Kia Picanto 1.1 EX (2005)

autoreview

Kia Picanto 1.1 EX (2005)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.1 EX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf79.000 km
KM-stand laatst109.100 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 79.000 km

Kia Picanto of een Fiat Panda
Mijn moeder waarmee ik de auto deel (63) had de voorkeur voor een Kia Picanto, liefst ook nog in een kek kleurtje.
En mijn voorkeur (28) ging uit naar een Fiat Panda, veel luxe voor relatief weinig geld,
Ik had al een Panda op het oog in Gelderland (zelf woonachtig in kop van Noord-Holland) En mijn moeder had een Picanto op het oog in Den-Helder,
We zijn dus eerst naar Den-Helder gegaan omdat dit het dichtbij was.
Hebben eerst de auto bezichtigd zonder proefrit te maken, je moet nu eenmaal niet te snel beslissen.
Op het eerste gezicht zag de auto er goed uit op wat enkele krasjes na, interieur netjes.
Onverrichte zaken weer naar huis gegaan.,
Eenmaal thuis was moeders al om, en wilde ze niet meer naar Gelderland rijden om eventueel een Panda aan te schaffen.
Daarop hebben we actie ondernomen en een afspraak gemaakt voor een proefrit met de Picanto,
We mochten met de auto richting thuis adres rijden, het is ongeveer 30km rijden, en de gereden weg is 80kmh 1 baans.
Eigenlijk wilde even testen op de A9 maar voordat je daar bent vanuit den-Helder..
Achteraf hadden we dit beter wel moeten doen, daarover lees je later meer.

Eenmaal terug zijn we over gegaan tot koop.
Auto gekocht op basis van:
- 2x bezichtigen
- 1x proefrijden
- Nieuwe Distributieriem, aangezien de km-stand op 79.000km stond en er geen sticker onder de motorkap was. Was dit een eis. (met stempel in het onderhoudsboekje) (wat keurig ingevuld bij de rest van de boekjes in het dashboard lag)
- Vloeistoffen op peil zetten
- Bandenspanning ook
- Stadlichtje vervangen

Aanschaf prijs € 2.950
Denkende we een goed autootje hebben te gekocht, maar helaas.

Auto ophalen

  • 79.000 km

Na een week te hebben gewacht, zijn we met een bevriend persoon weer richting Den-Helder gereden om onze Kia op te halen.
Vreemd genoeg stond de auto in de sneeuw, niet even schoongemaakt.
Maar ach je bent enthousiast dus maakt daar op dat moment geen punt van.
Na ontvangst naar huis gereden.

Eenmaal thuis aangekomen was ik benieuwd naar de afgesproken stempel voor de Distributie riem, echter was het onderhoudsboekje weg? Vreemd.
Tevens bleek de airco buitenwerking en deden de elektrische buitenspiegels bij het verstellen niet te werken. Na kort sms contact konden we de defecten gratis laten verhelpen. Echter een oorzaak voor het verdwenen onderhoudsboekje was niet het probleem van de dealer dit hadden wij met de '' proefrit zelf kwijtgeraakt '' ? Terwijl het boekje bij ons de auto niet verlaten heeft.
Tevens kon ik die zelfde middag nog naar Brezan onderdelen om Kroon Coolant en Kroon ATF Dexron te kopen. Want de vloeistoffen en zo ook de bandenspanning waren niet op peil. Terwijl dit wel besproken is tijdens de koop overeenkomst en daarvoor getekend was.

Problemen deel 1

  • 81.619 km

20 Februari ging ik voor het eerst met de Kia Picanto naar mijn vriendin die in Aalsmeer woont, dit is een afstand van ongeveer 60km rijden waar ik over de A9 A5 en N201 moet rijden.
Echter die vrijdag avond strandde ik met de auto langs de snelweg, ik was koud door de Wijkertunnel toen de auto begon te trekken naar rechts ik dacht Ohjéé wat zou dit zijn ook trok de auto voor geen meter meer. Toch doorrijden ik ben (leek) maar strandde toch op de splitsing A9 A5 precies op het puntstuk ik rook een verbrandde lucht en het ABS lampje brandde.
Met razend verkeer rechts en links van mij een half uur gewacht.
Toch voor gevaar voor eigen leven de auto weer gestart ABS lampje was uit lucht was ook weg ben ik via de vluchtstrook toch naar Aalsmeer gereden.
Zaterdag 21 Februari ben ik bij de garage waar mijn vriendin haar auto in onderhoud heeft langs gereden. Garage Bosch car service heeft naar de Picanto gekeken en kwam tot de ontdekking dat de rechterwiel tang vast zat en dat ik hiermee niet verder kon rijden. Tevens deed het derde remlicht het niet.
° De rechter remklauwtang + 1 liter remvloeistof, uur loon € 271,89 kwijt.
Dit gebrek ontstond al binnen een maand na aanschaf en nog maar 1619km te hebben gereden.

Dealer op hoogte brengen

  • 81.619 km

Ik heb de dealer op de hoogte gebracht van ons gebrek met de auto echt kon de dealer niks met een betaalde rekening maar wilde hij ons wel ter compesatie van het leed wat aanbieden. (nieuwe apk volgend jaar of iets anders)
In overleg met mijn moeder hebben we besloten dat de dealer achter nieuwe remblokken mocht plaatsen en het derde remlicht mocht vervangen.
Hier mee ging de dealer akkoord en waren wij weer blij.

Problemen deel 2

  • 84.000 km

3 Mei 2015

Een plas vloeistof in de garage.
Nee he is de gedachte die naar boven kwam wat zal dit nu weer zijn.
Wij naar Autowaard onderdelen, volgens een medewerker moest de lekkage komen van de radiateur. Ik kocht Flacon-Oil coolant + een goedje wat de lekkage voor tijdelijk zou stoppen.

Tevens had ik met het op en neer rijden naar Aalsmeer nog steeds een brandend ABS lampje en een indringende brandlucht.
Hier op besloten weer de dealer te mailen, we mochten wederom terug komen voor een bezoek aan de garage, de monteur dacht aan een gebroken remklauw tang aan de Linkerzijde en heeft dit gerepareerd, hij kon ons verzekeren dat het probleem met de remmen nu was opgelost.
Tevens had ik een voorstel gedaan om de radiateur te laten vervangen + de Linker remklauw zuiger voor een bedrag van €250 maar dan zou de monteur geen uren rekenen.
De dealer zou hier nog op terug komen want hij moest eerst de inkoop prijzen bekijken.
Echter heb ik hierop nooit meer echt antwoord op gehad en is het contact uitgebleven.

Grote onderhoudsbeurt

  • 85.459 km

We moesten wat, dus is er besloten bij Bosch Car service een grote onderhoudsbeurt te laten uitvoeren.
Daar kwamen heel wat problemen aan het licht.
Datum: 28-05-2015 km stand 85.459
- Carterstop ring
- Olie filter
- Luchtfilter ''was zwart''
- Interieur filter ''was zwart''
- Bougie's '
- Bougie kabel
- Tectyleren
- 5w30 1 liter
- Remvloeistof 1 Liter
- Radiateur vernieuwen
- Uitlijnen
- Uitbalanceren
Tevens zijn de remleidingen door gespoeld en remmen gereinigd, want het ABS lampje brandde nog steeds en zijn de banden gewisseld van voor naar achter en andersom. Kosten €818,26

Airco pomp

  • 85.746 km

Nog geen 200km verder is er besloten dat er naar de Airco gekeken moest worden, want ook die werkte na de laatste vulling van 2 Februari 2015 niet meer.
Een korte blik van Bosch Car service op 05-06-2015 bleek al snel dat de compressor defect was (zo lek als een mandje)
Tevens miste er een rechter wielkuip bescherming, voor de Aircopomp is een gereviseerd model geplaatst.
Tevens hadden wij helemaal geen vertrouwen meer in de auto waarop wij vroegen of er gekeken kon worden of de distributie riem wel vervangen zou zijn bij aankoop.
Niet gehoopt wel verwacht kwam Bosch car Service tot de ontdekking dat de riem NIET vervangen zou zijn binnen de 5000km dat wij er mee hebben gereden.
Er staat tenslotte ook nergens vermeld onder de motor kap dat de riem is vervangen, en ook het onderhoudsboekje is weg dus geen stempel als bewijs.
''km stand 85.746 kosten €600,00''

Koppelingplaten

  • 90.400 km

Ik hoor jullie denken, krijgen we nog een verslag van hoe de auto rijd, welke uitvoering je hebt, benzine verbruik enzovoort.

Maar eerst ga ik jullie vertellen dat na al deze kosten er nog wat kosten posten bij kwamen.
Zo brandde nog altijd het ABS lampje als ik op en neer naar Aalsmeer ging.
Maar eerst ging er nog een ander onderdeel van de auto kapot wat we nog niet eerder gehad hadden dit jaar.

Juist: De koppeling die gaf de geest.
Het spaarpotje is inmiddels al flink geslonken en moest er een goedkope oplossing komen, aangezien we gestrand waren vlakbij onze woonplaats is besloten de koppeling te laten vervangen hier in de buurt en niet in Aalsmeer bij Bos Car Service.

Vervangen bij 90.400km

We dachten nu eindelijk een goed autootje te hebben na zoveel kosten te hebben gehad maar helaas.

Vervangen bij 90.642km Versnellingsbak oliekeerring, plas olie in de garage.

APK

  • 91.646 km

De pech blijft ons achtervolgen omdat we de auto bijna een jaar in bezit hebben besloten we voor de sint en kerst de auto te laten keuren.
We kregen een Flyer in de bus van een garage bedrijf die hier in de buurt zit (loop afstand) wat ons heeft doen besluiten om daar de auto van af heden in onderhoud te doen.
Omdat nog steeds het ABS lampje brandde en ik wat onderzoek heb gedaan op het autoforum zou het wel eens een ABS ring kunnen zijn die de storing aan zou kunnen geven.
De garage had tijd dus de auto zou grondig na gekeken worden. Ook aan hun hebben wij gevraagd of zij naar de Distributie riem konden kijken.

Ook hun conclusie is distributie riem niet vervangen en moet binnen nu en 2 maanden echt vervangen worden.
km stand 91.646km

Merk Model Uitvoering Opties

  • 91.646 km

Dan zal ik nu vertellen wat voor auto het betreft.

Merk: Kia
Model: Picanto
Uitvoering: EX
Brandstof: Benzine
Kleur: Oranje
Aantal cillinders: 4
Cillinder inhoud: 1086cm3
Gewicht: 829kg
Vermogen: 48kw (65pk)
Koppel: 97nm
Topsnelheid: 154km/h
0-100: 15,1 seconde
Bouwjaar: 27-01-2005

Officieel 2 eigenaren, maar hier in Nederland zijn wij de 1e.
Ik heb de onderhoudsgegevens opgevraagd uit Duitsland om dit te verifiëren.
Datum aansprakelijkheid 30-01-2015

Het betreft dus een Ex uitvoering, dit wil zeggen dat je alle luxe tot je beschikking hebt die op deze uitvoering in dat jaar kon krijgen.
Zo heeft deze auto o.s

4x elektrische ramen met automaat stand.
4x in hoogte verstelbare hoofdsteunen
4x airbags
6x geluidsboxen 2 tweeters en 4x in de deuren
ABS
Alarm
Airco
Body kit rondom
Bumpers en spiegels in kleur
Centrale deurvergrendeling met sleutel
EBD
Follow me home verlichting (ideaal)
Isofix
2x ongelijke delen klapbare en omklapbaren zittingen
Mistlampen in de voorbumper
Stuurbekrachtiging (snelheid afhankelijk)
Stoel verwarming links en rechts voorin

Algemene indruk

  • 93.808 km

Gebruik:

De Kia Picanto is aangeschaft, om gewoon een auto te hebben voor het grijpen.
Als je er geen hebt grijp je altijd mis, dit hebben wij al eerder meegemaakt.
Elke week wordt de Picanto gebruikt door mijn moeder om boodschappen te halen, en om af en toe naar een kennis te gaan in de buurt +- 5km.
Ik zal elke 14 dagen gebruik maken van de Picanto om naar mijn vriendin te rijden, waar de Picanto de A9 A5 en N201 zal zien, een totaal afstand van 120km.

Uiterlijk:

Je vind hem mooi of niet, over uiterlijk valt niet te twisten.
Mijn moeder vind hem heel gaaf sportief uiterlijk, ik zelf vind het een vierkant geheel, enigste wat hem wat een sportief uiterlijk geeft zijn de mistlampen sideskirts en achterklep spoiler.

Motor:

1086cc viercilinder met 65pk - 97nm
Bij z'n 2800 tpm pakt de motor goed op, het is echt een toeren motortje.
Als je snel opschakelt valt de motor snel dood, je hebt dan weinig kracht om te versnellen.
Eenmaal op gang is een snelheid van 140kmh lang vol te houden, hierbij draait de motor 3800 tpm in de auto is dan het geluid dan nog goed gedempt, buiten hoor je een ronkend geluidje bij het optrekken wat na verloop van tijd ook dempt.

Versnellingsbak:

De 5 versnelling handgeschakelde bak schakelt lekker soepel en de pook ligt goed in de hand, deze is namelijk met leer bekleed.
Je kan de auto schakellui rijden, 60 in 5 is goed te doen. Als je echt wil versnellen is terug schakelen geen straf.

Remmen:

Op de Picanto zijn 4 ABS remmen, wat zeer zeldzaam is op z'n klein autootje als de Picanto. Voor zijn ze geventileerd hij staat dan ook in no-time stil en dat geeft toch wel een veilig gevoel.
Helemaal nu dat bij ons de Linker en Rechter remklauw zuigers zijn vervangen.

Uitrusting:

Ik heb de uitrusting hier boven al vermeld,
Het is de meest luxueuze uitvoering waar het stuur, versnellingspook en armsteun in het leer zijn afgewerkt, en waar we in de beide voorstoelen stoelverwarming hebben.
De in two tone kleurige bekleding geeft hem een leuke uitstraling van binnen, echter is de bekleding erg besmettelijk.

Besturing:

Het dik beklede stuur, stuurt naar mijn mening licht maar is snelheid afhankelijk op de snelweg wordt het stuur zwaarder. Ideaal als je het mij vraagt.
Rond de middenstand is het stuur te licht en voel je niet wat er onder de auto gebeurt.

Interieur:
De stoelen zitten redelijk, waar mijn moeder zo wat in het stuur een prima zit positie weet te vinden.
Gaat voor mij de stoel net niet ver genoeg naar achter, waardoor ik met mijn rechterknie hinderlijk tegen het stuur kolom aandruk.
De stoelen geven wel genoeg steun en zijn aardig zacht. De zit is hierbij wel fijn echter kan de stoel niet gekanteld worden of omlaag gedaan worden. Deze functie zit er namelijk niet op en dat vind ik persoonlijk echt een misser.

De Picanto is uitgevoerd met 4 in hoogte verstelbare hoofdsteunen, de in Nederland geleverde Picanto's hebben 5 in hoogte verstelbare hoofdsteunen waarom er bij ons geen 5e is? Geen idee, hier door is de Picanto maar geschikt voor 4 volwassene, er zijn ook maar 4 gordels aanwezig.
De zit achterin is prima, je zit wat hoger de verstelbare achterbank leuning die in 2 delen is te verstellen is ideaal. Zo kan de achter passagier zelf bepalen hoe hij/zij wil gaan zitten.

Alle deur panelen zijn netjes afgewerkt, en achterin is de auto voorzien van elektrische raambediening.
Sommige panelen op het dahsboard zijn zilver kleuring is naar mijn mening erg mooi afgewerkt.
Al gehele indruk binnen in is dus goed, alle knoppen en hendels zitten waar je ze zou verwachten.

Kofferbak:

Onze Picanto is uitgevoerd met een dubbele bodem, helemaal onderin in de uitsparing van het reservewiel vind je een bak waarin een compressor zit, hier heb ik ook startkabels een geel Hesje en sleepkabels in liggen.
Hier boven ligt een bak met een open vouwbare klep hier onder kun je losse spullen kwijt zoals een krik een paraplu. De bak is uitneembaar, wat kan zorgen voor een gelijke laadvloer als je de banken opklapt.
De ruimte van de kofferbak is minimaal een boodschappenkrat past namelijk net wel, en dan alleen in het midden waardoor links en rechts net nog een Big shopper AH tas past, de hoedenplank die met het openen van de klep om hoog gaat. Is erg hinderlijk en ligt dus eigenlijk alleen maar in de schuur. Hij hangt te laag in de kofferbak waardoor je de boodschappen tassen niet met normaal fatsoen er uit kan krijgen.

Verbruik:

Het verbruik is netjes zolang je je rechter voet onder bedwang kan houden,
Als ik stevig door rij zowel op de binnenwegen als op de snelweg haal ik 1op12.
En als ik netjes bij 2200tpm opschakel en met het overige verkeer mee rij, en goed anticipeer tijdig de auto laten uitrollen kom ik op 1op16,8 uit.
Het gemiddelde ligt op 1op15 dit komt mede door dat de auto veel korte ritjes maakt wat het verbruik niet ten goede komt.

Voordelen:
- Alles elektrisch.
- Stoel verwarming.
- Redelijk zuinig als je je best doet.
- Compact.

Nadelen:
- Motor, je moet echt toeren maken om de gang er in te krijgen.

Distributie riem

  • 94.615 km

Eerder dan verwacht de distributie riem laten vervangen bij een officiële Kia garage/dealer.
Vooraf een prijs afgesproken, 's morgens de auto gebracht om 9 uur. Werd om half 1 gebeld door Kia dat het wat uitliep, de monteurs op een lekkage waren gestuit een keerring was niet goed meer, tevens konden ze de krukasmoer? Bout niet los krijgen wat het proces vertraagde.
Om 3 uur was de auto dan klaar, en hoefde ik niks extra's bij te betalen aan arbeidsuren. Kia hanteert vaste prijzen voor het vervangen van onderdelen, dit is incl arbeidsloon en btw. Totaal kosten 307,95,- euro.

2e Apk achter de rug

  • 103.174 km

He He,

Eindelijk geen hoge eindrekening bij de Apk,
Ik wist dat de handrem al lang niet werkte en deze is gemaakt, ook was er een rem verschil achter, dit kwam door een vaste remklauwzuiger. Deze is gangbaar gemaakt.
De remleidingen zijn preventief getectyleerd.
Voor de rest kwam die glansrijk door de keuring, wel moet er binnenkort een kleine onderhoudsbeurt plaatsvinden, voor het vervangen van de olie, luchtfilters en bougies maar dat zal de me de kop niet kosten.
De afgelopen 10.000km zijn er op gevlogen en volledig probleemloos, gelukkig maar want ik rij zo wat in een gouden koets,

Het verbruik is gezakt naar 1.18,7 en dat vind ik best netjes, dan doe ik ook echt wel mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden en niet de airco te gebruiken.

Comfort van de auto is nog steeds goed.
Binnenkort een lange rit voor de boeg, want de auto ziet eigenlijk nooit de snelweg. Eens in de zoveel maanden een ritje van hooguit 30km.
Nu staat er een vakantie gepland en wordt de Kia uitgelaten, ik ben benieuwd of de Kia nog zuiniger wordt na mate ik een lange afstands rit heb gemaakt.

Helaas zijn er wel 2 kleine schades ontstaan, zo heb ik links onder de bumper laten schrapen tegen een te hoge stoep. En zijn we rechts op de bumper geraakt door een persoon die te snel een parkeervak in reed en daarbij niet genoeg ruimte nam. Jammer, maar we laten er niks meer aan doen. Het mooie is er wel gelijk vanaf na 2 jaar.

De auto heeft zich de afgelopen 10.000km goed bewezen we zijn verschillende malen bij de Ikea geweest en er past echt veel in, we zijn er ook met z'n 5en mee weggeweest daar is de vering/demping maar net op berekend.

Wat zijn we nog van plan, ik wil er eigenlijk een afneembare trekhaak op laten zetten. Zodat ik zomers met een vouwwagen/ klapcaravan er mee op pad kan.
En wil ik achter de ramen laten blinderen voor een wat stoerdere uitstraling, en zo dat ik ook minder de airco s'zomers hoef te gebruiken.

Binnenkort meer,

Nieuwe foto's toegevoegd

  • 103.174 km

Nieuwe foto's toegevoegd.

Zo heb ik de auto goed gereinigd, de kentekenplaat rammelde al een eeuwigheid dus die heb ik verwijderd, twee verschillende ''grote'' soorten schroeven zaten er in. Dit aangepast en stukje rubber ertussen zodat hij niet meer klappert.

Foto gereden kilometers op 28 Liter benzine, kwam uit op 18,7 zeer netjes dacht ik zo,
Maar gemiddeld rij ik 1.16 dit komt omdat er alleen maar kleine stukjes met de auto wordt gereden.

Tevens de topsnelheid uitgeprobeerd, gewoon op de Nederlandse snelwegen ik ga er niet eerst een tank voor leeg rijden om dit in Duitsland uit te proberen, het verbaast te mij dat er zelfs bij deze snelheid er nog best pit in zat, ik durfde alleen niet harder. Die 13inch smalle bandjes maakte de auto zweverig.

2300km in 1 week

  • 107.516 km

Vakantie achter de rug,
Hoe is het bevallen, 4 volwassene + de nodige bagage.
Kan er kort over zijn raad het niemand aan ik kwam na 1 dag en 1100 km niet zo heel fris uit de Kia.
- Gebrek aan ruimte moest een tandje naar voren anders had mijn achterbuurman geen plaats voor zijn benen. Ook 1,80cm groot.
- Gebrek aan steun aan de boven benen, de stoel kan namelijk niet gekanteld of versteld worden in de diepte ''echte misser''
- Groot gebrek aan motor vermogen, continu schakelen en goed anticiperen, de nodige hijgende seinende mercedessen audi's en bmw's aan mijn bumper gehad.
Joehoee ik doe ook mee aan het verkeer, ook ik mag inhalen.
Hele weg een beetje gejakkerd en niet relax't gereden, gemiddeld 140 gereden, vering demping was voldoende, motorgeluid niet gehoord, verder ook geen zweverig of afstandelijk gedrag.
Al gehele rit was ook niet heel zuinig, had ik wel gehoopt maar is niet gelukt. Gebrek aan vermogen op plekken dat je het nodig hebt tunnel uit of brug op steeds terug schakelen om de gang er in te houden.
Verbruik na vakantie 1.13,7 met gebruik van airco.

Te koop of Inruilen

  • 108.887 km

De Kia Picanto staat te koop of wordt ingeruild, de kogel is door de kerk.
Het gebrek aan een kantelbare stoel is mij toch gaan opbreken, ik ga nu ook meer kilometers rijden ongeveer 1000 tot 1500km per maand en dan wil ik dit toch graag relaxt doen.

We hebben proef gereden in een Hyundai Atos WorldCup Dynamic uit 2007 met 30.000km maar die viel af, in vergelijking tot de Kia Picanto
Alles is luidruchtiger, je moet de motor ook echt op toeren brengen komt er een beetje pit in, ik zat best dicht op het stuur, al gehele afwerking is een stap terug.
Schakelen Koppelen en Remmen verder prima,

Wat staat er op het lijstje,
- Daihatsu Cuore 1.0 Premium Model 2007
- Daihatsu Trevis 1.0
- Fiat Panda facelift model 2010
- Nissan Pixo
- Suzuki Ignis Freestyle
- Of het trio C1, 107, Aygo waar dan de voorkeur bij de Aygo now gaat.

Waarom

  • 109.100 km

De vraag waarom zo snel toch een beslissing genomen,
er stond een beurtje gepland aankomende maandag 22 Mei 2017.
We wilde eigenlijk in eerste instantie de Kia nu helemaal in orde hebben maar hebben toch iets anders besloten.

De laatste tijd hield de auto erg in.
Het gasklephuis of benzine pomp zou moeten worden schoongemaakt/vervangen.
Tevens kraken de voor veren al een tijdje, en daar wilde ook iets anders voor hebben.
De filters, en bougies waren aan de beurt en ik wilde eigenlijk ook dat het brandstoffilter en oliefilter werden vervangen + de kosten van de beurt zelf.
Al met al toch weer een flinke post.

Ook ergerde ik me eigen dood aan het te korte vermogen, vooral met gewicht in de auto, of tunnel uit, bergje op.
Bij gebruik van Airco voel je duidelijk dat de motor inhoud, en daar ga je je aan ergeren, elke keer terug naar 4 schakelen niet dat dit een ramp is want schakelen gaat licht en trefzeker. Het komt je benzine verbruik ook niet ten goede om in 4 met 4000tpm te rijden.

Dat ik niet ver genoeg naar achteren kon, en telkens klem zat met mijn rechter knie tegen de stuur kolom, de stoel is gewoon NIET verstelbaar, de standjes van de rugleuning zijn niet traploos en na mijn idee zijn de sprongen te groot, de zit is diep en de stoel kan niet omhoog.

De kofferbak is eigenlijk te smal een kratje van bijvoorbeeld de Deen kan er wel in maar alleen in het midden, het eruit halen vol met boodschappen gaat niet rustig je moet het er echt uit wurmen. Het is geen gebrek van de auto maar wel een ergernis.

Naast de gebreken die we de afgelopen 2 jaar hebben gehad, (ja wij hebben nu nooit echt geluk met auto's) en het gebrek aan comfort op de lange afstand heeft ons doen besluiten afstand te doen van deze Kia.
Ik was er vanaf het begin al niet zo heel enthousiast over maar moeders was gevallen voor het uiterlijk.

Donderdag 25 Mei op Hemelvaart 2017 wordt de Picanto in geleverd.

Inruild

  • 109.100 km

De Kia Picanto wordt ingeruild,

Op een Fiat Panda van Maart 2007 zwart
Uitvoering Emotion, met 115dkm van 4e eigenaar, waarvan 2x de garage houder eigenaar was.

Gekocht op basis van 2 proefritten verdeeld over 2 dagen,
Gekocht met Grote onderhoudsbeurt, nieuwe Ruitenwissers, nieuwe Distributieriem, APK en 3 maanden garantie.
Review volgt later,

Eind balans, kosten overzicht.

  • 109.100 km

Auto stond te koop in de showroom voor €3.750.
Op internet had het bedrijf de auto aan geprijsd op €2.950

Aanschaf 30-01-2015 prijs €2.950
Incl vervangen Distributieriem ivm km stand
Incl vervangen of aanvullingen van diverse vloeistoffen
Incl airco vulling
Incl vervangen stadslichtje
Incl APK

30-01-2015
Aanschaf diverse vloeistoffen omdat deze bij thuiskomst niet waren bij gevuld. Kosten: € 16.72

03-04-2015
Aanschaf potje koelvloeistofmiddel om lek mee te stoppen. Kosten: € 16.42

21-02-2015
Aanschaf Rechter remklauwzuiger + remvloeistof.
Kosten € 271.89

28-05-2015
Grote onderhoudsbeurt.
Aanschaf
- Carterpanstop ring
- Olie filter
- Lucht filter
- Interieur filter
- Bodem tectyleren
- 1 Liter remvloeistof
- Uitbalanceren voorbanden
- 1 Bougie en 1 bougiekabel
- Radiateur
- Slangenklem
- Klein materiaal
- 5W30 Olie
Kosten € 818,26

05-06-2015
Aanschaf
- Modderkuip setje, (voor zaten er geen plastic afscherm delen, dus vuil spatte tegen de draaiende delen aan)
- Airco compressor
- Airco vulling
- Distributie riem afkeur (ivm verloren vertrouwen in de dealer gevraagd of zij konden kijken of de riem überhaupt wel hadden vervangen voor aflevering) ''niet dus''
Kosten: € 600,00

24-10-2015
Aanschaf
- Koppelingsplaten, drukgroep
Kosten: € 399,30

02-11-2015
Aanschaf
- Versnellingsbak olie keerring
Kosten: € 94,08

01-12-2015
APK
Aanschaf
- Links voor Remklauwzuiger
- Ruitenwisserpomp
- Antenne
- ABS ring rechts voor
- Koppelingskabel (was ineens gebroken)
- Handrem afgesteld
- Wederom Distributieriem afkeur (andere garage ook een oordeel laten doen)
Kosten: € 545,71

01-03-2016
Aanschaf
Ivm ontstaande schade dacht ik dit met een lakstift wel weg te kunnen werken, lakstift besteld. Uiteindelijk niks mee gedaan.
Kosten: € 15,55

09-03-2015
Aanschaf
Distributieriem set incl waterpomp, spanrollen en riem.
Kosten: € 307,95

20-01-2017
APK
Aanschaf
- Ruitenvloeistofvulling
- Fusee kogel Links voor
- Tectyleren van remleidingen
- Diverse gloeilampen
- Revisie remklauwen L + R achterzijde
- Gasklephuis gereinigd
Kosten: € 324,20

07-04-2017
Omdat ik de topsnelheid heb uitgeprobeerd in de Veluwe, ben ik onderweg 1 afdicht dopje van de ruitenwisser bevestiging verloren, en aan de achterzijde het afdicht kapje van de ruitenwisser. (hoe toevallig)
Aanschaf
- Afdicht dopje voorzijde
- Afscherm kapje achterzijde
Kosten: € 6,58

Totaal kosten:
Aanschaf € 2.950,00
Onderhoud € 3.416,66
Totaal € 6.366,66
Gereden kilometers 30.500 iets ruimer berekend, auto wordt pas 24-05-2017 ingeleverd,

--------------------------------------------------------------------------------

Onwetendheid?
Niet goed onderzoek gedaan van ten voren?
Er zijn meerdere conclusies mogelijk.
Onze conclusie is dat sinds mijn moeders man, mijn vader in 2008 is overleden wij alleen maar pech hebben gehad met auto's.

tot 2008 reden mijn ouders al 12 jaar in een Toyota Starlet van 1992. FL-HH-86

Ma en ik kochten na overlijden een
- Nissan Micra uit 2001
deze bleek in elkaar te hebben gelegen precies 1 weekend in gereden.

- 25-JF-XD In geruild op een Opel Corsa 1.2 Enjoy van 2002 5drs, deze auto was voor ons een rijk bezit, alleen na 5 maanden toch besloten hem weer in te ruilen ivm de wegenbelasting kosten.

- 47-SF-RX In geruild op een bijna nieuwe Chevrolet Matiz 1.0 2005 met 33.000km in die auto hebben we 3 jaar gereden en niks gehad alleen remblokken.

- 82-ND-GT In geruild op een KIA RIO Sedan van 2003 met gesloten portemonnee, ik (28) kreeg een groeispurt op latere leeftijd dus de Matiz werd te klein.
Met de rio hebben we alleen een kapotte wiellager gehad.
in geruild omdat de RIO net zoals de CORSA te zwaar was, en vanaf daar ging alles mis.

- ZJ-RF-38 In geruild op een Daihatsu Cuore 1.0 uit 1999 met bleek achteraf een kapotte motor (zuigeringen) (gelukkig aankoop bedrag terug gekregen) maar wat nu?

- 44-FN-VZ Aanschaf Hyundai Atos 1e eigenaar bj 2000 SLX uitvoering, bleek op het eerste gezicht goeie auto is een rechtzaak geworden (gewonnen) aankoop bedrag terug maar niet het onderhoud wat we er aan hebben gehad kleine 500euro.
- 2-XXZ-50 Aanschaf KIA Picanto, nou die spant de kroon.

Hopelijk is deze Panda het nieuwe geluk wat we met de Chevrolet Matiz ook hadden. Daar hebben we een hoop lol mee beleefd,
De garage is deze keer Bovag en RDW aangesloten, en staat met een gemiddelde van een 9 en 118 reviews op google!

De nieuwe eigenaren van deze Picanto, hebben er nu vast een goed autootje aan.
Einde.

Tekoop en verkocht.

  • 109.100 km

Te koop aangeboden,
Bij Schaap Automobielen 't Zand in Noord-Holland, €2,950 en met €250 afleverkosten,
krijg je toch een leuk autootje met verse APK, gratis tenaamstelling, gratis grote onderhoudsbeurt, en 3 maanden gratis arbeidsloon op eventuele kosten.

-----------------------------------------------------------------------------------

Inmiddels is de Kia Picanto verkocht en voorzien van een nieuwe eigenaar!!,
Heb de link van dit review 2 maal opgeschreven in het boekje, wie weet zal de nieuwe eigenaar dit lezen en reageren?. 2-xxz-50

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.