Jeep Wrangler Unlimited 4xe 380 Sahara (2022)

autoreview

Jeep Wrangler Unlimited 4xe 380 Sahara (2022)

Signalement

UitvoeringWrangler Unlimited 4xe 380 Sahara
Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf11.200 km
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autorijden mag leuk zijn

  • 14.500 km

Volgens mij is er rationeel gezien geen reden om een jeep wrangler aan te schaffen in Nederland of je moet ergens in de blubber wonen of veearts/boswachter zijn. Maar wat is dit een leuk ding.

In het verleden een landrover defender gehad (oud model) en ik was op zoek naar een leuke 2de auto naast onze e-tron en het moest weer een 4x4 worden. Eerst heb ik proef gereden in de nieuwe defender. Dit is natuurlijk een prachtige auto maar het echte 4x4 gevoel is hier wel af. Als je dan verder zoekt naar een echte 4x4 blijft er eigenlijk niet veel anders over dan een jeep wrangler. Gelukkig is hij er als plug-in zodat hij ook nog eens betaalbaar is en niet kapot belast wordt.

Ik heb er nu ruim 3000 km in gereden en het is elke dag leuk. Qua comfort en rij eigenschappen natuurlijk niet te vergelijken met een SUV zoals de e-tron maar dat maakt het juist zo leuk. Door de dikke banden en het construct van de auto (ladder chassis) is het veer comfort en de dynamiek anders dan ik gewend ben. Het hobbelt en schommelt wat meer en ik merk dat ik er rustig door ga rijden en dat is eigenlijk wel fijn. Je zit lekker hoog waardoor ik een buschauffeur, als hij naast me staat bij het stoplicht, recht in de ogen kan kijken. Dit geeft een soort vrachtwagen gevoel.

Het is wel oppassen met nat wegdek. In een bocht kan de auto het vermogen niet goed kwijt waardoor hij van achter nog wel eens weg wil glijden. Dit is soms best schikken maar het went en je past je rijgedrag er op aan. Ik ga ook maar eens op zoek naar banden met meer grip.

De hybride aandrijflijn is niet echt heel verfijnd. Ik rij regelmatig in een Toyota Corolla en deze aandrijflijn is perfect. Je merkt niks als de motor aan of uit gaat. In de wrangler is de overgang tussen elektrisch en benzine goed merkbaar en niet echt goed uitgebalanceerd. Puntje van verbetering voor jeep naar mijn mening.

Over het verbruik valt eigenlijk niet zoveel te zeggen. Dit hangt erg af van het stekkeren. Ik rij erg veel elektrisch en met een volle accu kan je ongeveer 40 km rijden. Als ik op benzine rij schat ik in dat hij gemiddeld 1 op 9/10 rijd. Voor zo’n zwaar ding met een cw waarde van een zeecontainer best netjes denk ik.

Wat zijn de positieve punten van de auto.
- elke dag lol.
- veel positieve reacties.
- er zit een super stereo in
- goed te gebruiken als daily driver (als je niet harder wil als 110/120 op de snelweg.
- elektrisch bereik voor mij voldoende

Wat zijn de negatieve punten.
- Apple CarPlay werkt alleen met kabel
- aandrijflijn is niet heel erg verfijnd.

Bandengedoe

  • 15.100 km

Nog even een update. Standaard zitten er Bridstone dueler banden onder de Jeep. Geen idee hoe de banden zijn op droog wegdek want sinds ik de auto heb regent het elke dag maar op nat wegdek zijn deze banden een ramp. Op de achterwielen heb ik weinig grip waardoor hij vaak slipt als ik gas geef. In de bochten heel erg en zelfs met optrekken rechtuit grijpt tractiecontrol heel vaak in. Ook wil de auto soms wegglijden over zijn voorwielen in de bocht. Echt heel vervelend.

Mocht iemand dezelfde ervaringen hebben en andere banden gemonteerd hebben die op nat wegdek het wel goed doen dan hoor ik het graag.

Weer een jeep

  • 4.000 km

Vorig jaar heb ik de Jeep ingeruild voor een mini countryman. De jeep was de tweede auto en mijn vrouw vond hem wat aan de grote kant en omdat we nog een grote auto hadden (Audi e-torn) hebben we besloten de jeep weg te doen. Moet wel zeggen met pijn in mijn hart.

Maar goed, de Audi gaf nogal wat gedoe en ik was daar wel klaar mee. De Audi hebben we weggedaan en toen kwam de zoektocht naar een andere eerste auto. Van alles overwogen en ook de nodige proefritten gemaakt maar eigenlijk werd ik nergens echt blij van dus kwam ik uiteindelijk kwam ik weer bij jeep terecht. Ik heb precies dezelfde jeep teruggekocht. Kleur en uitvoering waren gelijk. Hij is alleen jonger.

Ik rijd er nu inmiddels weer 10.000 km in en wat ben ik blij. Het rijd, vergeleken met de Audi, natuur veel minder lekker maar de hele beleving maakt veel goed. Ook het terrein rijden is erg leuk. Kortom, blij!!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.