Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2021)

autoreview

Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2021)

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh DynamicLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst124.455 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekkere wagen

  • 8.600 km

Sinds 3 maanden een e-Niro in bezit. Ik rijd deze als leaseauto via mijn werkgever. Ik wil(de) echt wat meer doen voor een schoner milieu, een beter klimaat.
Omdat de bijtelling nog 12% is en volgend jaar al 16%, dacht ik "Nu of nooit..!". Mijn toenmalige auto was een Volvo V40 D2 Summum uit 2013; deze reed ook erg lekker en was met 1 op 24 ook zuinig. Deze Volvo kostte mij ong. €520,-/maand (all in incl afschrijving). Ik kreeg wel km-vergoeding van de zaak, dat compenseerde de kosten aardig.
Mijn werkgever ging akkoord met mijn financieel voorstel (loonoffer) en ik mocht de KIA bestellen bij de leasemij. Na bijna 2 maanden wachten kon ik de Kia eind augustus ophalen bij de dealer: een zwarte DynamicLine. Deze Kia heeft ook het nieuwe Kia-logo, mooi strakke vormgeving, beter dan het ovale logo.

Na 8600km gereden te hebben kan ik alleen maar schrijven dat het "Een lekkere wagen" is. Hij rijdt lekker vlot en is lekker stil van binnen.
En ook lekker ruim met een goede instaphoogte, zeker als je een V40 gewend was. De stoelen zijn wat minder in vergelijk met de V40, maar dat is ook appels met peren vergelijken denk ik maar. De stoelen in de e-Niro zijn wat vlak en de zitting is te kort voor mij. Wanneer je vlot een 90 graden bocht neemt verschuif je wel een beetje in de stoel. Ook de auto helt dan wat meer over in de bocht, maar het is ook een cross-over, dus...

De beenruimte achterin is goed. Mijn 2 zonen (190 en 195cm) kunnen goed achterin zitten, als ze eens mee gaan ;-). En ook de kofferruimte is voldoende voor boodschappen of een vakantie voor twee (tassen en wat proviand).

Het dashboard is prima afgewerkt. Hard kunststof weliswaar, maar prima.
De 10" display is gebruikersvriendelijk en de 2 klokjes achter het stuur geven de benodigde rij-informatie. Kleine minpuntjes voor mij zijn dat je bij het starten van de auto steeds op de 10"display moet bevestigen dat jij "Rijder 1" bent... Kan dat niet uit? Het andere is, dat ik steeds de Lane Assist moet uitzetten. Ik vind Lane Assist heel vervelend; steeds dat gepiep in je oren en stuurcorrectie als je even een lijn op de weg aanraakt.

Ik rijd in de ECO-stand en de regeneratie op standje 3, maximaal energie terug richting de accu bij het remmen. Voor woon-werk rijd ik veel op de provinciale weg en op de cruise control. Mijn gemiddelde verbruik over de 8600km is 7,0km/kWh (14,3kWh/100km). Nu het wat kouder wordt gaat het richting de 6,7-6,8km/kWh. Al met al lekker zuinig voor een ev.

Ik heb zelf een laadpaal moeten aanschaffen (voorwaarde lease) en de meterkast laten verzwaren en nu kan ik thuis 11kW/uur laden en dat doe ik meestal in de daluren. De laadkosten krijg ik vergoed.
Wanneer de accu voor 100% opgeladen is heeft de e-Niro nu een actieradius van 460km. In september heb ik wel eens 480km gehad.
Ook de grote actieradius vind ik een fijne 'plus' van deze e-Niro. De aangegeven actieradius op je dashboard is heel nauwkeurig, zo kom je niet voor verrassing te staan, dat je accu ineens leeg is.

Verder vind ik de Kia UVO-app heel fijn. Dat je via de mobiel de status van je auto kan zien en kan bedienen. 's Ochtends al de verwarming aan doen, zodat je in een warme auto stapt. Of op afstand het opladen starten/stoppen etc.

Al met al blij met deze e-Niro! Vooral het vlotte rijden en de stilte is een genot. Blij dat ik de overstap naar elektrisch heb gemaakt.

De eerste kleine beurt en het verbruik

  • 16.300 km

Nu weer 3 maanden en 7700km verder heeft de e-Niro zijn 1e kleine beurt gehad bij 15d km. De kleine beurt heb ik bij Kia dealer in Hengelo laten uitvoeren. Bij het inleveren van de e-Niro had ik ook één vraag en een verzoek ingediend.
Verzoek: Bij aflevering van de auto stond de regeneratie standaard op 3 (hoogste stand) en volgens de verkoper moest ik deze mooi op standje 3 laten staan voor de meeste regeneratie. En dat heb ik ook zo gelaten tot ongeveer bij 10.000km; toen (ineens) de regeneratie standaard op 2 stond. ‘ineens’ tussen haakjes omdat ik ook in die periode eens heb zitten ‘klooien’ met allerlei instellingen via het infotainment. Waarschijnlijk heb ik daar zelf onbewust de regeneratiestand aangepast naar 2.
Mijn verzoek aan de dealer was de regeneratie weer standaard op 3 te zetten bij elk vertrek.
Vraag: Hoe de accuverzorging werkt? En hoe ik kan zien of die ‘aan’ is? Via het EV-menu en ‘keuze “Batterij” kun je het actuele verbruik tijdens het rijden zien: bijvoorbeeld Elektromotor 10kW, Airco 0,5kW en Verlichting 0,3kW en de Accuverzorging staat altijd op “nul”? Ook al heb ik de “Wintermodus” aangevinkt, de Accuverzorging blijft altijd “nul”.
Toen ik die vraag stelde aan de servicebaliemedewerker keek hij mij al een beetje bedenkelijk aan, zo van “Waar heb je het over…?”
Eind van de dag kon ik de e-Niro weer ophalen en kreeg keurig een rapport mee van de uitgevoerde werkzaamheden en een kopie van de factuur. Op het rapport stond: U kunt met de linker paddle aan het stuur de regeneratie op 3 zetten…
Van de servicebaliemedewerker kreeg ik als antwoord op de “Accuverzorging” het volgende te horen: De accuverzorging is niet van toepassing in Nederland, alleen in hele koude landen zoals Siberië. Hier in Nederland is die functie daarom ‘uitgeschakeld’. Ik: Huh? En ik moest de “Wintermodus” ook niet gebruiken, is niet nodig en kost alleen maar range werd gezegd.
Mmm…Ik had toch een ander antwoord verwacht en dat de regeneratie in ieder geval op “3” zou zijn gezet in plaats van zo’n antwoord op papier.

Deze kleine beurt kostte slechts €81,- incl. BTW en dat viel weer reuze mee. Als leaser hoef ik deze niet te betalen, maar voor een particulier zou dat een keurig prijsje zijn.

En de e-Niro rijdt nog steeds prima: lekker vlot, stil (als er reclame op radio is, dan even op ‘mute’) en zuinig. Het enige minpuntje wat ik nu ontdekt heb in die 7700km is, dat bij regenbuien de ruitenwisserstand “Auto” vrij wispelturig is; eerst heeft de ruitenwisser de juiste wis-snelheid voor de hoeveelheid regen en zo ineens na een paar slagen gaan de wissers als een dolle heen-en-weer. Dan moet je de wisserstand alsnog doorzetten op “1” of “uit” en dan af en toe met een vinger de pook bedienen. Deze “Auto” stand van de ruitenwissers werkte wel beter in mijn vorige auto’s, dan in deze Kia.

En zoals hierboven net geschreven rijdt de e-Niro nog zuinig ook. Ik zit nu volgens de GoM op 6,6km/kWh. In de wintermaanden was de GoM van 7,0km/kWh gedaald naar nu die 6,6km/kWh.
Nu de temperaturen weer wat stijgen boven de 10graden zit ik sommige ritten alweer boven de 7,0km/Kwh, dus ik verwacht dat de GoM weer zal stijgen. Ik rijd hoofdzakelijk op de provinciale weg en veel op de adaptieve cruise control. Mijn woon-werk-ritten zijn 125km/dag en nu het thuiswerken weer meer ‘losgelaten’ wordt zal ik ook weer meer kilometers maken.

Ik zag sinds kort dat je nu op Autoweek ook het verbruik van je elektrische auto kan bijhouden. En volgens mij was dat in september (toen ik de e-Niro kreeg) nog niet mogelijk? En ook dat verbruik houd ik nu bij, zoals ik dat ook deed bij de vorige auto’s. Hierbij de link naar mijn verbuik (voor wie het interesseert): https://www.autoweek.nl/verbruik/28686/kia-e-niro-64kwh-dynamicline-2021/
Via de (Shell) New Motion-account kan ik precies zien wat er elke keer aan kWh’s geladen is en dat vul ik dan in het verbruikschema in tezamen met de gereden kilometers en de kosten. In een Excelsheet houd ik ook het verbruik volgens de GoM in de auto bij. Leg ik de GoM-waarden naast het laadoverzicht van New Motion, dan heb ik een laadverlies van 10 a 11%. Het verbruik is dan niet 17,4kWh/100km maar 16,4kWh/100km. Daarnaast maakt het uit tot hoeveel je de accu telkens oplaad; de ene keer voller dan de andere keer en dat maakt het verbruiksgrafiek wat grilliger. Nu de temperaturen stijgen verwacht ik dat het verbruik nog wel een kWh per 100km zal gaan zakken.
Nu op naar de volgende (grote) beurt!

Grote beurt, Oostenrijk en TCO

  • 31.728 km

Nu weer 5 maanden en 15.400km verder heeft de e-Niro zijn 1e grote beurt gehad bij 31.400km. Deze beurt wederom bij de Kia dealer in Hengelo laten uitvoeren.
De auto afgeleverd zonder op of aanmerkingen van mijn kant; de e-Niro rijdt nog steeds prima! Nog geen rammeltje of kraakje te horen en alles werkt nog naar behoren.
De grote beurt kostte slechts €221,05 incl. BTW. Daarbij is o.a. interieurfilter en remvloeistof vervangen. De servicebaliemedewerker beaamde dat het onderhoud aan een BEV inderdaad goedkoper is, dan onderhoud aan een auto met verbrandingsmotor. Dan zou een beurt begonnen zijn met €220,- en dan zou daar de kosten van filters en remvloeistof nog bij komen…


In juni zijn we voor het eerst op zomervakantie geweest met de e-Niro. De reis ging richting het noorden van Oostenrijk, lekker met z’n 2tjes weg voor 2 weken. Voor het eerst een reis moeten plannen van laadpaal naar laadpaal naar eindbestemming. Er even een avondje voor gezeten met de Shell Recharge-app en de Kia Charge-app op mijn mobiel. Wat laadpunten opgeschreven en via de Kia UVO-app naar de navigatie van de auto gestuurd. Voor deze reis had/heb ik ook maar de beschikking over 2 laadpassen, je kunt al raden welke…
In de auto 2 volwassenen met 3 reistassen, 2 boodschappenkratten (1x boodschappen en 1x spelletjes, leesvoer, drone en camera) en wat schoenen en jassen tussen de voorstoelen en /op achterbank. Vertrokken met 100% volle accu (475km range!). Om bij eindbestemming te komen hebben we 5x geladen onderweg bij Ionity, Allego of Fastned, dat werkte super! Via Shell Recharge kost één kW Ionity-power slechts €0,69 en dat viel mij mee, want in de app werd €0,81/kWh voorgerekend. Heenreis: 945km. Verbruikt: 168kWh tegen kosten: €75,17. Een gemiddelde van 5,6km/kWh. Heenreis veel op de CC gereden met 120-130 échte kilometers/uur. Een nadeel van de Kia-navigatie is, dat er in de route naar eindbestemming slechts één tussenpunt opgegeven kan worden. Puntje ter verbetering Kia! Dus tijdens de eerste laadstop de volgende laadstop-bestemming opgeven en dat nog eens drie keer. Voor de EV-rijders onder ons: Sla de laadpalen van E.on maar over! Deze werken alleen met de E.on-app of platina creditcard en niet met kaarten of ‘druppels’ van andere suppliers. E.on is ook vooral gericht op de Duitse EV-rijder, daarom gauw E.on voorbij rijden. Heenweg geen laadstress gehad; zat nog voldoende power in de accu bij aankomst volgende laadpaal.


Rijden in de bergen ging ook lekker vlot. Berg op heb je genoeg power en ga je menig ICE voorbij. En berg af regenereer je er zo 13 á14 kilometer erbij. Ritje naar Salzburg (afdalend) hebben we de eerste 40km “gratis” gereden.
De terugweg ging ook redelijk vlot met wederom 5 laadstops. Terugreis: 964km. Verbruikt: 161kWh tegen kosten: €xxx Een gemiddelde van 6,0km/kWh. Ondanks de bescheiden 77kW-snellader was ik toch een paar keer sneller vertrokken dan enkele Enyaq’s, die slechts een 50kW-lader hadden ?. Wederom geen laadstress.


Eind september gaan we nog een keer een week naar Oostenrijk, dezelfde bestemming. Kijken of we het opladen onderweg nog beter kunnen doen/plannen. Ik heb nu ook eens ABRP erbij gepakt, daarmee kan je meer instellen. De Shell Recharge- en Kia Charge-app geven alleen locaties aan met type stekker en laadtarief, maar niet hoeveel kWh je moet laden om de volgende bestemming te halen. We gaan het meemaken.

Met nog 2,5 week te gaan heb ik de e-Niro een jaar in bruikleen. Dan zal er ongeveer 33.500km gereden zijn. Daarbij ong. 5400kWh geladen tegen €1520,- kosten. Dat is €126,60 per maand aan laadkosten.

Als ik even een fictief kostenplaatje per maand maak (al zou ik eigenaar zijn) kom ik op:
• Laadkosten: €126.60
• Kleine en grote beurt: € 25,16 (€81 + €221)/12
• Klein materiaal: € 8,00 (ruitenspr.vloei., turtle wax, spons, etc)
• All Season banden: € 38,40 (Vredestein Quatrac Pro 215/55 R17 W98 bij Kwit Fitt incl. montage en uitlijnen. (€922,- per 24 maanden = 60d km)
• Allrisk verzekering: € 50,00 (auto 40k, 30d/jaar en 10jaar schadevrij bijv.)
• Afschrijving: €333,0 + (40k-16k : 6 jaren )
Totaal: €577,68
Boven is uitgaande van nieuw en 30d km/jaar (laadkosten zijn van 33,5dkm).
En nu op naar de volgende beurt bij 45.000 en dat zal naar verwachting over een half jaar zijn.

Een jaar in gebruik

  • 32.906 km

De e-Niro een jaar in bruikleen.
Gereden afstand: 32.906km.
Gemiddeld verbruik over het jaar: 14,7kWh/100km = 6.80km/kW
Totaal verbruikt: (32.906km/100)x14,7 = 4836kW
Totale laadkosten: 4836kW x €0,28 = €1354,16 (€0,28 is mijn gem. laadprijs)
Laadkosten per maand: €112,84

Ter vergelijk met de Volvo V40 D2:
Kilometers/gem.verbruik: (32.906km/100)x4,47l = 1470,6l diesel
Dieselkosten: 1470,6l x €1,90* = €2794,20
Dieselkosten per maand: €232,85
Verschil per maand: €120,- in voordeel e-Niro
(* Toen Volvo weg ging was dieselprijs €1,35/l. Daarna half jaar oorlog met een dieselprijs ver over de €2-/l, daarom €1,90 als gemiddelde genomen)

46150km: 2e kleine beurt en weer Oostenrijk

  • 46.150 km

Nu weer 4,5 maanden en 14.500km verder heeft de e-Niro zijn 2e kleine beurt gehad bij 45.450km. Deze beurt wederom bij de Kia dealer in Hengelo laten uitvoeren.
De auto afgeleverd met twee kleine aanmerkingen van mijn kant:
1. Héél af en toe (3x) een klein plasje water onder linker portier gehad terwijl het al dagen droog was en ook 20˚C buiten.
2. Kaart navigatie was niet meer up-to-date.
Deze kleine beurt kostte dit keer €84,- incl. BTW, daar kun je niks van zeggen. De navigatie is weer up-to-date en het plasje water kwam door een los zittend rubbertje in het portier; ook verholpen.
De all season-banden hebben voor nog 4,2mm profiel; die zullen bij de volgende beurt wel vervangen worden.

Verder rijdt de e-Niro rijdt nog steeds prima! Geen rammeltje of kraakje te horen en alles werkt nog naar behoren. Het enige (nu in de herfst en winter) wat soms irri opwekt, is de ruitenwisserstand op “Auto” vrij wispelturig is bij een beetje regen: eerst heeft de ruitenwisser de juiste wis-snelheid voor de hoeveelheid regen en zo ineens na een paar slagen gaan de wissers als een dolle heen-en-weer, wat weer teveel is van het goede. Daarom de wissers vaak bij regen op standje “1”.
En in de 46000 kilometers wat ik gereden heb, heb ik ook al eens een 12 a 15 keren last gehad van ‘ghost-breaking’ bij ACC op een recht stuk provinciaal weg. Een plotselinge ‘bots-waarschuwing’ en een korte rem-reactie van de auto zelf. Is het een tegenligger die iets teveel op mij aanstuurt? Is het door slecht weer?...geen idee. Het enige wat ik mij eens kan herinneren was een paar fietsers op parallel fietspad in een hele flauwe bocht, die dan door de sensoren aangezien worden als langzaam verkeer en een rem-reactie teweeg bracht.

Afgelopen september weer voor de tweede keer naar Oostenrijk geweest; zelfde bestemming als in de zomer. Nu met z’n drietjes voor één week. Ik heb daarbij voor 1e keer de ABRP planner gebruikt. Vertrokken met 100% volle accu (468km range!). Om bij eindbestemming te komen hebben we 5x geladen onderweg bij Ionity of Allego. Heenreis: 945km. Verbruikt: 174kWh tegen kosten: €117,75. Een GoM-gemiddelde van 19,1kWh/100km. Heenreis veel op de CC gereden met 125-130 échte kilometers/uur. Bij aankomst nog bijna 200km range over, om niet meteen de volgende 2 dagen te moeten laden. De terugweg ging ook redelijk vlot met 6 laadstops. Terugreis: 946km. Verbruikt: 147kWh tegen kosten: €94,66. Een GoM-gemiddelde van 15,5kWh/100km is 6,45km/kWh.

Tot slot en wat ik al eerder geschreven heb, rijdt de e-Niro echt zuinig. Ik zit nu op een GoM-gemiddelde van 14,6kWh/100km over de laatste 12.000km en dat is 6,85km/kWh. En dat is inclusief de koude week van begin december met -6 tot -9˚C. In die koude week had ik bij 80% een range van 338km (in de zomer 378 max). Het verbruik in die koude week lag ook op of rond de 16kWh/100km bij ritten van 2x 62km/dag over provinciale weg (63kmh gem.)
Nu de temperaturen weer wat stijgen richting de 10graden zit ik sommige ritten alweer op 14,1-14,3kWh/100km is ongeveer 7,1km/Kwh.
En nu door naar de 60.000km in pakweg 5 maanden…Tot dan!

66.500km: Tweede grote beurt en 3e keer Oostenrijk

  • 66.500 km

Nu bijna 6,5 maanden en iets meer dan 20.000km verder heeft de e-Niro zijn 2e grote beurt gehad bij 61.300km. Deze beurt, begin juni, wederom bij Kia dealer Van Mossel in Hengelo laten uitvoeren.
De auto afgeleverd met slechts één kleine opmerking van mijn kant: de ruitenwissers wel aan vervanging toe zijn.
De grote beurt kostte slechts €251,45 incl. BTW. Daarbij is o.a. interieurfilter, remvloeistof en 3 ruitenwissers vervangen.
Verder speelde er schijnbaar nog een terugroepactie van Kia zelf: De e-Niro kon namelijk voorzien zijn van een verkeerde type accu-koelvloeistof af fabriek. Dat moest gecontroleerd worden en indien nodig vervangen. Dat bleek het geval en de accu-koelvloeistof is ook vervangen.
Er is ook een software update uitgevoerd in het infotainmentsysteem m.b.t. het opladen van de auto.: nu is er bij het AC-laden mogelijk om het laadvermogen in te stellen op Max – medium – minimum ofwel laden met 11kWh – 6,5kWh of 3kWh . Voorheen kon dat niet.
Verder heeft het “EV”-schermpje voortaan een holografische afbeelding van de auto met daarin het accupercentage aangegeven en het rijbereik mét en zonder airco. Optisch mooier weergave.
Nadeel van de nieuwe software update is dat het opstarten tot rijklaar wel langer duurt en dus kan gaan rijden; scheelt zo 20 seconden met de oude versie en ondanks dat het slechts 20 seconden is irriteert dat toch; men wil het liefst de startknop indrukken en gaan…
Dat ik af juni voortaan ook thuis kan laden op een lager vermogen zie ik echt als een grote pluspunt. Door combinatie van maximum opbrengst zonnepanelen tussen 10 en 14 uur krijg ik meer eigen zonne-energie in de accu, dan wanneer de e-Niro alleen op vol vermogen (11kWh) kan laden.

Laatste 2 weken van juni weer voor de 3e keer op vakantie in het noorden van Oostenrijk, zelfde bestemming als de 2 keren daarvoor. Dus met hetzelfde laadschema voor heenreis vertrokken. De laadpunten stonden nog in de navigatie opgeslagen.
Vertrokken met 100% volle accu (450km range). Om bij eindbestemming te komen hebben we 5x geladen onderweg bij Ionity. Geladen met de Shell Recharge-druppel en dan kost één kW Ionity-power slechts €0,68 en dat is evenveel gebleven als vorig jaar (€0,69). Heenreis: 972km. Geladen: 133kWh tegen kosten: €90,58. Aangekomen met nog 84km range in de accu (= +15kWh). Heenreis veel op de CC gereden met 125-130 échte kilometers/uur waar het kon. Echter ontzettend veel Baustellen gehad op de A3-A9-A8;.ik denk wel 100km in totaal. Dat heeft het gemiddelde verbruik aardig gedrukt tot 17kWh/100km = 5,88km/kWh.
Rijden in de bergen blijft echt fantastisch! Berg op heb je genoeg power en met berg af regenereer je er zo weer tig kilometers gratis bij. De terugweg ging vlotter met idem 5 laadstops. Terugreis: 947km. Verbruikt: 119kWh tegen kosten: €81,05 (Ionity + Allego). Een gemiddeld verbruik van 16,5kWh/100km is 6,06km/kWh.

De e-Niro rijdt na 66.500km nog steeds prima! Overall zit Ik op een GoM-gemiddelde van 15,0kWh/100km en dat bij een gemiddelde snelheid van 61-62km/h over die 66.500km gerekend. Van enige accudegradatie merk ik nog niks.
Zijn er minpuntjes?...Ja hoor! De schokdempers achter beginnen ietsje meer te kraken als je een drempel neemt en verder heb ik nog steeds af en toe ‘ghost-breaking’ bij ACC op de provinciale weg, zo eens in de 1000-1500km schat ik. Verder is het niet echt een mooie auto om te zien, meer een labradoedel, een trouwe allemansvriend. Al met al nog steeds tevreden over de e-Niro.
Ben je op zoek naar een goede BEV, tegen lage kosten en waarin óók je gezin (met lange kinderen) moet passen kijk dan ook eens naar de e-Niro als potentiële kandidaat!

2 jaar e-Niro rijden

  • 71.898 km

71.898km: 2 jaar in gebruik
Vandaag op de kop af 2 jaar in gebruik.
1e jaar gereden: 33.000km
2e jaar gereden: 38.898km. (mede door wegvallen coronamaatregelen meer kilometers gemaakt)
Gem. verbruik over 71.898km: 16,0kWh/100km (incl. laadverliezen van 10%)
GoM in Kia over 71.898km: 14,7kWh/100km (excl. Laadverliezen)
Gem. laadkosten: €5,48/100km (incl. 10% laadverlies)
Totale laadkosten: 71898km/100km = 718,98 x €5,48 = €3940,01
Laadkosten per maand: €3940,01/24maanden = €164,17 per maand

Ter vergelijking met benzine:
38.898km /17km per l. = 2288l verbruik het 2e jaar
Bij benzineprijs €1,95/l x 2288l = €4461- = €371,80 per maand.
Bij benzineprijs €2,00/l x 2288l = €4576,-= €381,33 per maand.
Voor elke 5c per liter erbij is dat ook een tientje erbij per maand.
Het verschil (voor mij) is grofweg €200,-/maand bij 39d km per jaar in voordeel elektrisch rijden.

300e laadbeurt op AW: GoM 14,4kWh/100km

  • 83.505 km

Gisteren de 300e laadbeurt vastgelegd in de Verbruiksmonitor. Bij die 300 laadbeurten heb ik 11.440 kWh geladen en 71.706 kilometers afgelegd. Gemiddeld is dat 11.400kWh/300 = 38,0kWh per laadbeurt en 71.706km/300 = 239.02km gereden per laadsessie. En dat is inclusief laadverliezen!
En wat zijn de laadverliezen dan? Verbruiksmonitor geeft aan: 15,95kWh/100km. De GoM in de Kia geeft aan: 14,4kWh/100km. 15,95kWh/14,4kWh = 1,107. Laadverlies is dus 10,7% en dat is érg netjes!
Laadkosten zijn €5,38/100km en dat is inclusief laadverlies van 10,7%. En bovenstaande gegevens zijn ook inclusief de afgelopen 2 ‘winters’ 😉. In de zomermaanden doe ik makkelijk 13,2kWh/100km tot onder de 12,5kWh/100km (= 8km op 1kWh stroom). Nu met temperaturen van 5 graden boven nul zit ik op 14,5kWh/100km tot 15,2kWh/100km (GoM)verbruik. En dat is ook inclusief de airco aan op 20 graden en de rij-verlichting aan (ook overdag).
Ik laad de accu in de meeste gevallen op tot 80% vol en dan geeft de GoM in de e-Niro een range aan tussen de 340km (2 gr.C) en 381km (20gr.C). De laatste keer tot 100% vol gaf toen een range van 478km (medio okt.) en dat is meer dan de WLTP-opgave van 455km. Die ‘mooie’ verhalen hier op het AW-forum, dat “Je range in de winter met 50% afneemt…” is dus écht KUL!

Nu bijna 12.000km en bijna 4 maand verder sinds de laatste review heb ik eigenlijk weinig bijzonders te melden over de e-Niro. De e-Niro rijdt nog steeds goed; geen storingen of andere issues gehad. De kraakjes van de schokdempers achter zijn niet erger geworden. De ‘ghost-breaking’ is zelfs weg/verholpen sinds de laatste (kleine) beurt bij 75d km.
De kleine beurt bij 75d km kostte in totaal €608,38 en daarbij zijn o.a. de 2 voorbanden vervangen omdat die ‘op’ waren met nog 2,4mm profiel. De twee nieuwe Vredestein ‘All seasons’ inclusief montage en verwijderingsbijdrage was €411,56 van het totaalbedrag. De banden achterop hadden nog 5,1 en 5,4mm profiel, dus dat kan nog even door.
Verder heb ik heel even een 2-tal weken in november geen gebruik kunnen maken van de Kia Connect app, omdat nu een update van de app de e-Niro en de app niet meer met elkaar wilden ‘connecten’. Van de Kia Connect-helpdesk het advies gekregen om het infotainmentsysteem te resetten m.b.v. een paperclip. En dat hielp! De app en de e-Niro ‘connecten’ weer met elkaar én de verwarming in de e-Niro werkt ook ineens nog beter…
Nu op naar de grote beurt bij 90d kilometer! Naar verwachting wordt dat eind februari.

91600km: Derde grote beurt

  • 92.609 km

De e-Niro heeft 10 dagen geleden haar grote beurt gehad bij 91600km bij wederom Van Mossel in Hengelóóh. Bij deze beurt zijn voor het eerst de achterbanden vervangen. Er zat nog 2,1mm profiel op. Wederom 2 nieuwe Vredestein ‘All seasons’. Daarnaast nog interieurfilter, rem- en koppelingsvloeistof vervangen. En een check op de accustatus en aanverwante systemen. Navigatie update bleek niet nodig, want die was schijnbaar al eens OTA gedaan.
Nu 9.000km en bijna 3 maanden verder sinds de laatste review heb ik eigenlijk weinig bijzonders te melden over de e-Niro. De e-Niro rijdt nog steeds goed; geen storingen of andere issues gehad. De kraakjes van de schokdempers achter zijn niet erger geworden. En de ‘ghost-breaking’ is ook nog weggebleven sinds de kleine beurt bij 75d km.
Wat nog niet prettig werkt is de Kia Connect app; die heeft kuren m.b.t. gepland laden. Wanneer ik in de nacht wil laden en ik sluit de laadkabel al om 21:22uur aan, dan begint die al meteen met laden. Dan moet ik in de app de starttijd (bijvoorbeeld) van 02:10 uur aanpassen naar 02:00uur en bevestigen, dan stopt het laden prompt en gaat die in de wacht-modus. En dan begint die ook wel om 02:00uur te laden. En zo is het elke keer weer, dat ik bij het aansluiten van de laadkabel even de app er bij moet pakken om het meteen opladen te doen stoppen.
Sinds medio februari heb ik ook een dynamisch energiecontract. En probeer ik nu meer te laden in de goedkopere uurtjes. En ook al een paar keer in het weekend een negatieve stroomprijs gehad (ex. belasting en bijdrage leverancier). Na 339 laadbeurten op AW Verbruiksmonitor zijn de laadkosten nu €5,23/100km en dat is inclusief laadverliezen. En wat zijn de laadverliezen dan? Verbruiksmonitor geeft aan: 16,04kWh/100km. De GoM in de Kia geeft aan: 14,6kWh/100km. 16,04kWh/14,6kWh = 1,099. Laadverlies is dus afgerond 10%.
Volgens de Kia handleiding moet je de accu ook 2 keer per maand tot 100% opladen. De laatste keer tot 100% vol gaf toen een range van 484km aan (2 maart jl.) en dat is meer dan de WLTP-opgave van 455km.

105000km-beurt. Oostenrijk en EV6 upcoming!

  • 107.202 km

De e-Niro heeft 9 dagen geleden haar kleine beurt weer gehad bij 106.590km bij wederom Van Mossel in Hengelóóh. Bij deze beurt zijn de routinematige zaken even langsgelopen. De e-Niro rijdt nog steeds goed echter was de zogenaamde ‘ghost-breaking’ weer teruggekomen ☹! Het verschijnsel was een tijdje weggeweest af de 90d-beurt tot aan 95.100km, maar weer teruggekomen… En gedurende de 10.000 gereden kilometers al 16 a 17 keer voorgekomen en soms ook 2 a 3 keer binnen één kilometer. De dealer heeft er samen met Kia Nederland er een analyse op gedaan, echter is het euvel nog niet opgelost. Dit verschijnsel van ‘ghost-breaking’ is niet meer bekend bij Kia Nederland. Vermoeden is dat de camera/radar onderin de voorbumper defect is. In september weerkomen voor verdere analyse.
In juni weer 3 weken vakantie gehad in Karinthië, Oostenrijk. Hetzelfde laadschema voor heenreis gebruikt als voorgaande vakanties, met nu 1 extra om in Karinthië te geraken. Vertrokken met 100% volle accu (430km range). Om bij eindbestemming te komen hebben we 6x geladen onderweg bij o.a. Ionity. De Ionity-kWh-prijs is al 2 jaar onveranderd gebleven en bedroeg nog €0,69. Laden bij een Aral was duur: €0,80 per kWh. Heenreis: 1095km. Geladen: 189kWh tegen kosten: €114.41. Aangekomen met nog 112km range in de accu (= +22Wh). Heenreis veel op de CC gereden met 120-125 échte kilometers/uur waar het kon. Echter ontzettend veel Baustellen gehad op de A3-A9-A8;.ik denk wel 100km in totaal. Dat heeft het gemiddelde verbruik aardig gedrukt tot onder de 16kWh/100km = 6,2km/kWh.
Sinds medio februari heb ik ook een dynamisch energiecontract. En ik ben nu meer in de goedkopere uurtjes aan het laden. Bij 339 laadbeurten waren de laadkosten nog €5,23 per 100km en nu zit ik op €5,05 per 100km bij 394 laadbeurten en da’s inclusief laadverliezen. Een daling van bijna 2 dubbeltjes per 100km en we gaan door…
Sinds mijn review van 8 juli vorig jaar (bij 66.500km) alweer 40.000km gereden. En dat met nog steeds een gemiddeld verbruik volgens de GoM van 14,7kWh/100km, dus zuinig in verbruik.
En gisteren leuk nieuws ontvangen van ons Wagenparkbeheer: Er komt een EV6 beschikbaar in de leasevloot én ik mag m’n hebben/gebruiken! 😊
Dus binnenkort ruil ik de e-Niro in voor een EV6 58kWh in Air-uitvoering, eindelijk! Nooit gedacht dat er een EV6 beschikbaar zou komen vanuit de vloot. Ik was me al aan het oriënteren op de komende EV3 (maandag a.s. kennismaking bij Kia dealer). De EV3 moet dan nog maar 1,5 jaar wachten…Eerst lekker anderhalf jaar zoemen in een EV6...Zin in!

120.000km-beurt en toch geen EV6…

  • 124.455 km

Nu weer ruim 17.000km verder is het tijd voor weer een aanvulling op mijn review. Om maar meteen te beginnen met waar ik gebleven was, de Upcoming EV6… Die kwam toch niet! Een week na het schrijven van de vorige review, kwam ‘mijn’ Wagenparkbeheer met minder leuke nieuws: De EV6 werd wél meegenomen door de huidige berijder, waar zij in eerste instantie dachten dat die in de leasevloot beschikbaar kwam. Domper dus! Ik had in die bewuste week ook al een proefrit gemaakt met een demo-EV6 van Van Mossel uit Apeldoorn. Waar mijn e-Niro gewoon rechts op mijn oprit geparkeerd kan worden, met de neus direct voor de laadpaal, moest de demo-EV6 achteruit ingeparkeerd worden aan de linkerkant van mijn oprit, normaliter de parkeerplek van mijn vrouw. Dat moest nu vanwege het kunnen uitstappen als bestuurder én de laadklep-positie van de EV6 ten opzichte van mijn laadpaal, die was dan het meest gunstigst nabij. Dus ook een langere laadkabel van 8m nodig, om de toekomstige EV6 te kunnen laden én ook fatsoenlijk over de laadkabel in en uit ons huis te kunnen komen zonder hinder. Deze 8m lange laadkabel dus besteld en op de dag van levering kwam ook het mindere leuke nieuws dat de EV6 toch niet door ging…Kon de laadkabel in zijn ongeopende verpakking weer retour.

Het fenomeen met ‘ghost-breaking’ is inmiddels opgelost! Uit de analyse van dealer en Kia Nederland kwam het advies om de radar voorin de bumper te vervangen onder garantie. Begin november was de e-Niro weer bij de dealer in Hengelo geweest en hebben ze de radar vervangen. En sindsdien, 8000+km verder, geen één keer meer last gehad van ‘ghost-breaking’…Effe afkloppen!!
Op Oudejaarsdag is de e-Niro voor de 120.000km-beurt geweest, een ‘grote beurt’ volgens het schema. Dit keer bij Van Mossel in Apeldoorn en niet Hengelooh. Er waren geen bijzonderheden anders dan het gebruikelijke; het vervangen van interieurfilter, remvloeistof verversen. Na een paar oliebollen, koffies, praatje met verkoper en proefzitten in een EV3 (alweer) weer huiswaarts. Deze verkoper vertelde mij, dat ze al 50 stuks verkochte EV3’s hadden staan op hun binnenplaats en deze in januari gingen uitleveren aan hun klanten! Omdat de EV6 niet doorging heb ik mijn zinnen gezet op de EV3 ter vervanging van de e-Niro t.z.t. En ook al een proefrit gemaakt begin november bij deze Van Mossel in Apeldoorn.

Sinds januari ben ik werkzaam bij een andere werkgever. Na jaren richting het Oosten des Lands moet ik nu naar het Westen toe. Van 125km v.v. over de ‘Provinciaal’ naar 135km v.v. over de provinciale weg (33%) en autosnelweg (67%). Van 90km/u op adaptieve cruise control (=86 echte km’s) genietend van het boerenlandschap naar 115-120km/u (110-115 echte km’s) gefocust op mijn voorganger! Zoveel mogelijk op linker rijbaan, om de vrachtwagens voorbij te komen en zo snel mogelijk voorbij Voorthuizen/A30 eer het daar écht vast staat. Alleen voor aannemerbusjes even naar rechts, deze rijden nog harder en ook irritant dicht op je bumper.
Het verbruik is nu van overall 14,5kWh/100km (in augustus bereikt) langzaam gestegen naar 14,6kWh/100km in december naar nu 14,7kWh/100km door meer snelwegkilometers afgelopen 3 weken. Gemiddeld verbruik ligt nu tussen de 17 en 18,5kWh per rit woon-werk, omdat de gemiddelde snelheid uiteindelijk niet veel hoger ligt dan voorheen over de provinciale weg richting het Oosten des Lands. Dus alle opmerkingen “Op de snelweg gaat het rijbereik naar de helft” klopt gewoon niet, daar men toch wel (overdag) in files terecht komt wat het gemiddelde naar beneden haalt en het verbruik dus ten gunste komt. Als ik nu laadt tot 90% vol geeft de GoM nu 380km aan, waar die vorig jaar rond deze tijd bij 90% ~414km aangaf. (= nu 80km snelweg overdag t.o.v. 4km voorheen).
Aanrader: De Kia-thermomok! De koffie blijft écht lekker warm tijdens de rit!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.