Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021) #4

autoreview

Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)
Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh DynamicPlusLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1.700 km
KM-stand laatst63.109 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap naar EV

  • 1.700 km

Na wat rekenwerk en ons gebruik van de auto onder de loep genomen te hebben kwam ik tot de conclusie dat we voor de lange termijn beter af zouden zijn met een EV.

De cijfers meerdere keren goed naast elkaar gezet, een andere auto kost weer extra geld om aan te schaffen en omdat ik het vooral een rationeel keuze wilde laten zijn heeft dat de boventoon gevoerd. Een PHEV schiet ik qua TCO niet echt mee op, tuurlijk hij is goedkoper in brandstofkosten dan de Focus maar op bijvoorbeeld een Kuga moest ik al snel 15k bij gaan leggen. Dat duurt te lang om terug te verdienen.

Met de subsidie regeling in het achterhoofd gaan kijken of een volledige elektrische auto dan uit kan en bij ons gebruik past. Zonder wegenbelasting en met zonnepanelen verdienen we die een stuk sneller terug. Maar ja, zo heel veel keuze is er nu ook weer niet aan auto’s met een beetje bagageruimte en range. Skoda Enyaq en ID4, moeilijk leverbaar en veelal fors duurder als occasion dan een nieuwe waar je dan weer 8 maanden op zit te wachten. Vooral als je een Enyaq een beetje leuk gaat aankleden gaat het nog behoorlijk in de papieren lopen. De nieuwe Megane E tech dan? 46k volgens onze offerte en dan moest ik hem kopen van papier want ergens een exemplaar bekijken ging nog niet. Op basis van de veelal korte reviews op YouTube was ik niet overtuigd. Kona? Te klein. ID3? Idem.

Eigenlijk was er maar 1 echte keuze, al 3 jaar op de markt en vanaf maart 20 met 3 fase boord lader. De nieuwe modellen mogen 300 hele kilo’s trekken dus met een karretje naar de stort gaat net. En, we hebben ook nog de camper met trekhaak als we verder moeten. Ik heb het natuurlijk over de E Niro. De occasion markt een tijdje in de gaten gehouden, wat komt er te koop en hoe duur is dat. Het bleek dat er door Kia dealers allerlei exemplaren geïmporteerd werden uit andere landen en zeker eind december en in januari kwamen er veel online die vervolgens ook heel snel weer weg waren vanwege de subsidie. Tot er een heel mooi exemplaar online kwam in Sneek. Toch maar de stoute schoenen aan getrokken en diezelfde middag gaan kijken. Een auto uit juli 21 met nog geen 3000 kilometer op de teller voor een mooie prijs (eindelijk gewoon een dealer die inclusief BTW adverteert. ) en die gezien de uitvoering en catalogus prijs in aanmerking komt voor de subsidie op tweedehands voertuigen.

Een Kia Niro ken ik een beetje omdat mijn broertje er 1 heeft als PHEV uitvoering (die een wel erg kleine kofferbak heeft vanwege de batterij) en met elektrische auto’s heb ik wel wat ervaring door de poule auto’s op mijn werk. Toch was ik verrast door hoe goed het nog reed voor een lompe zware auto. De inruil prijs van de Focus lag zo’n 1250 euro hoger dan ik tot op heden als eerste bod gehad had en met de subsidie in het achterhoofd zou dit betekenen dat we de investering in minder dan 2 jaar terug verdienen en onze maandlasten direct een stuk lager zouden worden. Nog los van een onderhoudsbeurt die 150 euro kost in plaats van 500. Dat ‘gokje’ wilde ik wel nemen omdat ik ergens ook verwacht dat de restwaarde beter is van deze auto dan van de Focus over dezelfde periode. De subsidie heeft als voorwaarde dat de auto sowieso 4 jaar op naam moet blijven (anders naar rato terug betalen) dus dat is een mooie stok achter de deur om deze keer wat langer te doen met een auto..

De auto had echter wel een storing welke opgelost moest worden. Lang verhaal kort, is dat ze dit niet voor elkaar kregen en we uiteindelijk een vervangend exemplaar gekocht hebben.

De eerste indrukken

  • 3.300 km

De auto al een goede 1500 kilometer uit kunnen proberen en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Onder de indruk van de rust, de snelheid, het comfort en de fijne rij eigenschappen. Ook ben ik onder de indruk van het voorverwarmen, de verschillende gebruiksprofielen zodat ik met een druk op de knop de instellingen heb (klimaat, navigatie en audio) die ik fijn vindt als mijn vriendin met de auto weg is. Ook onder de indruk van de vele mogelijkheden om de auto naar je wens in te stellen.

In het begin plugden we de auto in de lader elke keer dat we thuis kwamen, maar inmiddels staat ingesteld dat hij tot maximaal 80% volgeladen wordt aan de AC lader (Om de batterij niet teveel te degraderen). Ook pluggen we hem eigenlijk alleen in als hij onder de 40% komt bij thuis komst of als we weten dat we een langere rit gaan maken. Die range anxiety waar iedereen het over heeft heb ik na de eerste rit al geen last meer van gehad. Mijn vriendin kan drie dagen naar haar werk en weer terug op 1 lading van 80%.

De auto is voldoende groot gebleken, wij houden er van om voorbereid op pad te zijn en nemen altijd veel mee onze standaarduitrusting bestaande uit een gevulde luiertas en buggies past zonder issues achterin. We gaan beleven hoe het ons blijft bevallen maar ik wil nooit meer terug naar een ICE.

2500 kilometer verder

  • 4.300 km

Van tevoren was ik bang voor twee dingen:

1: het ontbreken van een trekhaak/trekgewicht. Wij hebben de luxe ook een camper te hebben met een trekhaak. Met een lengte van 7 meter is dat ding niet altijd even wendbaar maar good enough voor ons gebruik. Daarmee mis ik een trekhaak op de normale auto nog niet. Het hangt af van je gebruik of dit voor jou persoonlijk ook geldt. Maar komend van een auto met trekhaak is dit mijn observatie. Voor ons geldt dus dat we wel behoefte hebben aan een auto met trekhaak.
2: De fors kleinere kofferbak dan de 600+ liter van de Focus. Het is een kwestie van slim inpakken en kiezen wat je meeneemt. Wij gaan graag voorbereid op pad maar daarin kunnen we ook keuzes maken. Zo klein als de Corsa F was zou ik voor een gezin nooit meer als primaire auto kopen, maar de Kia is voldoende. Zeker met het idee dat we er toch niet mee op vakantie gaan (Hooguit een kort weekend weg) is het niet zo erg.

Dan de auto, inmiddels maken we iets langere ritten en loopt het verbruik rap terug naar 16kwh per 100. Met een standaard opgeladen auto tot 80% (meer hebben we niet nodig en dit is beter voor de batterij) levert dat 340km aan range op volgens de BC. Nogmaals, ruim voldoende. Opladen gaat met onze Wallbox eigenlijk altijd met 11kwh en dat is echt prima.

De ACC eens goed gebruikt in een file en man wat is dat fijn. Het ding is bij de les, het blijft opletten en soms een beetje eng maar ik krijg langzaam meer vertrouwen in het systeem. Zelfs mijn vriendin begint er aan te wennen en die houdt helemaal niet van systemen die ingrijpen.

Niets te klagen

  • 12.000 km

Een aantal maanden en enkele duizenden kilometers verder is mij duidelijk geworden dat deze auto irritant goed is.

Zelfs als je enorm je best doet iets negatiefs over de auto te zoeken kun je het in ons geval niet vinden. Getuige mijn gemiddelde van 1 auto per jaar word ik vaak rusteloos en ga ik mij irriteren aan ruimte, ontbrekende opties of oplopende kosten. Niets van dit alles bij de Kia. De auto rijdt fijn, is voor ons gebruik echt perfect en brengt ons zonder noemanswaardige kosten overal heen. De eerste kleine beurt a 81 euro staat binnenkort op het programma (Ik ga mijn spaarpot maar eens zoeken) en in die maanden hebben we voor 367 euro aan stroom in het ding geladen. Dat is sinds 1 april (We hadden hem een paar dagen later) en in die kosten zitten ook nog de laadsessies van mijn vader, broertje en oom die ons nog wel eens bezoeken en de PHEV of EV aan de stekker hangen. Ook gaat er nog een bedrag af van zonnepanelen, de laadpaal houdt hier geen rekening mee in het kostenoverzicht. Dat staat in schril contrast met de 400 euro die we gemiddeld per maand in de vorige auto gooiden.

Irritant goed ook, omdat alles zit waar je het zou verwachten, niks piept of kraakt, niks loopt vast of doet moeilijk. Het enige wat ik misschien te zeuren heb zijn de zwarte delen naast het infotainment scherm, waar je stof erg snel op ziet. Nou, poe poe..

Het enige minpuntje wat mijn vriendin betreft en waar ik vaak hartelijk om moet lachen is het dichtgooien van de achterklep. Deze gaat te zwaar volgens haar waardoor we met enige regelmaat een melding van de app krijgen dat niet alle deuren goed dicht zitten. Heb er zelf nooit last van, het ligt volgens haar aan de auto. Doe er je voordeel mee.

Eerste beurt

  • 16.500 km

Na 15.000 kilometer is het volgens Kia nodig de auto naar de dealer te brengen voor een eerste beurt. Naast een aantal checks updaten ze de software van de navigatie. Vanaf aanschaf hebben we een trilling in de auto als we 130/135 rijden op de snelweg. Omdat dit toch nauwelijks gebeurt heb ik er verder geen moeite in gestoken. Dat is bij deze beurt ook verholpen door de banden even te balanceren.

We gingen met een schone auto, na krap een uurtje de deur weer uit voor 74 euro. De beurt is eigenlijk duurder maar omdat ik altijd de ruitenvloeitstof van te voren afvul hebben ze die kosten eraf gehaald. Ik ben nog nooit voor zo weinig geld bij een dealer weggereden na een kleine beurt.

Wel kwam ik erachter dat we in plaats van de afgesproken 3 fasen laadkabel een 1 fasen laadkabel meegekregen hebben bij aanschaf. Hier zijn we even achteraan gegaan want ondanks dat ik het ding 3 keer gebruikt heb wil ik wel krijgen waar ik voor betaald heb.

25000 and counting

  • 25.000 km

Op de dag dat we de auto voor het eerst in anderhalve maand een dag eens niet gebruikt hebben maar weer een update.

Inmiddels rijden we afwisselend elke dag naar ons werk. Ik op dinsdag en vrijdag, mijn vriendin op maandag en woensdag. Dat betekent dat we vooral nog op haar werk laden voor 7ct per kWh en thuis een stuk minder maar ook dat het hard gaat met de kilometers. Met anderhalve maand gaan we voor een grote beurt. Ik hoop van harte dat over the air update ook beschikbaar komt voor deze Kia. Vanaf MY22 kan het namelijk wel.

De auto bevalt nog steeds enorm goed, ik had ooit ingesteld dat de eco stand wel maximale airco had. Dit heb ik inmiddels aangepast naar volledig ECO. Daardoor wordt het iets minder warm in de auto maar is de range merkbaar beter. Niet dat het ons veel uit maakt, maar wel leuk om te merken dat je zo zelf behoorlijk invloed kan uitoefenen op deze zaken. Overigens is het met stoel en stuur verwarming geen issue dat het iets minder warm wordt.

Het verbruik is gemiddeld naar 16,9 gegaan deze winter maar heb al gezien dat het door de wat hogere temperaturen al weer aan het terug lopen is. Ook de banden hebben nog genoeg profiel na 25k kilometers. Ik zal mijn profiel diepte meter er nog eens bij pakken maar de slijt indicatoren zijn nog ver weg.

De grote beurt zou 150 moeten kosten, we gaan het meemaken. De auto heeft nog geen stap fout gezet, geen storingen of foutmeldingen. Deze winter wel gemerkt dat ook in ECO stand de auto behoorlijk power heeft, ik ben een aantal keer over de voorbanden weggegleden bij optrekken of bochten :).

Nog steeds ontzettend blij met de auto, inmiddels ook een 3 fasen laadkabel opgehaald bij de dealer.

Als ik dan lees over beperktere range bij de Stellantis concurrentie, of de slechte voorspelling van de range, dan heeft Kia toch wel echt een voorsprong op dit gebied. Ik ben er blij mee en zo tuffen we nog wel even door met het ding.

30000 kilometers, 1 jaar in bezit

  • 30.000 km

Vandaag de auto voor de grote beurt naar de Kia dealer gebracht. De schade? 267 euro, daarvoor hebben ze:
-Remvloeistof
-Ruitenwissers
-Software update
-Nog wat ander klein grut

uitgevoerd. De 12 volt accu bleek dode cellen te hebben en op zijn eind te lopen. De 12 volt accu is een zwak punt van deze auto's (dat heb ik al vaker gelezen) maar na anderhalf jaar mag dat wat mij betreft eigenlijk niet. De accu is wel vervangen onder garantie. De banden hebben na 30.000 kilometer voor nog iets meer dan 3mm profiel en achter ruim 5. Die vervangen we dus waarschijnlijk bij de volgende beurt.

De auto doet voor de rest niks fout en is verder weinig bijzonders over te melden.

Volgende beurt

  • 42.500 km

Over twee weken gaat de auto voor alweer zijn derde beurt in ons bezit. Na 1 keer klein, en 1 keer groot is het weer tijd voor een kleine beurt.

We hebben tussendoor wel al alle banden vervangen (We konden een heel setje tegen een mooi tarief bemachtigen vanwege ons werk). De achterbanden hadden nog niet gehoeven maar goed, hij stond er toch al en de banden kwamen als set waardoor we alles hebben gedaan. Dat nam wel een vervelende resonatie weg waarvan ik al vermoedde dat die aan de oudere voorbanden lag.

De auto zelf is foutloos, twee weken terug nog een rit gestart met een range van 470k aangegeven waar na 126 snelweg kilometers de resterende range maar 2km verschilde.

Als (eerste) elektrische auto kan ik de Kia E-Niro van harte aanbevelen. Echt ruim voldoende range (we hebben nog nooit snel geladen met het ding) en doet alles wat hij moet doen gewoon goed. T.o.v. onze E-Golf wel minder verfijnd maar dat maakt de rest ruimschoots goed. Het wordt wel een beetje een saaie review zo :)

72,94 euro

  • 44.660 km

Het onderhoud kostte ons 72,94 euro. Dan lach je toch de ballen uit je string? Anyway, de auto gaf vorige week ineens een melding over het bijvullen van de koelvloeistof. De dealer vertelde dat er een terugroepactie voor was en dat het 4 uur kost dit te herstellen maar we konden er prima mee doorrijden. Op 15 november wordt het verholpen.

Foutloos

  • 53.261 km

De review van deze auto wordt een beetje saai. Hij doet het, hij doet het goed en er is niks stuk aan het ding. De terugroepactie is uitgevoerd en we kregen gratis een leenauto mee. Vanwege veranderde werkomstandigheden zal de Kia minder kilometers gaan maken. Toch blijft het naast de Polestar gewoon onze gezinsauto dus de auto zal prima zijn rondjes maken. Het is voor een gezin echt een prima metgezel en ik kan iedereen 100% aanraden deze auto te overwegen als je elektrisch wil gaan. Zeker nu de tweedehands markt wat interessanter aan het worden is voor de particulier met de kleinere beurs.

Saai, en dat is goed

  • 63.109 km

De Kia is nog bij ons en maakt nog steeds zijn rondjes. 10.000 km erbij sinds de laatste update en behalve een kleine onderhoudsbeurt is er niets over te melden. We houden de bandjes goed in de gaten maar die kunnen de winter nog wel mee. Gezien de decadente situatie van 3 auto’s in ons gezin moet de rode Kia eigenlijk verkocht gaan worden zodra de opvolger van de bijtellingsloze leasert bekend is. Maar we willen hem niet weg doen. Ondanks de oersaaie degelijke uitstraling, de rode kleur die we zelf nooit gekozen zouden hebben en het feit dat we deze auto te pas en te onpas uitlenen aan vrienden en familie (de kinderen gaan vaak inclusief auto uit logeren zodat we niet hoeven te hannesen met kinderstoelen) willen we eigenlijk geen afscheid nemen van de Kia.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.