Kia Cerato 1.6 X-treme (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cerato 1.6 X-treme |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben vanmiddag de Cerato afgehaald bij van Muilwijk in Scheluinen (bij Gorinchem), na een zeer uitgebreide introductie uitleg van zowel de auto als het navigatie systeem konden we aan de thuisreis beginnen.
De bestuurders stoel is door de dealer een beetje aangepast zodat ik wat meer steun onder mijn knieen heb i.v.m versleten knie, ik moet zeggen dat is keurig gedaan en het zit prettig. De auto voelt stevig aan en is lekker rustig, zeker na de peugot diesel die er op los ratelde.
De eerste indruk is dat de auto zeker voor zijn prijs veel te bieden heeft en dat het met de kwaliteit ook wel snor zit. Naast het navigatiesysteem heb ik nog afstandbediening op de centralevergrendeling genomen omdat ik in de computers werk en dan wel eens met een computer loop te zeulen en het dan toch wel prettig is om de boel te openen met een druk op de knop.
Ik zal hier met enige regelmaat verslag doen van mijn bevindingen met deze Cerato, die over ongeveer een maand LPG inbouw krijgt.
De waarderingen hou ik nog even neutraal, evenals de beoordeling van de dealer alhoewel de ontvangst en uitleg vanmiddag zeer ruim was (ruim anderhalf uur).
Update 28-01-2006
De auto is nu zo`n 1800 KM verder en bevalt uitstekend, de 16i-16V motor maakt hem zeker geen strepen trekker maar laat toch een pittige rijstijl toe met zijn 105 PK.
Het verbruik valt nog een beetje tegen zo rond de 1 op 11, maar de eerste 800 KM zat dat rond de 1 op 10 dus er zit verbetering in dus ik verwacht dat als alles een beetje is ingelopen en we wat zomerse temperaturen hebben de 1 op 13 haalbaar moet zijn.
Afgelopen week is de LPG installatie ingebouwd dus we kunnen nu kijken wat de Cerato gaat doen op deze brandstof.
Het nadeel is dat de ringtank er voor zorgt dat de vloerplaat ongeveer 5 cm omhoog is gekomen dus je houdt minder ruimte over in de kofferbak van de auto, het inbouw station in Arkel heeft het wel netjes opgelost de laadvloer is netjes vlak gehouden doormiddel van het opvullen van de overige bakken e.d. die onder de vloerplaat zitten. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de tildrempel is verdwenen.
Doordat ik als leenauto van de garage de demo Cerato mee heb gehad kon ik mooi nu ook het verschil voelen tussen mijn aangepaste stoel en de orginele opstelling en dan ben ik toch blij dat ik die aanpassing heb. Doordat de stoel aan de voorzijde zo`n 3 cm. omhoog is gebracht is de ondersteuning voor je knie veel beter en krijgt je knie meer rust tijdens het rijden, ze hebben ook de stoel wat verder naar achteren geplaatst dus ook dat heeft zijn voordelen. We hebben onlangs een behoorlijk stuk gereden met 5 volwassenen in de auto en in tegenstelling met de 306 break heb ik geen klachten gehoord over de beenruimte achterin.
Update 26-02-06
We rijden nu een ruime maand op LPG G3 en de KIA gaat eigenlijk alleen maar meer in de smaak vallen. De kilometerstand prijkt nu op 4800 KM en er zijn nog geen problemen geweest met de auto.
Bij wat natter weer moet je wel een beetje opletten met de standaard gemonteerde KUMHO banden omdat de auto dan in een wat snel genomen bocht over de banden heen weg wil glijden, even het gas wat oplaten komen hersteld dit gelukkig snel, maar ik denk dat een setje banden van Michelin wonderen kan doen voor de Cerato en dat het comfort ook nog wat zal verbeteren.
Als je de verwarming ingesteld hebt in een stand dat er ook lucht op de vooruit moet worden geblazen zal automatisch bij het starten van de auto de airco worden ingeschakeld, ik ben daar niet zo erg van gecharmeerd omdat je nu eenmaal snel vergeet om de airco weer uit te schakelen en dan heb je eigenlijk alleen maar weer onnodig extra brandstof gebruik.
Het verbruik op LPG zit nu bij een vrij pittige rijstijl op een gemiddelde van 1 op 9,7 KM dus dat kan denk ik nog wel wat beter worden.
Update 15-07-2006
De auto voldoet nog steeds prima, we rijden er met veel plezier in en het comfort is ook nog steeds op een prima niveau. Bij de wat langere ritten is het opvallend dat het erg stil is in de auto van deze prijsklasse, alleen bij stevig optrekken wil de motor een sportieve grom laten horen iets wat zeker niet storend is.
Tijdens een autobahn rit bij onze oosterburen tikte de 16i met gemak de 190 KM op de teller aan (rijdend op LPG).
Het gebruik is op het zelfde niveau gebleven ik had gehoopt dat er wat meer kilometers met een liter LPG gereden kon worden maar een groot probleem is het natuurlijk ook niet met een literprijs van € 0,46.
Qua krasjes in het in en extrieur moet ik zeggen dat de auto daar wel erg gevoelig voor is ondanks de speciaale waxoil laag zie je hier en daar een krasje in de lak en ook de steenslag wil wel wat schade aanrichten aan de laklaag.
De gebruikte kunstof is niet meer zoals in de oudere modellen van Kia goedkoop van aanblik maar zeker nog niet op een niveau die we van europeese en japanse auto`s gewend zijn. Als je regelmatig spullen vervoerd met de auto zie je al snel krasjes en kleine beschadegingen verschijnen, maar veel is toch ook weer weg te poetsen met wat kunstof reiniger.
Update 30-12-06
We hebben nu een jaar gereden met de auto en alles loopt nog steeds op rolletjes geen problemen, de auto heeft nu zijn tweede beurt gehad bij 30.000 KM.
Update 21-12-2007
De Kia is inmiddels al weer 2 jaar oud en bevalt nog steeds goed, nadat we de problemen hebben gehad met de krukas (zie hoofdstuk problemen)is alles probleemloos verlopen.
Ook het rijden op gas (en vooral het tanken) gaat nog steeeds goed, het gebruik op gas zit zo rond de 1 op 10 met aardig doorrijden. Het verbuik op Benzine zit rond de 1 op 12 ik tank dan wel Shell V-Power en dat merk je wel ook al rijden we niet zo vaak op benzine.
Ik heb onlangs een dagje met de nieuwe cee`d SW gereden en dat is toch wel weer een stap voorwaards maar de Cerato ggedraagd zich ook goed dus zal hij voorlopig nog wel blijven, wat bijvoorbeeld opvalt is dat na zo`n 59000 KM de stoelen nog goed zitten en kraakjes en dergelijke in het interieur uit blijven. De auto start probleemloos ook met de kou die we nu hebben (vorige week zaten we in Duitsland en daar was de vorst wat strenger dan bij ons maar de auto gaf geen krimp en ook de kachel had er geen moeite mee om alles lekker warm te stoken.
De gemonteerde vredestein banden bevallen ook nog steeds goed en het slijtage niveau is beter dan van de orginele Khumo banden. Dus we gaan gewoon lekker door richting de 100.000 KM en als dat goed blijft gaan kan ook de ster voor betrouwbaarheid weer op 4 gezet worden denk ik.
PROBLEMEN
Nog geen, maar dat zou met deze kilometerstand ook wel erg gek zijn.
Bij 4800 KM nog geen problemen gehad.
Tot 19902 KM: bij een stand van ca 9000KM bleek de airco niet meer te koelen, Garage v. Muilwijk heeft de airco door een gespecialliseerd bedrijf laten controleren en er bleek een flens van de pomp niet goed te zijn en men heeft een nieuwe geplaatst, probleem opgelost.
Tevens zat er in de linker deurstijl een vervelend rammeltje dat zich op een klinkerweg openbaarde ook dat is naar volle tevredenheid hersteld.
Rond de eerste beurt begon de auto veel LPG te gebruiken en zenuwachtig te lopen, het inbouwstation heeft de software aangepast maar dat hielp niet. Tijdens de beurt wilde de dealer dat het inbouwstation nogmaals de auto zou nazien, men wilde eerst weer een aparte afspraak maken maar daar ging de dealer niet mee accoord omdat er dan de kans gelopen werd dat onderdelen besteld moesten worden en ik de auto dus drie keer kwijt zou zijn. Na stevig aandringen ging het inbouwstation overstag, en het bleek dus een kleinigheidje te zijn, het systeem zoog valselucht aan bij een injector, tevens heeft men in samenwerking met de importeur de software opnieuw ingesteld. De auto rijd nu weer heerlijk en reageert goed op het gas.
30.000 KM
Wieldop rechtsvoor en rechtsachter alletwee vervangen omdat de afwerklaag losliet (garantie)verder geen problemen. Verder blijkt dat KIA de distrubutie riem al vervangt bij 90.000 KM dat is wel erg vroeg vergeleken bij andere merken.
Update 13-2-07
De Kia heeft nieuwe banden gekregen, van af het begin was ik niet te spreken over de standaard gemonteerde Khumo banden, vooral bij een nat wegdek boden ze gewoon te weinig grip en met een beetje sneeuw was het helemaal een drama de ABS greep al in bij het geringste remmen. In eerste instantie wilde we de banden bij Profile laten Sipen om te kijken of dit wat verbetering zou geven, voor de voorbanden zou dit nog kunnen maar achter was er nog maar 3 mm profiel ??? ( ik denk dat de dealer de banden al van voor naar achter heeft gegooid tijdens de laatste beurt omdat ik al had geklaagd over te weinig grip. Dus gelijk besloten om voor nieuw rubber te gaan, Vredestein T-Trac 185/65 R15 en dit geeft een heel ander rijgedrag van de auto, stiller veel meer grip en stabieler
Update 07-03-07
Flinke stukken aan de Cerato, het viel op dat de motor wat ruw liep en ik hoorde een rammelend geluidje als de motor net wat toeren ging maken bij het optrekken e.d..
Dus gelijk naar de dealer gegaan en die heeft een reserve auto meegegeven (Cerato 2.0 CRDI), na het weekend bleek dat er een krukas was gebroken. KIA nederland koos direct voor het vervangen van het onderblok dus dit heeft wel even wat tijd gekost.
Vanmorgen de auto weer opgehaald en alles draaid weer soepel en eigenlijk gewoon een nieuwe motor bij 35.000 KM. Navraag en klein onderzoek heeft uitgewezen dat het geen voorkomend probleem is bij de Cerato (schijnt wel bij de Picanto voor te komen en daarom krijgen de auto`s ook een modificatie)vermoedelijk een spoelkanaal dat niet goed open was.
De dealer bevalt goed, dit kleine familie bedrijf weet nog wat service betekent. Bij de motor problemen kwam ik op zaterdagmiddag om c.a. 15.00 uur en tien minuten later kon ik weer op weg met een andere auto.
Een afspraak voor een beurt maken betekent dat je snel terecht kan( ik kon binnen een week terecht) bij onze vorige dealer een grote Peugot dealer in Culemborg waren wachttijden van 6 weken normaal en als er iets vervangen moest worden waren de onderdelen niet op voorraad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.