Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CVVT X-ecutive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sporty Wagon 1.6 CVVT X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 2.500 km |
De keuze viel in het voordeel van de Kia
- 2.500 km
Aanschaf
Lang heb ik gedubd welke auto ik zou kiezen. In eerste instantie was het idee om een 2e hands Opel Astra aan te schaffen, maar daar heb ik vanaf gezien. Met mijn budget en wensen (ruime kofferbak, goede zithouding voor mijn lengte van 1.90, genoeg gemak, zuinig) kwam ik uit op de Astra, Focus of Kia. De Focus eigenlijk alleen in het aanbiedingsmodel, die bovendien nogal onzuinig werd ervaren. De overige auto's proefgereden en voor de Kia gekozen.
Astra voordelen: compleet, vertrouwd, betere inruilwaarde, goed rijgedrag, fijne stoel (extra optie). Nadelen: armsteun in de weg (handrem, schakelen), geen electr. ramen achter, prijs.
Cee'd voordelen: fijn schakelen, goede stoel, garantie, prijs, goed rijgedrag. Nadelen: stuurgedrag*, image, niet echt vlot*.
Model
Ik heb gekozen voor de 1.6 X-ecutive met ESC. Dit levert mistlampen, cruise-control, climate-control, leerpakket en electrische ramen achter op.
Ervaring
Elke nieuwe auto is wennen, vooral als de oude aardig oud was. Het was dus al een hele verbetering. Ik had proef gereden in de 1.4 en die was naar mijn zin niet pittig genoeg*. Echter levert de 1.6 me daar absoluut geen problemen. De acceleratie is meer dan voldoende voor een relatief rustige rijder als ik. Qua stuurgedrag reageert* ie anders dan de Astra, maar daar ben ik nu ook aan gewend en ik moet nu zeggen dat ie fijn stuurt.
Het ESC komt met een HAC, wat zoveel wil zeggen dat je niet je handrem op een heuveltje hoeft te gebruiken, omdat de auto de rem er tijdelijk ophoudt. Dat is erg prettig, maar vereist dan vervolgens wel dat je je voet op de rem moet houden (remlicht naar achterligger toe). Vooralsnog heeft ESC alleen zijn werking getoond bij wegrijden uit de sneeuw. De ABS heeft vaker zijn dienst bewezen.
Het rijgedrag is prima en ik heb geen last van onwenselijke bijgeluiden.
Het stop-systeem werkt op zich prima, maar het is wennen om de auto uit de versnelling te halen en de koppeling los te laten. Vervolgens moet dan ook het stoplicht weer niet te snel op groen springen... Ik gebruik het dus met mate. Duurt het stoppen te lang naar de zin van de auto, dan start deze zelf weer automatisch op.
Handigheden:
- Na het uitschakelen van de auto kunnen de ramen nog enkele seconden bediend worden. Jammer dat ze niet automatisch dicht gaan als de auto wordt afgesloten.
- De lichten worden automatisch gestuurd op basis van de stand van de sleutel. Nooit meer vergeten je licht uit te doen :).
- Ook erg handig vind ik de USB aansluiting; jammer echter dat er geen HDD op mag.
Voor verbetering vatbaar:
- Jammer dat de werkelijke binnentemperatuur niet wordt getoond.
- Stuurbediening van de audio mag de AM band overslaan bij schakelen.
- Geen actieradius meer getoond als dit lager dan 50km is.
- Icoontjes niet dimbaar (rest van display wel).
- Dat lelijke 'EcoDynamics' logo op de achterkant!
Verbruik
In de winter kun je helaas niet veel gebruik maken van het Start-Stop systeem, omdat pas werkt boven de 2 graden (overigens zijn er veel factoren die meespelen. Verwacht niet dat het de eerste 500km al werkt. Ook airco en cruise control kunnen roet in het eten gooien).
Al met al echter red ik, inclusief het doorploegen van sneeuw, het rijden op snelwegen, maar ook het vele stadswerk en korte ritjes, een verbruik van 1 op 13. Per leeggereden tank kwam dat elke keer ongeveer hier op neer, terwijl stadsrijden gerust op 1:11 uitkomt, maar dit wordt op de snelweg weer snel rechtgetrokken.
Ik verwacht in de sneeuwloze en warmere periodes zeker een zuiniger gebruik.
[Edit n.a.v. reacties]
Het verbruik voor een hele rit via snelweg kwam uit op 6.6 (1:15) koud de snelweg op voor de gehele rit en 5.8 (1:17) na 10km inrijden op snelweg en vervolgens bewust rijden. Beide over een afstand van 80-90km, met lichten aan, zonder airco of cruise control. Accelereren heeft direct invloed op het resultaat. Laagst gemeten (35km na start meting) is 5.5 (1:18), maar dat was slechts van korte duur (uitlopen auto naar start van wat file).
Nog geen garagebezoek nodig gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.