Kia ProCeed (2019) #5

autoreview

Kia ProCeed (2019)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 63%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week

  • 1.800 km

Na lange tijd weer eens terug met een review en na bijna 5 jaar een Punto te hebben gereden sinds vorige week vrijdag toch wel de spreekwoordelijke trotse bezitter van een 136 pk sterke Kia ProCeed GT-line 1.6 diesel met 18" Kimhae velgen en inductieve telefoonoplader. Zo dat is er gelijk uit. Waarom deze auto? Eerst breed georiënteerd, toen proefrit in een Ceed gedaan en gelijk wel onder de indruk. Wilde de GT-line daarvan, maar bij bestelling in de winkel bleek dat die niet meer met diesel te verkrijgen was, bummer. Toen stond de ProCeed die wel in de GT-line met diesel te verkrijgen was in de showroom en ben ik later een proefritje gaan maken in een benzineversie, bij gebrek aan dieselversie. Verkocht, dit ging hem worden.

Voor het eerst in een niet-Europese auto. Ik ben benieuwd naar zijn betrouwbaarheid. Daarover later meer. Voor nu de dingen die je erover kan zeggen als je hem een week hebt.

Uiterlijk. Ik vind dit een zeer mooie auto. Vanuit elke hoek ziet ie er goed uit en hij heeft een mooie mix van stoerheid & elegantie, altijd een goed criterium voor of een model geslaagd is. Straalt in wit in de GT-line uitvoering met bovengenoemde velgen klasse uit vind ik.
Kia maakt geen cakeybroekenruitjesoverhemdenmetkortemouwensandalenrijtjeshuizencaravanvakantie-auto's meer. Toyota ook niet trouwens.

Interieur. Zwarte hemelbekleding. Suede sportstoelen met wit stiksel. Matte metalen afwerking dat het zwart mooi onderbreekt. Mooi afgeplat sportstuurtje met deels geperforeerd leer. Digitaal instrumentarium (verrassing bij aflevering, want besteld met analoog, maar update). Mooi infotainmentscherm. Afwerking ziet er echt goed uit. Mooi rood knopjeslicht in het donker. Stiksel over het dashboard. Kortom: zeer netjes.

Velgen. Ik vond deze velgen de auto helemaal afmaken zowel qua grootte als qua uiterlijk in combi met het model. Mooie 2-kleurige LM''s.

Wordt vervolgd: wat zit er op en aan, motor, hoe voelt ie aan und so weiter.

Vervolg 1: er op & er aan & rijden

  • 9.000 km

De Kia is een complete auto: 18" Kimhae velgen (optie), sportbumpers en skirts, haaienvinantenne, privacy glass achter, leren interieur/2 x in hoogte verstelbare sportstoelen leer/suede met 2 x electrische lendensteun & ook in diepte verstelbare hoofdsteunen, zwarte hemelbekleding, aluminium inleg dorpels, led licht handgrepen voor, electrisch uitklapbare & verstelbare spiegels, electrische handrem met hillassist & autohold, knipperlicht in spiegels, electrische ramen rondom, luchtregeling achter, middenarmsteun met bekerhhouders achter, aluminium accenten portiergrepen en dashboard, aluminium pedalen, verstelbare middenarmsteun voor met opbergvak, afsluitbare bekerhouders middenconsole, USB aansluiting, snellader USB, 12 volt aansluiting, inductief oplaadplateau (optie), gescheiden climate control, 10,25" full map navigatiesysteem met UVO Connect (7 jaar gratis updates in map/services), bluetooth, apple/android carplay, digitaal dash, lichtsensor, grootlichtassistentie, regensensor, actieve voetgangers detectie, actieve rijstrookassistentie, snelheidsbordenlezer. En nog een hoop info en instellingen in het systeem die ik niet ga doorlopen. Verder afdekzeil & -net kofferbak en allerlei vakken in de bodem van de kofferbak, super handig.

De auto is zalig geveerd en gedempt: helt niet over, lekker stevig/sportief zonder stoterig te zijn en gaat goed om met korte oneffenheden. Heel goed. En verder voelt hij heel degelijk aan, geen kraakjes & piepjes en het voelt aan alsof hij erg stevig in elkaar is geschroeft, hulde. Bovendien sluit alles netjes op elkaar aan, VAG-niveau is het misschien net niet, maar zeker heel goed. Stevig, degelijk, strak & stijf, top.

Ik kom terug met meer geneuzel voor de liefhebbers.

30000

  • 30.000 km

De eerste 30.000 KM zijn bijna voorbij. Geen problemen gehad. Heerlijke auto. Fijne motor. Veel ruimte in de achterbak, hele pakken laminaat en pakket kledingkast in vervoerd. Enige minpuntjes: bij hele korte oneffenheden klappert er wat in de kofferbak, is een bij Kia bekend probleem. Eerste poging van de dealer dit op te lossen nog niet gelukt, dus nog even een keer terug. Verder is de kunststof van de kaartvakken onder in de deuren krasgevoelig.

Tussenstandje

  • 57.000 km

De auto heeft geen problemen gehad, behalve dat hij een keer niet meer goed wilde starten, na een reset was het probleem opgelost. Het geknerp in de achterbak blijft een beetje als er over hele korte oneffenheden wordt gereden. De gordel van de bestuurdersstoel rolt bij gedraaid zitten niet helemaal uit zichzelf op. En het afrolgeluid op met name de snelweg is wel duidelijk aanwezig. Maar dit is alles, het is verder een fantastische auto, om te zien & om te rijden. Geen 13 in een dozijn. En weinig concurrenten, behalve de mercedes CLA shooting brake en hoewel die natuurlijk qua afwerking en materiaalgebruik wel wat hoger ligt, betaal je ook fors meer en ik vind hem echt niet zo mooi (CLA Coupe/sedan vind ik mooier). Stoelen zijn voor mij echt perfect (beter dan sportstoelen in een 1 serie van 2012-2015), heel overzichtelijk dashboard (fijn in het donker ook met aangepast licht). Zo zijn er nog wel meer dingen die me bevallen, vraag maar.

Na 2 beurten

  • 70.000 km

Inmiddels heeft deze mooie auto er zo'n 70.000 km op zitten. Onlangs is de koelpomp vervangen na licht geratel uit het vooronder. Eerste keer volgens Kia dat dit gebeurt bij dit model. Kan een fabrieksfout zijn. De pomp draait mee op de distributieriem (die overigens 240.000 km meegaat voor vervanging) en uit voorzorg hebben ze er ook een nieuwe distributieriem in gezet. Bij 90.000 gaat ie weer voor een volgende beurt. Op dit moment alleen een licht knerpend geluidje soms bij een hele korte oneffenheid en meestal vooral bij veel insturen naar links of rechts. Dat moet nog even bekeken worden, maar dat laat ik wel bij de beurt doen als het niet erger wordt. Ik had even een vervangende lesauto tijdens de koelpompreparatie en hoewel dat 1.4tje van de Astra best lekker was en de Astra iets lager in de markt staat dan de ProCeed, kon het interieur daarvan qua degelijkheidsgevoel, afwerking en materiaalgebruik niet op tegen dat van de ProCeed. Was blij dat ik weer in de Kia zat.

Na 3 beurten

  • 90.000 km

Afgelopen woensdag heeft de auto weer een kleine onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden. Linker ruitenwisserblad zat deels los, dus 2 nieuwe ruitenwisserbladen. Het geluid rechts voor in de wielophanging was, zoals ik eigenlijk later al bedacht het draagarmrubber, dat is lekker ingevet. Hebben wel meer auto's in Nederland last van met de drempeltjes. En ik rij er nogal wat dagelijks in de bebouwde kom als rijschool. Het geluid rechts achter in de kofferbak is helaas nog niet verholpen. Ze hebben er meer tijd voor nodig en er is wel wat ingevet en afgesteld hier en daar, maar zoals ze ook al aangaven, dat is alvast om zeker te zijn dat het die specifieke punten niet zijn als het geluid blijft. Nou, het geluid is zelfs wat luider nu :-))). Dus....hij moet toch echt even terug voor een dagje (vermoed ik als het zo lastig is de bron op te sporen). Hopelijk krijg ik dan wel een vervangende auto mee & anders ga ik lekker daar in de showroom werken achter mijn laptop, ik vermaak me wel. Maar goed, ik vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door iets wat net bij korte oneffenheden of lastwisselingen als plastic tegen metaal resoneert. Het stoort mij altijd, knispers of resonanties, omdat het verder, afgezien van afrolgeluid een stil interieur is en ik er de hele dag in zit. Gaat wel goed komen verder. Ik maak ook even gebruik van de gelegenheid hier om mijn dealer een pluim te geven, met name JAN, mijn serviceadviseur. Hele vriendelijke en toegankelijke medwerker, zo hoort het!

Verder de gebruikelijke verversingen & vervangingen en ook maar even de pollenfilter vervangen voor frisse geur airco. Overigens vervang ik AdBlue zelf en deed met de eerste 10 liter een jaar. Ik had nog wel wat langer door kunnen rijden, maar voor de zekerheid maar aangevuld. Nu 6 maanden verder weer en AdBlue tank is nog net boven de helft.

En dan de tevredenheid tot nu toe. Ik ben nog steeds erg content met deze auto. Waarom? Je krijgt waar voor het geld dat je besteedt: een rijk uitgeruste auto met een onderscheidend uiterlijk, degelijk in elkaar geschroefd & heel goed afgewerkt interieur qua naden/dingen die op elkaar aansluiten & hoe alles aanvoelt bij gebruik. Een ruime garantietermijn, goede service KIA, hele fijne en zuinige dieselmotor die goed geïsoleerd is van het interieur, algeheel degelijk gevoel, ook bij hogere snelheid & het rijgevoel.

En het is maar wat je belangrijk vindt of wil. Ik ben niet per definitie merkgebonden. Eerst moet ik van het uiterlijk of kunnen zeggen wauw, of, als ik door omstandigheden gebonden ben, moet ik minimaal kunnen zeggen: dat ziet er van alle kanten goed uit (evenwichtig ontwerp & stoerheid gecombineerd met enige elegantie). Interieur moet me aanspreken & zitcomfort is wel een belangrijk punt als je er de hele dag in vertoeft en wat dat betreft ben ik bij deze Kia wel overtuigd geraakt dat ik daar geen concessie meer aan wil doen: deze stoelen zijn de beste die ik tot nu toe gehad heb, stevig, top zijdelingse steun met lendesteun. Echt super.

Als shooting brake is hij momenteel eigenlijk alleen met de CLA te vergelijken. En er valt niet van zo'n Merc-ding te winnen als het gaat om afwerking. Goed ook dat er een merk is die dergelijke topproducten op de markt zet en ik kan daar ook veel waardering voor opbrengen. De technologie in die wagen is eveneens echt top en ziet er schitterend uit wat mij betreft.

Wel wint de ProCeed het op kofferbakruimte met gemak in alle opzichten. En, hoewel dat persoonlijk is, ik vind de Mercedes geen lelijke auto, maar mooi kan ik hem niet noemen. De Kia straalt -en dan moet je echt het merk even buiten beschouwing laten- meer stoere elegantie uit dan de Mercedes. Ik refereer een beetje aan de vergelijkende video op Autoweek tussen een ProCeed & een CLA. En waarom, omdat daar gewoon goed uit te halen is wat ik belangrijk vind: de Mercedes is in die vergelijking €13.000 duurder en dan moet je nog zaken toevoegen die je op de ProCeed al standaard hebt. Dus 13.000+ voor afwerking, technologie op je schermen & merkimago. Als je portemonnee het toelaat en je valt voor zijn uiterlijk, vooral doen. Mijn knip is wat beperkter en dan ben ik heel erg blij met waar ik in zit. En het nieuwe logo gaat straks op zichzelf al voor meer stijl zorgen. Wordt weer vervolgd.

Reparatie rammel kofferbak

  • 91.000 km

Even tussendoor weer een mini-ervaring toevoegen. Het gerammel bij korte oneffenheden, met name op klinkerwegen naar voren komend, is nu opgelost. Eerst met de monteur gaan rijden en toen bleek dat het met de achterbankleuning te maken had. Bij loskoppelen van de leuning bleef het geluid weg. Ook als de monteur er met zijn rug tegenaan ging zitten was er niets meer te horen. Er is wat verbogen aan het kliksysteem en met tape gewerkt en nu is het geluid weg. Geeft toch weer een prettigere ervaring in het rijden zo.

Inruil

  • 110.000 km

De auto is ingeruild inmiddels! Hoe is dat nou mogelijk.. Niets bijzonders, ik ga een andere leasevorm uitproberen. De auto heeft verder geen problemen gekend en ik ben er heel erg tevreden over. Tevredenheid is voor iedereen verschillend natuurlijk. Maar ik was meer dan content over het
(unieke) uiterlijk (stoerheid i.c.m. elegantie), zuinigheid (gecombineerd uiteindelijk zo 1 op 20), soepelheid motor, fijne vering & demping, besturing direct genoeg, zeer ruime kofferbak (vooral wanneer de achterbank neergeklapt wordt; alleen de daklijn is laag), veel waar voor je geld, nette afwerking, algeheel degelijk gevoel. Vanzelfsprekend zijn er minpunten, maar die zijn er altijd en die neem je voor lief voor zover ze niet de voor jou belangrijke punten overheersen en/of zijn voor mij geen dealbreakers. Het zicht naar achter is beperkt, er was een rammeltje met de achterbanksluiting, de zonnebril in het zonnebrilvakje rammelde (iets wat al weer opgelost is bij de nieuwe ProCeed).. Dat was het. Meer niet. En alleen de koelpomp had een defect. Elke dag stapte ik met groot plezier in deze wagen. Groot genot. Het is gewoon een zeer coole bak vind ik en daarom heb ik nu de faceliftversie, nu met 1.5 T-GDi met 160 pk/253Nm GT-Plusline met wederom dezelfde 18" Kimhae velgen in Orange Fusion. Zie mijn volgende review!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.