Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Niro 64kWh DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
De eerste indruk
- 3.951 km
Enkele jaren geleden kochten we een Renault Grand Espace omdat ons dat wel handig (en noodzakelijk) leek met 5 kinderen in huis. In deze jaren is de Espace een trouwe reispartner gebleken die ons overal naartoe bracht. In deze jaren bleek echter ook dat de Espace met zeer grote regelmaat op de oprit stond, en nauwelijks van zijn plek kwam.
Als 2e auto hebben we een Kia Picanto die voor 95 van de 100 ritjes volstaat, en dus ook veel meer gebruikt word. Logisch ook gezien het niet geringe verbruik van 1 liter op 7 kilometer voor de Espace, en het verbruik van zo'n 1 liter op 16 kilometer voor de Picanto....
Wellicht vraagt u zich af waarom de Espace niet vaker gebruikt word met zo'n groot gezin, het antwoord is simpel : ons gezin is samengesteld en dat houdt in dat de kinderen niet altijd allemaal 'thuis' zijn en zo komt het voor dat we met z'n 3'en / 5'en of 7'en op stap gaan. Veel ritjes zijn met 3 of 5 personen en die doen we zoveel mogelijk met de Picanto, met als gevolg dat de Espace veel stil stond.
Gevolg hiervan was dat de Espace wat mankementen begon te vertonen die te relateren waren aan het weinige gebruik én de korte ritten die gemaakt werden áls deze gebruikt werd.
Al met al dus reden om te kijken naar een vervanger van de Espace, maar met dien verstande dat 7 zitplaatsen geen eis meer is aangezien veel ritten in de buurt zijn en we dus met 2 auto's kunnen rijden als iedereen mee gaat.
Vorig jaar hebben we 15 zonnepanelen laten plaatsen, en met dat in het achterhoofd werd de interesse gewekt om te kijken naar een andere 'vorm' van autorijden.
Vraag 1 : Elektrisch rijden, past dat bij ons?
Ja, want we rijden veel korte stukken (max 40 km), maar in totaal toch zo'n 20 duizend per jaar dus vanuit gebruikskosten geredeneerd is dat een verstandige keuze.
Vraag 2 : Kopen of (privé) leasen?
Als particulier heb je 2 opties, óf je betaald de auto van je spaargeld, óf je leased een auto privé met een behoorlijke maandelijkse vaste last voor de komende 4 a 5 jaar.
Optie 1 : Occasion kopen
Na aardig wat onderzoek gedaan te hebben op het gebied van een occasion elektrische auto kwamen er een aantal kanshebbers voorbij.
Met een budget van max 25K is de spoeling niet heel dun.
Men neme een E Golf, Nissan Leaf, Mercedes B 250E of Hyundai Ioniq maar komt dan direct tot de conclusie dat het allemaal prima auto's zijn maar met dezelfde beperking : een range van max 250km WLTP.
Wetende dat dat niet realistisch is moet je uitgaan van zo'n 200 km gemiddeld.
Daar kwam nog bij dat al deze auto's geadverteerd worden zonder BTW, en met aftrek van de subsidie a 2K dus we voelden ons ook steeds een beetje "belazerd" als je een advertentie opende.
Optie 2 : Private Lease
Eerst het telraam er maar eens bij gepakt, want private lease staat nou niet direct bekend om zijn 'voordeligheid'.
Maar na een goede, eerlijke vergelijking kwamen we tot de conclusie dat het uiteraard een behoorlijke maandelijkse kostenpost is maar dat daar ook tegenover staat dat je weet waar je aan toe bent.
Daarnaast was de Espace een auto met hoge vaste kosten (zeker omdat ze veel stil stond) en het risico op hoge variabele kosten werd ook ieder jaar groter gezien de leeftijd van zo'n 14 jaar oud.
Onder aan de streep was lease uiteraard duurder, maar een nieuwe auto rijden mag wat kosten van ons.
Nu de financiële risico's in kaart waren gebracht, en we daar geen vervelend gevoel aan over hielden werd het tijd om te gaan bekijken welke auto's in aanmerking kwamen.
Onze eisen :
- range van ruim 350 km
- 2 x zit verhoger en 1 x kinderstoel op de achterbank
- middelhoge instap (want inmiddels ook al 40+ ;-))
- leasebudget max 600 / mnd
Gezien onze goede ervaringen met de picanto, die een zeer trouwe reisgenoot is gebleken in 3 jaar tijd en ruim 60d km was de Kia E Niro nummer 1 op de shortlist. Wetende dat de Hyundai Kona Electric het tweelingzusje daarvan was stond ook die op de lijst. Verder op de lijst de Peugeot E 2008, de Skoda Enyaq en de Mazda MX30.
Al vrij snel vielen de Peugeot (range), de Skoda (prijs) en de Mazda (range+ruimte) af en bleven de 2 Koreanen over.
Na wat rondgebeld en gemaild te hebben (januari 2021) voor allebei de auto's een proefrit geregeld en dus met allebei de auto's een ruim uur gereden. Beide auto's reden heerlijk, de rust aan boord, het altijd aanwezige vermogen, en de gebruikvriendelijkheid was fantastich maar waar de E Niro doorslaggevend was was op het gebied van binnenruimte, en dan met name de ruimte op de achterbank. Dit verschil was zo groot (zoals ik ook al in diverse tests gelezen en gezien had) dat dit, naast het ons meer aansprekende design van de Kia doorslaggevend was.
Dus : 25 januari de handtekening gezet onder de leaseovereenkomst van onze Kia E Niro 64 Kwh Dynamic Plus Line in de kleur Aurora Black Pearl met als verwachte leverdatum mei 2021.
De dealer zou nog wat navraag doen omtrent de levertijd en kwam 2 weken later op de lijn met het volgende voorstel.... Er stond een E Niro op de boot richting europa met onze kleur + uitrusting echter zonder warmtepomp (=optie) en die zou geleverd kunnen worden eind februari 2021.... als we interesse hadden dan kon hij dat regelen voor ons. Alternatief was een E Niro met warmtepomp, levering op zijn vroegst in mei 2021.
Even nadenken, we wilden de warmtepomp i.v.m. de betere efficiency van de auto, en het comfort i.v.m. warmte/koude in de auto. Navraag bij de dealer leerde dat het qua efficiency wel verschil maakte maar dat dat de auto niet minder bruikbaar zou maken in ons geval... Dat was voor ons geen keuze meer, laat de warmtepomp maar vervallen (scheelt ook weer wat euro's iedere maand) en graag zo snel mogelijk bezorgen :-)!!
Zo gezegd zo gedaan, enkele weken later ging de telefoon, de auto was binnen en kon een week later bezorgd worden. In tegenstelling tot de verhalen die we gehoord hadden over levertijden van nieuwe auto's was dit wel een hele fijne (eerste) ervaring met een nieuwe auto "kopen".
Rijden :
Wat een genot om in de rijden is de Kia E Niro, de mensen die wel eens mee rijden bevestigen dit iedere keer. Wat mij betreft is dit echt wel autorijden 2.0 en de Kia Picanto die nu dienst doet als 2e auto is meteen een heel eind gedegradeerd op de favorieten-ladder hier in huis.
Het meest fantastische van elektrisch rijden in de Niro is de power die je ter beschikking hebt, én die er ook altijd is of je nou 40 / 80 of 120 rijd. Het is geen Tesla performance power maar het is ruim genoeg om met de snellere auto's mee te rijden op de weg (indien gewenst uiteraard, want het vreet wel stroom als je er een raceauto van probeert te maken).
De remmen daarentegen worden nauwelijks gebruikt, de regeneratie staat standaard op 3 (max) wat dus betekend dat je tot nagenoeg stilstand afremt op de motor, waarbij je helemaal tot stilstand komt door het gebruik van de linker flipper achter het stuur....
Tot op heden (ruim 3900km) heeft de auto perfect gedaan wat hij moet doen, zonder storingen, haperingen of wat dan ook dus qua betrouwbaarheid is er niets te klagen.
Ook de hulp systemen in de Niro werken perfect, grootlicht assistent, lane assist, erg fijn. In het begin moest ik vooral wennen aan de adaptieve cruise control maar als je de randvoorwaarden voor het goed werken van het systeem snapt dan werkt het voortreffelijk.
Qua verbruikskosten voldoet de Niro ruimschoots voor ons met tot op heden een zeer acceptabel gemiddelde van 0,16 kw per km over de afgelopen 4000km. In de koudste periode van het jaar is dat een prima resultaat.
In de meterkast hangt een aparte Kwh meter die alleen het verbruik van de auto registreert, en ik hou alles bij in een excel sheet (zie foto).
Simpel omgerekend in euro's betekend dat we zo'n 640 Kwh x €0,20 = €130 "getankt" hebben wat neerkomt op een benzine equivalent van 1 op ruim 50 km bij een benzineprijs van zo'n € 1,70 per liter (4000 / (€ 130 / € 1,70) = 52,3 km/ltr).
Het laden bij onze eigen laadpaal aan de gevel van ons huis bevalt uitstekend, gemiddeld eens per week 's avonds inpluggen en de volgende ochtend is de accu weer vol en kunnen we er weer een kleine 400km tegenaan.
In februari gaf de auto bij 100% accu ongeveer 453 km aan, nu de temperatuur omhoog gaat en ik de accu-winterstand uitgezet heb geeft ze bij 100% accu ruim 470km aan (zie foto).
Het infotainment werkt ook super, navigatie is duidelijk en snel, de instellingen van audio e.d. zijn goed en de klank van de luidsprekers is voldoende. In de Picanto heb ik bovengemiddeld goede audio ingebouwd (4 x composet, 1x12"sub gevoed door een 4 kanaals versterker en een monoblock - alles van Ground Zero Audio) dus het is niet eerlijk om daar een vergelijk mee te maken.
De stoelen zitten prima, de kids hebben voldoende ruimte achterin en de bagageruimte is acceptabel voor dit formaat auto.
Conclusie tot op heden : we zijn zeer tevreden met de auto.
Als nadeel zou je kunnen zien dat wanneer je gewend bent te rijden met een elektrische auto je de stap "terug" naar benzine niet gauw zult nemen.
Over een aantal 1000 km zal ik deze review aanvullen.
Update “SEPP” toch nog beschikbaar
- 4.356 km
Naar aanleiding van een bericht in een andere review omtrent het nog beschikbaar zijn van de aanschaf subsidie voor elektrische auto’s in 2021 heb ik zelf een aanvraag gedaan om te zien of er nog iets te verdienen viel.
Even wat achtergrond ter verduidelijking:
Onze auto is eind januari besteld en geleverd in februari en besteld maar omdat in die tijd door de media, en ook de RVO gemeld werd dat het subsidieplafond voor 2021 al bereikt was heb ik destijds geen aanvraag ingediend voor de SEPP a € 4.000,=. Had ik toen maar geweten wat ik nu weet want het volgende is het geval......
De SEPP subsidie is op grote schaal aangevraagd begin dit jaar, waardoor op 4 januari 2021 het bedrag van de aanvragen de beschikbare ruimte overschreed en er dus geen geld meer beschikbaar was. Het blijkt nu echter dat veel aanvragen afgewezen worden waardoor op dit moment nog steeds geld in de pot zit.
Dus heb ik alsnog een aanvraag ingestuurd, en ik kreeg direct een mail retour waarin bovenstaande bevestigd werd, met de opmerking dat ik binnen 26 ? weken bericht zou krijgen over de toekenning van de subsidie. De verwachting snel bericht te krijgen had ik maar aan de kant gezet totdat de telefoon ging 4 dagen later en ik een vriendelijke medewerkster van het RVO aan de telefoon kreeg. Helaas had ze slecht nieuws, de aanvraag was afgewezen omdat ik niet binnen 60 dagen na datum koopovereenkomst een aanvraag ingestuurd had. Dat was een domper, ik heb terloops nog gevraagd of er inderdaad nog geld beschikbaar was en dat blijkt dus echt zo te zijn.
Inmiddels heb ik bezwaar ingediend omdat ik vind dat het RVO destijds de burgers onvoldoende geïnformeerd heeft omtrent het nog beschikbaar zijn van subsidie waardoor ik eind januari in de veronderstelling was dat het geen zin meer had om een aanvraag in te dienen. Inmiddels is de informatie op hun website wel actueel en staat er ook vermeld dat je alsnog een aanvraag kunt indienen.
Mijn tip bij dezen is aan iedereen die ervoor in aanmerking komt om zeker de aanvraag in te dienen om zodoende misschien toch nog de €4.000,= bijgeschreven te krijgen.
SEPP Subsidie 2,0
- 7.500 km
Zoals reeds eerder geschreven had ik in mei alsnog een aanvraag SEPP ingestuurd die helaas afgewezen werd omdat deze niet binnen 6 weken na aanschaf auto was ingediend. Ook mijn ingestuurde bezwaar werd afgewezen dus helaas pindakaas, geen subsidie voor ons.... toch jammer aangezien het een leuke + is op de huishoudbegroting.
Begin augustus werd ik gebeld voor een vriendelijke dame van de RVO. Zij vertelde me dat de afwijzing van mijn bezwaar herzien zou gaan worden omdat uit controle was gebleken dat mijn bezwaar toch terecht was.
Binnen enkele weken zou ik bericht krijgen van het besluit van de herziening.
Nog geen 2 weken later een brief op de mat van de RVO met daarin het bericht dat mijn bezwaar toegekend was, en dat we dus alsnog recht hadden op de SEPP vanaf datum aanschaf auto. Goed nieuws, zeker omdat we hier geen rekening meer mee gehouden hadden.
Aangezien de subsidie in 48 maandelijkse termijnen betaald word kregen we de eerste 6 maanden ineens, en vanaf september dus maandelijks 1/48 van €4000,= als 'beloning' voor ons klimaatvriendelijke gedrag.
Nu was het ons daar niet om te doen, maar het is een leuke tegemoetkoming die ten gunste van de maandelijkse kosten komt.
10,000 km op de teller
- 9.987 km
De eerste (bijna) 10.000 km zitten erop in de E Niro.
Deze kilometers zijn probleemloos voorbij gegaan en we zijn inmiddels goed aan elkaar gewent.
De rijhulpsystemen, en dan met name de ACC waren even wennen maar worden nu veelvuldig gebruikt en zorgen echt voor een relaxede rit.
Het elektrisch rijden is nog steeds een verademing, het rijd als een trein en brengt je in alle rust van A naar B. In de zomer heb ik een regelmatig meer dan 450 km op een lading gereden, en nu de temperaturen dalen daalt ook de range maar die is altijd nog tussen de 350 en 400 km afhankelijk van rijstijl en ingeschakelde verbruikers in de auto.
Het verbruik heb ik al die tijd keurig bijgehouden en over de afgelopen 10.000 km is er 1.577 Kw aan elektriciteit in gegaan. Uitgaande van de netto accu capaciteit van 64Kwh betekent dit dat er gemiddeld 405 km gereden is met iedere lading. Als de auto een jaar in bezit bereken ik dit gemiddelde opnieuw.
Is er dan niets te zeuren over de E Niro? Eigenlijk niet, de auto doet wat hij moet doen, en voldoet ruimschoots aan onze wensen.
Als ik dan iets mag noemen dan is het de beperkte bagageruimte, maar daar hebben we hem ook niet voor gekocht. (dan hadden we de Renault Grand Espace moeten houden ;-))
Volgende update als de auto een jaar in bezit is, februari 2022.
Luxemburg trip
- 10.155 km
Mijn eerste ‘verre’ reis met de E Niro is een feit, ik zal mijn ervaring met jullie delen.
Een fiets trip van een paar dagen in Luxemburg was gepland en dus met de mountainbike achterin de E Niro op pad.
Accu vol, volgens display 440 km beschikbaar en met een af te leggen afstand van 265km zo op het eerste gezicht geen problemen te verwachten. Google leerde mij dat de laadmogelijkheden onderweg zeer dun bezaaid waren (Maastricht is laatste snellaad station op de route) dus in 1 streep door naar de eindbestemming.
Toch benieuwd naar hoe het verbruik zou verlopen stiekem in de gaten gehouden hoe hard het ging. In Nederland keurig 1 op 1 gereden (1 km minder bereik is 1 km afgelegd) dus dat ging prima. Totdat ik België in reed en we overgingen van vals plat naar behoorlijk heuvelachtig gebied. In de regio Spa lange heuvels bergop en daarbij een verbruik van soms 5 op 1, dus 1 km afgelegd en 5 km minder range op de teller dus toen ging het wel hard. Ik hield een kruissnelheid van 115 km/u aan gemiddeld.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar wel even van schrok, want geen laadmogelijkheden meer onderweg en de range ging hard achteruit. Eenmaal van de snelweg af ging het door heuvelachtig gebied en daar kwam mijn vertrouwen in de techniek weer terug, bergop met 80 tot 100 km per uur reed ik 1 op 3 ongeveer maar bergaf regenereerde de auto zich suf met als gevolg gemiddeld weer een verbruik van 1 op 1.
Uiteindelijk aangekomen op de bestemming met nog 135 km range dus ik had 265 km afgelegd en aan range 305 km ‘verbruikt’. Een kleine 15% aan range ingeleverd dus. Ben met voorverwarmde auto vertrokken en heb met name stoel en stuurverwarming gebruikt. Het was buiten een graad of 6 dus geen optimale omstandigheden.
Al met al geen slecht resultaat maar wel iets om rekening mee te houden als je op pad gaat naar heuvel-berg achtig gebied.
De terugweg dezelfde afstand onder dezelfde omstandigheden gereden, met 420 range vertrokken en met 150 range aangekomen. Opvallend was echter dat de afdalingen op de snelweg langer waren dan de klimmen waardoor het gemiddeld verbruik iets gunstiger is uitgevallen.
Mocht ik een langere trip gaan plannen in de toekomst in deze koudere periode van het jaar dan zou ik voor mijn eigen gemoedsrust iedere 300 km een laadstop inplannen om te voorkomen dat ik allerlei capriolen moet gaan uithalen (geen verwarming, onnodige verbruikers uit etc) om op de bestemming te komen.
Foto toegevoegd van de Niro aan de lader op de camping. Helaas geen 11kwh zoals thuis maar een normaal stopcontact, laden duurde uiteindelijk 26 uur ??
1 Jaar in bezit
- 13.968 km
Het eerste jaar met de E Niro zit erop, tijd voor een update van deze review.
Dit eerste jaar is ons zeer goed bevallen, de overstap naar elektrisch rijden blijkt een goede keuze te zijn voor ons. Het comfort en de souplesse van de auto en aandrijflijn is heerlijk én het gemak van thuis laden, en dus indien gewenst altijd met een volle accu en/of voorverwarmde-gekoelde auto te vertrekken is subliem.
De auto heeft ons niet in de steek gelaten, geen storingen of eigenaardigheden dus wat ons betreft een dikke prima voor de kwaliteit.
Een warmtepomp hebben we niet gemist (oorspronkelijk wel besteld maar ivm langere levertijd hebben we daar van afgezien). Achteraf hadden we wel graag een trekhaak willen hebben voor de fietsen maar dat hebben we nu opgelost met een setje dakdragers zodat we toch met de fiets op pad kunnen.
Qua range komen we zoals verwacht niets te kort, en dat is fijn. Echt hele lange reizen zijn er nog niet mee gemaakt maar ook dat lijkt ons goed te doen, mits goed gepland.
De cijfers van dit eerste jaar :
Km's gereden : 13.968
Kwh geladen : 2309
Km per Kwh : +/- 6 Km
Kwh per 100 km : +/- 16,5 Kwh
Dit zijn uiteraard gemiddelden, de Kwh per 100 km varieert tussen 15 en 18 Kwh gedurende het jaar.
Totale verbruikskosten : € 650,=
€ per Km : € 0,05
In de kosten is geen rekening gehouden met de opbrengst van de zonnepanelen op ons dak, en de Kwh zijn gewaardeerd tegen de werkelijke tarieven die ons in rekening gebracht zijn.
Al met al keurige cijfers volgens ons.
Op naar jaar 2
(Voortijdig) afscheid E Niro
- 51.000 km
Na 45 maanden Kia E Niro is de dag aangebroken dat we afscheid moeten nemen. De planning was om 60 maanden in de E Niro te rijden maar er kwam een mooi aanbod voorbij dat we niet konden afslaan. Daarover later meer.
Hoe was 45 maanden Kia E Niro? Deze auto heeft ons kennis doen maken met het fenomeen elektrisch rijden en we zijn nog steeds zeer enthousiast over deze manier van mobiliteit. Het comfort en souplesse van deze vorm van aandrijving is een genot. Op de oprit staat nog een Kia Picanto dus we weten nog hoe het voelt om op benzine te rijden. Uiteraard zullen de moderne brandstof motoren ongetwijfeld ook fijn rijden, maar voor ons is elektrisch rijden het allerfijnste.
De E Niro heeft ons nooit in de steek gelaten, en we hebben nooit het gevoel gehad iets te kort te komen qua auto/specs en ook vooral qua range. In de winter een range van 350-400 echte km's en in de zomer ruim de beloofde (WLTP) 452 km.
Kostentechnisch is de E Niro ook een goede keuze geweest, op 51000 km (já 51.000 km rond bij inruil, voor de ocd'ers onder ons ;-)) heeft hij 7700 Kw aan stroom verbruikt, wat een keurig gemiddelde van 15 Kw per 100km betekend. Uitgaande van gemiddeld € 0,36 per Kwh zijn de totale stroom kosten € 2800 euro, dus zo'n 5,5 cent per km. Keurige waardes wat mij betreft.
Een ander kostentechnisch interessant aspect is de vergelijking die ik gemaakt heb tussen private lease (wat voor ons geldt) of de auto met eigen middelen kopen, daar kom ik zo op terug.
We hebben dus afscheid genomen na 45 in plaats van 60 maanden (einde contract), hoe dat zo??
Bij Kia is er een mogelijkheid om gedurende de lease periode over te stappen naar een andere Kia, dit kan na 24 maanden en is in principe kosten loos.
Zoals sommigen weten is de EV6 recent ge-update, en dat betekend dat er nog wat voorraad 'opgeruimd' moest worden bij de dealers.
Ze moesten dus met leuke kortingen verkocht worden, het laat zich raden wat de opvolger van de E Niro is geworden...... Er is een nieuwe Kia EV6 light, mét 77Kwh accu en 224 pk motorisering op de oprit (met laadpaal ;-)) komen te staan.
Een soort uitzwaai model van de EV6 voordat de facelift versie komt. Meer informatie hierover in de review die ik binnenkort ga maken van de EV6.
Terugkomend op de kostenvergelijking private lease vs privé aankoop heb ik wat zitten rekenen en het schetste mijn verbazing dat ik goed af ben geweest met de private lease constructie.
Hoe dat zo zult u denken: nou dat zit als volgt, bij voortijdige opzegging van het contract moet de dealer die de nieuwe auto levert de oude auto inkopen, en Kia Lease is daarbij bepalend v.w.b. de inkoopprijs. Nu was een van de dealers waarmee ik contact heb gehad zo vrij om me te laten zien waarvoor hij de E Niro moest inkopen. Dit ging om een kleine € 21.000.
Wetende dat de E Niro nieuw € 43.000 kostte is er dus €22.000 euro afgeschreven in 45 maanden wat het bedrag per maand op € 488 euro brengt. Ervan uitgaande dat ik indien ik de auto zelf had gekocht ook had moeten inruilen voor € 21K had me dat dus ook € 488 per maand gekost. Mijn lease bedrag was excl SEPP subsidie iets meer dan € 500 dus dan ben ik er niet slecht vanaf gekomen, aangezien ik zelf ook nog onderhoud en verzekering had moeten betalen wat ook minimaal € 100 per maand had gekost. Per saldo ben ik dus voordeliger uit geweest met de private lease dan wanneer ik de auto zelf had gekost. Uiteraard gaat de vergelijking alleen op bij gelijke voorwaarden (o.a. een hele nieuwe auto kopen).
Hiermee word volgens mij goed zichtbaar hoe hard deze auto's afschrijven, en het lijkt me dat de leasemij daar niet goed op heeft geanticipeerd, want op deze manier is er niet veel winst mee te behalen lijkt me. (hoor het graag van jullie als ik dit verkeerd beredeneer).
Eindconclusie van de E Niro, een heerlijke auto, met goede specs, techniek en bijbehorende actie radius die ik iedereen van harte kan aanraden. Ben je op zoek naar een elektrische auto die betrouwbaar is, en tegenwoordig dus steeds betaalbaarder word dan kijk zeker eens naar de E Niro.
Het design is veel over gezegd, wij vonden/vinden hem mooi maar primair was de auto ook gewoon een vervoersmiddel voor ons. Daarvoor is hij met vlag en wimpel geslaagd.
We hopen dat de EV6 ons net zoveel plezier gaat brengen maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Zie jullie graag terug bij de review van de EV6.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control |
- 2020
- 107.935 km

Kia Niro ExecutiveLine 64 kWh | Panoramadak | Lederen Bekleding | JBL Audio | Dodehoekdetectie | Stoel/Stuurwielverwarming | Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel |
- 2021
- 59.888 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid 141pk DCT6 DynamicLine | Trekhaak | Navigatie
- 2019
- 68.970 km