en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 49.800 km |
Overstap van een BMW G31 naar Kia Soul in een vrolijke kleur.
De eerste km vallen me niet tegen. Soul ligt goed op de weg (Nexen banden verruild voor Michelin) Stuurt ook lekker strak. Mis wel een beetje de iDrive besturing en de comfort stoelen van de BMW.
Maar het rijdt goed. Koplampen geven veel licht in het donker. Verbruik op dit moment: iets onder de 16KW per 100 km. (vooral snelweg Km)Ik ben daar zeker tevreden over. Laden thuis tussen de 10Kw en 11Kw gaat vrij snel.
Nu nog zoekende naar een fijne zithouding in de auto.
Frunk is besteld.
Op 7 mei toch maar een aanvraag ingediend voor subsidie. Niet geschoten is.......Tot mijn grote verbazing al op 17 mei bericht gekregen, aanvraag EV subsidie is goed gekeurd. En het bedrag staat op mijn rekening.
Ondertussen wat meer gewend aan de bediening van de Soul.
Handige Frunk geplaatst.
Rijden gaat super. Wegligging vind ik heel goed. Terwijl ik uit een BMW 5 (G31) kom.
Windgevoeligheid bij harde wind is er bijna niet. Top.
Ik rij alleen in de eco stand en heb geen last van wielspin. Zelfs niet bij nat weer. Michelin Primacy banden hebben heel goed grip.
Ondanks dat ik andere velgen en banden onder de Soul heb gezet ben ik tevreden over het verbruik. (warmtepomp aanwezig)
Moet harde wind en regen (10C)op de snelweg toch rond de 18kW per 100 km.
Heel handig is dat op de Head Up display ook de dode hoek wordt aangegeven. Head up display is goed naar wens in te stellen zodat je er goed zicht op heb.
Het is even wennen, maar ik vind het rijden op cruise control fijn. Afstand tot je voorligger kan je naar wens instellen. Mee sturen doet de Soul ook goed.
Wat ik tot nu toe minder vind:
Navigatie geeft nog 120/130 aan op de snelweg.
Verstuurde bestemmingen komen helaas niet aan. Terwijl UVO aangeeft dat het verstuurd is.
UVO weet regelmatig niet waar de Soul staat.
Bij het vooruit inparkeren wanneer navigatie scherm aanstaat werken de voor sensoren niet.
Vervelend is dat de automatische verlichting overdag bij donkere regen buien niet automatisch aanspringen. (was dit wel gewend)
Misschien ligt dit aan de instellingen?
Soul wordt bijna elke dag gebruikt. Voornamelijk snelweg kilometers.
Verschil in verbruik vroeg in de ochtend of overdag vindt ik vrij groot. Ondanks dat er een warmte pomp aanwezig moet zijn.
Soul rijdt gewoon goed in de eco stand. Vermogen genoeg.
Tot op heden hoef ik niet tussen door bij te laden als ik onderweg ben. Haal makkelijk de 400 km op 1 accu lading. Top.
Stoelventilatie werkt super met de warme dagen.
Wat ik minder vind werken: Navigatie. Wat een priegel werk. Regelmatig bericht dat opdracht niet uitgevoerd kan worden. (jaren verwend met de iDrive van BMW) Update systeem moet echt bij de dealer gedaan worden. Wat helaas niet even tussendoor kan.
Jammer dat er geen geheugen voor de bestuurdersstoel aanwezig is. Dit omdat we beide gebruik maken van de Soul.
Naar de Kia dealer voor een kleine beurt, software en navigatie update.
Na ongeveer 1,5 uur was mijn Soul klaar. Prijs: €72,68.
Navigatie ziet er nu veel beter uit. Ook makkelijker te bedienen. Fijn.
Bij het afremmen op de motor (recuperatie) zie je nu de hoeveelheid toegenomen afstand per 0,1 km. Leuk.
Verbruik de laatste 249km is volgens de Kia app 32.02 kWh ,komt neer op ongeveer 7,77 km per kWh.
Maand overzicht: 3397km verbruik 510,08 kWh RECUPERATIE 65,33kWh
6,65 km/kWh.
Kia Soul rijdt prima. Tot op heden kan ik steeds de Soul thuis opladen.
Wat ik minder vind: Jammer dat er geen geheugen stand aanwezig is op de elektrische voorstoelen. Zitting zijn iets aan de korte kant. ook jammer dat dat niet naar wens is aan te passen.
Handvat achterklep zit aan de rechterkant. Waarom niet aan de linkerkant?
Desnoods beide kanten. Nu vaak een vieze hand omdat ik vaak de achterklep aan de buitenkant dicht duw.
Beter een elektrische achterklep op de Executive Line
Vanmorgen de auto naar de Kia dealer voor een grote 30.000 km beurt.
Afspraak maken via de Kia app werkte niet.
Bij inleveren van de Soul kreeg ik netjes informatie van de werkzaamheden.
Volgens Kia app koste een grote beurt €125,- Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat het bedrag bijna 2 x zo hoog zou zijn.
Dit omdat er ook de remvloeistof vervangen moest worden. (na 30.000 km of 2 jaar) En een nieuwe interieurFilter. (kan dat wel begrijpen na 30.000 km) Zeer vervelend dat dit niet vermeld staat op de KIA Soul App. Jammer.
Ook deze informatie staat niet op de Kia Soul App: Bij de 60.000.km beurt moet dan ook zelfs de koelvloeistof verwisseld worden. Wist niet dat de Soul een radiator of zoiets heeft. Dus die beurt komt rond de €450,-
Het rijden met de Soul is gewoon goed. Nu ook met iets bredere 4 seizoenen banden. Ik ben tevreden over het bereik van de Soul.
Wat irritaties: Ondanks dat de handen aan het stuur zijn moppert de Soul dat ik handen aan het stuur moet houden (Dit wordt uitgezocht door de dealer. Die merkte het ook bij proefrit)
Laatste tijd werkte het knopje laden stoppen(zit bij de laadstekker) niet. Ook ondanks wanneer ik de deuren ontgrendeld had. Bij de dealer werkte dat wel goed.
Navigatie scherm is wel eens uitgevallen. Gelukkig komt de scherm snel weer terug.
Richting aanwijzers in spiegel werken nu wel. Hiervoor alleen bij vergrendelen/ontgrendelen.
Op naar de 45.000 km.
Vandaag naar de dealer voor een kleine beurt.
Prijs:€81,06. Auto netjes gewassen retour. Fijn.
Klachten over melding dat de stuur vastgehouden moet worden is nog niet verholpen. Blijkt dat er meer Soul rijders hierover geklaagd hebben. Afwachten wat Kia gaat doen..
Met het winterse/koude weer was het verbruik omhoog gegaan.
Volgens de Kia app was het verbruik rond de 5,5 km per 1 kWh.
Kon ondanks de kou en wind ruim 300km rijden op een volle accu.
(voornamelijk snelweg km met in de ochtend bijna geen mede weggebruikers
Wanneer de accu gezakt is naar de 6% wordt de actieradius niet meer aangegeven. Krijg dan meldingen van dat de eindbestemming niet meer bereikt kan worden. Zoek een laadpunt!!
Dat was even schrikken in de auto. Was bijna thuis. Nog ongeveer 15 km.
Ondanks de meldingen toch naar huis gereden. Thuis komst was de accu nog 2% vol.
Op naar het mooie weer zodat de zomerbanden weer onder de Soul gezet kunnen worden.
Sinds ik de Soul rij (mei 2021) heb ik nog maar 2 x bij een publieke laadpaal wat bij moeten laden.
Soul bevalt mij goed. Het rijdt prima. Leuke is dat je de Soul bijna niet tegen komt op de weg.
Op naar de 62.000 km (waarschijnlijk over 3 maandjes)
Hoop lawaai onder de auto.
Kia assistentie gebeld . Auto naar de Kia dealer in IJsselstein. Moet daar helaas blijven. Bekend probleem met de motor . Kleur hadden ze nog niet eerder gezien bij deze Kia dealer.
Staat een Kia Picanto klaar. Een Schakelauto . Oeps. Zonder navigatie. Huh?!?Iets anders was niet beschikbaar. Wat zijn we toch verwend.
Contact met Kia NL service afdeling is onbegonnen werk.
Via chat beetje contact gehad met Kia NL. Maar daar hebben ze het over hun voorwaarden. Van die voorwaarden wordt je dus heel blij van.
Goh, een verschil van dag en nacht met BMW NL.
Kan Kia nog veel van leren.
Hopelijk is mijn Soul weer snel de oude. Mis de Soul nu al.
Vanmiddag te horen gekregen dat de motor defect is. Het is wachten op een nieuwe motor zodat die ingebouwd kan worden.
Hoe lag het gaat duren? Ze hebben geen idee. Kan 1 week tot 2 maanden gaan duren. Op mijn vraag hoe de nieuwe motor naar Nederland gaat komen? Vliegtuig of per schip? Ze hebben geen idee.
Tsja
Gistermiddag gebeld door de Kia dealer waar mijn Soul stuk staat.
Ze hadden goed nieuw. Nieuwe motor zit in een container in België.
Ze verwachten dat volgende week de motor bij hun binnen gaat komen.
Wanneer dat zo is gaan ze de motor zo snel mogelijk inbouwen.
Voor mij is dat heel goed nieuws.
Wordt vervolgt
Vanmorgen goed nieuws van de KIA dealer, de Soul klaar staat om opgehaald te worden. Na de lunch de Soul opgehaald.
Wat heerlijk stil en rustig rijdt de Soul weer. Hopelijk blijft het zo.
Er is dus een nieuwe motor in de Soul geplaatst. Helaas kon de factuur niet gevonden worden zodat niet precies de kosten helder zou zijn wanneer de Soul uit de garantie zou zijn. Balie medewerker schat de kosten rond de €3000,- in.
Eigenlijk vergeten te vragen of met de nieuwe ingebouwde motor de onderhoud interval gaat veranderen.
Op naar de 60.000 km.
Vanmorgen achteruit de oprit uit gereden. Achterruit rij camera werkte gewoon. Daarna voorruit, richting afspraak. Huh? Scherm bleef zwart.
Verschillende knopjes geprobeerd ,helaas. Toch maar even de Soul aan de kant gezet. Soul uit en daarna weer aangezet zodat hopelijk de navigatie scherm weer terug zou komen. Helaas. Zonder navigatie scherm naar afspraak gereden.
Na afspraak was ik nieuwsgierig of de scherm weer op zou starten. Gelukkig werkte de scherm weer. Achteruit de parkeervak uit. Achteruit rij camera bleef daarna wel een hele tijd aanstaan. Maar gelukkig kwam daarna de navigatie terug in beeld.
Uitval van de scherm had ik wel eerder meegemaakt. Gewoon tijdens autorijden. Gelukkig kwam de scherm automatisch weer terug na ongeveer 10 minuten.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.