Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi GT-Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 350 km |
Boven verwachting volwassen
- 350 km
INLEIDING:
Na bijna 4 jaar met alle plezier in een Toyota Auris Hybrid te hebben gereden was het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken.
Voor mij geen must, zeker gezien de ervaringen en de kosten van de Toyota maar deze ging er helaas uit per dec 2021. Deze datum was al opgeschoven want stond eerder op juni 2021. Enfin, ik mocht, dus een nieuwe uit zoeken.
VOORWAARDEN:
Deze "moest" aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Binnen budget van lease +/- 700€
- Voldoende ruimte (station en of min 500+l krruimte, 2 kids)
- Automaat
- Trekhaak
- Voldoende motor inhoud, bij voorkeur: voor trekken van 4pers.caravan 1000k)
- Geen elektrisch/hybride maar een fossiele :-)
SHORTLIST:
Met bovenstaande shortlist aan gewenste opties wordt de shortlist van auto's niet veel ruimer dan:
- Skoda Octavia
- Ford Focus
- Seat Leon
- Hyundai i30 Wagon
- Kia ProCeed
- Kia Ceed SW
+ de volgende die eigenlijk al min of meer afvielen:
- Toyota Corolla (geen trekkracht + ik wilde iets anders dan Toyota, goed bevallen maar toch.
- Kia Niro
- Hyundai
FOSSIELE TIJDPERK
Elektrisch, half elektrisch, hybride of waterstof dat komt over 4/5 jaar wel. Ik wilde met een 100% fossiele auto, dit "tijdperk-uitrijden"
Omdat er vanuit mij geen haast was bij het zoeken van een vervanger heb ik uitgebreid de tijd genomen om tot een definitieve keuze te komen.
Qua looks vond ik de Skoda, Seat en Ford eigenlijk het mooist. Maar na een proefrit met alle 3 was ik lang niet overtuigd.
De automaat van de Focus was veels te zenuwachtig. Het interieur was ook niet top, qua budget werd de 1.5 met gewenste opties al een lastige kluif, dus Ford viel af.
Toen de SEAT, ook een mooie auto, zowel van binnen als buiten maar het infotainment systeem met enkel touch, touch touch gaat op ten duur niet wennen maar juist meer irriteren of leiden toch ongelukken.
+ ook hier het geval de 1.5 met automaat, trekhaak + gewenste opties werd al gauw 40k+, dus niet passend binnen het budget.
De 1.0 versies van zowel SKODA als SEAT vielen al gauw af na een proefrit. Hoewel ik al bijna de SKODA had gekozen in feb 2020 had ik op een vrijdag een proefrit gepland met zowel de Octavia (weliswaar 1.0-automaat) als de Kia Ceed Sportswagen in 1.5 automaat in GT Line uitvoering.
Die middag raakte ik overtuigd, het moest en zou deze auto worden. Of nja beter gezegd deze aandrijflijn (1.5T-Gdi-automaat) van Kia/ Hyundai, dus werd de keuze al wat beperkter.
De Hyundai vond ik toch wat te suf, tenzij in N-Line, toen de ProCeed. Ook die viel af, met name wegen ontbreken zicht en ruimte in de kofferbak.
De keuze was gemaakt; het werd een Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-Gdi.
Toen ik eenmaal de keuze had gemaakt (zomer 2020) bleek al gauw dat er een facelift zou komen dus moest ik wachten. Later werd ook bekend dat deze zou komen in 4 nieuwe kleuren, Ex Green, Orange Fus, yucca en nog 1, dus toen heb ik nog even gewacht. Uiteindelijk oktober 2021 de auto besteld in de kleur Dark Penta en sinds afgelopen vrijdag de trotse eigenaar van deze joekel.
ERVARING TOT NU TOE:
Inmiddels heb ik 300km+ gereden dus eigenlijk nog te vroeg voor een echte review. De eerste indrukken zijn gewoon erg goed. Qua looks vind ik hem mooier dan verwacht. Ook de voorkant, die ik vlak na bekendmaking van facelift echt geen verbetering vond kan me nu zeker wel bekoren, zie bijgaande foto.
Het interieur is top, niet te vooruitstrevend of modern maar alles praktisch en redelijk intuïtief. Neem alleen al de draaiknoppen voor temperatuur en audio.
Ook is het infotainment systeem vrij snel, goed te bedienen en werk tot nu naadloos op wat ik wil.
Is er dan niks aan te merken? Jawel, zoals al vaker te lezen valt in de reviews vind ik de automaat vrij lastig te bedienen in de eerste meters. Komen vanuit een Toyota met CTV automaat is het hebben van terugslag/koppeling sowieso even wennen maar merk dat ik echt bewust moet optrekken om te voorkomen dat ie stottert. Dit kan beter.
Verder echt een heerlijke bak die ik de komende tijd nog verder ga uitvogelen, ontdekken en vooral van genieten.
Tzt zal ik dan ook een update hier schrijven.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest
