Kia Pro_Ceed 1.6 CVVT X-tra (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Pro_Ceed 1.6 CVVT X-tra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 239.000 km |
Aankoop Pro_Cee'D
- 183.135 km
Daar sta je dan.. Totaal onverwacht afscheid moeten nemen van je auto en genoodzaakt om op korte termijn een andere auto aan te schaffen.
Waar ik in mijn vrije tijd regelmatig auto's op een lijstje zette om voor de toekomst als serieuze optie te zien, wist ik op dat moment niet waar te beginnen. Met o.a. drukte vanuit mijn werk moest ik snel een keuze maken.
Meerdere auto's werden overwogen: Volkswagen Golf, Ford Fiesta/Focus, Mazda 3 of toch een mooie youngtimer als een Alfa 156?
Toevallig kwam er op dat moment deze Kia Pro_Cee'd uit 2009 op mijn pad. De sportievere 3 deurs-versie van de Cee'd.
Niet iets waar je meteen aan denkt en het is geen albekende verschijning in het Nederlandse straatbeeld.
In het begin wat huiverig (tja.. Kia?), maar na de proefrit overtuigd: dit moet hem worden!
Vergelijkingen zijn al gauw gemaakt met een Audi A3 of als concurrent van de Renault Megane Coupe. Was het dan toch liefde op het eerste gezicht?
De auto zal volop gebruikt worden de komende periode en middels deze review wil ik graag mijn ervaringen met de Pro_Cee'd delen.
Een half jaar verder
- 193.560 km
In het eerste halfjaar is de Kia goed bevallen. Veel positieve reacties gekregen op deze auto en veel mensen vragen zich af wat voor model het is. Toch leuk om te horen!
Comfort:
Het comfort van de Kia is prima te noemen, de stoelen hebben goede steun en voelen stevig aan. Voor lange zitten is deze Kia een prima reisgenoot.
Voor de passagiers achterin is het prima vertoeven. De auto biedt voldoende beenruimte achterin voor twee volwassenen.
Het enige wat bij deze Kia mist is cruise control.
Rijeigenschappen
De Kia rijdt en stuurt strak. Dit in tegenstelling tot de normale Cee'd die lichter en zachter aanvoelt. De Pro_Cee'd is vrij stug, iedere hobbel is goed te voelen. Soms iets te stug naar mijn idee, wat drempels zijn niet de beste vriend van deze auto.
De besturing is goed te noemen, bochten zijn goed te pakken en er zit genoeg gevoel in.
Prestaties
Deze Kia is uitgerust met de 1.6 benzine motor, goed voor 126 PK. Op papier lijkt het heel wat, maar een echt vlotte auto is dit naar mijn idee niet. Je kunt uiteraard meer dan voldoende meekomen met het verkeer, maar het sportieve uiterlijk doet helaas wel onder aan de prestaties.
Op snelwegsnelheid is hij vrij rumoerig en zit hoog in de toeren. Een zesde versnelling had zeker niet misstaan.
En nu?
- 197.670 km
Vandaag de dag alweer een tijdje in het bezit van deze Kia. Ik moet zeggen dat ik nog met veel plezier in deze auto rijdt. Qua kosten valt de auto mij redelijk mee, al is het verbruik aan de gemiddelde kant. Ik rijd al gauw 1 op 13 met de Pro_Cee'd.
De betrouwbaarheid is tot op heden goed gebleven, geen problemen gehad. Er is weinig te vinden over de betrouwbaarheid over deze auto en type motor, dus zal de tijd het moeten leren.
Voor de komende periode rijdt ik vrolijk verder in deze auto!
Over de 2 ton
- 206.801 km
De auto bevalt nog steeds erg goed!
Inmiddels heeft de Pro_cee'd de 200.000 kilometer gepasseerd. In januari is de auto zonder problemen door de APK gekomen en heeft destijds een kleine onderhoudsbeurt gehad.
Afgelopen week hoorde ik veel lawaai bij het optrekken en uitrollen, waar ik op dat moment dacht dat het een wiellager zou kunnen zijn. De achterbanden bleken echter afgesleten te zijn waardoor het enorm veel lawaai maakte.
De banden zijn vervangen en tevens is de Kia nu voorzien van een gloednieuwe accu. Airco ook direct laten bijvullen.
Helemaal klaar voor een reis richting Normandië!
APK + onderhoud
- 224.367 km
Ik geniet nog met volle teugen van de Pro_Cee'd! Iedere dag dat ik in deze auto mag rijden komt er weer een grote glimlach op mijn gezicht. Voorlopig heb ik nog geen plannen om de auto in te ruilen voor een andere, dus we gaan er goed voor zorgen!
Vorig jaar heb ik de bestuurdersstoel opnieuw laten bekleden. De stof van de bekleding is vrij dun en daardoor erg gevoelig voor slijtage. Dit heeft er na verloop van tijd voor gezorgd dat er scheurtjes kwamen in de naden. Laat ik dit nu net als perfectionist erg vervelend vinden! Dus verschillende bedrijven langs geweest en uiteindelijk bij een adres uitgekomen die mijn stoel keurig netjes heeft voorzien van nieuwe stukken stof. Daarna het gehele interieur grondig gereinigd en de auto is ook van binnen weer netjes. Dat voelt altijd goed!
De jaarlijkse APK stond weer voor de deur. De auto heeft mij tot zover geen dure reparaties gekost, dus ik was erg benieuwd in welke staat hij op dit moment zou verkeren. Bij de huidige kilometerstand is onderhoud op bepaalde onderdelen helaas niet te voorkomen.
De afgelopen periode vond ik de motor erg rauw klinken, dit is absoluut het geval wanneer hij vrij koud is. Je zou het kunnen omschrijven als het geluid van een dieselmotor, al is dit vrij aangedikt. Na wat research te hebben gedaan schijnt dit 'product eigen' te zijn, de meeste Kia/Hyundai motoren klinken blijkbaar wat 'rauwer'. Mijn vader heeft jarenlang gereden in een Hyundai i30 uit het bouwjaar 2009. Volgens hem klonk de auto exact hetzelfde, terwijl hij destijds een aantal jaar oud was. Bij mijn plaatselijke garage bevestigt men tevens dit verhaal. Deal with it dus!
Desondanks was er een ander hoorbaar geluid te herkennen, waarbij ik in eerste instantie dacht aan versleten spanrollen of multiriem. Het was immers niet duidelijk wanneer deze voor het laatst is vervangen. Bij de garage constateerde men dat de multiriem vervangen moest worden. Het 'gierende/schurende' geluid kwam uiteindelijk van de waterpomp.
Ai... zou je denken! Maar een essentieel onderdeel wat ik uiteraard zonder aarzelen heb laten vervangen.
Tijdens de APK bleek dat de remblokken en remschijven zijn beste tijd hebben gehad. Deze heb ik tevens laten vervangen voor gloednieuwe exemplaren.
Een kort overzicht wat er is gedaan aan de Pro_Cee'd:
- Kleine onderhoudsbeurt;
- Waterpomp vervangen;
- Multiriem en spanrol vervangen;
- Remschijven achter vervangen;
- Remblokken voor- en achter vervangen.
Een dikke rekening. Ach.. we kunnen weer een tijd vooruit!
Verkocht
- 239.000 km
Wegens gezinsuitbreiding heeft de Kia helaas plaats moeten maken voor een station. Veel plezier gehad met deze auto, weinig problemen gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.