Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2021) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | e-Niro 64kWh ExecutiveLine |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2021 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
| KM-stand laatst | 40.000 km |
Mijn eerste eigen elektrische kilometers
- 40.000 km
Na enkele jaren een Hyundai Ioniq geleast te hebben en een tijdje weer een benzine auto gereden te hebben, nu besloten om privé een elektrische auto aan te schaffen. De e-Niro’s zijn met 20.000-22.000 euro enigszins betaalbaar geworden, niet heel goedkoop, maar betaalbaar en het comfort is ook wat waard.
Dus heb ik nu sinds een paar weken een e-Niro uit 2021 met een 64kWh – mijn eerste eigen elektrische auto. Ik leg jaarlijks zo’n 10.000 kilometer af en de auto bij aanschaf 40.000 kilometer op de teller staan. Heb er nu ongeveer 1200 km mee gereden en weet inmiddels dat ik met een volgeladen batterij gemakkelijk 440 kilometer rij, wat echt ruim voldoende is.
De auto biedt dus een prima actieradius want hij is ook vrij zuinig met 15/16 kWh gemiddeld.
Wat ik goed vind.
- Uitrusting: Van de app tot de adaptieve cruisecontrol, alles werkt redelijk intuïtief.
- Actieradius: Met deze batterij kom je in de winter zeker 400 kilometer ver, en in de zomer boven de 450 km.
- Milieu en klimaat: Het voelt goed om minder CO₂ uit te stoten en lokaal helemaal niks.
Wat valt tegen?
- Rijstrookassistentie: Deze zijn soms irritant en onnodig ingrijpend, zeker als je op 'auto te gast' fietsvriendelijke wegen rijdt.
- Waarschuwingsgeluiden De auto heeft typisch Koreaanse ding-dongs die ik liever uitschakel.
- Geen frunk: Een kleine frunk in de neus had handig geweest, al was het maar voor kabels.
Techniek
- Voorruitverwarming: Via de app of auto zelf kan ik de auto voorverwarmen of ontdooien.
- Android Auto of CarPlay: Veel betere software voor navigatie, muziek en telefoontjes.
- Efficiëntie-tracking: De app houdt precies bij hoe zuinig ik rij.
- Adaptieve cruisecontrol: Ideaal op de snelweg, maar kan in de file irritant zijn, als er auto's voor je duiken.
Mythes over elektrische auto’s
Er doen zoveel rare verhalen de ronde: “Ze vliegen in brand”, “Ze zijn slecht voor het milieu”, “Ze kosten meer in onderhoud”. Het is minder dan een paar jaar geleden, maar nog steeds komen vrienden en kennissen met hele vreemde verhalen aanzetten. Ik kan ze hopelijk nu laten zien dat het allemaal wel meevalt in de praktijk.
Thuisladen
Omdat ik niet thuis kan laden doe ik het gewoon op straat. In nood kan ik wel een verlengsnoer uitrollen, maar dat doe ik liever niet.
Openbare laadpalen
Ik verwacht vrijwel nooit te hoeven snelladen, de batterij is groot zat voor Nederland. En je kunt vaak op je bestemming wel aan de laadpaal. De snellaadcapaciteit is voor ons snel genoeg, maar niet te vergelijken met een Ionic 5 of een EV6.
Conclusie
De KIA e-Niro is een topauto voor wie zuinig, comfortabel en milieubewust wil rijden. Ik ben blij met mijn keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine | 18 inch | Camera | Trekhaak! |
- 2019
- 96.349 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Navigatie | Adaptieve Cruise Control | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren achter
- 2021
- 73.350 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine | PANO | ADAPTIVE CRUISE CONTROL | CAMERA |
- 2021
- 107.539 km



Lezersreacties (0)
Reageren