Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line (2019) #2

autoreview

Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line (2019)

Signalement

UitvoeringProCeed 1.4 T-GDi GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst3.600 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aflevering

  • 6 km

Op 5 juli was het eindelijk zo ver. Na 4 maanden wachten kon ik eindelijk richting de dealer. Mijn vorige auto (308sw) had ik al ingeleverd bij de LM.

Na de papieren afwikkeling en de keurige overdracht bij Vaneman in Hoofddorp kon ik mijn eerste kilometers maken richting huis. Een rit van 120km. In het begin is het wel even wennen om in een automaat te rijden aangezien ik altijd handgeschakelde auto' s heb gehad. Verder geen bijzonderheden tijdens deze rit. Brandstofverbruik heb ik dan ook niet bijgehouden aangezien dit de eerste paar 1000 kilometers toch niet geweldig is. Voor mij was het vooral nu belangrijk om te weten hoe de auto werkt aangezien ik meteen op vakantie naar italie zou gaan de dag erop. Een rit van 1321 kilometer. Een mooi moment om de auto te leren kennen en er iets zinnigs erover te kunnen zeggen.

De vakantie

  • 3.600 km

Met een kilometerstand van 126km op de teller zijn we vertrokken richting Italie. Een rit van 1321 kilometer lag voor ons om de auto te leren kennen en de eerste echte ervaringen op te doen. Ik zal beginnen bij het begin.

Tijdens mijn keuze voor deze Proceed kwam ik erachter dat er nog maar weinig accessoires beschikbaar zijn. Geen dakdragers voor een dakkoffer bijvoorbeeld. Dit dwong ons om alles in de kofferbak te stoppen voor deze vakantie. De kleine spullen allemaal in de grote vakken onder de bodem en de rest in bigshoppers. De vakken onder de vloer zijn echt verrassend groot. De hoeveelheid spullen die ik daarin heb gestopt is ongekend. Wij kregen dan ook zonder al te veel proppen al onze spullen in de kofferbak.

We konden vertrekken!

Voor de zekerheid een busje olie meegenomen aangezien ik geen idee had wat het olieverbruik zou zijn bij een nieuwe auto.

De eerste kilometers waren vooral wennen. Het is een redelijk sportieve auto dus de vering en dempers waren flink wat stugger dan de 308 die ik gewend was. Heerlijke wegligging, zelfs met volle bepakking. Wat wel meteen in negatieve zin opviel is het afrolgeluid van de banden. In nederland valt dat wel mee maar eenmaal in het buitenland merk je toch wel dat deze nadrukkelijk aanwezig is. Het type asfalt is echt van belang voor de productie van het geluid. Ik hoef niemand uit te leggen wat de staat van duits en italiaans asfalt is. Dat viel wel een beetje tegen al werd dat gecompenseerd door het heerlijke weggedrag en stuurgenot. Sturen gaat scherp en direct. Niet te licht en zeker niet te zwaar. Gewoon lekker cruisen op de autobahn met een gangetje van 135 km/h is prima.

Onderweg natuurlijk veel zitten spelen met de ACC. Wat zijn de juiste instellingen om fijn mee te rijden. Uiteindelijk heb ik de ACC op de kortste afstand gezet. Dan nog vind ik dat er veel en veel te veel ruimte t.o.v. de voorligger aangehouden word. Hoe hoger de snelheid, hoe meer de afstand. Dat is begrijpelijk maar nu is de afstand dusdanig lang dat er steeds een hoop auto' s tussen kruipen waardoor de auto steeds op de rem gaat. Gevolg is dat je snelheid dusdanig laag gaat worden dat er alsmaar meer auto' s tussen kruipen. Ik heb dan ook besloten om deze ACC uit te schakelen en met de gewonen CC verder te rijden. Dit werkt zoals verwacht uitstekend.

Wat ik wel als kanttekening wil maken bij de CC is het gebruik van de knoppen hiervoor. Het inschakelen van de CC/ACC doe je middels een kleine tuimelschakelaar rechts op je stuur. Ik vind dit schakelaartje gewoon te klein om te gebruiken. Zeker als je het vaak gebruikt. Mijn vinger glijdt er te snel vanaf. Geef mij maar een grote knop zoals de knop voor het beëindigen van de CC/ACC.

Gaandeweg de rit geen problemen gehad totdat we in Italie aankwamen. Vlak over grens ging er een ' ping' af. Er zou een probleem zijn met de bandenspanning. Ah het zal toch niet dacht ik!

Gestopt in een parkeerhaven maar alle wielen bleken gewoon hard dus ik ben weer ingestapt en verder gereden. Helaas kwam dit piepje en melding iedere 15 min terug terwijl er niets aan de hand was. Voor vertrek had ik wel al gezien dat de bandenspanning aan de hoge kant was (3,1 bar). Nu kan ik me voorstellen dat gezien de buitentemperatuur de druk aardig was opgelopen en dat wellicht de sensoren daarom alarm sloegen. Maar goed, in Italie ergens lucht zoeken voor je banden bleek een uitdaging. Ik ben gewoon naar de camping gereden en daar de dealer een mailtje gestuurd met wat te doen.

Advies was om de bandenspanning te verlangen naar 2,6 bar en kijken hoe het dan ging.

Verder tijdens het rijden geen bijzonderheden. Ik heb rustig aan gedaan en het verbruik tijdens deze 1321 kilometer was 1:14,5. Keurig lijkt mij zo voor een nieuwe motor.

Ook tijdens mijn verblijf en terugreis naar Nederland geen bijzonderheden. Olieverbruik na 3651 kilometer nu is 400ml geweest. 1x bijgevuld voordat we richting huis vertrokken daarna gewoon aan peil gebleven.

Tijdens de terugreis heb ik meer van de motor gevraagd en in de bergen veelvuldig in de sportstand gereden. Dan kom je pas achter de ware aard van de auto. Wat een heerlijke motor en automaat is het dan. Zeer snel met schakelen en altijd maximaal koppel beschikbaar. Het was een genot om in deze modus door de bergen heen te rijden. Tijdens het rijden op normale 80 wegen is de sportstand mij veel te nerveus dus die gebruik ik alleen als ik even goed gas wil geven en zet deze daarna weer uit.

Wat valt me op na 3600 kilometer gereden te hebben:

1: De autohold functie moet je voor iedere rit opnieuw aanzetten. Waarom staat deze niet altijd aan? Lijkt me een software kwestie.

2: Lane keeping assist werkt voor mij iets te ijverig. Ik zet deze dan ook meteen voor het rijden uit. Evenals de ACC. Gebruik de gewonen CC wel.

3: Grootlicht assist. Gebruik ik maar niet aangezien je deze steeds handmatig moet inschakelen en ik dit de helft van de tijd vergeet. Jammer dat deze tijdens het starten niet automatisch aangaat

4: Wanneer je de auto uitschakelt middels de knop dan blijft de radio doorspelen. Deze gaat pas uit wanneer je de deur openmaakt om uit te stappen. Niet heel erg maar ik vind dit irritant.

Zoals je kunt lezen ben ik eigenlijk erg blij met de auto. Het is fantastisch om in te rijden en ook overige mensen kunnen dit model waarderen. Hoe vaak ik in Italie ben aangesproken is ongekend.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.