Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Niro 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Nieuwe ervaring
- 1.300 km
Eind september zou de leasetermijn van mijn Citroen C4 Grand Picasso diesel aflopen. Ik kreeg de keuze; of doorrijden met de Citroen, of kiezen voor een 100% elektrische auto.
De afweging
Ik heb er lang over nagedacht. In het pre-Corona tijdperk reed ik regelmatig naar lange afstanden in Nederland en België. Door het thuiswerken is dat nu niet meer en kreeg ik ook wel het idee dat het in de toekomst ook anders zou worden. Ik vond het tijd om bewust na te denken over vervoer en niet zomaar voor alles de auto te pakken. Wat als mijn actieradius minder zou zijn, hoe zou ik dat doen? Meer de trein pakken voor de lange afstanden, bewust rekening houden met laden onderweg waardoor ik nog wat mails kon doen e.d. Kortom, ik vond het eigenlijk wel een uitdaging om elektrisch te gaan rijden. Ten eerste vanwege het milieu aspect, maar zeker ook vanwege de lage bijtelling (8 versus 22).
Tsja, en dan kijken wat er zoal te leasen is. Dat viel nog best tegen. Ik heb 3 kinderen waarvan 2 bijna volwassen. Die rijden niet meer zo vaak mee dus een OV-bus als de Grand Picasso is niet meer nodig. Maar autovakanties en toch ook de kinderen maakte dat ik ruimte zocht, betrouwbaar, liefst wat hogere zit en maximaal mogelijke actieradius.
De ID3/4 van VW was er nog niet, de Kona vond ik te klein en Tesla te protserig. De keuze was redelijk snel gemaakt, het zou de Kia e-Niro worden. De proefrit was overtuigend; mooie auto en wat reed het strak, snel en wat een rust!
De Kia nog redelijk snel geleverd gekregen maar ja, veel rijden is er niet bij dus tussen oktober en nu nog maar 1300 km op de teller gezet. Ik vind het daarom nog te vroeg om rij ervaringen te delen maar kan al wel de eerste indrukken geven:
Actieradius:
Lijkt overeen te komen met wat men belooft; ongeveer 460km. Ik rij veel in de eco stand en dat gaat prima.
Uiterlijk:
Ik vind de auto er best stoer uit zien, er staat veel auto. Zeker in de donkerblauwe kleur.
Interieur:
Ik moet zeggen, dit is best wel heel goed. Gelukkig een gewoon dashboard, en niet 2 schermpjes zoals in de ID3. Alles functioneert als in een brandstofauto en ik vind dat het ook zo moet zijn. Dashboard is onafhankelijk van aandrijving toch? Begrijp niet zo dat alles opeens opnieuw uitgevonden moet worden terwijl een dashboard en niet voor niets zo uitziet. Voor alles worden mooie materialen gebruikt. Beter dan in de Picasso!
Uitrusting:
Ik rij de Executive uitvoering en die is afgeladen met spullen en prullen. Er zitten allerlei rijhulpjes op, achteruitkijkcamera, lederen bekleding, stuurverwarming, stoelverwarming en -koeling, een draaiknop voor de rijrichting etc etc. Vreemde is echter dat automatisch inparkeren er niet op zit, terwijl mijn Picasso dit wel had.
Rij hulpen:
Hier word ik echt gek van, sorry.
Als je niet netjes binnen de lijntjes rijdt gaat er een piep of wordt er aan het stuur getrokken. Ik vind dit zeer storend maar je kan het niet standaard uitzetten. Bij iedere rit moet je opnieuw een knop indrukken.
De parkeersensoren voor werken alleen als je eerst achteruit hebt gereden, of als je een knop indrukt. Ze staan dus niet standaard aan. Ben er al mee bij de garage geweest maar dit is normaal en kan niet worden aangepast. Echt opletten dus!
Als er iemand in je dode hoek zit en je doet je richtingaanwijzer aan, gaan er allemaal piepjes af. Dit is al best irritant omdat ik ook aan het rode lampje in de buitenspiegel best wel kan zien of er iemand zit. Maar des te irritanter is het bij 2 stroken voor links/rechts af. Je rijdt dus met iemand anders naast je richting de afslag, terwijl de Kia het uitpiept van ellende dat er iemand naast je rijdt.
De ruimte:
Deze valt tegen, eerlijk gezegd. Het geheel voelt wat donker aan maar dat komt ook omdat ik uit een glazen flatgebouw van de Picasso kom. Is dus wat lastig vergelijken. Maar een weekendje weg is toch best snel passen en meten in de achterbak en de ruimte op de achterbank houdt niet echt over. Voorin is het prima uit te houden!
Het rijden:
Was een openbaring is elektrisch rijden toch. Je zoeft vooruit, je hoeft niet meer te schakelen, je hoort enkel de rijwind en de banden en het comfort is echt goed. De auto rijdt wat stugger dan de Picasso, maar ja dat is ook bijna niet te vergelijken.
Mijn vrouw wordt wel sneller misselijk in de Kia. Dit kan te maken hebben met de remregeneratie. Zodra je het “gas”pedaal loslaat remt de auto zelf af. Hier kan je redelijk misselijk van worden. Gelukkig kan je dit instellen.
Opladen:
Het opladen gaat eenvoudig; kabel in de auto, kabel aan de paal, pasje ervoor houden en laden maar. In de app kan je zien hoever de auto opgeladen is, echt leuk om te zien!
Betrouwbaarheid:
Met de Picasso heb ik de nodige problemen gehad, zie mijn vorige review. Dit was ook een van de redenen om te kijken naar een Aziatische auto, die als zeer betrouwbaar te boek staan. Helaas….”as we speak” staat de auto in de garage.
Het lukte niet meer om de auto op te laden. Zodra ik de kabel erin deed en pasje aanbood sloeg de laadpaal af, of gaf het signaal dat de auto vol was. Terwijl ik op de app zag dat er niets bijgeladen was. Verschillende laadpalen geprobeerd maar overal hetzelfde. Omdat de auto bijna leeg was en ik weg moest de noodhulp van Kia gebeld. Hij wist te vertellen dat het soms gebeurde door een software fout en techniek die nog niet genoeg uitontwikkeld was. Hij zei dat een fastned lader wel zou kunnen werken. En verdomd, het werkte! Toch maar even naar Kia gereden en ook daar klapte de laadpaal eruit. Het bleek dat de charger kapot was en deze moest worden vervangen. De garage gaf aan dat dit vaker voor kwam.
En dus staat de Kia met 1300km al kapot bij de garage. Geeft niet heel veel vertrouwen moet ik zeggen maar we gaan het zien. Ik zal mijn ervaringen verder delen als er wat meer kilometers op staan.
Een jaar verder
- 7.500 km
Inmiddels zijn we een jaar en een eerste onderhoudsbeurt verder.
De ervaring tot nu toe qua rijden is dat het allemaal eenvoudig gaat qua rijden, maar er zit echt nul emotie in. Alles werkt, alles rijdt, maar het rijgedrag is doods, zeker vergeleken bij mijn vorige auto's. Maar daar heb ik de auto niet voor uitgekozen. Dat was voor het elektrisch rijden.
Ik heb dit nu ook een jaar mogen ervaren en ik moet zeggen dat ik het vervelender vind dan gedacht. Met name het vinden van oplaadpunten bij lange ritten onderweg vind ik lastig. Paar keer naar Groningen en Duitsland gereden waarbij er op het eindpunt geen oplaadpunt is. Dan moet je dus gaan zoeken naar snelladers langs de snelweg, dan hoop je maar dat daar plaats is, het kost je extra tijd e.d. Volgende week naar Duitsland maar pak nu de trein omdat ik bang ben niet op tijd een oplaadpunt te kunnen vinden. Nee, echt overtuigd ben ik nog niet maar dat heeft meer met de infrastructuur dan met de auto zelf te maken.
Volgende auto wordt dus geen volledig elektrische auto maar een hybride bijvoorbeeld.
Auto is net voor een beurt geweest waarbij ook de navigatie is geüpgrade. Waardeloze upgrade omdat de wegen inmiddels aangepast zijn (dus maar weer over op Google Maps) en de kleur van het middenscherm is aangepast. Alle icoontjes en letters zijn nu roze/paars van kleur ipv wit. Aangegeven bij de dealer dat ik weer de witte letters wil en dat ik niet heb gevraagd om deze kermis maar daar werd ik bijna voor gek verklaard. Meneer, u bent de enige, dit is uitgebreid getest met duizenden mensen en die zijn allemaal blij. Dat kan wel zijn, maar ik ben de klant en ik ben niet blij. Geef in ieder geval een keuze maar die is er niet. Dus nu verplicht rondrijden met een kermis aan boord.
Wat verder echt irritant aan het worden is, zijn de hulpsystemen. Wat een betuttelende auto is dit. Als je bijvoorbeeld voorgesorteerd bent voor afslaand verkeer met 2 banen, dan krijg je een continue piep te horen omdat de Niro een andere auto ziet in de dode hoek. Ja klopt, die andere auto wil ook graag afslaan. Als je even over een streep gaat wordt er een ruk aan je stuur gegeven en gaan er alarmen af wat mij weer laat schrikken.
De ruimte houdt nog steeds niet over. Weekendjes weg zijn een legpuzzel terwijl de auto best groot lijkt.
Misschien allemaal pietluttig, maar ik ben graag in controle over wat er met mijn auto gebeurt en hoe ik rij (ik rijd heel netjes). Maar het belerende van de auto en van de dealer staan mij tegen. Volgende auto is weer Frans, met hopelijk wat minder rijhulpsystemen en een dealer die je begrijpt.
Ingeleverd
- 21.000 km
Vanwege einde dienstverband de Kia 31 oktober ingeleverd en geen moment naar terugverlangd. De Niro en ik waren geen match helaas. De santenkraam aan piepjes, rukken aan het stuur, de onlogische indeling van het centrale scherm, de kleine bagageruimte en het hobbelige weggedrag konden me niet bekoren. Wat wel heel fijn was waren de fysieke knoppen in het dashboard voor muziek en verwarming en het kunnen linken van de iPhone waardoor ik de navigatie van de Niro niet meer heb gebruikt. Verder is het een super aangeklede auto met stoel/stuurverwarming, alles elektrisch, leder bekleding e.d.
Merk dat ik het elektrisch rijden nog steeds lastig vind, zeker op lange afstanden. In september zijn we naar Frankrijk op vakantie gegaan maar we durfden het niet aan met de Kia. En terecht, de weinige laadpalen die we in Frankrijk hebben gezien hadden wachtende automobilisten erachter. Prima als je daarvoor kiest, maar voor ons met een klein kind is het gewoon niet handig. We hadden de V70 van mijn schoonvader geleend. Niet te vergelijken maar wat een fijne auto is dat zeg. We hadden geen centje pijn maar toen we de auto omgewisseld hadden werd mijn vrouw (weer) misselijk in de Kia. Ik hoor dit van meerdere mensen (niet Kia gerelateerd maar meer vanwege het elektrische rijden). Kan er weinig over vinden op het internet.
Voorlopig met een voorloopauto aan de bak en daarna zien we wel weer maar waarschijnlijk wordt het een gewone station met veel ruimte, wat lager op de weg, goede wegligging en hybride/benzine.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.