Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #2

autoreview

Kia e-Niro
Kia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-Niro

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand electrisch

  • 1.500 km

Ik heb mijn Niro PHEV ingeruild voor een e-Niro. Dat kon want ik had (blijkbaar) als een van de eersten uit nieuwsgierigheid gereserveerd. Omdat het electrisch rijden met de PHEV me beter beviel dan met de brandstofmotor en het financieel bottom line niet veel uitmaakte dacht ik : ik moet het maar doen.

Ik kreeg de e-Niro half januari geleverd in Silky Silver in de Executive-line uitvoering. Nu, een kleine maand en 1500 kilometer later, kan ik me alleen maar zeggen dat het me heel goed bevalt !

Het rijden : het lijkt of de electrische variant de 1800 kilo die hij weegt wegtovert, zo licht en handelbaar rijdt hij. Ja, hij trekt snel op, maar het betoverende is de illusie dat het allemaal zonder moeite gaat, ook omdat hij helemaal niet schakelt.

De ondersteunende systemen (rijbaandetectie, adaptive cruise control, dodehoekbewaking etc) : werken prima. De volgende stap moet zijn dat de adaptive cruise control rotondetjes herkent en daarop de snelheid automatisch regelt !

De range : helemaal opgeladen geeft hij nu een range van ca 420 km. Ik begrijp dat dat gebaseerd wordt op je energiegebruik van de laatste 20 ritten en of je de verwarming/airco aanhebt. Voor wie het interesseert : mijn gemiddeld gebruik is nu 18 kwh/100 km ; je kunt ook realtime zien hoeveel stroom de e-Niro verstookt. Gisteren had ik een rit van 160 km heen, 160 km terug, waarvan het grootste gedeelte van de terugrit pal tegen de storm in. Op de heenweg nam de range af met het aantal werkelijk gereden kilometers ; op de terugrit werden er 25 extra kilometers van de range verstookt vanwege de tegenwind. Hoe dan ook, kwam ik thuis met nog ca. 75 kilometers in de tank, dus met een zeer ruime veiligheidsmarge. Dit geeft vertrouwen dat je in Nederland je dagprogramma zonder range-anxiety af kunt werken.

De verwarming : ik heb de auto midden in de winter gekregen – niet de meest gunstige tijd. Het verwarmingssysteem met warmtepomp werkt echter prima : na ca. een kilometer voel je de warme lucht het interieur al binnenstromen. Ook de standkachel met timer werkt prima : voordat je gaat ontbijten zie je een totaal bevroren auto staan, maar als je instapt is hij schoon en warm. Behalve comfortabel is dat ook erg veilig !

Opladen : ik heb thuis nog een 3,7 Kwh laadpunt. Als de e-Niro helemaal leeg is kost het opladen daarmee veel tijd. Echter, zo vaak komt het niet voor dat ik meer dan 200 km op een dag rijd, dus dat de auto de volgende dag misschien niet helemaal opgeladen zou zijn. Ik laat het voorlopig maar zo. Ik heb nu de oplaadlimiet voor normaal gebruik op 80% gezet – dat geeft voor de meeste dagen meer dan voldoende bereik en ik heb het idee dat dat de levensduur van de accu sterk kan verbeteren. Als ik ver weg moet zet ik hem gewoon tijdelijk op 100%. Ik heb ook twee keer een laadsessie bij een laadpaal gedaan, gewoon om het te proberen – dat verliep probleemloos. Het voelt echter prettig hier niet afhankelijk van te zijn.

Wat nog niet helemaal goed gaat of wat ik nog niet helemaal begrijp, is de timer van het laden. Als ik de timer uitzet, gaat de auto gewoon direct laden als je de kabel erin steekt. Als je de vertrektimer aanzet voor de standkachel, gaat hij ook het laden uitstellen naar de nacht, hoewel je dat niet hebt ingesteld.

Conclusie : ik ervaar de e-Niro als een erg comfortabele en volwassen auto waarbij alles met elkaar klopt. Ik ga ervan uit dat hij mijn gunstige verwachtingen omtrent de levensduur van de accu gaat waarmaken !

Enkele toevoegingen en reacties

  • 1.500 km

Enkele aanvullingen n.a.v. de reacties van gisteren :

@Arthur Dent / laden met de timer : de auto doet nu dus voor mijn gevoel iets anders dan op de schermpjes is ingesteld. Misschien dat ik het niet begrijp, misschien is het een software-fout die met een update opgelost moet worden.

@WBVO / app : Nee, de app toont alleen de status van de auto (o.a. accu, range, rittenregistratie). Er schijnt een app in voorbereiding te zijn waarmee je wél dingen in de auto kunt instellen.

@Bommel / verbruik : het gaat zoals je verwacht : laag verbruik in stadsverkeer en op lokale wegen, wat hoger verbruik op de snelweg. De impact van de buitentemperatuur lijkt beperkt : bij een lange rit over de snelweg bij een buitentemperatuur van 0 graden was de impact op de range of het energieverbruik heel beperkt, ik zou zeggen : minder dan 10%. Het verhaal dat je range keldert bij koud weer lijkt dus heel erg mee te vallen.
Wat wel opvalt is dat de auto in de eerste paar minuten veel stroom verbruikt, en dat daarna je gemiddelde stroomverbruik gaat zakken naar een normaal niveau. In feite net als bij een benzineauto waar het starten en opwarmen van de motor brandstof kost. Bij een EV zou je dit niet verwachten, en begrijp ik dit niet ! Hoe dan ook zal de range bij veel korte ritten hierdoor lager uitpakken dan bij één lange rit.
Ik heb nog niet echt hele stukken hard / sportief gereden - ik denk wel dat dat impact op de range zal hebben.

@Supermodel / khw verbruik vs capaciteit : deze som heb ik natuurlijk ook gemaakt. In het begin zoek je erg naar vaste grond onder voeten wat je eigenlijk van de accu mag verwachten, want je weet dat de range die in de folder en in het schermpje staat boterzacht is. Nu ik weet dat 320+ kilometer ook onder ongunstige omstandigheden geen enkel probleem is ben ik behoorlijk gerustgesteld en weet ik dat de auto gewoon gaat leveren wat ik verwacht had en nodig heb.

@Zeebra / co2 per kilometer ICE vs EV : misschien is dat nu zo, echter voor de verbrandingsmotor is dit het eind van de ontwikkeling en voor de EV het startpunt.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.