Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CVVT X-tra (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sporty Wagon 1.6 CVVT X-tra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Eerste kilometers
- 250 km
Sinds begin januari dit jaar rijden wij in een Kia Ceed Sporty Wagon First Edtion 1.6. Het first edition slaat op de recente restyling (o.a. voorzijde). In december wezen proefrijden. Onze dealer verkoopt Opel en Kia. Dus op één ochtend in de nieuwe Opel Astra en de gerestylde Kia Ceed kunnen rijden. De buitenkant van beide auto's vinden we mooi. Maar van binnen voelt de Astra – eerlijk is eerlijk – luxer aan. Alles is net wat meer 'af'. Valt het meeste op bij de knopjes op het stuur om de radio te bedienen (zelfde soort knopjes in deur voor bediening spiegels). In de Kia niet echt mooi. 35 jaar geleden zaten dezelfde knopjes ook al op mijn legotrein.
Maar dan ga je afwegen. Beide mooie auto's om te zien. Kia iets minder luxe van binnen, maar voor ons ('naar de familie-rijders') zeker voldoende. Astra nog niet verkrijgbaar in stationversie, en die versie willen we wel graag. 7 (!!!) jaar garantie op de Kia. 3.500 meer betalen voor een Astra.
En zo was de keus toch vrij snel gemaakt: de Kia.
Onze vorige auto was een Ford Focus Wagen uit 2002. Die voelde goed. En deze Kia ook. In de Focus zat een 1.4 motor, in de nieuwe Kia een 1.6. Dát voel je wel, motor zet stevig aan. Rond de 100 km p.u. vind ik 'm aardig wat geluid maken. Waar of een kwestie van wennen? Ook wennen: het stop-and-go-systeem. Je moet de koppeling loslaten + 'm uit de versnelling zetten. Dan slaat de motor af. Dus als je optrekt moet je 'm eerst weer in de 1 zetten. Voorlopig maar even niet op de linkerbaan vooraan gaan staan bij het stoplicht... Stoelen zitten hard, maar prima. Zijn ook goed instelbaar. Benzineverbruik natuurlijk nog niets over te zeggen.
2000 km
- 2.000 km
2000 km gereden
Positief:
- model blijven we mooi vinden
- veel ruimte als achterbank plat licht. En bank op- en neerklappen gaat snel een eenvoudig.
- geluid radio/cd-speler prima
- goede stoelen
Negatief
- benzineverbruik toch fors hoger dan onze ingeruilde Ford Focus 1.4. Deze reed 100 km op 5,7 ltr. De Ceed krijgen we (nog?) niet lager dan 100 km op 6,5. En wij zijn hele rustige 100 km/p.u- rijders... Zou dit nog teruglopen? (vinden wij wel belangrijk)
- motor geeft in auto meer geluid dan bij Focus. Kom je boven de 120 km dan lijkt het punt dat we gaan opstijgen – aan het geluid te horen – snel te naderen
- bedieningsknopjes op stuur blijven we lelijk vinden
Stop en go door winter nauwelijks kunnen proberen: bij lage temperaturen werkt dit niet (en – zo lijkt het – ook niet als er vermogen nodig is voor bv verwarming). Keren dat we het konden gebruiken was het wel even wennen.
Knipperlichten defect
- 3.500 km
Omdat wij een nieuwe kast voor de woonkamer moesten vervoeren een (vrij nieuwe) aanhangwagen achter de auto gezet. Tot mijn verbazing werkten - eenmaal op weg - de knipperlichten niet meer. Ze deden het niet. Of beide tegelijk. Klusje toch maar afgemaakt. Eenmaal aanhangwagen teruggebracht en afgekoppeld bleef het probleem bestaan. KIA-dealer kon in alle snelheid (het was zaterdagochtend) niet meteen iets vinden. Keurig een leenauto meegekregen. Dinsdag eigen auto opgehaald. Alles doet het weer.
Benzinegebruik
- 7.000 km
Het benzinegebruik begint te dalen. Waarbij natuurlijk ook het weer invloed heeft: niet te warm, niet te koud. Dus geen verwarming of airco. Afgetankt een paar keer een flink stuk gereden, hoofdzakelijk snelweg. Netjes tussen de 95 - 100 km per uur gebleven. Dan haal ik 1 op 14,7 km.
Verder geen bijzonderheden.
Eerste beurt
- 15.000 km
Bij eerste beurt (KIA VAn Voorden, Almere) geen echte bijzonderheden. Wel heb ik het programmaatje dat automatisch alle deuren sluit als je harder dan 30 rijdt eraf laten halen. Werd ik helemaal gek van, iedere keer als je stopte en iemand uitstappen wilde kreeg hij/zij de deur niet open omdat ik eerst moest ontgrendelen.
Verder blijf deze auto voor mij echt een vervoermiddel, hij brengt mij niet 'in vervoering'. Belangrijkste reden is het eerder genoemde hoge, duidelijk aanwezige mototgeluid als je boven de 90 km komt. Verder dan 110 km durf ik niet, vrees dat we dan opstijgen :-)
Kosten deze eerste beurt 196,84 . Nette prijs als ik dat vergelijk met eerdere beurten Ford Focus. Plus: auto werd netjes gewassen afgeleverd. Dat is nog eens service.
Geen wijzigingen
- 23.000 km
Na bijna 25.000 km een keer een korte update. Geen problemen gehad, alles doet wat het moet doen, verbruik blijft nu rond 1 op 14 hangen
Heen en weer naar Franse Alpen
- 30.000 km
Vorig jaar voor eerst naar Franse Alpen geweest. In één rit erheen in een dikke BMW. Dit jaar in een KIA C'eed. Zag er wel wat tegenop, zou het erg tegenvallen? Nee dus, het is eigenlijk zeer goed gegaan. Oke, boven de 130 km moet je niet gaan rijden want dan gaat 'ie in de bochten te zweverig sturen (voelt niet veilig). En - vind ik wel een nadeel van de C'eed - natuurlijk fors meer motorgeluid in auto. Maar comfort stoelen was goed. Verbruik bij in buitenland 120 - 130 1 op 12. Verder no problemo's. Tevreden dus!
Met aravan er achter naar Frankrijk/dure beurt
- 35.000 km
Deze zomer met een (kleine) caravan er achter (max. 1000, incl bagage) naar midden-Frankrijk geweest. Ging best goed. Niet ontkend kan worden dat op de wat stevigere hellingen flink geschakeld moest worden (even wennen), maar we kwamen boven :-) Ook lag caravan relatief stabiel achter de auto, goed beladen is dan wel belangrijk. 115-120 km per uur was op Franse tolwegen mogelijk. Kortom: tevreden.
Wat minder tevreden, in ieder geval wel wat geschrokken over kosten voor een grote beurt. Eerste beurt was jaar terug bij 15.000 km, en kostte 197 euro Dit viel mee. Nu KIA het onderhoudsfrequentie heeft aangepast (van 15.000 naar 20.000 km) was na de vakantie een grote beurt noodzakelijk. Kosten: 448 euro!! Mmmm :-(
Wel mooi: bij ophalen auto was de auto netjes door de dealer gewassen.
gerammel onder auto
- 40.000 km
Recent gerammel onder de auto. Direct aan de kant van de weg gecontroleerd, niets gevonden. Een maand later hetzelfde. Weer niets gevonden. Maar wel even langs dealer. Na controle waren het mogelijk (!) de schokbrekers. Keurig onder garantie vervangen.
Weinig nieuws
- 62.000 km
Dit jaar is de Ceed keurig blijven rijden. O.a. weer met de caravan op vakantie geweest. Deze keer in NL, ging probleemloos.
Bij de beurt werd aangegeven dat de achterbanden vernieuwd moesten worden. Dat werd een fors dure grap, de dealer vroeg de meer dan volle prijs. Nee, dat ging netter bij vroegere Ford-dealer. Ik gun de KIA-dealer een zeker meerprijs tov de internet-bandenknallers. Maar meer dan 50% extra vind ik veels te gortig. Volgende keer worden de banden dus elders gekocht.
Gedoe
- 73.000 km
Weer 20.000 kilometer verder met de Ceed, nu 75.000 km op weg. Onder andere een zomervakantie de caravan gesleurd (in NL, ging prima) en dit voorjaar naar midden-Frankrijk gereden. Dat was minder. In Frankrijk weigerde het raam aan bestuurderszijde weer omhoog te gaan, dus met open raam 1200 kilometer teruggereden (hadden geen zin om een vakantiedag op te offeren aan een garagebezoek 35 km verderop). Vervelender was dat sinds een maand de stuurbekrachtiging af en toe plotseling wegviel. Steeds binnen een kilometer na het starten. Dat geeft toch gevaarlijke situaties, bv als je net op een rotonde rijdt. Drie keer (!) bij de dealergarage geweest, men kon eerst niets vinden. Uiteindelijk vond men de waarschijnlijke oorzaak: een fout in de sensoren in de stuurkolom. Stuurkolom en raam zijn onder garantie gerepareerd. Dit laatste geldt niet echt voor het vertrouwen dat ik in het merk Kia meer heb.
Weer een vakantie de caravan meegesleurd
- 79.000 km
Opnieuw een lange vakantie de caravan meegesleurd. Naar zuid-Frankrijk op en neer. Ging vrij moeiteloos, alhoewel je bergjeop wel eens niet harder kan dan 70 km p u.
En dan is 'ie verkocht
- 89.000 km
Niet gepland, maar toch gebeurd. We hebben een nieuwe Ceed gekocht. Al een paar maanden geleden zagen we een mooie uitvoering (nieuw model, comfortpack) bij de dealer staan. Deze week zagen we 'm weer/stond er een zelfde (?). Nu wel in gesprek gegaan met de verkoper, een offerte laten maken, wat heen en weer gepraat en we kunnen onze nieuwe Ceed Sportswagen begin maart komen halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.