Kia Picanto 1.0 CVVT ComfortLine (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT ComfortLine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Comfortabele stadsauto met meer
- 26.000 km
Mijn vrouw reed in een Toyota Aygo Cool. Na 150.000 naderde de Aygo de leeftijd van 9 jaar. Het olieverbruik steeg, de airco moest steeds vaker worden bijgevuld: het werd tijd voor een andere stadsauto. De keuze was tussen een i10, een Celerio en de Picanto.
De wensen waren: iets meer luxe, betrouwbaarheid, lage kosten en meer een autogevoel. Na een poosje zoeken werd het de Picanto.
De eerste ervaringen na 3000 kilometer zijn:
- met (onder andere) de centrale deurvergrendeling, de elektrische ramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, meer aansluitingen, betere verwarming (plek van de roosters is heel goed), in hoogte verstelbare stoelen, automatische verlichting en betere afwerking is het gewoon een luxere auto;
- tot nu toe volledig probleemloos gereden. Bijzonder blijft ook dat er nu nog zo'n 4 1/2 jaar garantie resteert;
- de kosten zijn laag voor de wegenbelasting, er is nog heel lang garantie en het brandstofgebruik is in de praktijk zo'n 1 liter per 20 kilometer;
- het autogevoel is beter door de zwaardere deuren, minder van het goedkope kunststof op het dashboard, iets pittiger in het optrekken, de prima radio en de grotere binnenruimte. De Picanto overstijgt daarmee het niveau van een stadsauto.
Is er geen kanttekeningen? Jawel, de volgende zijn noemenswaardig:
- de Picanto reageert heel licht op een stuurbeweging; dat is wennen;
- beslagen ramen zijn toch wel lastig weer 'schoon' te krijgen.
Maar bovenal: mijn echtgenote is zeer tevreden met haar nieuwe vehikel.
Grote tevredenheid
- 33.000 km
De auto is nu een half jaar in ons bezit. Wij hebben er ongeveer 8000 km mee gereden. Er zijn geen mankementen geweest. De verkoper zei: de afleveringskosten voor de Picanto kunnen omlaag, want jullie zie ik toch niet terug. Hij sprak de waarheid.
De auto rijdt prima: ontstijgt het niveau van een stadsauto.
Het benzinegebruik is omstreeks 1 op 19, 1 op 20.
Het tanken is soms wat lastig: het snelle bijvullen gaat niet zo eenvoudig.
Kortom: prima auto.
Zonder problemen
- 38.000 km
Er zijn geen problemen met deze Kia Picanto uit 2016. Zonder mankementen wordt er gereden. De eerder genoemde pluspunten blijven bestaan.
Eerste onderhoudsbeurt
- 41.000 km
De eerste onderhoudsbeurt na de aanschaf als occasion is gepasseerd.
Het betrof een standaardonderhoudsbeurt. Vanwege de kilometerstand moest het interieurfilter vervangen. Prima behandeling bij de dealer.
Geen bijzonderheden waren er bij de uitvoering van de beurt.
Kia houdt zich aan garantieplicht van 7 jaar
- 53.000 km
Sinds 2 jaar rijdt mijn echtgenote in een Kia Picanto. Zonder problemen tot 14 dagen geleden. Opeens wilde de Picanto niet meer starten. De landelijke servicedienst van Kia gebeld, de oorzaak kon niet ter plekke verholpen worden. De auto werd naar de Kia dealer in Zwolle gebracht. Er werd een vrijwel nieuwe Picanto als tijdelijke auto ter beschikking gesteld. Het bleek een ingewikkeld en zeldzaam probleem te zijn. Na 14 dagen testen en zoeken bleek het probleem te wijten te zijn aan het contactslot. De auto is zorgvuldig hersteld en weer keurig netjes overgedragen. Vanaf het begin werd duidelijk gesteld: het herstel valt onder de fabrieksgarantie van 7 jaar die geldt voor de Kia.
Prima behandeling door (het personeel van) Kia Zwolle.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.