Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 799 km |
Onze ervaringen met de Kia ProCeed (2022)
- 799 km
Inleiding
Al jaren lees ik anoniem mee op Autoweek om van alles en nog wat te weten te komen over de wereld van auto’s. Nu wij (ik en mijn ouders) een nieuwe auto op de oprit hebben staan, leek het mij een mooi moment om mij ook eens aan te melden op Autoweek en een review te schrijven en bij te houden over de auto. De auto waar het nu om gaat: de Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Plusline. Het betreft in dit geval een private leaseauto.
Voorganger
Hiervoor reden mijn ouders ook een private leaseauto. Private lease is ze gewoon ontzettend goed bevallen, want voor een vast bedrag per maand en wat benzine heb je een gloednieuwe auto en er eigenlijk geen omkijken naar (ook al ben je natuurlijk wel altijd duurder uit dan (tweedehands) kopen). Daarom hebben we besloten om weer een private leaseauto te nemen.
We kwamen van een Volvo V60 T3 Polar+ Dynamic, een auto die we toentertijd tegen een gunstig maandbedrag konden leasen vanwege de toen aanstaande nieuwe uitvoering van de V60. Met een 2.0 liter motor en 153 pk aan boord, bood deze auto ons genoeg voor op de Nederlandse wegen en af en toe een keer een vakantierit naar het (verre) buitenland. Aan luxe ook geen gebrek met een aantal extra accessoirepakketten erop. Kortom, een hele fijne auto.
De Volvo V60 is, ondanks dat het een hele fijne auto, natuurlijk wel een auto van de categorie ‘dertien in een dozijn’ (met een reden natuurlijk). Daarnaast bood de kofferruimte met slechts 430 liter niet heel veel ruimte. Ook het verbruik was niet echt om naar huis te schrijven. Vier jaar en 59.500 km verder reden we over de gehele looptijd gemiddeld 7.5 liter/100 km, waarbij we voornamelijk lange stukken snelweg en woon-werk verkeer reden. Wij zijn sportieve, maar zeker geen harde rijders.
Zoektocht naar een opvolger
In november 2021 liep ons leasecontract af, waardoor we al in een vroeg stadium zijn begonnen met zoeken naar een opvolger voor de Volvo V60. In de zoektocht hadden we een aantal voorwaarden/eisen:
- Meer kofferruimte dan de Volvo V60
- Beter verbruik dan de Volvo V60
- Een stationwagen
- Voldoende power aan boord, met minimaal een 1.5 liter motor
- Een goed weggewerkte afneembare trekhaak
- Geen ‘dertien in een dozijn’ auto
Het laatste was wat minder belangrijk wanneer het totaalpakket en de leaseprijs gewoon goed was. Met deze lijst aan voorwaarden ben ik, degene met ‘verstand van auto’s’ in de familie, op zoek gegaan via internet (en Autoweek) naar mogelijke opvolgers. Uiteindelijk kwam ik met de volgende shortlist weer bij mijn ouders terecht:
- Ford Focus ST-Line Wagon
- Hyundai i30 Wagon N-Line
- Kia Ceed Sportswagen GT-PlusLine
- Kia ProCeed GT-PlusLine
- Mercedes CLA Shooting Brake
- Skoda Octavia Combi Sport Business
- Seat Leon Sportstourer FR
- Toyota Corolla Touring Sports
- Volkswagen Golf Variant R-Line
Van deze lijst vielen er eigenlijk al een heleboel meteen af. Vanwege het hoge maandbedrag vielen de Mercedes en de Toyota meteen al af. Daarnaast was de standaarduitrusting op deze auto's vrij beperkt. Ook de Skoda, Seat en Volkswagen vielen meteen af, want ze wilden eigenlijk geen auto van de VAG-groep. Daarnaast waren de 1.5 liter motoren bij de Skoda en Volkswagen blijkbaar alleen leverbaar met een automaat (wij rijden liever nog even handgeschakeld). Bij de Seat was de 1.5 liter motor blijkbaar wel leverbaar met een handgeschakelde bak.
Dus bleven de Ford, Hyundai en beide Kia’s over. Met alle auto’s wilden wij graag een proefrit maken. Dit was ongeveer een jaar geleden in januari 2021, 9 maanden vóór het aflopen van ons leasecontract bij Volvo. Bij zowel Ford als Kia hebben we een proefrit kunnen maken. Hyundai wilde ons geen proefrit aanbieden, want “het is nog een beetje te vroeg om nu al een proefrit te maken als uw contract pas in november afloopt”. Het gevoel bij Hyundai was hierdoor meteen weg en dus viel die ook af.
Uiteindelijk konden we dus kiezen tussen de Ford Focus ST-Line Wagon, de Kia Ceed Sportswagen en de Kia ProCeed. Als we de auto puur voor de rijervaring hadden gekozen dan was het de Ford geworden, al was er geen verschil in het meerijden met het verkeer. Op een bochtige weg was de Ford dan weer fijner. Ook het maandbedrag was met onze opties redelijk gelijk aan de Kia Ceed (iets duurder). De beide Kia’s waren dan weer net iets praktischer en deze auto’s zijn beiden ook zeer compleet uitgerust in vergelijking met de Ford. Het maakte dus eigenlijk niet uit voor welke van de drie we kozen, maar uiteindelijk konden we natuurlijk niet om de looks heen van de Kia ProCeed! En daarnaast is de Ford, ondanks dat het een mooi model is, toch een ‘dertien in een dozijn’ auto die je nu wel zo’n beetje overal tegenkomt. De ProCeed is wat dat betreft toch iets unieker.
De winnaar
Zoals gezegd was de keuze dus gevallen op de Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (handgeschakeld) in de kleur Dark Penta Metal. Mijn ouders wilden een neutrale kleur en dan was deze kleur donkergrijs de beste in onze ogen (ik zal later wat betere foto's plaatsen). Als het aan mij had gelegen, dan hadden we gekozen voor de felblauwe kleur Blue Flame. Alles wat je ooit nodig zult hebben in een auto is aanwezig; naast de vele rij-hulpsystemen, een automatische achterklep, JBL-geluidssysteem, draadloze telefoonoplader, stoelverwarming voor- en achter, stuurverwarming en onder andere parkeersensoren voor, achter en opzij, etc. De enige ‘extra’ optie die we hebben is een afneembare trekhaak. Bomvol met accessoires in ieder geval, iets wat Kia goed voor elkaar heeft vergeleken met de concurrentie naar mijn mening. Het enige wat eigenlijk mist is een verwarmbare voorruit voor het ontdooien, maar als ik onze nieuwe Minister van Klimaat en Energie mag geloven, hebben we deze de komende vijf jaar waarin we de auto hebben misschien niet eens nodig.
Aflevering
Op 8 januari 2022 konden we de ProCeed ophalen bij de Kia-dealer, ongeveer 3 maanden na bestelling. Gelukkig heeft het chiptekort Kia geen parten gespeeld en konden wij het twee maanden lang (na het inleveren van de Volvo) goed doen met onze tweede auto. We hebben deze auto de komende vijf jaar, met 15.000 km per jaar. De auto is afgeleverd met een Master Care lakbescherming, maar dat is voor mij als bevlogen detailer natuurlijk niet voldoende! Vanwege de coronamaatregelen was de aflevering verder heel kort, want de verkoper mocht ons natuurlijk niet te lang in de showroom hebben. Uiteindelijk zijn wij slim genoeg om de 1 kilo wegende handleiding zelf door te spitten en een en ander voor onszelf uit te zoeken. Al met al een hele fijne aankoopervaring bij Kia Stern in Groningen, een traject van dus in totaal één jaar na de proefrit!
Eerste ervaringen na twee weken (800 km)
De ProCeed betreft de facelift-versie van de huidige generatie ProCeed. De grootste verschillen met de pre-facelift zijn de nieuwe Kia-logo’s (of voor sommigen KN), de nieuw ontworpen LED-koplampen, nieuwe voor- en achterbumpers, nieuw ontworpen velgen (in dit geval 17-inch vanwege handgeschakeld), beter materiaalgebruik in het interieur, een groter 12-inch infotainmentsysteem en 10-inch instrumentencluster, standaard parkeersensoren voor en een aantal extra rij-hulpsystemen. Het nieuwe aangezicht was even wennen in het begin en ik was er zelf niet helemaal over uit of ik de facelift nou een verbetering vind of niet. Nu ik er iets langer over heb kunnen nadenken, vind ik dat het totaalplaatje toch wel erg geslaagd is! Al met al zijn de reacties van familie, vrienden, kennissen en collega’s meer dan positief! Ook al één collega die nu al weet dat hij ook een ProCeed wil.
Het rijden zelf hebben we niet heel veel op aan te merken tot nu toe. Met 160pk en 253Nm rijdt je heel makkelijk mee in Nederland. Als vergelijk hebben we natuurlijk veel aan de Volvo V60, een D-segmenter die eigenlijk op veel vlakken gewoon iets degelijker is dan de auto’s die opereren in het C-segment zoals de ProCeed. Toch doet de ProCeed niet echt onder voor de Volvo V60 qua rijervaring. De Volvo lag wel echt als een slagschip op de weg vergeleken met de ProCeed. Wegligging is verder goed te noemen in de ProCeed; vergeleken met de Volvo is de auto iets sportiever afgeveerd en rijdt dus ook iets ‘sportiever’. Je hebt niet het idee dat de auto veel overhangt in bochten en op de snelweg houdt de auto goed zijn lijn. Als ik ergens wel een hekel aan heb, dan is het een auto die veel ‘zoekt’ in een rechte lijn. Wat we ook met de Volvo hadden, ervaren we ook in de ProCeed, namelijk een redelijk dosis onderstuur. Dit is echter niet hinderlijk en, wanneer je rustig en normaal rijdt, nauwelijks merkbaar. Door rustig en normaal te rijden zitten we nu op een gemiddeld verbruik van 6.5 liter/100 km, rekening houdend met het feit dat de auto/motor nog ingereden wordt. Als je kijkt naar een gecombineerd WLTP-verbruik van 5.8 liter/100 km, zitten we al aardig in de goede richting!
Een duidelijk minpunt van de ProCeed die ook in veel andere reviews naar voren komt, is het zicht naar achteren toe. Dit wisten we bij de proefrit ook al en we hebben hierom de auto dus ook niet af laten vallen in onze zoektocht. Door de platte en kleine achterruit is het zicht naar achter beperkt tot ongeveer 150 m. Daarbij helpen de brede D-stijlen en de donker getinte zijruiten ook niet met het zicht. In combinatie met de lange uitstekende kont van de auto, krijg je hierdoor het idee dat je soms nog weleens ‘gokt’ met inparkeren of achteruit rijden. Dit zal denk ik ook nog een kwestie van wennen zijn, maar echt fijn is het niet. Je moet het echt meer hebben van je buitenspiegels, maar dat is in het donker ook niet altijd vanzelfsprekend.
Gelukkig heb je daarom waarschijnlijk alle rij-hulpsystemen aan boord. De parkeersensoren rondom, de parkeercamera achter en de automatische parkeerhulp bieden wat dat betreft genoeg ondersteuning om de dag zonder schade te rijden door te komen. Een ander fijn rij-hulpsysteem vind ik de Lane Keeping/Driving Assist, vooral met lange ritten. Het systeem houdt je goed binnen de lijnen en corrigeert niet overmatig naar mijn mening. Wat elders ook is aangegeven, is dat je soms iets moet bijspringen wanneer je vrachtwagens inhaalt (ik houd liever wat meer afstand naast vrachtwagens). Verder valt er tot nu toe niet veel te melden over de rij-hulpsystemen; wel één keer een raar moment dat de Collision Avoidance System vrij snel en luid een waarschuwing gaf, terwijl ik lang niet in de buurt was bij mijn voorganger.
Verder kan ik melden dat de rijervaring wat betreft comfort gewoon uitstekend is. Wel is het afrolgeluid en windgeruis duidelijk aanwezig (maar niet hinderlijk storend), ook iets wat in het C-segment toch minder goed gedempt wordt vergeleken met D-segmenters. De sportieve stoelen met half leder/suède zitten erg fijn en bieden op alle mogelijk manier voldoende ondersteuning, ook als je even iets harder wil dan toegestaan is op een bochtige weg. Er wordt ook veel gesproken over de hoofdruimte; omdat wij geen panoramadak hebben, hebben wij zat ruimte over (mijn vader is de langste met 1.88m). Vergeleken met de Volvo is de zit wel iets harder, maar daarbij natuurlijk ook de kanttekening dat Volvo naar mijn mening een van de beste stoelen heeft in hun auto’s qua comfort. Qua materiaalgebruik vind je in ieder geval nog wel wat harde plastics, maar dat is gelukkig alleen op de plekken die je niet aanraakt of niet direct ziet. Verder is het interieur vrij normaal als je het vergelijkt met de ander auto’s in de bovenstaande shortlist. De aluminium accenten in het interieur doen wat dat betreft ook al heel wat. Enige minpunt vind ik de zwarte pianolak plastic delen; deze krassen al als je er ook maar een beetje verkeerd naar kijkt! De oplossing hiervoor (in de vorm van PPF) komt later dit jaar. Over het algemeen is bouwkwaliteit ook gewoon prima te noemen, al merk je dat er iets meer is bespaard op materialen, zeker vergeleken met het D-segment.
We hebben nog niet voldoende tijd gehad om wat te kunnen zeggen over de gebruikerservaring betreft bediening op het stuur en van het infotainmentsysteem. De focus lag eerst meer op het rijden zelf. Tot nu toe kan ik wel al zeggen dat alle functies vrij makkelijk te vinden zijn. Het scherm is voldoende responsief en makkelijk te bedienen tijdens het rijden (ook al kun je heel wat af met de knoppen op het stuur). Het is ook fijn dat Kia voor de bediening van de airconditioning nog gewoon fysieke knoppen gebruikt (net zoals Ford overigens). De trend met de ‘touch and swipe’ knoppen van tegenwoordig is gewoon niet fijn. Het JBL-geluidssysteem is verder uitstekend; mooi geluid en een goede bass en in ieder geval voldoende voor alle rock and (heavy) metal muziek die het voor zijn rekening gaat krijgen. De navigatie hebben we nog onvoldoende kunnen testen op dit moment. Over het algemeen een degelijke gebruikerservaring tot nu toe.
Vervolg
Mijn idee was om ieder jaar deze review een update te geven of in ieder geval wanneer er weer iets te vermelden is wat van belang kan zijn voor andere gebruikers van de ProCeed of eventuele toekomstige eigenaren. Ook zullen we onze ervaring wat betreft het rijden en het gebruik bijhouden en delen wanneer we dat weer nodig achten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Uitgelicht aanbod

Kia ProCeed 1.6 T-GDi GT Automaat | Panoramadak | Leder/Alcantara | Camera | Navi | Stuur-/Stoelverwarming | Clima | PDC | Cruise | LED |
- 2021
- 20.878 km

Kia ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line Panoramadak | Stoel/stuur verwarming | Digitaal display
- 2022
- 15.000 km

Kia ProCeed 1.6 T-GDI GT
- 2021
- 30.000 km
Lees ook

Hyundai en Kia versnellen opladen elektrische auto met robot

Kia Concept EV5: concrete voorbode EV5!

Kia EV9: elektrisch vlaggenschip met zeven zitplaatsen

Nieuwe uitvoering voor Kia EV6

Kia EV9: gedurfd elektrisch vlaggenschip
