Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Niro 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5.400 km |
KM-stand laatst | 79.083 km |
Eerste week
- 6.275 km
Een week in bezit en tijd voor een review. Deze auto was als demo actief bij Huiskes in Oss. Door een uitermate prettige manier van handelen daar de CLS aan verkocht en vanaf eind oktober tot 23 januari zitten wachten op deze rode Kia e-Niro.
Allereerst is het een fijne auto om te rijden. Gewoon een normale auto in gebruik en in gemak. Alles zit waar je het verwacht en niet één touchscreen en verder niets maar gewoon knopjes en normale schermen.
Daarbij komt een mooi groot touchscreen voor navigatie, media en EV-informatie. Waarbij er opeens enorm veel mogelijkheden opengaan voor instellingen van de e-Niro. Het is een Executive uitvoering met lekker veel fijne opties die divers kunnen worden ingesteld.
Komende uit een Mercedes CLS was de stoel de grootste uitdaging. Die is prima op orde met als kleine kanttekening de lengte van de zitting. Door de juiste kantelstand te kiezen wordt dat gecompenseerd. Daardoor een comfortabele stoel waar ik uren mee kan rijden zonder vermoeid te raken.
Het rijden zelf is zeer aangenaam waarbij alleen verkeersdrempels echt beleid vragen. Even snel nemen leidt tot een stuiterende auto en vliegt alles door de auto. Dat vergde wat aanpassing.
Als verstokte dieselaar was ik wat beducht op veel minder reikwijdte dan de WLTP norm. Dat valt reuze mee. Het is nu rond het vriespunt en het bereik zit tussen de 390 en 410 km. Het maximum is 455km volgens Kia en dat zou in de zomer haalbaar moeten zijn bij verantwoord rijden.
Dan het geluid van de JBL-speakers. Fenomenaal! Een genot om muziek te luisteren en maakt iedere rit een moment om bij te komen. De lane assist doet het goed en de adaptieve cruise control maakt alles nog meer ontspannen. Hoewel de stand met de minste afstand tot je voorligger oplettendheid vraagt. Twee keer een alarm gekregen om zelf te remmen. Dat is iets wat ik niet had verwacht.
Dan het laden, aan de paal bij op de oprit en het laden start, gepland via de UVO-app, om 23:00 tegen daltarief. In de ochtend is de auto verwarmd en je rijdt comfortabel naar je werk. Hoewel de auto in 6 uur laadt duurt het tanken maar 2 x 30 seconden, stekker erin en pas voor de lader. In de ochtend stekker eruit en gaan. Met de UVO-app kan je het proces volgen van het laden. Is grappig dat dit allemaal kan, je kan dan ook nog even verwarming of airco regelen.
Al met al de eerste week zeer tevreden en blij met de overstap.
Electrisch en de kou
- 7.210 km
Auto 3 weken in bezit en toen brak de koude uit. Vorst tot -12c en dan wordt het interessant met betrekking tot de impact op het bereik. Aan de elektra valt het enorm mee, bereik van 365km in de eco-stand. Dankzij de warmtepomp is de terugval minder dan als de elektra niet is aangesloten.
Het rijden blijft me positief verrassen, wel een spannend moment gehad door met een te lege accu weg te rijden. Hiermee geleerd dat je niet kan vertrouwen op de navigatie waarop de laadstations vermeld staan. Uiteindelijk met een app van mijn energieleverancier op tijd kunnen laden met een snellader.
De adaptieve cruisecontrol werkt soms verwarrend waardoor je soms te snel een wachtrij voor een stoplicht inrijdt. Dan gaan alle alarmbellen af voor een noodingreep. Is ook een kwestie van wennen en leren. Wel geleerd dat dit komt door het eigen rijgedrag.
Al met al fijne auto en nu eens een periode kilometers draaien.
Bijna 10.000 km zelf gereden
- 14.846 km
We gaan richting 10.000 km gereden. De auto wordt met het wat warmere weer een stuk zuiniger. Ik rij nu 440km met een volle accu en dat vind ik een mooi gegeven.
Ik ben nog steeds onder de indruk van het comfort en het gemak. Minder ben ik te spreken over de verrekening van de elektra thuis. Staat helemaal los van de Kia maar is wel iets dat vervelend is. Nu worden we thuis belast en betaal ik zakelijk en krijg ik zakelijk de inkoop van de stroom teruggestort. Slordig en kost weer tijd. Terwijl benzine tanken altijd goed gaat.
De adaptieve cruise control blijft opletten en is niet te vergelijken met die van zeg Mercedes of Audi. Het is gewoon altijd opletten geblazen. Vooral op de provinciale wegen. Boven de 50km/uur lijkt het alsof de auto denkt dat er geen stilstaande auto’s kunnen zijn bij verkeerslichten op rood.
Bij de beurt (nog 6000km) wordt dit wellicht met een upgrade opgelost.
Op naar 30,000km
- 29.637 km
Bijna 11 maanden in bezet (morgen 11 maanden) en nu zelf 25.000 kilometer gereden in deze voormalige demo-auto.
De e-Niro bevalt nog steeds uitstekend. Het verbruik is nu 16.0 kw/h. Daar zit de winter van dit jaar bij net als de zomer. De temperatuur is leidend, vooral zodra de temperatuur onder de 10c zakt neemt het verbruik toe. Meer dan met de hitte boven de 25c.
De kleine beurt kostte me wel € 75,00! En daarvoor wordt die nog gewassen ook. Zo'n verschil had ik niet verwacht. Erg prettige bijkomstigheid en tevens vraag ik me af hoe garage bedrijven nog rendabel kunnen blijven straks?
Het enige echt negatieve punt is de adaptieve cruise control. Reageert te laat bij stilstaand verkeer en houdt tijdens het rijden eigenlijk altijd teveel afstand. Hele dubbele conclusie voor één en dezelfde extra. Je moet zelf echt opletten op stilstaand verkeer, al kom je met 50 km/u aan in een stad. Als je de gevoeligheid op maximale afstand zet gaat het vrijwel altijd goed, alleen dan heb je altijd invoegers die gebruik maken van de tientallen meters afstand op je voorligger. Ook sta je dan een meter of 3 van de auto voor je bij stilstand. Als iedereen een e-Niro zou rijden wordt het overal een chaos bij stoplichten om 10 auto's dan de ruimte van 15 auto's gaan innemen. Slordig en niet nodig met de huidige stand van de techniek.
Edoch, er is mee te leven als je er op anticipeert.
Ik blijf overall erg tevreden over de e-Niro want het rijdt goed, laadt vlot, zit prima en biedt zo'n beetje alle extra's die je wilt hebben in een auto tegenwoordig. Het uiterlijk is niet het meest mooie, maar daar tegenover staat dat je mooi opgaat in de massa. In mijn wereld waarin ik werk een prima eigenschap. Terwijl je binnen geniet van de JBL geluidsinstallatie op de leren stoelen met verwarming of eventueel koeling.
Ik rij er nog even mee door, de auto haalt nog ruim 450 km bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden en ik voorzie dat een EV6 deze auto wel eens zou kunnen gaan opvolgen. Maar, dat duurt nog minimaal een jaar.
De grote beurt, 33,950
- 33.950 km
De eerste grote beurt. Bij mijn vorige auto's altijd een factuur tussen de € 750,00 (MB E300Dh) en € 1.500,00 (Volvo/Audi). Wat zou me te wachten staan?
Allereerst de tijd die nodig is. Een grote beurt vergt tussen de 1 a 2 uur. Voornamelijk afhankelijk van het al dan niet vervangen van de remblokken. Dat kan dan ook de prijs laten stijgen. Groot voordeel, er is geen huurauto nodig. Ik ben lekker gaan wandelen en had afgesproken om 08:00.
Keurig op tijd geholpen en na een kop koffie naar buiten. Ik vermoedde dat ik vanaf 09:00 terug moest zijn dus rond 08:45 terug naar de dealer. Om 08:50 zag ik mij e-Niro in de naastgelegen wasstraat staan! Die was dus al klaar.
De kosten bedroegen € 225,00 inclusief de BTW. Qua bedrag laag. Voor een uurtje werk wellicht toch hoog? Ik ben er in ieder geval blij mee want dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wat er is gebeurd voor dat geld? Geen idee maar dat de kosten zo hard dalen is weer eens mooi meegenomen.
Qua rijden ook veel meer gebruik gemaakt van de grootlicht-assistentie. Ook weer zo'n fijne gadget die in de Executive-Line zit. Al met al na een jaar dik tevreden (omdat ik nu aan de niet snel genoeg reagerende adaptieve cruise control gewend ben geen geklaag, maar het moet bij een volgende auto beter werken). Dat blijft het enige echte punt van kritiek.
Over de 50.000
- 55.438 km
De angst bij elektrische auto’s is de duurzaamheid van de accu. En dan bedoel ik niet de wijze waarop gefabriceerd maar de tijd dat de accu goed functioneert.
De afgelopen maanden heb ik een langere range dan ooit daarvoor. Vorig jaar was de zomer minder heet en gebruikte ik de airco mondjesmaat. Nu was het regelmatig bloedheet buiten. Maar ik heb wat slimme dingen gedaan.
Allereerst de auto alleen nog maar parkeren in parkeergarages. Het liefste ondergronds. Dan werkt ARKO vaak prima want je rijdt koel weg en is de AIRCO niet nodig. Rustig rijden, de standaard snelheid is van 110 naar 104 gegaan.
De laatste, kies voor de kortste route van de Kia Navigatie en niet de snelste. Levert meestal 5 tot 10 minuten meer reistijd op maar ook een meer ontspannen en mooiere rit.
Hiermee haal ik de hele zomerperiode al meer dan 460km. Tot een keer 490km.
De link naar de accu is dat ik nog geen terugval bespeur na de 50.000 eigen gebruik van de e-Niro. Nog steeds tevreden en nog steeds oppassen met de adaptieve cruise control. Dat blijf het enige smetje op het blazoen.
Tweede grote beurt
- 64.500 km
En jawel, tweede grote beurt. Inclusief huurauto en nieuwe mattenset moest ik maar even € 230,00 aftikken. Inclusief de BTW. Echt zo voordelig dat ik er nog niet aan kan wennen.
Software foutje met raambediening opgelost en nog steeds geen nieuwe remblokken. Het regenereren met de flippers maakt dat de remmen vrijwel niet slijten.
In december naar Oostenrijk voor skivakantie. Dat wordt spannend voor de relatie rijden, koude en laden. Abonnementje genomen va Kia Charge zodat laden bij Ionity tegen lager tarief kan. De volgende update volgt in januari. Kijken of ik dan nog steeds zo positief ben.
De wintersport in Oostenrijk
- 73.700 km
De eerste vakantie ervaring met de e-Niro is redelijk positief. We hebben altijd kunnen laden onderweg. Één keer een minuut gewacht op een plek. Een aardige EV6 rijder bood meteen zijn plek aan toen we aankwamen rijden.
Het bereik van de e-Niro is prima. Maar de laadcapaciteit is te langzaam. We kwamen op maximaal 56kwu. En dan duurt het lang, heel lang… Mijn zoon reed in een Tesla model 3. Minder rijbereik maar die laadt zoveel sneller dat hij ruim een uur eerder thuis was.
De “laadpauzes” van tenminste 45 minuten tot een uur zijn best lang. Terwijl 20 minuten pauzes prima zijn. De ABRP-app plande kortere laadsessies aan om door te kunnen. In de praktijk duurden de pauzes 20 tot 30 minuten langer door de langzamere capaciteit.
Mijn conclusie is dat elektrisch op vakantie te doen is maar dat 1.000 kilometer op een dag het maximum is. We hebben er 13 uur over gedaan. Daar reed ik op fossiel dik 1.300 kilometer in.
Verbruik tijdens de wintersport tot en met 30 december was 17,6kw/100km. Door de bizarre warmte van 19 graden daalde het naar 16,7kw/100km. Het verbruik sinds ik de e-Niro heb is nu 15,7kw/100km. Prima score! De noodzaak van afbouwen fossiel is nu wel heel zichtbaar geworden. Blij met deze switch want je kan comfortabel blijven rijden zonder fossiele brandstof.
Ik vermoed dat een Ioniq 5/6 of EV6 een mooi alternatief wordt voor de e-Niro als de tijd daar is. Meer bereik en sneller laden maakt het een stuk prettiger. Maar de 8% is er nog 2 jaar. Kijken hoelang de ratio het van de emotie wint…
Einde e-Niro
- 79.083 km
En de emotie won, dankzij Elon Musk. Hij besloot de Y Long Range € 12.000,00 in prijs te verlagen. Terwijl daar net goede verbeteringen zijn doorgevoerd.
De Kia kon ik bij mijn fijne dealer in Oss, Kia dealer Huiskes, tegen een eerlijke prijs verkopen. Dat had mijn voorkeur want deze garage heeft mij altijd perfect geholpen.
Het verbruik is bij mij over circa 74.000 kilometer uitgekomen op 15,7 per 100km.
Zoek je een goed onderhouden e-Niro met trekhaak en bijna nieuwe all seasons voor dan zou ik daar de website in de gaten houden.
Deze auto is mij beter bevallen dan ik ooit had verwacht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Navigatie | Climate control | Apple Carplay/Android Auto
- 2021
- 77.078 km

Kia Niro EV DYNAMICPLUSLINE 64.8 KWH 3-FASE | Trekhaak | Nw. Model | Dealeronderhouden
- 2022
- 76.031 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Navigatie | Dealeronderhouden
- 2020
- 64.149 km