Jeep Renegade 4xe 240 PHEV Trailhawk (2020)

autoreview

Jeep Renegade 4xe 240 PHEV Trailhawk (2020)

Signalement

UitvoeringRenegade 4xe 240 PHEV Trailhawk
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst47.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De perfecte compacte offroader

  • 47.000 km

Na bijna 3 jaar tijd voor wat ervaringen.

Wij hebben bewust gekozen voor de trailhawk4xe omdat het doel van deze auto was om er mee te gaan offroaden. Aangezien de Trailhawk versie door diverse aanpassingen iets zwaarder is en iets meer rolweerstand heeft dan de andere 4xe versies komt hij niet in aanmerking voor korting op de wegenbelasting. Daarom had geen enkele dealer in Nederland een Trailhawk versie beschikbaar en de levertijd was dusdanig lang dat we besloten hebben een voorraadauto bij een Duitse dealer te kopen. Deze is op een schuifdak en leren bekleding na voorzien van alle mogelijke opties.

Om de auto beter uit de voeten te laten komen in het terrein zijn er Pirelli Scorpion AT+ banden gemonteerd in 235/65R17 in plaats van de standaard continental vier seizoenen banden in 235/55R17. Hierdoor kunnen we in het terrein makkelijk met een lagere bandenspanning rijden. Tevens zijn er beschermroosters gemonteerd voor de verlichting in de voor en achterbumper en zijn er Rocksliders gemonteerd om de dorpels te beschermen in het terrein. Veel eigenaren van (echte) terreinauto'skijken neer op de Jeep Renegade en Compass maar zijn verbaast als ze zien hoe ver ze komen in het terrein. Dit mede door een goed doordacht vierwielaandrijving systeem en een lager eigen gewicht. Je kunt met rijden goed merken dat ze zijn gebouwd en geprogrammeerd als Jeep. Verwacht niet de finesse met schakelen die je hebt in veel andere SUV 's in dit segment. Maar je voelt de bak gewoon schakelen als je op benzine rijdt.

Het verbruik is enorm afhankelijk van het gebruik en je eigen rijstijl. Tijdens rijden op piste's met mul zand gebruikt de Renegade beide motoren en loopt de benzinemotor regelmatig 1op3. Als je 100 rijdt op de snelweg ligt het verbruik rond 1 op 14 met dakrek op de auto gemonteerd. Rijdt je 120 loopt het verbruik op tot ongeveer 1 op 11. Niet heel gek aangezien de Renegade de luchtweerstand heeft van een baksteen. De fabrieksopgave van 2,1 liter op 100 kilometer is haalbaar als je ongeveer 75% van de kilometers elektrisch rijdt en niet harder dan 100 op de snelweg. In de praktijk rijden wij het hele jaar ongeveer 1 op 100 uitgezonderd vakanties en offroadevenementen. Dat zijn ook direct de situaties waarin pijnlijk duidelijk wordt dat de benzinetank te klein is. De totale tankinhoud is 36,5 liter. Als je de melding krijgt dat de tank bijna leeg is gaat er 24 liter in. Staat de tank meter volledig op 0 gaat er 30 liter in. Dan zit er nog 6,5 liter in zodat de motor ook blijft draaien als de auto met maximale hellingshoek (35%) op een helling staat en de brandstof dus naar 1 kant loopt in de tank. Tijdens een rit op de autobahn betekent dit dus niet te hard doorrijden of iedere 200 kilometer tanken.
De topsnelheid is begrensd op 200 kilometer per uur maar de Trailhawk begint door het design van de voorbumper (perst lucht onder de auto door) en de hogere bodemvrijheid bij 180 kilometer per uur te zweven bij oneffenheden in de weg. Voor zulke hoge snelheden koop je sws geen SUV maar leuk om eens uitgeprobeerd te hebben. Net als dat het soms leuk is om het stoer doende petjesvolk in lease bmw's en VAG producten bij stoplichten te verrassen met meer dan 500 NM koppel.
Qua onderhoud is op 1 ding na alleen standaard onderhoud uitgevoerd. Vorig jaar is onder garantie de multiriem vervangen omdat hij piepte als de benzinemotor aansloeg. De dynamo is bij de 4xe uitvoeringen een stuk zwaarder uitgevoerd en functioneert ook als startmotor en generator om het accupakket bij te laden. Tevens kan hij de benzinemotor assisteren om hem in bepaalde situaties zuiniger te laten lopen. Hierdoor is de multiriem ook zwaarder uitgevoerd alleen was daar te veel rek op gekomen waardoor hij doorslipte met starten. Binnenkort tijd voor de derde beurt maar ik verwacht geen bijzonderheden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.