Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #13

autoreview

Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

mijn eerste EV

  • 68.500 km

Na enig wikken en wegen begin 2019 besloten een EV te kopen. De fiscale voordelen waren hierbij het belangrijkste argument. Een Tesla M3 is natuurlijk de benchmark voor wat betreft aandrijving, maar ik vond de koets niet zo praktisch, achterin weinig ruimte, alles touch niet mijn ding, en het allerbelangrijkst: geen service apparaat. Wij (ons bedrijf) kopen de auto's en vinden dat belangrijk. Daarentegen was er deze praktische Kia met 7 jaar garantie en een steeds sterker wordende kwaliteitsreputatie.
De levertijd van 11 maand was voor ons geen probleem, en Van Mossel leverde de auto zonder verder tussentijds contact precies op tijd af eind november 2019, nog mooi in de 4% tijd.

Het afgelopen jaar de auto flink gebruikt, meest lange afstand naar onze vestiging in Bretagne. Ik heb werkelijk niets aan te merken op de auto, behalve dat ie te langzaam snellaadt. Vandaar dat ie afgelopen november voor het zakelijke gebruik afgelost werd door een Niro PHEV en houden we deze voor privé gebruik.
De DC-laadcurve is gewoonweg niet gunstig, en 's winters haalt ie vaak het max van +/- 80kW pas na een kwartier oid, de zgn coldgate. In de praktijk doe ik over dik 1000km dan 14-15 uur, en dat begint snel te vervelen. Toegeven, het onbetrouwbare Franse netwerk speelt hierin ook mee, maar goed; dat is wel mijn praktijk. Ik denk overigens dat DC laden bij elke 400V auto tegenvalt, de eTron misschien uitgezonderd. Ik stond onlangs naast een Taycan bij Ionity en die 800V maakt écht een verschil.
Een andere punt dat ik wil aanstippen is de prijs van DC laden onderweg, die is het gedurende dit jaar gewoon op ICE-niveau geraakt. Wanneer je veel Ionity moet laden (je hebt niet overal evenveel keus als in NL) is het zelfs nog méér.

Terug naar de auto; deze is in het gebruik gewoon heel handig: snel, goede actieradius, zuinig, praktische indeling, lekker snel warm, uitstekende verlichting, uitstekende rij-assistentie systemen (vooral LFA), bediening intuïtief, redelijk ruim. Geen wonder dat er zo veel verkocht worden, ondanks de toch wel forse prijs.

Het enige zwakke punt is wat mij betreft de genoemde DC laadsnelheid. Dit is echter gebruiker-specifiek. Iemand die alleen thuis laadt heeft hier geen nadeel van. Het 1-fase AC opladen is voor mij dan weer helemaal geen probleem, terwijl dit voor anderen heel goed wel zo zijn kan. Om de 15.000km naar de dealer (verplicht voor garantie) voor een beurt is m.i. meer een verdienmodel dan noodzakelijk.








90,000km

  • 90.000 km

Auto blijft probleemloos. Is de auto voor algemeen en kort gebruik binnen ons gezin en wordt niet meer zakelijk gebruikt. Handig model, probleemloze bediening, goede en praktische binnenruimte. We merken niks van accu-degradatie. Wanneer de 4% bijtelling afgelopen is wordt ie overgeschreven naar privé, ik zie totaal geen aanleiding om dan in te ruilen. Is goede aankoop geweest.

160,000km

  • 160.000 km

Net voor einde garantie (150K) motor en aandrijving onder garantie vernieuwd. Een lichte ratel bij ongeveer 30-40km/h was voldoende om zonder tegensputteren de gehele aandrijflijn te vernieuwen. Dikke pluim dus voor de KIA-service, dat schept vertrouwen om weer bij het merk te kopen.

Verder niets aan de auto op te merken; doet het gewoon zoals ie moet doen. Van enige degeneratie van de batterij is nog niets te merken. Prima auto dus voor allerhande gebruiksdoelen, behalve voor lange Europese reizen vanwege het zeer langzame DC-laden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.