Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #17

autoreview

Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)
Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee jaar ervaring met de Kia Niro EV 2019

  • 175.000 km

Nadat ik in 2018 een nieuwe ⚡ Hyundai Ionyq Premium in het wit had aangeschaft, volgepropt met subsidies (Vamil, Kia) en zakelijk maar 4% bijtelling (als ik mij goed herinner) en nog een ⛽ gezinsauto erbij heb ik in november 2022 een tweede hands Kia Niro EV 2019 Executive met schuifdak en crème leren interieur gekocht met 95 000 km op de teller.
Hyundai naar privé gebracht die was netto maar € 20 000 in 2018 (ex BTW) en ging voor € 10 000 naar privé. Dat is nu onze tweede auto, nog twee jaar garantie bijgekocht. Garantie periode is voorbij 🤞. Prima tweede auto met nog 225 km van de 250 km over in de zomer na 133 000 km.
Maar de review gaat over de Kia. Was zeven jaar garantie tot 150 000 km is nu 10 jaar geworden. Echter met een huis in Noord-Italië en veel kilometers in De Randstad heb ik er 80 000 aan toegevoegd in twee jaar tijd.
Issues, jazeker. Onder garantie is de motor vervangen bij 100 000 km want een tik. Bekend euvel dus onder garantie. Laadpoort zat vast, ook onder garantie vervangen. Helaas bij 120 000 km een licht roffeltje in de versnellingsbak, zo bleek na vijf keer terug naar de garage. Geen garantie want niet kapot...wel irritant. Sam sam gedaan met de dealer uiteindelijk, lijkt verholpen. Accu degradatie lijkt nihil want 450 wltp in nieuwstaat en nu 430 km in de winter in het scherm. Zo is aandrijving en accu toch in een soort 'zo goed als nieuwstaat'.
Exterieur van de auto: vorm is wat zoutloos, in donkerblauw komen de standaard lichtblauwe accenten van de BEV versies mooi uit. Schuif-kanteldak geniet ik enorm van en gaat zo vaak als kan open. Wel een raam op een kiertje anders klappert het. Cw waarde is 0,29 dat is gemiddeld voor een hogere auto, die als benzine versie is ontworpen.
Het verbruik is gemiddeld zuinig, 15 kw/100 km in de zomer en 17,5 kw/100 in de winter bij 50-50 stad en snelweg. Echte snelweg kilometers zijn nog wel echt eerste generatie BEV: 350 km bij 100% naar 5% in de zomer, zo'n 325 km in winter bij 100 km/uur gemiddelde snelheid. Daarna in de zomer van 5 /10% naar 70% in 30 minuten snelladen en dat is in de winter minimaal 45 minuten (🐌 laden). Dat levert dan weer zo'n 200 - 225 kilometers aan snelweg range op. Dat zorgt ervoor dat wij zo'n 16 a 17 uur rijden over 1350 kilometers naar 🇮🇹. Dat is 🆗, in een dag rijden is te veel van het goede... Laden aan de publieke laadpaal gaat met 30 km/u bijladen dat is 🆗 voor normaal gebruik
Interieur: ruim genoeg voor een gezin met af en toe twee best lange kinderen van 180 & 190cm. Met hondje erbij en bagage kan het net. Kleinere kinderen of samen is ideaal. Ik heb zelf frunk gemonteerd en achterbak vergroot door plastic eruit te halen. In de frunk ligt de 220 volt kabel en de sneeuw sloffen, achterin is er extra ruimte voor twee sporttassen ontstaan.
Comfort: leren stoelen zitten uitstekend, zitting wat kort maar bestuurdersstoel goed verstelbaar ook ondersteuning onder bovenbenen. Stoelverwarming en koeling, stuurverwarming en alleen bestuurder verwarming zijn super. Schuifdak geeft wel windgeruis vanaf 110 km/u, ik ben enige van gezin die er wat last van heeft. Scherm is klein en ouderwets, kabeltje naar 📱 is instabiel en ik heb geen App. Niet van op de hoogte bij aankoop en pas laatst ontdekt dat deze apart bij dealer dient te worden aangevraagd. Inmiddels wordt deze niet meer geleverd en alleen bestaande worden onderhouden. Jammer want op afstand voorverwarmen van de 🚙 of verloop laden inzien kan dus niet eenvoudig... Genoeg afleg ruimte, usb laders, verlichting bij in en uitstappen, auto grootlicht, adaptive cruise control en lane keeping assist. Ook fijn geen verkeersbord herkenning en voetganger 🔊 is uit te zetten, fijn voor de buren wanneer je laat thuiskomt.
Ook achterin stoelverwarming, lekker voor de passagiers in de winter. Vloer is niet heel hoog dus benen zitten in een 🆗 knik.
Ik rij met Continent XL all seasons daarvan is het rolgeluid bij slechter wegdek aanwezig. Ze liggen er al 40 000 km onder en kunnen nog wel een winter mee. Qua wegwerken van oneffenheden of drempels is het goed genoeg.
Beurten zijn iedere 15 000 km variërend van € 90 - € 250. De interval had langer gemogen...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.