Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #15

autoreview

Kia e-Niro
Kia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-NiroKia e-Niro

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst161.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Niro 64kW

  • 161.500 km

In 2022 ben ik van werkgever veranderd, betekende voor mij ook een andere auto. Vlak na mij ging een collega weg die de Kia Niro reed met bouwjaar 2019, hierdoor kon ik de Kia overnemen. Dit was interessant in verband met de 4% bijtelling. Voor mij is het mijn eerste volledig elektrische auto, bijtelling technisch is het wel interessant maar is het ook praktisch ga je je afvragen. Voor mijn werk reis ik veel binnen Nederland, gemiddeld 2 dagen in de week en 250-300km per dag
Ondertussen 2 jaar en 80.000km mee gereden, over 2 maanden mag ik de auto weer inleveren bij leasemaatschappij.

De Kia is voorzien van een 64kW accu en van vele opties, o.a. ACC, stoelverwarming- en koeling en stuurwielverwarming, JBL-geluidsinstallatie e.d.
Ook heb ik een thuislader laten installeren vanuit mijn werkgever/leasemaatschappij. Betreft een 3-fase lader max 11kW.

Bereik en laden
De Kia haalt op dagen met 15+ graden een bereik van 470km volgens boardcomputer, in de praktijk haal ik ongeveer 350-400km. Eén keer heb ik noodgedwongen 400km gereden, maar de accu was ook (bijna) helemaal leeg en kwam ik met een bereik van minder 32km thuis. Thuis aan de lader aangesloten, gaf de auto een laadtijd aan van bijna 24 uur met 3.5kW laden. Dat valt dan vies tegen als je de volgende dag weer op pad moet of als je de auto in de avond een keer nodig hebt.
Bereik met koudere dagen heeft de auto een bereik van ongeveer 300km, wat voor mij betekend dat ik vaak ook bij de klant of op bestemming moet laden om weer thuis te komen zonder onderweg te moeten (snel)laden.
(Snel)laden maak ik helaas ook gebruik van, alleen als het moet. Voor mij voelt het toch als tijdverspilling om 30-45min te laden. Je bent namelijk aan het niksen/wachten tot je weer verder kan rijden.

Rijden en gebruik
Over het rijden kan ik kort zijn. Je weet dat je in een vrij zware auto zit, maar toch gaat het rijden bijzonder goed. Je hoort de Michelin banden wel vrij duidelijk in de auto.
Ik rij de Kia over het algemeen in Nederland, af en toe naar Duitsland of België.
In België heb ik niet hoeven laden omdat ik net voor de grens in Nederland had geladen, daar kan ik niet veel over zeggen. Duitsland ben ik vaker geweest en wat is het daar slecht geregeld met (snel)laden. Veel (snel)laders zijn buiten gebruik of in storing, normale laders zijn vaak bezet. Er zijn in Duitsland wel plekken langs de snelweg met over het algemeen wel voldoende (snel)laders, maar vergeleken met Nederland valt het tegen.

Tegenvallers
Hoewel de auto goed is uitgerust met diverse opties, werkt helaas niet alles.
De Kia is voorzien van onder andere Android auto, wat ik heel normaal heel fijn vind om te gebruiken. Helaas werkt het niet goed in de Kia, de telefoon aansluiten met een kabel gaat goed. Na ongeveer 20-30 min gebruik te hebben gemaakt van Android auto valt het weg en kan je er geen gebruik meer van maken.
Ook is de Kia voorzien van een timer om de auto voor te verwarmen, werkt erg omslachtig waardoor ik er uit frustratie mee stop.


Onderhoud en problemen
De auto gaat regelmatig naar de garage voor onderhoud, over het algemeen is het alleen regulier onderhoud.
Startaccu: Met 100.000km werkte de startaccu niet mee en kwam de ANWB helpen om te starten, de beste monteur kon helaas geen oorzaak vinden van een lege accu. Gelukkig startte de auto en na een rondje gereden te hebben bleef het bij 1 keer.
Elektromotor: Tussen de 110.000 - 115.000km begon de elektromotor een brommend/zoemend geluid te maken en schoot mijn verbruik flink omhoog, van 15-18kW gemiddeld naar 22-23kW gemiddeld. De leasemaatschappij wees mij naar de dealer, zij gaven aan dat het niks ernstigs was en dat ik wel kon doorrijden. Nadat ik nog een melding maakte bij de leasemaatschappij mocht de auto bij de dealer blijven staan en hebben ze de elektromotor gereviseerd. De werkzaamheden hebben ongeveer 1.5 week geduurd, bij het ophalen kreeg ik te horen dat ze de elektromotor hebben gereviseerd.
Sindsdien gaat het weer beter, je gaat je toch afvragen wat de levensduur is van een (kostbare) elektromotor.
Ik vraag mij toch af dat als ik een (occasion ) Kia Niro of een ander elektrische auto zou kopen wat de levensduur van een elektromotor is, wanneer de elektromotor het gaat begeven en wat de bijkomende kosten zullen zijn.
Bij ongeveer 130.000km was de startaccu weer leeg en kwam de ANWB mij helpen met opstarten. Dit keer was het mijn fout, ik liet de kofferbakklep open terwijl ik de auto had uit gezet. En dan schijnt die de accu leeg te trekken, dus de volgende keer de auto aan laten staan als een deur/klep open blijft.

Samenvatting en conclusie
Het is over het algemeen een fijne auto met een goede bereik om in Nederland te gebruiken, als je vaker naar het buitenland gaat en afhankelijk bent van (snel)laders zal het snel tegenvallen. Helaas is het geen topper met (snel)laden, als je thuis kan laden of rondom je huis voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn is het goed te doen. De problemen met de startaccu zijn te overzien en anders redelijk goedkoop te vervangen, als de elektromotor (nogmaals) problemen geeft en vervangen dient te worden dan zullen de kosten anders zijn vermoed ik. Dat geld natuurlijk ook voor een brandstofmotor als die problemen zou geven, maar je verwacht het niet bij een km-stand van 120.000km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.