was een buitenkansje: een prachtige LADA 2107 1.6GL uit 1991 met weinig kilometers op de teller en een leuke kleur! Carrosserie en interieur zien er nog als nieuw uit, afgezien van wat kleine roestplekjes hier en daar die makkelijk zelf -of met hulp van wat experts van de Nederlandse Ladaclub- zijn te verhelpen. Auto was bovendien van de eerste eigenaar.
Na jaren zoeken staat er dus een LADA bij mij voor de deur. Wat een auto! Mensen verklaren mij voor gek, maar ik ben er -nu ik er echt een heb!- alleen nog maar enthousiaster over geworden.
PROBLEMEN
- 76.050 km
21-03’07 Ik heb hem pas 4 dagen, maar het valt me in ieder geval op dat de katalysator een beetje (te) laag onder de auto hangt; kwestie van een nieuw rubbertje of hangertje? Ik heb a.s. vrijdag een afspraak bij de Lada-dealer in Almere voor een check.
05-04’07 UPDATE 58.500 km. Nieuwe uitlaat, 4 nieuwe banden én een nieuwe cilinder in de 5e versnellingsbak! Toch nog een paar reparaties van een paar honderd euro, maar dan heb je ook wat! Hoop dat de LADA nu zomerklaar is en verder zonder problemen gaat rijden. Tot nu toe ben ik er 2 weken lang heen en weer mee gereden van Amsterdam naar Almere: no problems!
08-04’07 UPDATE 58.700 km. De Wegenwacht moeten bellen voor een kokend koelsysteem; schakelaar die de ventilator aanzet bij 90 graden kapot; wordt dinsdag gemaakt. Blijkt dat de radiateur slecht is; moet ook binnenkort vervangen.
11-04’07 UPDATE 58.800 km. Ventilatorschakelaar vervangen (sloeg niet aan bij hoge motortemperatuur).
19-04’07 / 59.000 km. Radiateur vervangen incl. radiateurdop i.v.m. lekkage.
23-06’07 / 61.800 km. Naden en kieren dichtgemaakt met elastische afdichtpasta ter
voorkoming van roestvorming.
04-07’07 / 62.700 km. Carburateur gereinigd, contactpunten vervangen, motorflush, bodysuite voorwielarmdragers, olie ververst en filter vervangen, ventiel linker achterband vervangen (liep langzaam leeg).
18-09’07 / 64.485 km. Wielremcilinder rechtsachter vervangen i.v.m. lekkage (waarschuwingslichtje werkt!), ontluchten remmen.
VAN OKTOBER 2007 t/m FEBRUARI 2008 STAAT DE LADA IN DE WINTERSTALLING!
26-03’08 / 66.059 km. APK-KEURING!!!
- koplampen afgesteld
- 3e remlicht verwijderd (defect en toch niet origineel)
- massa-storing achterverlichting gerepareerd
- CO2-afstelling
- laswerk veerschotels vóór i.v.m. roestvorming
- laswerk dorpels achter i.v.m. roestvorming
- tectyleren wielkasten vóór
- brandstoffilter- en slang vervangen
- knipperlichtjes beide voorschermen vervangen.
29-03’08 / 67.000 km. Bodem getectyleerd
Still going strong!
- 78.500 km
29-05-08 / 68.000 km.
Bougies vervangen, reparatie ontsteking, afstellen ontsteking.
04-06-08 / 68.500 km.
Bougiekabels vervangen, Bobine vervangen, Ontstekingset vervangen,
Stroomverdeler gesmeerd, Vastzetten uitlaat, Condensator vervangen, Stationair toerental afgesteld.
07-07-08 / 69.000 km. -
Sierstrip aan zijkant onder deuren verwijderd, Roest onder deuren en wielkasten verwijderd en behandeld;Roestgaten geplamuurd; primer aangebracht, Tectyl aangebracht.
28-07-08 / 70.445 km.
Pakking brandstofpomp vervangen, Ruitenwissers vervangen, motorolie en oliefilter vervangen.
15-01’09 / 76.699 km.
Fuel System Cleaner; Gas Treatment; Nieuwe brandstoffilter;
Carburateur gereinigd.
02-02’09 / 77.063 km.
Nieuwe remblokken vóór.
22-03’09 / 77.777 km.
Nieuwe accukabel minpool.
26-04’09 / 78.128 km.
APK-Keuring: goedgekeurd!
1e x zelf olie ververst!
- 79.800 km
Lada heeft beurt gehad, eerste keer door mijzelf en mijn vrouw in een doe-het-zelf-garage! Motorolie ververst, oliefilter vervangen, en gelijk ook maar het luchtfilter. Tevens een accu-check, de auto startte de laatste tijd wat moeilijker, maar dit blijkt volgens de test niet aan de accu te liggen.
Benzinefilter
- 81.000 km
Vandaag zelf benzinefiltertje vervangen tussen de benzineleiding. Druppelde nogal eens, dan weer eens niet, best vreemd. Na controle van de slangen en de klemmen kon het niet anders dan dat het filtertje zelf gewoon lek was! Nieuwe tussen gezet en probleem lijkt nu verholpen, hopelijk...
Ontsteking
- 81.500 km
Blijft een zwak punt: weer problemen met de ontsteking; contacpuntjes waren helemaal gesmolten! Nieuwe erin laten zetten, evenals een nieuwe condensator en een nieuwe rotor. Ook bleek 1 bougie aan vervanging toe.
Ontsteking Deel 2
- 85.000 km
Stil komen te staan door een kapotte rotor in de ontsteking onder de verdelerkap: helemaal aan diggelen! Op sleeptouw genomen door de Wegenwacht, onderweg toegeroepen gekregen: "Wie koopt er nou ook een Lada!". Bij onderdelenshop nieuwe rotor en verdelerkop gekocht; vandaag vervangen en zie: hij rijdt weer!
SLOOPREGELING
- 83.000 km
VOLGENDE WEEK GAAT DE 2107 NAAR DE SLOOP A.G.V. DE SLOOPREGELING VAN DE OVERHEID... We hebben een nieuwe Dacia Sandero gekocht. Met veel nostalgisch pijn in ons hart nemen wij afscheid van onze Lada...
AFSCHEID...
- 85.000 km
Lada vandaag naar de Renault/Dacia-dealer gebracht in A'dam-Z.O. Beetje treurig, maar wel nieuwe auto nu! Zie mijn nieuwe review. Bedankt voor alle reacties en aandacht op deze pagina!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.