Jeep Patriot 2.4 Limited (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Patriot 2.4 Limited |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 56.700 km |
ERVARINGEN
Zwarte Jeep Patriot 2.4 Limited:
Beige Lederen interieur, Navigatie, Boston Acoustics speaker systeem, Getinte achterramen, Dakraam.
Nooit gedacht dat een zo’n leuke Jeep opeens binnen (lease)budget kwam. Ja, er is die wat rondere ’vrouwelijkere’ Jeep Compass, wat toch echt niet mijn smaak is. De veels te ruige (en dure) Jeep Wrangler, en het naar mijn inziens zwakke aftreksel wat ooit de stoere Jeep Cherokee was.
Deze Jeep Patriot is eigenlijk de urban opvolger van de populaire en hoekige oude Jeep Cherokee. Ik zeg urban omdat ie er wat gestylder uitziet, en hoogstens voor lichte off-road lijkt geschikt.
Voor de aanschaf erg zitten kijken naar z’n concurrenten. Waarbij de nieuwe X-trail bovenaan stond, met de CRV, Outlander, Santa-Fe, etc... Sommige beter afgewerkt van binnen, of nog stiller, beter in de bochten, maar geen van allen ziet er zo speciaal uit en heeft dat Jeep imago. En, heel belangrijk voor de stadsbewoner die ik ben, valt het reuze mee qua formaten. 4,4 meter lengte is minder dan de gemiddelde stationwagon, en 25 cm langer dan een 5-deurs VW Golf.
-----------------------------------------------------------------------------
17-10-2007:
Nu in het begin na slechts 500km en een week in de Jeep Patriot ben ik uiteraard heel tevreden. Ben overgestapt van een ronkende VW Golf TDI, wat sneller optrok en sportiever rijdt, naar meer stilte en comfort in deze Jeep. Geen vergelijking mogelijk, behalve dat het wel even wat meer kost bij de pomp.
Zitcomfort is door de gehele auto prima. Genoeg beenruimte achterin voor twee volwassenen. In het midden wat krapper vanwege de 4x4 aandrijving as. Achterbank klapt in op 60:40 ratio. Wat ik ook een plus vind is dat de achterramen geheel omlaag kunnen. Leuk voor de passagiers achterin.
Laadruimte is niet heel groot. Vanwege een full-size spare is de kofferbak wat beperkter, maar door de loodrechte verticale achterklep hoeft er geen rekening te worden gehouden met schuine vlakken. Krijg je het erin, dan kan de deur dicht! De opberg mogelijkheden zijn ook iets minder, met name het dashboard kastje is mini. Midden armsteun geeft wel weer een diepe put om troep in te werpen. Inclusief een iPod houder (ik moet dan wel een iPod en de kabel aanschaffen wil het nut hebben).
Met de volledige Navigatie en Audio pakket veel knopjes en instellingen voor de liefhebber (ik dus). Ook de auto zelf kan allerlei instellingen met betrekking tot auto vergrendeling en hoe lang lichten aan kunnen, etc... Met de bedieningen van de stereo in het stuur en een groot overzichtelijk LCD scherm in het midden hoeft er niet al te veel worden geslingerd tijdens het rijden. Touch screen was natuurlijk nog handiger geweest? Geluid is extreem. Loepzuiver en kan blazen en rustig op de achtergrond spelen. Beetje teveel bas naar mijn mening, maar dat zal wel bij het hoge pimp-my-ride gehalte horen.
Rijden is heel comfortabel. Vering is lekker stug, wat zich prima leent voor beetje sportief de bocht nemen. Het is geen standaard deinende Amerikaan. 4x4 kwaliteiten kan ik nog niets over zeggen. Overzicht is lekkerder door wat hoger te zitten. Hij oogt volgens collega’s vriendelijker door zijn ronde koplampen, dus heeft hij mede door zijn wat kleinere formaat een wat minder aso SUV gehalte (alhowel Xenon wel leuk was geweest). Door een bijna boete van de politie is het ook meteen duidelijk dat zij het niet waarderen om met de mistlampen te rijden, hoe mooi ze ook schijnen.
Kortom: heerlijke bak met veel bekijks, veel comfort, goed rijgedrag en hopelijk heel veel rijplezier.
-------------------------------------------------
22-01-2008:
Inmiddels ruim de 5000km gepasseerd. Waarvan de langste stukken rijden naar het oosten van het land of België zijn geweest. Het rijden van lange stukken gaat heerlijk. Wel gemerkt dat door z’n vorm hij meer wind vangt met stormachtig weer. Inparkeren en stad rijden is overigens een makkie met deze auto. Kleine draaicirkel, en niet groot van stuk, dus prima om mee in te steken.
Opmerkingen tot nu toe zijn luxe zeur issues: Ik had toch liever de Jeep bluetooth set ingebouwd gehad, het Navigatie systeem werkt prima, maar iedereen drukt meteen zijn/haar vinger op het scherm om dan erachter te komen dat het zo dus niet werkt, bestuurders raam gaat wel met een druk op de knop automatisch omlaag, maar omhoog dan weer niet (zal wel een Amerikaanse veiligheidsfeature zijn) en het zou leuk zijn geweest als de achterklep er zo’n extra opklapbaar raampje zou hebben, om makkelijk dingen in de achterbak te gooien.
24-4-2008:
Zit nu rond de 12.000KM en ben ermee naar Parijs en Oostenrijk geweest, waarvan Oostenrijk met 4 personen. Auto doet het nog zonder problemen. Het is geen auto voor snelheid, boven de 160km p/u werd rijden wel erg intensief. Voornamelijk met 140 door Duitsland gereden. In de bergen moest toch even goed worden terug geschakeld naar z’n 3 soms om op te kunnen trekken (met 4 personen en bagage). Passagiers achterin vonden het prima. Verbruik ligt tot nu toe gemiddeld over alles net iets onder de 1 op 10 (10.3L/100km). Dat vind ik nog best meevallen.
-------------------------------------------------
voorheen gereden:
Volkswage Golf IV TDI, Nissan 350Z GT edition, Ford Escape(usa), Jeep Grand Cherokee
PROBLEMEN
17-10-2007:
Enige tot nu toe is een lichte piep bij het einde van remmen. Vraag staat open bij dealer. Wellicht hoort dat bij een nieuwe auto (nooit eerder wat van gemerkt).
--------------------------------------------------
22-01-2008:
Nog steeds de piep bij het remmen. Wel gemerkt dat ie bij bepaalde bochten heviger geluid maakt, dus afspraak gemaakt met de dealer. Ik rij nu nog met de ramen dicht, maar met mooi weer geen zin om te luisteren naar zo’n geluid.
---------------------------------------------------
24-04-2008:
Ondanks slijpen van de remschijven nog steeds een licht piep. Binnenkort wéér een afspraakje maken.
En ik heb de Patriot nu drie keer in het wild gezien en er zitten alleen maar vrouwen in ;P
---------------------------------------------------
01-11-2009:
Het piepen van de remschijven is nu helemaal verholpen door het vervangen van de remschijven. Bleek toch dat de remschijf net iets te slap was voor de massa van de auto, dus krom.
Afscheid van de Jeep
- 56.700 km
Net geen 3 volle jaren in de auto gereden, want ik heb hem ingeruild voor een voor de lease veel verstandigere auto.
Ik kan er kort over zijn, maar ik zal het trouwe Jeepje missen. Wellicht is de 57k net niet genoeg om van een echte duurtest te kunnen spreken, maar toch heb ik in de afgelopen drie jaar geen problemen meegemaakt: 2 keer een lampje hoeven te verwisselen en 1 keer de remschijven.
Het bleef een auto waar mensen toch altijd van dachten dat het een hele dure bak was, je zat lekker net wat hoger op de weg, heerlijk geluidssysteem en hij heeft prima de korte ritten en de lange ritten comfortabel uitgevoerd.
Maarja, de motor was al bij aanschaf niet meer van deze tijd, dus nu helemaal niet meer. Een 2.4 - 170pk met dezelfde prestaties als een 1.4 of nu zelfs 1.2 dat is eigenlijk een schande.
Kortom, jammer Jeep zou het zo weer doen in de toekomst met betere motoren. Maar ben blij dat ik even niet de 25% bijtelling meer heb!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.