Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Uitgebreid verslag: De reis naar de Kia
- 7 km
Richting het einde van het jaar was de verwachting dat ik een leuk proces in mocht: het kiezen van een nieuwe lease auto! Ik heb vooral privé auto's gereden waar het begon met een oerdegelijke Golf 4 TDI en waar ik eindigde met een luxe BMW 320d met allerlei auto's tussendoor waaronder een Qashqai, A3 en een Passat CC. Hetgeen wat het dit proces moeilijk zou maken voor mij was dat ik altijd flink uitgevoerde auto's reed. Nu ik met restricties te maken heb (o.a. merken en budget) zou dit toch een flinke uitdaging worden.
Aangezien ik relatief weinig reviews kon vinden van de Proceed (waar uiteindelijk de keuze op gevallen is) besloot ik bij te dragen met een zéér uitgebreide review waarbij ik graag begin met mijn shortlist en waarom de Proceed daar tegenover als winnaar uit de verf kwam in mijn voorbereiding. Immers geeft dat een contrast t.o.v. de 'concurrenten'. Ik zal vervolgens wat inzoomen op de Kia waar je rekening mee moet houden en wat snel opviel en na verloop van tijd zal ik updates geven nadat ik meer een vriendschap (of niet) heb opgebouwd met de Kia. Niet onderhandelbare eisen waren trouwens simpel: automaat. Zaken als cruise control zijn doorgaans 'standaard' op business modellen. Ik zou wel mijn best doen om een vrij luxe auto te krijgen met het gestelde budget.
De auto's die binnen mijn budget vielen en enigszins kans maakten waren de Skoda Octavia, Seat Ateca, Seat Leon, VW Golf, Renault Megane, Volvo V40, Ford Focus, Mazda 3 en Kia Proceed. De Skoda viel meteen af want ik kon mij niet voorstellen dat ik in zo'n emotieloze auto ging rijden (de nieuwe maakt het wel beter vind ik). De Leon is aan vervanging toe, ondanks dat ik een fijne wagen vind (heb er 1 gehad) en de Ateca is niet een auto waar ik veel voor voel. Ik ben nog niet eens 30 en heb ook geen zin om mij ouder dan dat te voelen (wat de Qashqai bijvoorbeeld deed). De Golf is de alleskunner en rationeel gezien een goede keuze, maar vond het echt een gevalletje twaalf in een dozijn. Renault rijdt naar mijn mening te gevoelloos en het dashboard is niet te pruimen in mijn ogen. Waarna de V40 technisch toch echt veruit het meest verouderde van het hele lijstje is. Het constant gaan stoeien met het slechte multimedia systeem zou mij ook in een gekkenhuis doen plaatsen voordat het lease contract uit was gelopen.
En zo bleven er nog drie echte kanshebbers over: Ford Focus, Mazda 3 en de Kia Proceed. De Ford wilde ik uitsluitend als ST business line. Ik vind het uiterlijk smakelijk al doet de achterkant mij weinig maar het grootste nadeel was wel dat het een Golf begon te worden als het gaat om originaliteit. Echter heeft het een trump card (gelukkig niks te maken met de bekende koekebakker aan de andere kant van de oceaan): rijgedrag. Ik gaf de Focus direct een kans aangezien ik zeer veel plezier heb gehad van mijn BMW (met name door het rijgedrag). Een testritje geregeld en ja hoor, het stuurgevoel, messcherpe reactie en geweldige wegligging was iets om van te glimlachen. Ik vond de auto misschien lekkerder op de weg rijden dan een 1 serie. Laat staan als de Focus zelf ook achterwielaandrijving had. Het dashboard riep echter een stevige 'meh' reactie in mij op en het was ook duidelijk dat ik met een 3 cilinderige torretje te maken had. Echter was deze pittig genoeg (150pk), maar de brom kwam makkelijk het interieur in en ik vond een 1.0TSI met 115PK pittiger aanvoelen. De absolute dooddoener: de automaat is een sequentiële, maar helaas geen soepele. Je merkte duidelijk dat ie zichzelf door de versnellingen klapt en hij was wat nerveus (veel terug en op schakelen). Dat deed het comfort niks goeds. Het voelde alsof een robot schakelde maar de motor op lichte toeren hield en dan de koppeling snel liet opkomen. Einde verhaal voor de Focus.
Mazda 3 was de tweede waar ik in ging rijden en met de vorige Mazda 3 in mijn achterhoofd (ook gehad, leuke auto) had ik hoge verwachtingen. Dit was een Skyactive G en met handbak aangezien ze geen demo hadden staan met een automaat. Van de buitenkant vond ik het een stoere/mooie auto waarbij de neus toch echt bijna automatisch je voorganger aan de kant doet schuiven. Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik nou van de zijkant vind. Dat flinke stuk metaal tussen de kofferklep en de achterportieren doet me wat fronsen. Maar in het echt viel het mee. Mijn reactie op het interieur was overigens makkelijk te beschrijven: WAUW. Topkwaliteit en praktisch alleen mooie materialen. Het voelde sportief aan en ik voelde me snel thuis achter het stuur. Het rijden was ook top! Hij was aanzienlijk stiller dan de voorganger (was ook zeker nodig) en het rijgedrag is niet zo topnotch als de Focus, maar hij kwam er goed in de buurt. Waar ik toch niet vanaf kon komen was de irritatie die de atmosferische motor in mij opriep. Net als de voorganger moet je de auto flink de toeren in werken om goed snelheid te maken. Dit deed hij dan wel mooi lineair waardoor je misschien wat sensatie van snelheid mist. De echte dooddoener was dat de automaat van Mazda gewoonweg niet bekend staat als de uitblinker van de club. Schakelen is alles behalve een straf in de Mazda, sterker nog, ik heb nooit in een beter schakelende auto gereden. Maar met 45k per jaar, stond ik niet te popelen op dat vooruitzicht. Ik durfde het niet aan met de berucht mindere automaat. Al helemaal niet nadat ik me al na 5 minuten in de Focus irriteerde aan de mindere automaat. Zo heb ik besloten de Mazda (met wat twijfel) links te laten liggen. Maar het moet gezegd worden. Wat heeft Mazda puik werk geleverd!
Dan de winnaar, de Kia Proceed. Ik vroeg een testrit aan en kreeg deze in een 1.4 GT-PlusLine met DCT automaat. Eerste indruk was meteen met hartoogjes wanneer ik keek naar de achterkant. Ik vond/vind het een mooie auto en kijkend naar het interieur vond ik het zeker niet op niveau van de Mazda 3 maar zeker wel beter dan de Focus. Ik maakte mij veel zorgen om de hoofdruimte omdat ik 1,90 ben en ook zeker de panoramadak wil (overigens niet meer standaard in het 2020 model). Het viel echter mee in mijn geval. Het rijden was volwassen en fijn. De auto is rustig, stuurt vrij precies en ligt goed op de weg. Vergelijkbaar met de Mazda, al doet de Kia het echt net een tikje minder omdat de auto ook meer weegt. Hij is overigens aanzienlijk minder nerveus in een rechte lijn als de Mazda. Verder weet de auto vrij vlak zijn weg te vinden door de bochten voor zo'n zware auto (weegt namelijk toch meer dan 1400kilo). Automaat is zeker niet op het verfijnde niveau van de DSG van VW, desalniettemin deed ie goed zijn werk en vooral soepel. Dan moet ik wel zeggen dat ik de DSG echt de maatstaf vind. De sportstoelen zaten heerlijk en dat wat de Focus en Mazda vooral misten: het voelde best speciaal aan, vooral door het uiterlijk en het feit dat je er zo weinig van zag! Bovendien voelde ik me echt omhelsd worden door luxe. Dat gevoel is vergelijkbaar met dat bij de Mazda. Nooit gedacht dat ik dat allemaal zou zeggen over een Kia. Daarnaast was de instapper al flink bepakt met opties waardoor het ook enigszins bijtelling vriendelijk was. Ik kon niet anders concluderen dat het een 1.4 GTline zou moeten worden met automaat en in Deluxe White. Hij kon ook nog eens snel geleverd worden. Daarmee was de kous af! Zet maar in bestelling!
Uitgebreid verslag: Eerste indrukken
- 850 km
Exterieur: Het uiterlijk verveelt niet. Ik blijf er altijd even naar kijken wanneer ik weg loop. Goed teken! Het is mijn eerste witte auto en ik merk meteen dat het niet schoon is te houden in de winter. Dan maar vaker afspuiten/wassen. Ik vind het nog altijd de best passende kleur voor een Proceed samen met Luna Silver.
Interieur: Ik voel me er absoluut thuis. Kwaliteit is goed en het stuur vind ik erg mooi en ligt goed in de hand samen met het geperforeerd leer. Er is wat ambiant lighting bij de voeten van de bestuurder. Ziet er goed uit! Maar echt een ontzettende misser dat het ook echt alleen daar is. Pak dan in ieder geval de kant van de passagier mee.
Multimedia: Prettig systeem dat ook vrij snel werkt. Hou normaal van een fysieke knop om door het systeem te struinen. Maar nu mis ik deze eigenlijk niet. Ik kan weinig zeggen over de navigatie want ik gebruik Maps via Android Auto. Dat werkt tevens uitstekend. Tegenvaller voor mij is dat je 2 USB ingangen hebt maar waarvan 1 voor het systeem is en 1 om op te laden. Het kwam mij veel beter uit om 2 systeem ingangen te hebben omdat ik muziek luister vanuit een USB stick. Het geluid voor je muziek is prima, zeker geen Bose maar het doet wel goed zijn werk. De JBL in de GT PlusLine is wel helderder. Maar het zal nooit zo slecht kunnen zijn als het geluid die je standaard kreeg in een 3 serie van 2013. Sindsdien ben ik andere merken hierin meer gaan waarderen en krijgen ze van mij de voordeel van de twijfel. Het kan immers vele malen erger.
Rijden: in de normale stand is de automaat wat lui. Rij je gewoon met het verkeer mee, dan merk je er weinig van. Sterker nog, dan is de auto echt in zijn element op dat moment. Hij is soepel, stil, volwassen. Maar wanneer je even op het gas trapt duurt het even voordat de automaat in de juiste versnelling lekker van zijn plek komt. Meestal pakt ie toch een versnelling te hoog en schakelt ie toch nog een keer terug. Daarna voelt het alsof er een veiligheidsmechanisme in werking komt waarbij de automaat eventjes wacht en dan alle kracht afgeeft aan de krukas. Dit is dus iets wat DSG van VW top in orde heeft. In sport stand is de automaat echter wakker en weet hij alles wat scherper en sneller te doen. Echter wordt de auto ook meteen nerveuzer op kruissnelheden en wordt er zeer gevoelig gereageerd op een beetje gas los of een beetje gas bij. Constant met sport rijden zorgt dat de automaat beter bij de les is. Maar omdat het ook zo nerveus wordt, doe ik het vooral niet als ik op een constante snelheid ga rijden. Leuk is wel dat de auto in de sportstand lekker agressief schakelt als je ‘m op z’n sporen geeft. Bij het schakelen geeft ie je nog even een extra trap in je rug. Het doet mij in een mildere vorm denken aan mijn ervaring in een Mercedes C63 AMG. Het stuur gedrag is overigens fijn omdat het zwaar genoeg is voor fatsoenlijke feedback en tegelijkertijd ook direct is. De motor weet ook best wel indruk te maken. Ik ben een stevige rijder dus mijn verbruik van 1 op 12 is niet gek. Een gematigde rechterpoot zal de auto de prima op een gemiddelde van 1 op 15 moeten kunnen brengen. Als ‘amateuristische coureur’ kan ik wel zeggen dat de auto vlot genoeg van zijn plek komt en daarbij een nog best sportief geluidje in het interieur weet te brengen. Het leuke is dat je de auto lekker de toeren in kan jagen ondanks dat het een turbo motor is. Rij je normaal dan is de motor fluisterstil. De auto maakt wel enigszins veel rol- en windgeluid in het interieur. Het zou de Kia echt sieren als ze dit beter op orde hadden. Persoonlijk ben ik hier gelukkig aan gewend geraakt door de Mazda 3 die ik heb gehad en die ook erger was. Zicht naar achteren is verder vrij dramatisch door die mooie (en dus minder praktische) aflopende daklijn. Vooral als je wat hoger gaat zitten. Maar mij boeit dat niet want ik kan er prima mee om, bovendien went het wel. Wie mooi wil zijn moet toch ergens wat pijn voelen.
Veiligheidssystemen: de auto zit echt vol veiligheidssystemen en dat merk je goed. Man, man, man, dat ding piept waar het maar piepen kan. Zo kan je ook makkelijk scoren in de NCAP. De lane assist werkt prima, maar het piepen kan je niet uitzetten wat irritant is als je even een bosweg pakt. Dus zet ik dat hele systeem maar uit. Distance control met cruise control werkt overigens uitstekend. Was wel wat wennen aan de cruise controle, want hij is wat nonchalant met de ingestelde snelheid. Bij een ingreep (ja, na nog geen 150km had ik het al meegemaakt), grijpt de auto echt heftig in. Dat had wat gemoedelijker gemogen. Rempedaal zakt ook meteen weg en hij gaat ook niet meer van de rem tot je bijna stil staat lijkt het wel. Het was helder dat ik dat inderdaad niet veel vaker hoef of wil meemaken.
Ruimte: ik ben 190cm en van mezelf zit ik zo laag mogelijk en met mijn leuning ook ver naar achteren. Hierdoor heb ik zat hoofdruimte (zo'n 5 tot 8 cm schat ik). Ik heb dan overigens een panorama dak. Maar als je lang bent en ook nog een vrij conventionele zithouding hebt, dan moet je echt even kijken of het wat voor jou is. Geen dak geeft weer een extra centimeter of 2 schat ik. Het houdt niet over dus. Daarnaast heeft Kia een inham gemaakt bij de knieën. Gelukkig maar! Er is gewoon weinig ruimte voor mijn rechterknie. Op de passagiersstoel is het heerlijk vertoeven! Achterin op zich voldoende ruimte, een Golf of Focus is zeker ruimer maar dat vind ik niet zo belangrijk. Wanneer mensen achterin gaan zitten zet ik de kleinste persoon achter mij. Verder is het echt prima te doen. De koffer is overigens heerlijk ruim. Ben zelf overigens altijd hatchbacks en sedans gewend dus ik ging hier hoe dan ook aanzienlijk op voor uit. Zeker goed te doen voor mensen met bijvoorbeeld 2 kinderen en de bijbehorende buggies.
Tot dusver echt een auto met (mooie) pluspunten maar ook wat minpunten waar rekening mee gehouden dient te worden. Desalniettemin erg blij mee, want de plusjes hebben flink meer gewicht dan de minpunten voor mij.
Wordt vervolgd!
Goede vrienden geworden
- 16.800 km
We zijn inmiddels bijna 17.000km verder en vandaag heeft de Kia ook zijn eerste beurt gekregen. Na mijn eerste indrukken was ik erg benieuwd hoe mijn gevoel bij de auto zich zou gaan ontwikkelen. Als je mijn eerdere verslaggeving hebt gelezen, dan was het je vast niet ontgaan dat ik vrij kritisch ben en tot in de details een oordeel vel over waarin ik rij. Daarin moet ik natuurlijk wel even benadrukken dat het mijn ervaringen zijn en dat het mijn meningen zijn. Hoe dan ook heb ik weer nieuwe ervaringen opgedaan met de auto, en ondanks dat we ‘goede vrienden’ zijn geworden betekent het niet dat onze relatie tot in de puntjes perfect is! d
- Afrolsnelheid
Het valt mij op dat de auto echt flink door blijft rollen wanneer je het gas los laat. Dit resulteert in een gevoel dat je vaker moet remmen dan je eigenlijk wil. Met name op de snelweg heb ik soms wel het gevoel dat ik een last ben voor de persoon achter mij. Echter zit het mij niet heel erg dwars. Bovendien als je op de ACC rijdt, reguleert het zich vrij goed. Daarnaast wen je eraan en weet je op een gegeven moment op gevoel waar je rekening mee moet houden.
- ACC (adaptive cruise control)
Nu ik erover begonnen ben, wil ik het verhaal meteen afmaken! Wat een godsgeschenk is deze optie! Ik heb wel vaker dan eens in de file gestaan en daarin zette ik het systeem aan en ik kan niet in woorden uitdrukken hoe heerlijk het is om niet zelf meer te remmen en te gassen! Ja, de auto houdt best wel wat ruimte met de auto voor je (zelfs op de kortst mogelijke afstand). Ja, de Kia weet niet altijd even soepel om te gaan met de snelheid (met name wanneer het stapvoets moet gebeuren). Maar ook JA, je vergeet het allemaal, want je hoeft het alsnog niet zelf te doen! Daarnaast vind ik dat de auto vrij goed meestuurt. Af en toe merk je dat hij heel even gaat pingpongen van rechts naar links, maar al met al ben ik onder de indruk. Hij weet het toch best verfijnd te doen. Bij een gestrekt stukje snelweg kan je prima zonder handen rijden (het kan, maar kan het natuurlijk niet aanraden), je krijgt echter vanzelf een melding na zo’n 15 seconden om je handen aan het stuur te plaatsen. Dit gaat zonder luxe sensoren. Je zal het stuur dus echt eventjes moeten doen bewegen.
- LED verlichting (koplampen)
De LED verlichting in de avond is een fijne optie (voor de Proceed zelfs standaard) en voegt echt wat toe. Echter, ten opzichte van mijn Mazda 3 die ik hiervoor had, mis ik echt de adaptieve ‘spotlight’-versie. Sterker nog, er zit niet eens een automatische hoogteversteller in! Dat valt me enorm tegen omdat LED (net als Xenon) toch behoorlijk kan verblinden. Ik heb wel vaker meegemaakt dat ik meer mensen in de auto had en hierdoor onbedoeld tegenliggers heb verblind. Ik ben zo niet meer gewend om handmatig de afstelling van de koplampen aan te passen. Toch echt een misser en eerlijk gezegd begrijp ik vooral niet waarom er niet een automatische versteller is ingebouwd zoals dat in de Xenon tijden al werd gedaan bij veel auto’s. De automatische grootlicht werkt verder prima, maar die heb ik eigenlijk nooit aan omdat een auto die je in de verre verte ziet nog altijd last kan hebben van je groot licht, terwijl de Kia zelf denkt dat het niet zo is.
- Gordels gepiep
Ik heb zo’n 2 jaar terug een flinke ongeluk gehad waarna je toch even goed wakker geschud wordt met betrekking tot veiligheid. Het liep af zonder kleerscheuren ondanks dat ik uit een wrak stapte. Ik ben daarom van mening dat mensen gewoon hun gordels om moeten doen, ongeacht of je nou voorin of achterin zit. Mijn vrienden hebben weleens de neiging om achterin lekker los erbij te gaan zitten. Ondanks het besef van het belang, kan ik mij goed irriteren aan al dat gepiep van veiligheidssystemen. Echter ben ik erg blij dat de Kia gewoon non-stop blijft piepen tot je je riem om hebt gedaan, zelfs achterin! Resultaat is dat wie er ook maar instapt, meteen naar de riem grijpt.
- Binnenverlichting
Het is eigenlijk best gek wat verlichting doet met de uitstraling van een auto. Kia heeft in principe overal LED verlichting gebruikt, behalve in de koffer en bij de kentekenverlichting (beide inmiddels opgelost met onze grote vriend AliExpress). De verlichting binnen is echt goed te noemen. Het ziet er ontzettend sjiek uit in combinatie met de stortstoelen en een leuke aanpassing is dat zij ook ‘ouderwetse’ geel gekleurde lampjes hebben gebruikt achterin wat toch een mooi extra effect geeft. De enige misser is dat er alleen licht is bij de voeten van de bestuurder en niet van de passagier. Wellicht dat ik daar ook wat aan ga doen. Symmetrie Kia, is dat zoveel gevraagd?
- Camera
Bizar slecht. Ik kan er verder vrij weinig over zeggen. Ik vind de kalibratie van de begeleidingslijnen niet helemaal nauwkeurig, maar het is vooral de kwaliteit van de camera wat slecht is. Daarnaast is de camera onbeschermd, dus na een regenachtige dag zie je geen steek achter je en geloof mij, met die mooie daklijn heb je serieus een camera nodig. De resolutie is gewoonweg slecht en in de avond schiet het ook tekort. Ik laat het gaan met een passend citaat: “Man, man, man. Kansloos dit” -- Rob Geus.
- Auto Hold
De Kia is uitgerust met een auto hold functie aangezien de auto een elektrische handrem heeft. De laatste keer dat ik een auto had met deze functie was een Passat CC en ook toen beviel mij dat erg goed. Het zorgt ervoor dat een auto in zijn vrij niet zal afrollen en hij deactiveert zodra je weer verder wil rijden. Omdat ik nu een automaat heb is het al helemaal ideaal. Wanneer de functie aanstaat hoef ik mijn voet niet meer op de rem te houden. Bij de stoplicht hoef ik alleen maar stil komen te staan waarbij de auto hold icoon op groen komt te staan en daarna hoef je alleen maar gas te geven zodra je weer kan gaan. Enige misser is dat je dit iedere keer weer aan moet zetten wanneer je in de auto instapt. Het is meer irritant/onnodig dan echt slecht. Hoe dan ook een ideale functie voor de mensen die op een stoel zijn geboren. Ik ben in ieder geval wel iemand die die ‘luiigheden’ weet te waarderen.
- Gekraak
Ja… De auto begon in het interieur al te kraken terwijl hij nog niet eens zijn eerste beurt had gekregen. Maar wel gelijk een kanttekening: het wordt serieus aangepakt door de Kia dealer. Mijn armsteun begon namelijk te kraken door de kunststoffen aan de binnenkant. Dit is vandaag ook meteen opgelost. Waar we nog naar moeten kijken is het rolgordijn in de koffer. Als ik over klinkers rij hoor ik dat ding tekeergaan achter. Hopelijk valt daar wat aan de te doen en anders los ik het zelf op met wat rubberen stukjes tussen de kunststof delen. Verder is de auto overigens gewoon stil (op bandengeluid en dergelijke na, de isolatie vind ik nog steeds een misser maar c’est la vie).
- Stoelen
Met mijn 190cm is de auto eigenlijk net te laag voor mij (ik heb het over de daklijn). Maar omdat ik het juist prettig vind om erg laag te zitten en mezelf ook vrij ver van het stuur positioneer, heb ik mijn positie wel gevonden. Aangezien ik niet hoef te koppelen kan ik nog eens 2cm van het stuur af, dus ik vind het heerlijk om lange reizen te maken. Wat mij echt happy maakt is de lendensteun. Ik heb een vrij gevoelige rug die vol spanningen zit waardoor ik weleens last heb van mijn onderrug. Ik stapte recentelijk in bij een vriend in een nieuwe Polo voor een ritje van 20 minuten terwijl ik wat last had van mijn rug. Ik kan alleen zeggen dat het bizar slecht was. Ik stapte in met een rug die wel voelde alsof het mijn rug was, maar ik stapte uit met een rug die van een man van 68 is. De Kia weet echt een dusdanige bolling te maken dat het mijn rug goed ondersteund. In combinatie met de stoelverwarming heb ik zelfs momenten gehad dat het mijn rug beter deed voelen dan toen ik instapte!
- Automaat
Ik vond de automaat wat traag en niet heel scherp. Maar het was adequaat en dat vond ik prima. Nu de auto wat is ingelopen en de automaat zich heeft aangepast op mijn rijstijl is het aanzienlijk beter geworden. Zoals gezegd zijn we betere vrienden geworden. Hij schakelt op een wat beter moment en hij is net wat vlotter dan hij was. Het is nog steeds niet de beste van de klas, maar hij komt goed mee.
- Verbruik
Ik heb voor de geïnteresseerden mijn verbruik beter gemonitord. Zoals gezegd weet ik het gaspedaal goed te vinden, dus je moet uitgaan van een doorgaans sportieve rijstijl. Mijn gemiddelde is nu 1 op 12,3. Nu de auto is ingelopen is hij wat zuiniger geworden, maar bergen doet ie niet verzetten. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik ook lange ritten heb gemaakt waarbij ik mij netjes mee manoeuvreerde met het overige verkeer (100-110 waar je 100 mag, etc.), en dan kwam ik op een ritgemiddelde uit van 1 op 15. Doorgaans als je een gezonde verhouding stad-snelweg rijdt (met een lichte rechtervoet), is 1 op 14,5 prima haalbaar.
Al met al ontzettend tevreden met de auto. Zoals ik zei is niet alles perfect maar dat geeft iedere auto ook een karakter. Ik kijk ernaar uit om weer de volgende kilometers te maken en bij enige bijzonderheden laat ik het jullie weten. Omdat de auto nog vrij nieuw is, kan ik jullie helaas niet interesseren met onderhoud dingetjes. Die zijn er gewoonweg niet. Heb wel een lekke band gehad door een spijker waar de Kwikfit er een potje van wist te maken en de Kia dealer het had gefixt, maar dat is een andere verhaal waar ik jullie niet mee zal vermoeien.
Wordt vervolgd…
Ook goede dingen komen soms tot een eind
- 45.000 km
Ja, je leest het goed. De Kia gaat weg! Beter gezegd: hij is al weg. Is dit met een vorm van opluchting gegaan? Absoluut niet! Het verhaal is gewoon simpel. Ik heb een nieuwe werkgever en hier heb ik dan weer een andere auto gekregen. Dit is voor nu een voorloper, maar dat het een Seat Ateca in FR uitvoering met 1.5TSI automaat is, verzacht nog enigszins de pijn.
Hoe dan ook heb ik nog wel wat mooie kilometers gemaakt met de Proceed. Het laatste punt van de review, zal daarmee ook een definitieve zijn.
Goed… De kilometers. Corona of niet, het waren er nogal wat. Dit heeft te maken met dat ik regelmatig naar het oosten van het land rij en daarnaast ook een tour door Europa heb gemaakt in de zomerperiode wat weer voor zo’n 4000 kilometer heeft gezorgd. Al deze kilometers zorgden voor een zekere binding met de mooie wagen, waarbij zeker niet alles hosanna was. Ik geloof in positief eindigen, dus laten we met al het negatieve starten. Voordat ik daarmee begin: een issue en het verbruik!
- Startprobleem
De auto heeft altijd gestart en heeft ons never in de steek gelaten. Maar in de ochtenden heeft hij soms even wat tijd nodig om aan te slaan. Dit gebeurde misschien 1 of 2 maal op een dag. Je moet je dan voorstellen dat de auto zo’n 2 seconden nodig heeft om aan te slaag. Persoonlijk had ik er geen last van en de Kia dealer moest het echt zelf meemaken en aangezien het niet altijd gebeurde, heb ik het zo gelaten.
- Verbruik
Mijn reis door Duitsland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk was gedaan met een nette gemiddelde van 1 op 14,5 (boardcomputer). Dan reed ik doorgaans 140 op de snelwegen en in Duitsland ook flinke stukken met 160 – 170. Eenmaal in Nederland zakte het terug naar 1 op 14 (meer stadsverkeer). Echter heb ik ook ritten gemaakt van 80km met 80% snelweg (waar ik mij gewoon aan de 100km/u heb gehouden) die ik wist te eindigen met een gemiddelde van 1 op 17. Er valt goed zuinig te rijden met de auto. Het zijn best knappe prestaties omdat de auto over de 1300 kilo weeg (niet te missen in de bochten trouwens).
- Negatief: Geluid interieur
Er komt gewoon veel, en eigenlijk te veel geluid het interieur in. Eigenlijk is de motor vrij stil op kruissnelheden. Cruisend door een stad of een wijk gaat ook vrij stil wanneer je zonder haast jezelf voort doet bewegen. Echter ervaar je enorm veel rolgeluid. Er was een periode waar dit extremer was. Ik wist vrijwel zeker dat de achterbanden gecupt waren. Dat bleek ook het geval te zijn. Na alle banden te hebben vervangen met Michelins was een mooie verbetering merkbaar. Maar het blijft een auto die, mijns inziens, onvoldoende is geïsoleerd. Is het een deal breaker als ik de keuze weer zou gaan maken? Nee. Als dit verbeterd zou worden, zou het gewoon vooral echt wat toevoegen. Overigens trilde de armleuning weer (op te lossen met wat vet) en trilt de rolhoes in de kofferbak (zou op te lossen moeten zijn met wat rubbertjes ofzo). Vind ik verder zelf niet noemenswaardig. Ik had het eventueel zelf kunnen oplossen.
- Negatief: Motor-bak combinatie
Laat ik voorop stellen dat het een pittig torretje is, die 1.4 turbo motor met 140pk. Het zijn er ook absoluut meer, daar ben ik wel van overtuigd en ik kan mij heugen dat dat ook de bevinding was van Autoweek op de rollerbank. Aan de prestaties ligt het niet, maar wel aan de verfijning. Je merkt dat het een rauwe machine is en de automaat mist ook wat verfijning. Zoals eerder gezegd blijft het een uitstekende automaat (vooral voor dat geld, alles is relatief). Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een DSG van VAG, die ik nu in de Ateca heb, is hij minder soepel in de up-shift en is hij in de sportstand te nerveus. Ook in de sportstand bij een kickdown duurt het even voordat hij alle newtonmetertjes los laat en dat voelt op een gegeven moment irritant aan. Er is dus een vertraging van soms wel ongeveer 2 seconden (!!) voordat hij echt gaat versnellen. Met betrekking tot de motor is deze in de ochtend ontzettend ongeraffineerd (wat zichzelf weer oplost nadat de boel op temperatuur is). Al met al, voor dat geld weinig mis mee hoor. In het begin heb ik wat geschreven over verschillende automaten van bijvoorbeeld de Mazda 3 en vooral de Focus. Wat dat betreft wint Kia nog steeds. Maar in vergelijking met de DSG van VAG is de achterstand nog groot. Kan ik deze combinatie nog altijd aanraden? Ja, absoluut. Ik denk ook dat ik meer let op de techniek en prestaties dan een gemiddelde rijder. Daarnaast komt Kia met een nieuwe (ik dacht) 1.5 turbo motor. Ik verwacht dat deze zeker verfijnder zal zijn en wellicht dat ze de automaat ook een update hebben gegeven als deze al niet is vernieuwd.
- Negatief: Auto-hold
In tegenstelling tot de VAG producten (het blijft een goede benchmark) kan je de auto-hold (blijft op de rem staan bij bijvoorbeeld een stoplicht totdat je weer gas geeft) niet ‘definitief’ aanzetten. Dat zijn van die kleine dingetjes waar ik mij aan kan irriteren als ik mij ga afvragen hoe moeilijk dat nou is. Na iedere start moet je deze dus weer aanzetten.
- Negatief: Automatische hoogteregelaar koplampen
Simpel: die heeft ie niet. Ik vind dat iedere auto met LED verlichting verplicht een automatische hoogteversteller moet hebben. Al is het omdat je beter met de zon in iemands ogen kan schijnen dan deze lichten. Een knopje die je naar de hoogte standen draait vind ik niet van deze tijd wanneer je te doen hebt met LED verlichting
Eigenlijk hebben we dan meteen de negatieve dingetjes gehad. Over naar het positieve! Laat ik er meteen bij zeggen dat de auto aanzienlijk meer positieve punten heeft dan negatieve. Maar ik zal alleen de punten noemen die eruit springen. Je mag er dan ook van uit gaan dat bijna alles wat ik niet noem simpelweg als positief werd ervaren.
- Positief: speakers
De GT Line die ik heb, heeft geen luxe speakers. Maar ik denk dat ze alsnog JBL speakers gebruiken in de voordeuren. De speakers achter zijn aanzienlijk minder (met name in volume). Het zou mij niet verbazen als Kia, net als in de GT Line Plus, dezelfde JBL speakers gebruikt met andere instellingen. Hoe dan ook klinkt het geluid erg goed! Ik had nog met een Ford Puma gereden met Bang & Olufsen speakers. Ik kan B&O erg waarderen maar het was eigenlijk gelijk, dan wel minder dan de Kia op normale volumes. Zet je de boel voluit, dan merk je misschien dat de B&O zuiverder blijft. Maar ook mijn huidige Seat Ateca heeft Beats speakers, en die zijn simpelweg minder qua kwaliteit. In de Kia zit een goede balans tussen lage, midden en hoge tonen die ik in de Seat dan weer mis.
- Positief: stoelen
Ik heb een gevoelige onderrug en naast dat de stoelen er ontzettend goed uitzien, gaven ze mij goede ondersteuning wanneer ik dat nodig had. Ze geven daarnaast goede ondersteuning in strakke bochten. Moet ik een puntje noemen, dan is het dat de zit misschien iets te kort is voor mij.
- Positief: looks
Misschien het grootste zenuwpunt die pijn deed toen hij weg moest, met name toen hij wegreed! Het is een mooie auto om te zien. De vorm staat ‘m goed en het is met name de achterkant die reacties weet uit te lokken. Van mijn keuze voor wit heb ik nog geen enkel moment spijt gehad. Het staat m ontzettend goed. Ik heb een aantal blauwe gezien (maakt er een speelgoed autootje van), ik heb ze in het donkergrijs gezien (gaap) en ook in het rood (samen met zilver de enige concurrenten van wit). Maar alleen wanneer ik een witte zag sprak mijn geweten ook echt uit wat voor prachtige wagen het is. Daar waren er veel mee eens denk ik, want waar je ook rijdt, er zijn altijd mensen die toch even omkijken. Ik heb wel eens mensen achter mij zien staan bij de stoplicht wijzend naar de Proceed en druk gebarend met een lach praten over de doorlopende lichten. Ook het interieur streelt het oog. Het dashboard is gewoon prima, en niet meer dan dat. Maar de combinatie van een panoramadak, zwarte hemel, alcantara zwarte kuipstoelen en dat prachtige stuur (die ik misschien wel fijner vond dan mijn M stuur in een F30 320d) deed ontzettend veel voor het interieur.
- Positief: uniek
Wie had dat gedacht? Een Kia die ‘uniek’ genoemd kon worden… Ik heb ze mondjesmaat gezien en je merkt dan ook dat de chauffeur je ook altijd even nakijkt. Omdat je de auto zo weinig ziet ben je toch altijd benieuwd wie nog meer goede smaak heeft ;). Dat hij zo zeldzaam is zorgde ervoor dat ik het toch nog fijner vond om de auto te hebben. Je voelt je toch ergens een beetje speciaal! Een auto die dat gevoel ook maar een béétje weet te geven, krijgt altijd een krul in mijn boekje.
Eindoordeel:
Het is een auto die scherp word aangeboden. Het is grappig dat het ook alleen maar aangeboden wordt als luxe auto of een nog luxere auto. In onder andere Ierland ziet het interieur er namelijk uit als die van de normale Ceed. Maar goed, hierdoor kon ik hem voor relatief weinig bijtelling rijden in vergelijking met zijn concurrenten als ik deze net zo uitgevoerd wilde hebben.
De motor is pittig genoeg en kan qua verbruik prima prestaties neerzetten. De automaat is voor het geld dan wellicht goed te noemen, maar verfijnd is hij niet. Net als de motor, wat dat betreft. Overigens zit de auto vol met hulpsystemen die het goed doen en waarvan je er een aantal uit kan zetten en waarvan een aantal je helemaal kierewiet maken met al het gepiep.
Een echte ‘looker’ van de bovenste plank met mooie lijnen en een prachtige achterzijde. Qua ruimte in de kofferbak was het voor mij in ieder geval meer dan voldoende en op de achterbank kon het nèt als iemand achter mij wilde zitten. Moet je ergens mee rekening houden? Absoluut: het dak. Deze loopt af dus ga zeker een rondje proefrijden in jouw zitstand om te bepalen of dit voldoende is voor jou. Met name als je wat langer ben zoals ik.
Het was een mooi avontuurtje met de Kia Proceed en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Elke kilometer voelde toch wel als een pleziertje. Dit komt met name door de looks (binnen en buiten) en het feit dat je ze niet veel ziet rijden. Het voelt bijna (met een beetje zout) alsof je een exclusieve wagen rijdt.
Nee, het was niet de fijnste auto die ik heb gereden. Het was ook niet de beste auto die ik heb gereden. Maar voor zijn segment en met wie hij moet concurreren is het een uitstekende keuze die daarin een stempel weet te drukken dat iets voor een betaalbare prijs gewoon goed en knap kan zijn. Ik zal er dan ook met een lach terugkijken naar mijn tijd met de Kia. Vooral die momenten dat ik mijn favoriete muziek op had op een mooie zomerse dag met het panorama dak open tussen de Alpen…
Kia zegt ‘the power to surprise’. Daar heb ik geen speld tussen kunnen krijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.