Kia E-Soul - Nissan Leaf+ - Tesla Model 3 Standard Range Plus - Triotest

Nog één keer volop voordeel

EV's elektrisch rijden bijtelling Nederland Tesla
AutoWeek 36 2019
AutoWeek 36 2019

Je leest het in AutoWeek 36 2019

Al meer dan tien jaar valt er voor zakelijke rijders een heleboel voordeel te halen door met een auto met een lage (theoretische) CO2-uitstoot te gaan rijden. Sindsdien zijn de normen jaarlijks stevig aangescherpt en wie anno 2019 nog volop wil profiteren, zal met een EV van minder dan € 50.000 thuis moeten komen. De Kia e-Soul is de nieuwste toevoeging aan die categorie en wordt meteen voor de leeuwen gegooid.

Wie niet het voorrecht heeft een auto van de zaak te krijgen en geen zelfstandige is, slaakt ongetwijfeld een diepe zucht bij het eeuwige gezever over bijtelling. Toch is het belang van de zakelijke voordelen lastig te onderschatten. De verkoopstatistieken van het afgelopen decennium laten geen twijfel bestaan over de enorme effecten die de stimulerende maatregelen voor zakelijke rijders hebben gehad. Van de Volkswagen Polo Bluemotion tot de Volvo V60 D6 en van de Mitsubishi Outlander PHEV tot de Tesla Model S, stuk voor stuk waren ze niet aan te slepen en profiteerden ze volop van het feit dat ze in ons land met de neus in de fiscale boter vielen. Een auto die dat onte- genzeggelijk ook doet, is de Tesla Model 3. Door de bovengrens van € 50.000 voor het lage 4-procentstarief van de bijtelling zijn de dure Model S en Model X sinds 1 januari een stuk minder aantrekkelijk, maar dankzij de Model 3 hoeft Tesla daar niet al te rouwig om te zijn.

Vandaag profiteren we volop door voor de instapversie Standard Range Plus te kiezen. Die komt aanzienlijk minder ver op een acculading dan de Long Range, maar blijft mooi wél onder die magische grens. Dat geldt al langer voor de EV’s van Kia en Hyundai. De e-Niro en Kona Electric wisten met hun efficiënte aandrijflijn en een zeer bruikbare actieradius al veel kopers voor zich te winnen. Kia pakt vrolijk door en voegt de e-Soul toe als speels alternatief voor de Niro. Dezelfde aandrijflijn en min of meer gelijke buitenmaten, maar dan met wat men zelf als een meer ‘funky’ uiterlijk omschrijft. Nissan was met de Leaf al veel eerder dan Kia present met een schappelijk geprijsde EV, maar kon nog niet in de buurt komen van de actieradius van die auto’s. Met de Leaf e+, die dankzij een accupakket van 62 kWh in theorie 385 km ver komt, probeert Nissan dat recht te zetten.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Kia E-Soul - Nissan Leaf+ - Tesla Model 3 Standard Range Plus - Triotest

Nog één keer volop voordeel

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Kia E-Soul - Nissan Leaf+ - Tesla Model 3 Standard Range Plus - Triotest

Nog één keer volop voordeel

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Gerelateerde forumtopics