Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 105.000 km |
De eerste 16000km
- 16.000 km
De eerste 16.000 km zitten erop en ook het eerste beurtje (olie verversen) is net uitgevoerd. (interval beurtjes is wel sneller dan mijn vorige auto's)
Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg positief, de auto heeft veel trekkracht en voelt aan als meer dan 140pk (Autoweek had een tijd terug ook een Ceed 1.0 en een Ceed 1.4 op de rollerbank gezet en beide bleken kleine 20 pk meer te hebben)
Ik had nooit gedacht dat ik ooit voor een Kia zou gaan, echter vindt ik de laatste modellen erg mooi geworden. Toen de Kia Ceed geïntroduceerd heb ik gebruik gemaakt van de Autoweek Lab testpanel. Hier kon je de Ceed (HB en SW) uitproberen. Nog niet beschikbaar op de markt, maar tot mijn verassing stond daar ook de prototype Kia Proceed. Wauw wat is dat een mooi model maar prijzen waren toen nog niet bekend.
Echter viel de prijs tegenover de SW best mee en toen ik dat wist, zou het het een Proceed worden. Al lekker dik aangekleed met diverse leuke opties zoals Sportstoelen welke erg lekker zitten, Verwarmbare stoelen en stuur, lane assist etc etc.
Nu na 16.000km kan ik zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben. Ik heb veel bekijks met de auto aangezien je deze niet elke dag ziet, de kleur blauw valt ook lekker op.
Het afrolgeluid van de auto is iets minder, je hoort de banden wel in de auto. Dit was tijdens de testrit ook al opgevallen maar ik ben er inmiddels aan gewend. Tevens heb ik de optie van een dakraam, deze staat ook regelmatig open en dan valt het afrolgeluid al niet meer op door het geringe maar toch windgeruis geluid omdat iets open staat.
Verbruik is netjes, 1 op 17 gemiddeld is netjes naar mijn mening.
Ik heb een caravan van beladen 1350kg welke prima achter de Proceed hangt. Verbruik gaat dan natuurlijk flink de haal maar is te begrijpen (naar 1 op 7).
Vermogen ben ik niet te kort gekomen, ik kon in Frankrijk op de tolwegen alle wegen met 100 km/h de bergen op. Lane assist en en automatisch sturen bij ACC heb ik wel uitgezet in combinatie met de caravan werkt dit niet prettig.
Adaptive Cruise Control (ACC) had wat mij betreft wel iets verfijnder mogen werken.
Je kan dit wel instellen maar toch heb ik het gevoel dat de overgang net even iets beter kan als er weer versneld kan worden.
Maar mijn totaal beeld is zeer positief, een zeer mooie en leuk auto met veel opties en gevoel van luxe voor een nette prijs.
Op naar nog veel meer kilometers!
105000km review
- 105.000 km
105.000km review
Inmiddels zijn er drie jaar voorbij en weer wat kilometers ervaring rijker.
Ondanks dat de auto inmiddels al even op de markt is krijg ik wel vaker de vraag wat voor auto ik heb, leuk dat deze toch nog beperkter rond rijdt. Ik vind het echt nog steeds een hele mooie auto, ook in deze kleuren combinatie.
Ik rij heel vaak in de normale rij stand, icm de automaat is dit voor het normale verkeer snel zat.
Wel merk ik als ik snel wil inhalen, ik de stand toch even op sportief zet. Dan reageert de auto feller op het gas en de auto blijft in wat hogere toeren rijden.
Ik zit zeker de laatste twee jaar veel op de weg waardoor ik de ACC enorm ben gaan waarderen, inmiddels heb ik mijn modus gevonden en dat de auto te laat reageert met gas geven als een auto voor mij weg is los ik op door zelf al eerder even op het gaspedaal te drukken om eerder te versnellen.
Tevens inmiddels ook al meerdere Caravan vakanties gehad, vermogen zat en nooit issues hieromtrent gehad.
Inmiddels ben ik mij aan het voorbereiden voor het uitzoeken van een andere auto, maar functies werken bij veel nieuwe auto’s allemaal via het touchscreen (zoals ik dat vroeger ook op mijn Peugeot 308 had). Dan ben ik toch wel blij dat in Proceed, de verwarming, Radio, Stuurwiel- en stoelverwarming via fysieke druk knoppen werken.
Zijn er dan helemaal geen minpuntjes of heb je niets mee gemaakt? Ja die zijn er wel:
1. Auto trekt naar rechts
Dit is wel een vervelend iets, de auto wijkt altijd iets uit naar rechts. Je bent altijd het stuur een beetje aan het tegensturen. Ik ben hiermee al meerdere malen bij de dealer voor geweest maar tot op heden is nog niet opgelost. Twee keer is de auto uitgelijnd, getest met andere banden, sensoren en camera's reset uitgevoerd maar niets wilt helpen. Ik ben in de fase beland…. Ik ben er wel klaar mee. Deze auto kan blijkbaar niet netjes rechtuit. Ik had eens een andere Proceed rijder gesproken welke de exact dezelfde issue ervaarde.
Indien ik de ACC aanzet in combinatie met het soort van zelfstandig sturen functie van de auto corrigeert de auto zelf in een rechte lijn.
2. Banden (en wind) geruis
De wielen/banden zijn goed te horen in de auto, dit was mijn toen de tijd al opgevallen tijdens de testrit. Dit kan echt wel wat beter Kia.
Bijzonder is dat mijn winterbanden stiller zijn dan de zomerbanden. Gevolg is dat ik de winterbanden er langer op laat zitten in het seizoen dan eigenlijk nodig. Maar ik doe dat puur voor geluidscomfort.
3. Elke 15.000 km naar de garage.
Ik heb het gevoel dat ik echt vaak naar de garage moet en dat kan wel kloppen daar dat je elke 15.000 km weer mag melden bij de Kia dealer.
Ik had zelf even berekend maar in 2022 heb ik 44.000 km gereden en kom ik uit op 3x per jaar. Als ik dat zo opschrijf klinkt het weinig, maar dat staat los van de aparte afspraken voor het uitlijnen van de auto waardoor mijn beleving ander is.
4. Ruitenwissers, strepen op het raam.
Bij vervanging van de ruitenwisser kreeg ik steeds strepen op het raam. Meerdere keren zijn de ruitenwissers vervangen maar elke keer is het drama.
Maar hier kan ik niet de schuld geven aan de dealer, na de zoveelste melding had de monteur eens goed naar mijn raam gekeken. Ik heb allemaal kleine steenslag gaatjes in het raam zitten (ik rij bijna altijd snelwegverkeer). Dit veroorzaken de strepen, oplossing zou zijn een nieuwe raam plaatsen maar dat ging mij toch even iets te ver.
5. Trekhaak/Caravan gebonk
Als ik met de caravan op pad ging was er elke keer als je over een heuveltje of kuil aan het rijden was een enorme harde dreun in de auto aanwezig. Met gewone aanhangers had ik hier geen last van, ik beschuldigde in het begin dan ook de koppeling van de caravan ervan. Echter toen dat uitgesloten was, heb ik de Kia dealer waar de auto in onderhoud is laten controleren, wat blijkt: bij montage van de trekhaak is men vergeten een bout vast te maken. Deze zat echt los. Ik was blij dat het was gevonden, want onze caravan vakantie was hierdoor niet heel prettig vanwege de harde bonk geluid. Overigens is de trekhaak gemonteerd door de dealer welke de auto geleverd heeft en staat dus verder los van de dealer waar ik hem in onderhoud heb.
6. Koud weer – Bokkig wegrijden
Als de auto koud is, merk ik in combinatie met de automaat dat de auto wel wat bokkig wegrijdt, eenmaal warm heb ik hier verder geen last van. Dus wat mij betreft ook zeker geen groot punt.
7. Stuurkolom
Het draaien van het stuur maakt meer geluid dan zou moeten. Hiervoor moet ik nog naar de dealer dus ik weet nog niet wat er hand is.
8. Rammeltje in de achterbak
Ik heb een tijdje een rammeltje gehad in de achterbak, welke ik lang niet kon herleiden. Na veel testen leek het de achterklep zelf te zijn, hier wordt ook wel over gesproken op forums. Ik had echter het (on)geluk dat ik een keer van achter ben aangereden met schade aan de achterkant. Vervolgens is de auto gerepareerd en was ik van het probleem af.
9. Achteruitrij camera
In vochtige en koude periode ontstaat een beetje condens in de lens waardoor je beeld in het midden wat minder scherp is. Gezien het ongeluk welke ik bij het vorige punt benoemde heb ik dit met twee camera’s mogen ervaren. Dus vervangen bij de dealer zal niets uitmaken. Overigens is het ook niet zo dat je niets ziet
10. Zicht naar achteren
Ik ben er zelf wel aan gewend, maar gezien de daklijn van de auto is je zicht via de achteruitkijkspiegel heel beperkt. Je moet er wat voor over hebben om in een mooie auto te rijden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo komt de Kia Proceed uit de 100.000 kilometertest van AutoBild

Duurtest: 100.000 km met de Kia Proceed

Kia ProCeed gefacelift op pad

Vergelijkende Test: Kia Proceed vs. Seat Leon Sportstourer

Test: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid vs. Kia ProCeed GT
