Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Niro 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 492 km |
De eerste kilometers
- 492 km
Precies een week geleden was het zover, ik mocht mijn Kia e-Niro ophalen bij de dealer!
Tot vorige week reed ik een Volkswagen Golf 1.6 TDI. Met circa 30 tot 35 duizend kilometer per jaar vond ik het een stap om naar elektrisch rijden te gaan, maar fiscaal heb je momenteel zoveel voordelen dat volledig elektrisch rijden voor mij een goede optie zou zijn. Na wat wikken en wegen tussen verschillende merken ben ik eind februari naar de Kia dealer gegaan met het idee dat ik volgend jaar maart een e-Niro in bezit zou hebben. Bleek via de leasemaatschappij toch allemaal sneller te kunnen dan gedacht, en plots was ik 7 weken later in het bezit van een e-Niro.
Omdat er veel mensen zijn die een elektrische auto overwegen, lijkt het me leuk om mijn ervaringen te delen met jullie. Ik heb nog geen 500 km gereden en daarom wil ik ook nog niet doen alsof ik alles al van de auto en het opladen weet. Het schrijven van deze eerste review is een stok achter de deur dat ik een update zal geven als ik wat meer kilometers heb gereden.
Alvast wat eerste ervaringen:
- Het is algemeen bekend van elektrische auto's, en toch ben je onder de indruk als je er in rijdt: trekt snel op, altijd genoeg vermogen over en een behoorlijk luxe (basis)uitrusting.
- Als je normaal rijdt hoef je vrijwel niet meer te remmen met het rempedaal. Het regeneratieve afremsysteem werkt fantastisch, waardoor je de voetrem nauwelijks gebruikt.
- Door het hoge gewicht van de auto (1700 kg) heeft Kia het onderstel stugger moeten afstellen dan de andere Niro's. Vind ik zelf geen probleem, maar je voelt wel verschil. Nu heb ik zelf ook voor 18" velgen gekozen, wat het nog extra benadrukt.
- De eerste oplaadbeurt van 12% naar 100% bij een 11 kW openbare lader in Utrecht kostte 16,5 uur. 0,88 * 64 kWh / 11kW = ruim 5 uur. Ondanks wat verliezen en inefficiëntie (met name van 80% naar 100%) zou je toch echt denken dat het veel sneller moet kunnen. Nu wijdt ik het voorlopig aan de laadpaal, hierover dus meer in mijn vervolgreview.
- Ik ben nog zoekende met de systemen die in de auto zitten. Op een 50-/60-kmh weg (met witte onderbroken lijnen voor fietsers aan beide zijden van de weg) corrigeert Lane assist als ik uitwijk voor een auto in tegengestelde richting. Dat is best even schrikken als je de correctie van je stuur niet verwacht. Ook adaptieve cruise control is ontspannen rijden, maar bij echte drukte op de snelweg is de auto te druk met fel optrekken en afremmen door invoegende en uitvoegende auto’s. Wellicht is het wennen en een kwestie van de hulpsystemen op de juiste momenten uitzetten. Wordt vervolgd.
Volgende week moet ik voor mijn werk naar Heerlen. Enkele reis Utrecht - Heerlen is 184 kilometer, dus dat wordt meteen een goede test hoe de actieradius is bij veel snelwegkilometers. Ik houd jullie op de hoogte!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Dynamicline | Half LEDER | CARPLAY | CAMERA
- 2022
- 29.745 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Achteruitrijcamera | Adaptieve Cruise Control | Navigatie | Bluetooth |
- 2020
- 70.891 km

Kia Niro ExecutiveLine 64 kWh | Camera | Apple Carplay | Cruise Control | JBL | Leer |
- 2020
- 104.524 km