Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2021) #2

autoreview

Kia e-Niro
Kia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-Niro

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste eigen elektrische kilometers

  • 40.000 km

Na enkele jaren een Hyundai Ioniq geleast te hebben en een tijdje weer een benzine auto gereden te hebben, nu besloten om privé een elektrische auto aan te schaffen. De e-Niro’s zijn met 20.000-22.000 euro enigszins betaalbaar geworden, niet heel goedkoop, maar betaalbaar en het comfort is ook wat waard.

Dus heb ik nu sinds een paar weken een e-Niro uit 2021 met een 64kWh batterij, mijn eerste eigen elektrische auto. Ik rij jaarlijks zo’n 10.000 kilometer en de auto had bij aanschaf 40.000 km op de teller. Ik heb er nu ongeveer 1200 km mee gereden en weet inmiddels dat ik met een volgeladen batterij gemakkelijk 440 kilometer haal, wat echt ruim voldoende is.

De auto biedt dus een prima actieradius, want hij is ook vrij zuinig met een verbruik van 15/16 kWh op 100km gemiddeld.

Wat ik top vind..
- Van de app tot de adaptieve cruisecontrol, alles werkt redelijk intuïtief.
- Met de grote 64 kWh batterij kom je in de winter zeker 400 kilometer ver, en in de zomer boven de 450 km.
- Het voelt echt goed om minder CO₂ uit te stoten en lokaal helemaal geen uitlaatgassen.

Minder...
- De rijstrookassistent is soms irritant en grijpt te snel in, zeker als je op 'auto te gast' fietsvriendelijke wegen rijdt.
- De auto heeft typisch Koreaanse ding-dongs die ik liever uitschakel.
- Een kleine frunk was handig geweest, al was het maar voor kabels.


Techniek
- Via de app of auto zelf kun je de auto voorverwarmen of ontdooien.
- CarPlay is zo veel handiger dan de ingebouwde software.
- Adaptieve cruisecontrol is ideaal op de snelweg, maar kan in de file irritant zijn, als er auto's voor je duiken omdat de auto een vrij groot gat laat vallen.

Mythes over elektrische auto’s
Er doen zoveel rare verhalen de ronde: “Ze vliegen in brand”, “Ze zijn slecht voor het milieu”, “Ze kosten meer in onderhoud”. Het is nu een paar jaar geleden dat het heel erg was, maar nog steeds komen vrienden en kennissen met hele vreemde verhalen aanzetten. Ik kan ze nu laten zien dat het allemaal wel meevalt in de praktijk.

Thuisladen
Omdat ik niet thuis kan laden doe ik het gewoon op straat. In nood kan ik wel een verlengsnoer uitrollen, maar dat doe ik liever niet.

Openbare laadpalen
Ik verwacht vrijwel nooit te hoeven snelladen, de batterij is groot zat voor Nederland. En je kunt vaak op je bestemming wel aan de laadpaal. De snellaadcapaciteit is voor ons snel genoeg, maar niet te vergelijken met een Ionic 5 of een EV6.

Conclusie
De e-Niro is een topauto voor wie zuinig, comfortabel en milieubewust wil rijden. Ik ben voorlopig blij met mijn keuze en rij nu nog een extra rondje omdat het zo lekker rijdt.

Saai is goed!

  • 42.500 km

Tja, wat moet ik er van zeggen, de auto bevalt prima en alles werkt zoals verwacht. In dat opzicht dus geen clickbait titels die probleempjes opblazen tot olifant proporties.

Het rijgedrag van de auto is ook zoals verwacht, geen uitbundige bochtenridder, maar ook geen zijige deining op snelwegen. Gewoon voorspelbaar en daarmee misschien een beetje saai, maar saai is goed voor een auto als de e-Niro. Als ik niet saai wilde hebben, had ik wel een ander type auto gekocht.

Kortom, nog steeds erg tevreden met de aankoop.

Snelladen bij Fastned

  • 43.000 km

Afgelopen weekend naar Gent geweest, en hoewel je in de stad zelf prima kunt laden heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens bij FastNed te laden. App geïnstalleerd en betalingsmethode aangemaakt, in de app kun je vervolgens Autocharge aanzetten. Daarna een keer de auto inpluggen en met de app verifiëren.

Met Autocharge herkent Fastned aan de hand van de VIN de auto. Je plugt de stekker in en de laadsessie start automatisch, zonder dat je de app hoeft te gebruiken.

Het werkte in één keer en maakte de ervaring echt compleet. Ik verwacht niet veel te hoeven snelladen, maar voor mijn partner is het een prettig gevoel dat ze alleen maar hoeft in te pluggen bij een Fastned station als ze een keer wat verder moet rijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.