Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Geel lampje & gebruikerstheekransjesopmerkingen
- 9.500 km
Met kerst zijn kleurige lampjes altijd leuk, alleen niet op het dashboard van je auto. Hoewel het er bij het op contact zetten altijd erg feestelijk uitziet. Eigenlijk zou er ook een menuoptie moeten zijn om de waarschuwingslampjes te laten branden. En dat als er dan een storing is 1 van de lampjes grijs wordt. Maar ja, dat zal nog wel even duren en tot die tijd maar een LED-slinger van de Action in je auto. Of een S-klasse kopen.
Maar genoeg gedraald. Waar ik eigenlijk voor schrijf is het motormanagementlampje (7 lettergrepen overigens) dat ineens bleef branden tijdens de 1 na laatste les vorige week woensdag. Even naar de dealer geweest en hoewel de uitleg van de werkplaats prima was, heb ik toch nog even opgezocht waar de storing mee te maken had: Continuously Variable Valve Duration (CVVD) ofwel de doorlopende optimalisatie van de kleptiming. Ik kon er met de melding nog prima mee rijden en na reset was het probleem opgelost.
Inmiddels staat de teller net boven de 10.000 en ben ik nog steeds erg tevreden over de auto. Ik vind nogmaals dat je voor een nette koopsom een auto rijdt met uitstraling, uniciteit, goede rijeigenschappen, veel ruimte in de kofferbak, een heel fijne motor en zat waar er op en er aan. Vergeet niet dat naast alle systemen er gewoon een leren/suede interieur in zit!
De theekransjesopmerking. Kia houdt van piepjes & veiligheid, dus als je voor de elektrische achterklep gaat staan en wacht tot ie automatisch open gaat, dan gaan er eerst even een aantal piepjes af. Het lijkt wel alsof ie je in zijn eigen dialect probeert te waarschuwen voor wat komen gaat. Kind dat in zichzelf praat als ie aan het spelen is. Of Morse code. Waarschijnlijk om te voorkomen dat je bij het dichtbij bewonderen van het logo niet de klep tegen je kanis krijgt. Nobel, maar als je met 2 zware boodschappentassen staat te wachten merk je wel hoe het met je eigen moraliteit aangaande veiligheid gesteld is. Ach, niet heel interessant. Het gaat om het totale gevoel dat een auto je geeft, zo kijk ik er tegenaan. En elke keer als ik kom aanlopen en o.a. dat front zie denk ik zoooo dan .. joepie de poepie..
Tweede stapjes
- 6.500 km
De eerste stapjes heb ik met een vorige ProCeed gezet, een 1.6 diesel waarmee als lesauto ruim een ton op de teller is gezet, voordat ik hem voor deze ProCeed inruilde. Ook deze wordt als lesauto gebruikt. De sterren die zijn gegeven zijn ook op basis van de vorige auto en omdat je eerst de sterren moet geven voordat je iets kunt schrijven. Maar ze zijn grotendeels goed ingeschat.
Deze auto is de gefacelifte versie van de ProCeed, de MY22 zoals ie door Kia wordt genoemd. Wat is er veranderd. Een nieuw logo. Wat mij betreft een mooier logo, want straalt naar mijn smaak meer klasse uit en is wat moderner/strakker. Het front: een compleet nieuwe grille met onderbumper die na enige gewenning vind ik echt een verbetering is, want een stuk spannender (de motorkap loopt in het midden iets door naar beneden en de 2 lichtmetalenkleurige 'balkjes' daarin accentueren de boel en maken het front aggressiever/bijteriger). En samen met de onderzijde waarin ook 2 'snor' balkjes zijn opgenomen en de optisch 'los' hangende zijkanten van de voorbumper, wordt het geheel een stukje gedurfder en dynamischer. Ieder z'n smaak, ik vind dit wel wat. Achterzijde: alleen de omlijsting van de (nep-)uitlaten is doorgetrokken naar het midden van de carrosserie en dat maakt de achterkant wel nog wat chiquer en geeft net wat meer uitstraling. Het interieur is nagenoeg onveranderd gebleven, behalve het logo, het instrumentarium en het schakelpatroon op schakelpook met geperforeerd leer.
Deze auto is een 1.5 T-GDi met 160 pk/253 Nm GT-Plusline met 18" Kimhae velgen als extra. De velgen die oorspronkelijk bij dit pakket horen zijn best mooi, als ze 18'' waren i.p.v. 17" had ik ze er onder laten zitten. Ze waren namelijk meer zwart en dat blijkt erg mooi te combineren met de 'Orange Fusion' metallic lakkleur van de auto. Ik blijf het een mooie, aparte en unieke auto vinden en daar hou ik wel van, van dat aparte, in ieder geval niet zo mainstream. Bijna alle leerlingen zijn gek van de kleur en vinden het ook een mooie auto.
Nog even ter herinnering: ik ben bij toeval bij de eerste, vorige, dieselProCeed terecht gekomen, doordat ik toen een Ceed niet meer in dieselversie in GT-line kon bestellen. De proefrit in een Ceed had mij verrast: hoe de auto aanvoelde, hoe hij reed en de motor waren erg volwassen en ik had niet gedacht dat een Kia zo zou rijden. Nu kwam ik wel een beetje uit een autootje uit een vorig tijdperkje, nl. een Punto 1.3 dieseltje van 2015. Dus stap je dan in een actuele auto uit een hogere klasse maakt dat natuurlijk per definitie indruk.
Maar even de indrukken van de eerste 6.500 km zo'n beetje. De auto voelt natuurlijk lichtvoetiger zonder diesel in het vooronder en het sturen op stapvoetse snelheid gaat ook lichter. Weerstand bouwt mooi op naarmate je harder gaat. Verder qua zitten en vering/demping hetzelfde als de vorige ProCeed: ik vind het heerlijk. Verder daarover: zie vorige review. De motor: dat is echt wel een heerlijk apparaatje. Hij klinkt goed, met een lekker brommetje. Daarnaast is ie echt gretig. Hij pakt heel lekker op bij gasgeven en de 253 Nm trekkracht tussen 1.500 en 3.500 beschikbaar is echt wel goed. En ik kan het zeggen, want de afgelopen 16 jaar heb ik diesel gereden en deze heeft echt een goede dosis trekkracht, dus hij pakt meteen lekker op. De diesel in de vorige ProCeed had 280 Nm, ter vergelijk. Ik heb hem nog niet noemenswaardig boven de 3.000 tpm gehad i.v.m. inrijden. Ervaring volgt nog. Hij heeft een top van 210 en snelt in 8.6 sec naar honderd en ik denk dat ie dat makkelijk waarmaakt. Opbouw van krachten is ook mooi gelijkmatig naar mijn idee. Koppeling bij wegrijden: een dingetje, ik vind het wel heel precies afgesteld (met name voor leerlingen, maar ik moest er ook wel even aan wennen). Je moet, in ieder geval in dit exemplaar, wel even zoeken naar de hoeveelheid gas die je geeft bij wegrijden. Verbruik: gecombineerd in de praktijk tot nu ruim 1 op 15. Laatste tankbeurt: 1 op 15,76 (kilometers gedeeld door liters).
Dat was het even voor nu, ik kom terug met meer lekker leesvoer. Vragen? Stel ze en ik antwoord. Stay tuned!
Wat extra plaatjes
- 8.000 km
Hierbij wat extra plaatjes voor een beter beeld van de koets. Plaatjes van een plaatje. En vanaf nu gaan we de toeren boven 3.000 wat meer verkennen. Blijf bij!
Eerste beurt, verbruik & optrekken
- 13.601 km
Ik ben weer een stapje verder met de auto: 21 januari krijgt hij zijn eerste kleine beurt: olie en oliefilter vervangen en vloeistoffen aanvullen. Omdat er dan nog geen digitale updates zijn, duurt dit maximaal een uurtje.
Tot nu toe geen mankementen aan de auto gehad. Ik heb het verbruik bijgehouden door het aantal gereden kilometers te delen door de hoeveelheid getankte liters en de auto rijdt nog steeds bij 100 km p/u op de snelweg zo 1 op 19/20 en gecombineerd 1 op 15. En daarbij wordt er niet alleen bij 2.000 toeren opgeschakeld, maar eigenlijk meer bij 2.500 - 3.000 toeren. Dat komt omdat leerlingen gewend zijn aan diesel, die langzamer in de toeren klimt en ook hoorbaarder was. Nu zit de motor sneller in hogere toeren en is ook minder hoorbaar, waardoor ze later opschakelen. Dus de verbruikscijfers zijn gewoon heel goed. En de auto weegt 1.298 kg. Echt wel complimenten waard.
Ik zal later eens proberen op droge ondergrond een 0 - 100 km/u op te nemen waar dat veilig kan. Leuk dingetje is wel dat ik vanmorgen een 5 serie links naast me had staan (geen idee welke motorisering, maar aan de velgen en het ontbreken van aanduiding op de kofferbak te zien vermoed ik een 2 liter benzine). Ik trok eens mee op en omdat zijn strook verderop na het kruispunt ging eindigen moest ie me voorblijven. Op een gegeven moment trok ik maar niet meer door, anders had ie het niet gered. Maar hij moest dus aan de bak en verkeek zich er op denk ik.
Stay tuned and ask me!
2e beurt
- 30.000 km
Inmiddels zitten er zo'n 30.000 km's op en heeft de auto een 2e beurt gehad, de eerste kleine beurt. De beurt hiervoor was eigenlijk alleen het verversen van olie. Mankementen: geen. Bij het oefenen met keren d.m.v. 3 x steken maakte de voorwielophanging wat geluid, maar dat is inmiddels niet meer. Verder is even gekeken naar het aangrijpen van de koppeling op mijn verzoek. Dit schijnt te werken zoals bedoeld. Reden waarom ik het verzocht was omdat het aangrijpingsmoment niet heel vergevingsgezind is en wat kort. Op zich leer je er mee omgaan en het heeft ook wel het leuke voordeel dat je scherp en snel weg kan rijden vanuit stilstand. Wel is het zo dat het voor leerlingen wat lastiger is soms. Maar goed, kunnen ze het in deze, dan kunnen ze het in andere auto's ook wel.
Verder geen mankementen en andere dingen te melden dan eerder gemeld in zowel deze review als in de review van de vorige witte diesel-ProCeed. De auto bevalt buitengewoon goed in alle aspecten die ik al aangegeven heb. De kofferbak is ideaal qua diepte, laatst nog een ingeklapte rolstoel er in gelegd zonder de achterbank neer te hoeven klappen.
Tot slot het verbruik en optrektijd. Om met het laatste te beginnen: ik heb het nog niet geklokt. Komt nog. Het verbruik is echt prima te noemen: gecombineerd toch echt 1 op 15 (echte metingen) in gecombineerd verbruik en ook met airco aan wanneer nodig. Snelweg 100 km/u over een afstand van 185 km geeft boordcomputer 1 op 22 aan gemiddeld (!) (afhankelijk van weersomstandigheden en wind natuurlijk. Dat zou met 2 liter aftrek voor onnauwkeurigheid boordcomputer met 1 op 20 dan nog altijd heel prima zijn. Motor is echt heel fijn ding.
Terug bij volgende beurt of als er wat belangrijks te melden valt.
Na 1 jaar
- 80.000 km
Inmiddels, na 1 jaar. Is deze auto perfect? Nee, maar dat is geen enkele auto in absolute zin. Het gaat er om hoe tevreden je met een auto bent. Veel absoluut of feitelijk, bijvoorbeeld hoe krasvast is je pianolak of de koelslang lekte (niet dat het bij deze auto speelde). Maar veel is ook subjectief & beleving. Feitelijk: de auto trilt bij optrekken onder de 3.000 toeren, de ene keer meer dan de andere. Er zijn al wat zaken uitgesloten, maar nu wordt er gedacht aan afzetting op kleppen. Feitelijk issue. Ben ik nog steeds tevreden? Ja, hartstikke. Op alle andere fronten voel ik me in de auto gewoon zeer tevreden: gevoel dat je in een meer unieke en mooie auto rijdt, veel kofferruimte, Europese stevige rijkwaliteiten, degelijke afwerking en kwaliteitsgevoel, veel waar voor je geld. Ik heb moeite om in een vervangende Astra van 2015 te rijden. Al met al: verder geen problemen, zeer tevreden!
Bijna 2 jaar
- 130.000 km
In het licht van het inleveren van deze auto volgend jaar februari, een update. Ben ik nog steeds tevreden over Kia & de ProCeed. Ja! Ik blijf het een erg mooie auto vinden. En ook over het gehele rijden en gebruiken ben ik erg tevreden. Vooral de laadruimte is ideaal, zeker met de banken plat gaat er met gemak een heel drumstel in. Hij rijdt gewoon erg lekker en de motor is een heerlijk machientje. Wel is er koolstof weg geblazen uit de cilinders een keer. Het enige wat na een tijdje gaat irriteren zijn de piepjes bij het op contact zetten (6 plingeltjes) en bij automatisch openen achterklep (6 plingeltjes). Dat kan echt wel minder, ik merk dat ik vaak de achterbak met de hand opendoe, anders moet ik zolang wachten. Kia, plingeljtes ok, maar kom op, mag wel even wat minder. En ook het bandenafrolgeluid is wat minder, dat merk je op een gegeven moment ook meer. Over de voorstoelen ben ik meer dan 100% tevreden, beste stoelen ooit waarin ik heb gezeten, perfecte zijdelingse steun en lendesteun, helemaal top. Verder in 1 woord: beste auto waarin ik tot nu toe gereden heb: zoveel waar voor je geld. Kwaliteit, uitstraling, rij-eigenschappen, motor, betrouwbaarheid. Twijfel je aan Kia? Zou het gewoon eens proberen. In februari komt er een ander merk, dat komt niet doordat Kia niet bevalt, maar door andere omstandigheden en keuzefactoren. Tot gauw.
Auto ingeleverd
- 175.000 km
Afgelopen vrijdag 8 maart de ProCeed ingeleverd. 175.000 km achter de kiezen. Als lesauto. Welke indruk heeft deze Kia achteraf achtergelaten? Een zodanige, dat ik met wat pijn in het hart de sleutel overhandigde. Hoezo dat dan? Rijdend in een nieuwe, ook schitterende auto, kun je weer eens vergelijking maken. Hoe steekt het 1 nou tegen het ander af? Zoals altijd zijn er aan beide kanten van de vergelijking plussen en minnen. Welke beter bevalt is nu nog niet te zeggen, maar wel te zeggen is welke zaken ik erg gewaardeerd heb in de ProCeed. Dat is op de eerste plaats zijn vormgeving. Nog steeds als ik hem voorbij zie komen, dan straalt ie een bepaalde zeer goede combinatie van kracht, distinctie & schoonheid uit. Vaak is het alleen kracht of stoerheid. Het is ook geen 13 in een dozijn auto. Waar ik wel van hou. Dan het waar voor je geld. Momenteel is de prijs van de auto wel hoger dan 2,5 jaar geleden, maar toen was het zeker te zeggen dat je zeer veel waar voor je geld kreeg. Ook erg goed waren de sportstoelen, veel zijdelingse steun en ferme, goed ondersteundende zetels en rugleuningen. De overzichtelijkheid en logische indeling van het dashboard is ook echt een pluspunt. Behalve de iets lagere daklijn achter, wat de ingang via de achterklep voor hoge objecten minder geschikt maakt is de achterbak met de achterbank neergeklapt een geschikt voor een picknick met 2 personen. Ik drum, en kon met gemak mijn hele set er in schuiven, zonder de voorstoel te hoeven gebruiken. Verder Was ook de hele afwerking binnen heel goed, zowel qua aansluiting van delen als qua trillingsvrijheid van onderdelen in het interieur, geen piepjes, kraakjes of knispertjes. Alles zat heel stevig in elkaar geschroefd ook, geen speling of beweging. Motor was erg fijn, trekkracht, soepel overgaand in vermogen, zuinig zat. Goed klinkende JBL installatie. Enkele kleine minpuntjes: de 6 piepjes voor het automatische openen van de kofferklep. Daardoor deed ik het maar met de hand, ging het sneller. Stuurtje mag wat dikker. De koppeling luisterde wat nauw. Te dikke C-stijl en te lage daklijn van de achterruit, daardoor heb je alleen wat aan de binnenspiegel als het verkeer tot 100 meter achter je rijdt. Pook hoorde je wat tijdens het schakelen. Koolstofafzetting cilinders (verder nooit iets gehad). Al met al tot nu toe van alle 5 lesauto's de beste die ik gehad heb: mooi, goed waar voor je geld, ruim in de achterbak, degelijk, betrouwbaar, zuinige en vlotte motor. Zou hem iedereen aanraden. Ook pluim voor mijn Kia dealer! Review volgende lesauto volgt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia ProCeed
Had je deze auto's al gezien?

Kia ProCeed 1.5 T-GDi MHEV GT-Line Edition | Panoramadak | Camera | Navigatie |
- 2021
- 77.335 km

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line Automaat - Apple Carplay/Android Auto - Cruise Control Adaptief - Dodehoekdetectie - Navigatie - Stuur/Stoelverwarming - Fabrieksgarantie tot 06-2031
- 2024
- 32.988 km

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line | Panoramadak | Trekhaak | Stoel & stuurverwarming | Adaptive cruise | Camera | Carplay | Leder/Alcantara | Full LED | Navigatie | Keyless
- 2022
- 183.102 km