Jeep Grand Wagoneer (1974)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Wagoneer |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1974 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 236.109 km |
KM-stand laatst | 243.600 km |
Moeilijk begin
Aangezien ik mijn bedrijfsauto vanaf volgende maand uit de bijtelling haal, zocht ik een auto die mijn caravan makkelijk kan trekken en die in de vaste lasten laag zou zijn.
Tevens eentje die niet of nauwelijks zou afschrijven. Voordeel van een Jeep met AMC360 is dat ze uitstekend op LPG lopen.
Na een vrij lange zoektocht eindelijk een gevonden die en er netjes uitzag en motorisch ook goed is. Hij liep keurig op 8 cylinders en alles deed het. Roest is een groot probleem bij deze auto's
Tevens kunnen er oliedruk problemen bij deze auto's onstaan.
Goed.. Auto gekocht en naar huis gereden. Thuis aangekomen bleek er een druppel olie op de uitlaat te vallen. Geen groot probleem.
Sávonds lekker een eindje tuffen. Trap direct door de remmen heen. Blijkt de voering van het blok af te zijn. Remmen gemaakt en rekening betaald door de verkoper.
Volgende dag... plas olie onder bumper. Radiator van de automaat lek.
weer betaald door de verkoper.
2 dagen later.. Plas koelvloeistof onder de auto. Ik denk: Wat heb ik hier een mijn fiets hangen. De auto had wel heel weinig gelopen de afgelopen jaren. Dit kan invloed hebben op de technische toestand.
Auto dus weer weg. Dit keer de verkoper niet aangesproken. Hij is technisch nu in order gemaakt. Groot onderhoud. Nieuwe mixer voor het gas. Alle bedrading opnieuw gelegt. enz. Wel een flinke kostenpost.
Het is een prachtige auto. Als ie rijd loopt het heerlijk. De v8 is smeuig en het geluid ronduit prachtig. Hij zit prima en luxe is er genoeg aan boord. Alles electrisch. De GW is enorm groot en zicht rondom is prima. In en uitstap mooi hoog. De zit ook.
Het rijden is met bladveren minder confortabel. wetende dat deze auto in 1963 ontworpen is, valt dat nog reuze mee. 4x4 kan maar heb ik nog niet nodig gehad. Wie weet een keer goed uit proberen.
Ik ben benieuwd hoe deze auto zich gaat houden de komende jaren.
Bijna 2 jaar verder
- 243.600 km
De auto is na de aanloopperiode super betrouwbaar gebleken. Er moet geregeld olie bij. Hij lekt wat op de krukaskering. In 2013 zijn we 3 keer met de GW op vakantie geweest. 2 keer met de caravan en afgelopen winter naar de Ardenne. De zomer vakantie in Bretagne en Normandie was geweldig. De GW is dan in zijn element. Met de 5,9 liter wordt er max 160 pk geleverd. Dat is niet veel voor de 2200kg. Plus de 1500kg Knaus en een berg bagage boven de 85 per uur loopt ie wel warm. Dat mag de pret niet drukken. De 3 bak automaat is soepel en het koppel maakt het gebrek aan vermogen meer dan goed.
Natuurlijk is er met een Amerikaanse auto op leeftijd altijd wel iets mis. Een klein beetje roest moet weggewerkt worden. De radiator wordt vervangen door een havy duty exemplaar. De velgen zijn niet moeders mooiste. als ik een mooie set tegenkom, doe ik dat ook nog. Hij is tot december geschorst. Daarna is ie belastingvrij.
Al met al ben ik zeer gelukkig met deze heerlijke V8 Wagoneer. Hij blijft de komende jaren als vakantiebak bij ons.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.