Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)

autoreview

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)
Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)

Signalement

UitvoeringProCeed 1.5 T-GDi GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst90.600 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 1600km

  • 33.000 km

Deze auto overgenomen vanuit de leasemaatschappij omdat mijn bestelde auto meer en meer vertraging opliep.

Ik heb eerder een Ceed SW met 1.4 Motor en DCT7 gehad. Die ging al als de brandweer, maar jeetje: deze 1.5 met 160pk weet helemaal niet van ophouden. We hebben de dag na ontvangst van de auto direct onze reis naar Italië ingezet. Vouwwagen erachter en 1100km in 1 rit gedaan. Via de Fernpass en Brennerpass. Geen centje pijn. In Sportstand 2 versnellingen terug en hop, elke pas over alsof het niets is.

Aangezien onze vouwwagen hoger is dan de auto, vertekend het verbruik wel wat (7,1 l/100km). Zonder vouwwagen en vlakke wegen komt de 5,5 l/100km in beeld. Stukken zuiniger dan mijn SW met 1.4 Motor.

Auto is. Ook wat stiller, de kleinere kofferbak is een minder grote klankkast. Qua ruimte onder de hoedenplank is het redelijk goed te doen, daarboven wordt het dankzij de vormgeving snel minder. De motor lijkt ook iets minder te horen. Verder heeft de auto als groot nadeel het zicht naar achteren. Dat is verwaarloosbaar, maar wie mooi wil zijn.....

Goed buitenspiegels en camera gebruiken en er is prima mee te leven.

Al met al een fijne eerste ervaring, al ziet de auto er een beetje vuil uit na wat binnendoor wegen. Maar zelfs vies is en blijft het een schoonheid ( subjectief, ik weet het).

We rijden nog een poosje door en dan zal ik een wat meer inhoudelijke review geven.

De (onverwachte) eerste onderhoudsbeurt

  • 37.000 km

Op de terugweg van onze vakantiebestemming begon de auto in Duitsland een melding te geven: onderhoud nodig over 1400km. Enigzins verrast, maar na een vakantietrip van 3800km kan het: bijna 5000km kon ik nog rijden na ontvangst van de auto.

Niet ideaal, maar aangezien het een leaseauto betreft, geen probleem en direct de auto ingepland voor onderhoud.

Vanaf moment 1 zat er namelijk een rammel ergens in de auto. Onbeladen, beladen, maakt niet uit. Alleen hoorbaar tot ongeveer 40-50km per uur, daarna overstemd door andere geluiden.

De dealer heeft even moeten zoeken, maar het bleek de achterbank vergrendeling te zijn waar wat speling op zat. Opgelost nu!

De vakantie drukte nogal op het verbruik. Heen en terug een vouwwagen achter de auto, op vakantie vooral veel heuvels en bergen... Resultaat: 7,2L/100km.

Zonder vouwwagen is het (op langere trajecten!) een ander verhaal: 5,2L/100km gemiddeld is dan mogelijk, zelfs een keer 4,9L/100km gehaald op een rit van 130km. Nette waarden die ik met mijn SW met de 1.4 motor nooit heb benaderd. De 1.5 motor lijkt dus inderdaad efficiënter te zijn 3n de stroomlijn van de Proceed zal ook iets gunstiger zijn. Op kortere ritten is het over het algemeen wel een stevige drinker. Momenteel heb ik wat korte dan lange ritten en is het verbruik weer richting de 6,3L/100km geklommen.

Op vakantie viel wel op dat de automaat iets nukkiger is / minder kruipt dan de SW. Het aangrijpingspunt van de koppeling lijkt wat hoger en hierdoor rij ik vaker dan met de SW met een hoger toerental weg.

Verder is de motor lekker soepel, de sportstand heb ik amper nodig in Nederland.

Ook lijkt de Lane Assist rustiger dan de SW van modeljaar 2020. Minder irriterende correcties, allemaal wat soepeler en subtieler. Hierdoor staat de assist nog volledig aan, waar ik bij de SW alleen de waarschuwing nog aan had staan.

De voorbanden zijn bij de beurt ook vervangen en de Continentals die er nu op zitten zijn weer een fractie stiller. Afrolgeluiden zijn hoe dan ook wel behoorlijk hoorbaar.

Verder werkt alles aan de auto prima. Comfort is voldoende, al is het onderstel behoorlijk stevig en was dat in Italië af en toe even een nadeel. De wegen in Nederland zijn echter dusdanig goed, geen probleem.

Hapering in motor

  • 39.000 km

Hele korte update: vandaag bij volgas (ivm inhalen) hapering in de motor. Motormanagement lampje knipperde, toerental fluctueerde. Gas loslaten, lampje licht niet meer op.

Daarna bij gas geven is een onbalans te voelen, alsof de motor niet op alle cilinders liep. Echter geen (fout)meldingen vanuit de auto, maar versnellen ging amper.

Auto stilgezet, uit- en aan gezet en het probleem was weg. Even in de gaten houden. Bij herhaling naar de dealer en vragen of ze de auto kunnen uitlezen.

Defecte bobine

  • 50.100 km

Het voorgaande euvel is verklaard: defecte bobine.

Laten we het hele proces van oorzaak en reparatie maar even overslaan (boel gedoe), maar intussen is de auto gemaakt en rijdt ie weer perfect op alle cilinders.

Verder had de auto iets minder rolgeluiden op winterbanden, dus merk en type band maken wel degelijk iets verschil.

Voor mijn werk ook veel meer lange ritten gemaakt op filegevoelige tijden en dan scoort de auto toch een mooie +/- 5.4L/100km.

Navigatie heeft bij de laatste onderhoudsbeurt ook weer een update gekregen, zodat onder andere Android Auto instellingen beter terug te vinden zijn. Ook het sturen van adressen van de App naar de auto gaat soepeler én de 3D-weergave van de Navigatie wordt nu wel onthouden.

Nog even genieten

  • 90.600 km

Medio mei wordt de Proceed vervangen, ingegeven door de aanschaf van een caravan.

De Proceed kan de caravan prima trekken, maar door de prachtig aflopende daklijn kan ik de auto niet genoeg beladen om echt lekker te rijden met de caravan. Qua trekgewicht en kracht dikke prima, maar die aflopende daklijn.....

Leaseauto's die een beetje betaalbaar zijn, niet te zwaar zijn én bij voorkeur laag (stations) zijn schaars en worden de komende maanden nog schaarser. Dus vandaar een ietwat vroegere exit dan gepland.

Terug naar de Proceed: na de defecte Bobine ging het motormanagement lampje al snel weer branden, ondanks dat de auto het prima bleef doen. Na ex een garage bezoek waarin de twee delen van het gas...huis zijn vervangen werkt de auto weer vlekkeloos.

Het blijft een prachtige auto met goed rijgedrag, stevige vering en alles blijft keurig werken. De Adaptive Cruisecontrol blijft heerlijk in combinatie met de automaat.

Alleen het afrolgeluid van de banden blijf ik wel een dingetje vinden bij de (Pro)Ceed, vooral boven de 100km per uur. Verder is de Proceed een dikke aanrader en rij ik er met veel plezier in.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.