Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine (2019)

autoreview

Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine (2019)

Signalement

UitvoeringProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Proceed 1,4 GT+ Line

  • 15 km

Eerste indruk in real life (niet buiten de showroom gezien)
Wauw! Wat een auto. Het is absoluut een plaatje om te zien (smaak), en de witte kleur met de zwarte accenten pakt heerlijk uit! Ook de velgen waarvan ik dacht dat deze wellicht iets te klein waren voor dit type auto staan er erg mooi onder.

Rood, Wit en Blauw
In het begin grote twijfels gehad over de kleur. De keuze ging tussen rood, wit of blauw. Blauw vond ik uiteindelijke net niet, de kleur had voor mij wat harder mogen zijn dus daardoor viel die af. Rood is ook een erg gave kleur en dit model kan het heel goed hebben. Kijk maar eens naar de foto's van deze review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/kia-proceed-1-0-t-gdi-gt-line-2019/

De grote doorslag voor mij waren echter de achterlichten. De achterlichten springen er in het wit echt goed uit. En omdat ik persoonlijk de achterkant/lichten een van de mooiste aspecten vind, ben ik voor wit gegaan.

Waarom de 1.4 140pk GT+ line
Ik heb proefrit gereden in zowel de 1.0 als de 1.4 variant. Noemt me verwend, maar die 1.0 was het voor mij echt niet. Mijn vorige wagen was een Audi A3 sedan met 110 (diesel) pks, en daar kwam de 1.0 niet bij in de buurt, daarnaast was het motorgeluid te aanwezig. Vandaar al snel die keuze kunnen maken.

Vervolgens wat wikken en wegen welke uitvoering. De GT-line is standaard al ruim uitgerust (zoals gebruikelijk is bij Kia) en is van veel gemakken voorzien. Echter waren er een aantal puntjes die mij over de streep trokken om voor de GT+ line te gaan.

A. Het geluidssysteem in de GT line is ronduit ondermaats, dit systeem klinkt gewoon weg niet lekker. (Ook hier ben ik verwend geraakt door de Audi sound upgrade)
B. De automatische klep is heel handig wanneer je met 2 kratten bier uit de supermarkt komt lopen, punt. Verder een leuke en vaak ook handige optie.
C. Bestuurdersstoel met geheugen functie, wat heel fijn is als je partner (een stuk) kleiner is. Hierdoor niet langer zoeken naar de perfecte stoel stand wanneer de miss er weer eens in gereden heeft.
D. Verwarmbare achterbank, huh wat? Leuk maar niet echt een killer feature om voor de GT+ te gaan.
E. Handige draadloos opladen ruimte. Op dit moment heb ik geen telefoon die dat ondersteund, maar in de toekomst vast wel en geloof best dat het (zeker op lange stukken) handig is/kan zijn.


Qua rijden doet de Kia zeker niet onder voor mijn Audi. Op- en afritjes kunnen heerlijk snel en strak genomen worden en ook het stuurwerk in de meer scherpe bochten is gewoon goed. Onderstel is lekker laag en de stugheid vind ik persoonlijk perfect. Gelukkig maar want ik heb voorheen in Kia en Hyundai gereden wat heel anders (in de negatieve vorm) reed.

Niet alles top.
Ja het achteruitzicht is inderdaad alle behalve top. Weinig zicht is een understatement. Maar ja, je moet wat compromissen sluiten om z'n shooting brake lijn krijgen.

De kop is eraf

  • 1.225 km

Inmiddels is de proceed ongeveer 4 weken in bezit dus bij deze een kleine update.

Verbruik
Op dit moment zit het verbruik rond de 1 op 13. Persoonlijk vind ik dit niet heel zuinig, maar ik weet dat dit ook deels door mijn rijstijl komt. Ik rijd niet altijd even zuinig en zeker in de eerste paar kilometers van een nieuwe auto is het ook uitproberen en testen. Ik hoop echter wel dat het verbruik richting de 1 op 14,5 zal gaan. Mijn Audi reed vlot 1 op 24 (diesel) dus ik moet nog even wennen aan al die tankbeurten :).

Storing?
Na de eerste paar ritjes, zag ik dat de sensor van de achterbank het niet helemaal lekker doet. Dit betreft de sensor die checkt of er iemand achterin zit en zo ja, of diegene zijn of haar riem aan heeft.

Zodra de auto gestart wordt geeft deze aan dat de middelste stoel/plek in gebruik is, maar dat de riem niet vast zit. Meestal na een seconde of 15 herstelt het systeem dit, en wordt deze weer als 'leeg' gezien. Het is echter ook al eens voorgekomen dat het systeem ook de bijbehorende waarschuwingsgeluiden liet horen (die gelukkig na 10 seconden alsnog stopten). Dus dit moet ik even in de gaten houden en anders even langs de dealer.

Merk keuze
Veel mensen vonden het een vreemde stap om van Audi naar Kia te wisselen. Ik ben niet zo merk gebonden en heb ik deze keer voor meer gebruikerscomfort (opties) gekozen. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Qua rijgedrag vind ik de Proceed gewoon super. Daarnaast heeft de Proceed natuurlijk een geweldige koets waarbij veel mensen twee keer omkijken als ik langs rijd.

1,85cm
Vaak zie ik de vraag voorbij komen of je met een lengte langer dan 1.85 wel voorin 'past'. Dit is een terechte vraag, zeker wanneer je de GT+ line met elektrisch verstelbare stoel hebt (dit geldt niet voor de passagiers stoel, just so you know). Met mijn lengte van 1,84 heb ik nog geen 'last' van het dak. Maar dat kan mede komen door de manier waarop ik in de auto zit of beter gezegd lig. Als je een wat rechtere zithouding hebt, dan kan het krap worden. Ik zou zeggen, naar de showroom en passen maar!

Climate en Cruise - control
Tot op heden ben ik iets minder te spreken over de climate control. Ik kan niet zo goed omschrijven wat er mis aan is. Het lijkt alsof deze een stuk minder efficiënt is dan ik gewend ben. Het duurt behoorlijk lang voordat de blazers een tandje minder gaan en de (koude) luchtstroom minder aanwezig wordt.

De cruisecontrol vind ik persoonlijk nogal vreemd werken. Stel ik rijd op CC 110 en wil de CC verhogen naar 130. Dan stel ik 130 in via de bediening (wat overigens prima werkt) en loopt de snelheid op. Echter loopt de snelheid dan door tot ~135 om vervolgens weer terug te vallen tot een stabiele 130. (ik vind dit vreemd, maar wellicht heeft Audi dit gewoon anders geïmplementeerd?) Iemand die hier meer ervaring mee heeft? Ook het rijden op "heuvelachtige" wegen zorgt voor een grote schommeling in snelheid (meer of minder gas bij). Maar dit gedrag is natuurlijk niet direct een probleem.

15000 KM

  • 15.000 km

Verbruik
Na 15.000 kilometer ligt het gemiddeld verbruik op ongeveer 1:12,7. Dit komt ongeveer overeen met wat ik bij andere reviews kan vinden maar komt dus helaas niet in de buurt van de fabrieksopgave.

Ervaringen mbt de Hulpsystemen
Auto Hold
De auto-hold functie vind ik persoonlijk een erg fijn systeem. Voor diegene die niet weten wat het is, het zorgt ervoor dat de auto niet (terug) rolt wanneer de auto in z’n vrij staat. Pas wanneer er gas gegeven wordt, komt er weer beweging in de auto. Erg handig op afritten waarbij je voor het stoplicht moet wachten o.i.d. Het is echter jammer dat je dit iedere rit opnieuw moet activeren.

Lane Assist
De Lane assist werkt enigszins, maar ik gebruik het niet heel vaak. Doordat op mijn uitvoering geen ‘active’ Lane assist zit, ping - Pong je een beetje tussen de lijnen ipv actief meesturen. Het is af en toe wel handig dat de auto een beetje corrigeert maar echt actieve Lane assist is denk ik een veel fijner systeem. In tegenstelling tot de auto-hold, staat de Lane assist altijd aan. Ik zet hem zelf vaak direct af en activeer het weer wanneer ik op de snelweg rijd. Wat meer configuratie op dit gebied zou ik wel waarderen, zodat het systeem bijvoorbeeld inschakelt als een bepaalde snelheid bereikt is, want voor vrijwel alle 30 en/of 50 km/u wegen is het redelijk doelloos.

Brake Assist
Dit systeem heeft inmiddels zijn waarde bewezen door tot 2 keer toe in te grijpen bij een gevaarlijke situatie die ik zelf niet had zien aankomen! 1 keer had vrijwel zeker geresulteerd in een botsing dus was op dat moment erg blij met dit systeem, want in het verkeer (mede door onze verkeersdeelnemers) kunnen er soms gekken dingen gebeuren. En remmen dat de auto dan doet, wow(!).

Met de lente en zomer in het vooruitzicht wordt het weer heerlijk om tijdens de korte ritjes met het panorama dak open te cruisen (op de snelweg is het een stuk minder comfortabel). Echt lange ritten (+3u) heb ik nog niet gemaakt, over een paar maanden gaan we richting de spaanse costa, kijken hoe dat gaat bevallen!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.