Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 2.500 km |
De eerste kilometers!
- 2.500 km
Mijn vorige leaseauto was de Skoda Octavia (ook een review van aanwezig) die mij 5(!) jaar lang heel degelijk en betrouwbaar van A naar B heeft gebracht. Het was dus weer tijd om op zoek te gaan naar zijn opvolger.
Initieel dacht ik dat ik nu voor elektrisch zou gaan, maar gezien de bijtelingswijzigingen vanuit Den Haag was dit met mijn leaseregeling niet interessant meer. Het zou dus gewoon een fossiele brandstofverbruiker moeten worden.
Hoewel ik gepland had om een "step up" te maken naar het D-segment heb ik toch gekozen voor een C-segmenter ivm de stijgende prijzen en ik niet bereid ben er extra voor te betalen. Dit blijkt echter voor mij ook niet nodig gezien ik erg tevreden ben (tot op heden) met mijn keuze.
Mijn shortlist was als volgt (en welke het niet geworden zijn):
- Ford Focus ST line > prima auto en rijdt goed. Maar ik werd er niet blij van. Het interieur sprak mij niet aan en ook het exterieur vond ik saai, ondanks de ST line uitvoering.
- Mazda 3 > Allemaal te klein, wel een schitterend interieur en reed verder goed.
- Toyota Corolla > Interieur sprak mij niet aan, geen AA en die CVT kan ik niet aan wennen. Er zou 180pk in moeten zitten maar ik heb ze niet gevonden. Verder wel een prima auto met genoeg ruimte in de kofferbak.
Uiteindelijk ben ik gaan proefrijden met een Kia Proceed; iets wat ik nooit had gedacht te gaan doen. Ik had nooit iets met Kia en vond het altijd een beetje "te Koreaans". Maar de Kia Proceed vond ik een erg mooie verschijning, zeker voor het C-segment. Daarnaast viel me op dat hij in veel reviews/testen tov de concurrentie het erg goed deed vaak zelfs als winnaar over de streep kwam.
Mijn proefritten waren ook erg positief. Een erg volwassen auto die lekker strak rijdt maar toch comfortabel en erg goed in zijn opties zit. Ondanks dat het een "shooting-brake" betreft is toch nog bijzonder ruim te noemen, echter niet zo ruim als mijn vorige Octavia. Kortom ik was aangenaam verrast door deze Kia en de bestelling was geplaatst in augustus 2019. Ik wilde wel het MY2020 model hebben ivm het digitale instrumentarium en het grotere 10"25inch multimediascherm. Na wat vertragingen ivm de typegoedkeuring en C02 regels heb ik hem twee weken geleden ontvangen en staan er 1000 kilometers op de teller.
Update 03-06-2020
Rijgedrag:
- Erg fijne en soepele benzine krachtbron. Deze is comfortabel te rijden in "normal" mode.
- De DCT automaat is erg goed, dit in tegenstelling tot mijn DSG ervaringen. De DSG's waar ik mee heb gereden waren vaak zenuwachtig bij het weg rijden. Zet je de rijmodus in "sport" dan trekt ie lekker door en over een groot toerengebied met lekkere trekkracht. Het is wel duidelijk dat er meer dan 140pk in de motor zit. Dit bleek ook te kloppen uit een rollerbanktest van Autoweek waaruit bleek dat er 160,5pk in het turboblokje zit.
- Qua sturen is dit tot nu toe mijn fijnste auto. De Proceed laat zich heel makkelijk en precies een bocht in zetten en je hebt veel gevoel in het stuur. De auto blijft goed in koers en je voelt goed aan wanneer het kontje (overstuur) zich wat naar buiten wil laten zetten. Ondanks het wat sportievere karakter is hij erg comfortabel. De demping en vering zijn goed op elkaar afgestemd. Het drempel-paradijs in onze nieuwbouw wijk deert de Proceed dan ook helemaal niks.
- Op de snelweg bij snelheden boven de 130 is afrolgeluid van de banden wel goed te horen. Wellicht heeft dat ook te maken met de Michelin Pilot Sport 4 banden die relatief stug/hard zijn. Daarnaast is, zoals Nemeam al aangaf, de motor erg stil.
Interieur:
- Kia heeft de afgelopen jaren echt stappen gemaakt qua design en kwalitatieve afwerking. Het interieur van de Proceed ziet er gewoon goed uit zonder te frivool te worden (wat je bijv. bij de Franse merken ziet). Het zit degelijk in elkaar en er zijn goede (zachte) materialen gerbuikt. Imho doet het niks onder voor de Volkswagen Golf.
- De stoelen zijn zeer goed; ik ben vrij vors van postuur en 1m85 en kan een goede positie vinden. Ik heb er g snel last van mijn rug, maar de elektrisch verstelbare stoel is zodanig te positioneren dat ik heerlijk kan zitten. De lende verstelling helpt hier zeker bij. Ook niet onbelangrijk, de stoelen zijn verwarmd (zelfs op de achterbank) evenals het stuur. Al is dat nu niet van toepassing :o
- Het infotainment van Kia is erg goed te noemen. Het grote 10'25" display is duidelijk en ziet er goed uit. Wat ik vooral belangrijk vind is dat het snel moet werken en dat is zeker het geval. Gewoon direct feedback als je een functie selecteert. Ik heb me zo geërgerd aan de multimediasystemen die tergend langzaam reageren (met name bij de Franse merken het geval) dat het soms zelfs gevaarlijk is.
- Erg fijn dat Kia ervoor heeft gekozen om nog veel functies met fysieke knoppen te laten bedienen, waaronder de climate control. Je ziet dat veel merken steeds meer via het touchscreen laten bedienen maar voor sommige basale zaken is dat gewoon niet fijn als je telkens door allerlei menu's moet gaan.
- Het digitale instrumentarium ziet er ook erg goed uit, mooie graphics en voldoende mogelijkheden om informatie op te vragen. Echter niet zo uitgebreid zoals bij de VAG modellen waar je bijvoorbeeld ook de full map navigatie kan laten tonen.
- Het audio systeem (jbl premium) is in de basis best oke echter mist het wel wat dynamiek. Ik heb daarom zelf een audio upgrade laten uitvoeren en een subwoofer laten plaatsen (de aanwezig subwoofer mag die naam eigenlijk niet dragen met zijn 6" formaat :o ). Hierdoor kan ik de bas veel verder terugschroeven en kunnen de aanwezige luidsprekers veel beter presteren. Ik heb nu een veel beter gebalanceerd geluid. Misschien dat ik in de toekomst nog een composet gaat toepassen evenals geluidsdemping.
- Het panoramadak is inderdaad erg fijn; je gebruikt hem toch meer dan je denkt en zeker in de mooie dagen. Daarnaast geeft het net weer even wat extra licht in het donkere interieur. De dakbekleding is namelijk ook (sportief) zwart. Overigens is het wel jammer dat het niet wat groter oppervlak is want dit had makkelijk gekund.
- Qua ruimte zit het wel snor. Ik kan met mijn 1m85 nog goed achter mezelf zitten en dan verwacht je toch niet helemaal met zo'n shooting brake. Qua bagageruimte is het ruimer dan je denkt. Er gaat standaard 594 liter in de kofferbak (hoop ruimte onder de dubbele bodem!). Enige nadeel is dat de achterruit heel schuin afloopt dus grote objecten (met name hoog) gaat dus niet altijd lukken. In mijn Octavia ging dat stukken beter. Gelukkig wel een elektrische kofferklep die automatisch open gaat als je achter de auto gaat staan (als je de sleutel bij je hebt natuurlijk :P). Geen spastische schopbewegingen nodig dus ;)
- Groot nadeel vind ik de zwarte pianolak elementen. Waarom is dat nog steeds zo'n hype? Het is enorm gevoelig voor vette vingers en krasgevoelig. Voor mij had dit dus niet gehoeven ....
- De veiligheidssytemen zijn dik op orde bij Kia en zeker icm de automaat, lane assist en file assist heerlijk comfortabel cruisen. Laatst reed ik op een 50 weg en kwam er ineens een fietser van rechts. Ik zag hem op tijd maar de Proceed nog iets eerder door een waarschuwing te tonen. Ik remde zelf op tijd anders had de Proceed ingegrepen. Toch wel een veilig gevoel dat er meegekeken wordt in dit soort situaties.
Exterieur:
- Tja wat kan ik zeggen? De Proceed is gewoon een erg mooie verschijning zeker een van de mooiste uit het C-segment. Die kont!! :D
- De 18" Kimhae velgen staan de Proceed erg goed. Mooie donkere velgen met geborsteld RVS
- De Dark Penta Metal lak staat hem erg goed. Het mooie is dat de lak gedurende dag dag constant anders "kleurt" van lichter grijs tot haast zwart.
- Het minst spannende aan de auto vind ik het aangezicht recht van voren, dit ziet er redelijk "normaaltjes" uit en bijna niet afwijkend van de gewone CEED.
- De verlichting van Proceed is erg goed, ik denk zelfs nog iets beter dan mijn vorige Octavia met Bi-xenon lampen die al erg goed waren. Enige nadeel is dat de LED lampen niet mee-draaien zoals dat bij mijn Octavia wel het geval was. De achterlichten van de Proceed zijn erg kenmerkend met de doorlopende ledlampen. Al zie je nu steeds meer merken dit toepassen.
Verder nog geen problemen gehad met de Proceed, maar er staat ook pas 2500 km op ivm thuiswerken in Corona tijd (itt 5000km per maand normaal).
Ik zal na de eerste beurt (15.000 km) weer een update proberen te schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.